vraag

Kan de playstore betaling uitgezet worden, cq. geblokkeerd?

  • 16 september 2020
  • 1 reactie
  • 64 x bekeken

Volgens mij zou Tele2 analoog aan de prmium SMS diensten ons als consument een mogelijkheid moeten geven om de playstore betalingen te blokkeren. Mijn zoon klikt nu gewoon op tele2 als betaaloptie en hoeft dan niks meer te doen. Dat is simkaart-afhankelijk, en blokkeren via de playstore gaat niet, want hij heeft zijn eigen google account. 

 

Artikel 3.9 regelt dat een telefonieaanbieder consumenten te allen tijde de mogelijkheid moet bieden van een abonnement op een openbare telefoondienst waarbij de mogelijkheid tot het afnemen van Premium SMS-diensten is geblokkeerd of geblokkeerd kan worden. De term ‘abonnementen’ omvat zowel vooraf als achteraf betaalde telefonieabonnementen (met andere woorden: zowel prepaid als postpaid). Een consument moet zowel in staat zijn om een telefonieabonnement te kiezen waarbij het in het geheel niet mogelijk is om Premium SMS-diensten af te nemen als om in de toekomst verdere afname van Premium SMS-diensten te blokkeren. Door deze blokkeringsmogelijkheid kunnen consumenten zelf de gewenste controle uitvoeren op de hoogte van de telefoonrekening. Dit instrument kan vooral uitkomst bieden voor ouders die telefoonabonnementen aangaan terwijl hun kinderen gebruik maken van de telefoon.


1 reactie

Reputatie 7
Badge +4

Premium sms is inderdaad gereguleerd en de providers hebben daarvoor payinfo.nl. opgericht waar je dat kunt doen. Deze verplichting is er niet voor Appe of google store. Daar moet de abonnement houder actief een bestelling in de appstore voor doen. Premium sms kon ook via allerlei obscure websites.

Omdat jij als eigenaar van het abonnement dit uitleent aan een '3e' blijf jij het risico dragen wat er met het abonnement gebeurd. Dat vraagt dus om goede afspraken. Die verantwoordelijkheid kun je dus niet van de provider eisen. 

Blijft dat wel een leuke feature zou zijn, maar kost natuurlijk wel geld om te ontwikkelen.

Reageer