beantwoord

ip adres mobiele telefoon

Hallo had een vraag heb ik een vast ip adres bij een mobiele aansluiting en neem ik die elke keer mee want ik vroeg mij af van als ik mijn 4g uitzet in Friesland en ik doe mijn 4g pas weer aan in Groningen blijf ik dan de zelfde ip adres houden of krijg ik weer een nieuwe toegewezen of behoud ik de huidige ip adres bij deze mobiele aansluiting hoe zit dat?

icon Beste antwoord door eric 16 januari 2018, 08:47

sagemboy schreef:

Hallo had een vraag heb ik een vast ip adres bij een mobiele aansluiting

Dat had je natuurlijk even snel kunnen proberen, nadat je telefoon de verbinding met het mobiele netwerk kwijtraakt (bewust of onbewust) wordt een nieuwe sessie gestart en die krijgt een ander IP adres. Daarnaast is het IP adres niet van buiten naar binnen (richting de telefoon) "aan te kiezen". Dit is om pingen of ander misbruik naar jouw telefoon onmogelijk te maken. Alleen als je vanaf je telefoon een sessie naar een extern IP adres opbouwd (kan dus ook naar een VPN concentrator zoals een Synology NAS), is die poort vanaf buiten bereikbaar.

Bekijk origineel bericht
Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

8 Reacties

Reputatie 7
Badge
sagemboy schreef:

Hallo had een vraag heb ik een vast ip adres bij een mobiele aansluiting en neem ik die elke keer mee want ik vroeg mij af van als ik mijn 4g uitzet in Friesland en ik doe mijn 4g pas weer aan in Groningen blijf ik dan de zelfde ip adres houden of krijg ik weer een nieuwe toegewezen of behoud ik de huidige ip adres bij deze mobiele aansluiting hoe zit dat?

Bij mobiele aansluiting verlues je het IP adress wanneer de internet verbinding wordt verbroken en krijg je nieuw zodra er weer nieuwe verbinding tot stand komt.
Reputatie 7
Badge +4
sagemboy schreef:

Dat had je natuurlijk even snel kunnen proberen, nadat je telefoon de verbinding met het mobiele netwerk kwijtraakt (bewust of onbewust) wordt een nieuwe sessie gestart en die krijgt een ander IP adres. Daarnaast is het IP adres niet van buiten naar binnen (richting de telefoon) "aan te kiezen". Dit is om pingen of ander misbruik naar jouw telefoon onmogelijk te maken. Alleen als je vanaf je telefoon een sessie naar een extern IP adres opbouwd (kan dus ook naar een VPN concentrator zoals een Synology NAS), is die poort vanaf buiten bereikbaar.
eric schreef:

sagemboy schreef:

dat is niet helemaal waar ik heb het nu in de gaten gehouden en ik blijf gewoon de zelfde ip adres houden, ik heb 24 uur mijn 4g uitgelaten om te kijken als het ip adres ook verandert maar verandert niet blijft gewoon het zelfde ip adres als voorheen ook als ik naar een andere stad of dorp ga blijft het ip adres het zelfde op 1 of andere klopt het niet wat je zegt
Reputatie 7
Badge +4
sagemboy schreef:

dat is niet helemaal waar ik heb het nu in de gaten gehouden en ik blijf gewoon de zelfde ip adres houden, ik heb 24 uur mijn 4g uitgelaten om te kijken als het ip adres ook verandert maar verandert niet blijft gewoon het zelfde ip adres als voorheen ook als ik naar een andere stad of dorp ga blijft het ip adres het zelfde op 1 of andere klopt het niet wat je zegt

Ik heb nooit beweerd dat als je van stad naar stad gaat het externe IP adres veranderd. Maar zet je telefoon uit en aan, dan wordt het wel anders.
Reputatie 6
Badge +1
Voor zowel Android als iOS zijn er apps die de netwerkgegevens laten zien. Niet alleen het lokale en externe IP address maar ook de DNS server. Voor Android is er bijv. de app Whats My IP in de Play Store.
Reputatie 5
Badge
Ha sagemboy,

Zijn er op dit moment nog onduidelijkheden aangaande een IP adres van een mobiele telefoon?
Reputatie 6
Badge +1
Sagemboy eventjes in het kort er zijn static en dynamic IP adressen. Bij static hou je altijd hetzelfde IP. Bij de dynamic heb je een IP adres met een lease tijd. Na de lease time van bijv 24 uur kan je een ander adres krijgen, maar dat hoeft niet. Met het tooltje wat hierboven staat kan je het makkelijk zelf checken. Mensen die gehecht zijn aan een vast IP adres willen vaak een mail/ftp/streaming server draaien. Vaste IP adressen zijn schaars en daarom is de dynamic IP de meest gebruikte vorm voor de consument.
Reputatie 5
Badge
Vanwege de inactiviteit in dit topic zal ik deze gaan sluiten. Mochten er nog vragen zijn dan kun je een nieuw topic openen. Fijne dag! Groet Jeroen