beantwoord

Internetkosten (?) in buitenland

• 26 april 2019
  • 11 reacties
  • 379 x bekeken

• Aan het warmlopen
  • 2 reacties
Help! Ik ben sinds 1 dag in Georgië, waar ik bij aankomst meteen mijn iphone op Mobiel dataverbruik: “uit” heb gezet. Ik ben “binnen in” deze instelling vergeten Dataroaming uit te zetten, in de veronderstelling dat Uit = Uit, wat voor subcategorieën daar ook onder zitten.

Met het smsje dat ik kreeg van Tele2 heb ik niets gedaan, omdat ik van geen van de opties gebruik wou maken, ik wou namelijk alleen wifi gebruiken en geen mobiele data. Dit heb ik ook gedaan, mijn iphone heeft in het appartement constant verbinding gehad met wifi. Daarbuiten stond mijn telefoon op vliegtuigstand, ik heb op 1 plek verbinding gemaakt met een ander wifinetwerk.
Ik kreeg vannacht een smsje dat ik (geen) data meer had, met daarna nog een smsje:
Beste klant, je gebruikt mobiele data. Tarieven:
Data: €0.10 per MB.
MMS: €0.24 per bericht.
Groet, Tele2

Je kunt je voorstellen dat ik hier van schrok, dus ik heb meteen Roaming uitgezet, en voor alle apps handmatig mobiel dataverbruik uitgezet. Ook heb ik wifi-assistentie uitgezet. Ik heb in de Tele2-app bij instellingen mobiele data uitgeschakeld (had ik misschien eerder moeten doen).
In mijn Tele2-app zijn nog geen kosten buiten de bundel te zien, dit is laatst geupdate om 00:00. Het smsje kreeg ik om 3:13 (toen ik al sliep). Zouden jullie me meer kunnen vertellen over deze kosten? Geldt er in Georgië (wel Europa, geen EU), ook een dataverbruiklimiet waar je niet over heen kan zonder daarvoor expliciet toestemming te geven?
En: wellicht hier niet aan het goede adres, maar: gebruikt een iphone mobiele data terwijl “mobiele data” uitgeschakeld staat? Hoe kan dit?

Erg bang dat ik nu zonder het te weten, en zeker buiten mijn bedoeling, hoge kosten te hebben gemaakt.. ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen!
icon

Beste antwoord door Frenk van Tele2 29 april 2019, 11:44

@ESH15 bedankt voor je berichtje! Ik kan bevestigen dat de huidige kosten buiten de bundel 0,- euro bedragen. Dat is dus een opluchting.

De SMS is moeilijk te verklaren - deze is gestuurd omdat er een 'trigger' was op het netwerk in Georgië dat je data gebruikte. Dat je de SMS ontvangt is dus een gevolg van deze trigger, waarom deze trigger is ontstaan is voor mij verder gissen. Ik zal het intern aankaarten :)

Nogmaals excuses dat we je zo hebben laten schrikken 😉
Bekijk origineel bericht

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

11 reacties

Reputatie 6
Badge
@ESH15 bedankt voor je berichtje! Ik kan bevestigen dat de huidige kosten buiten de bundel 0,- euro bedragen. Dat is dus een opluchting.

De SMS is moeilijk te verklaren - deze is gestuurd omdat er een 'trigger' was op het netwerk in Georgië dat je data gebruikte. Dat je de SMS ontvangt is dus een gevolg van deze trigger, waarom deze trigger is ontstaan is voor mij verder gissen. Ik zal het intern aankaarten :)

Nogmaals excuses dat we je zo hebben laten schrikken 😉
Reputatie 7
Badge
Betreft het soms de standaard welkom sms voor buitenland? (Welkom in ...., je gebruikt nu x tegen x tarief...)
Dat is een informatief bericht over de kosten die je maakt indien je besluit om data tegen variabel tarief te gaan verbruiken.
Reputatie 6
Badge
Hi ESH15, welkom op ons forum :)

Ik begrijp dat je ontzettend bent geschrokken van de SMS. Als een telefoon werkt zoals die hoort te werken dan zal je niet mobiel internet verbruiken als je mobiele data uitschakelt in je instellingen. Ook mag je erop vertrouwen dat je niet zomaar dataroamingkosten maakt buiten de EU zonder dat je dat per SMS hebt ingesteld. Hoewel MijnTele2 niet realtime je kosten weergeeft is het wel geruststellend dat deze nog steeds aangeeft dat de teller op 0 euro staat.

Er zijn dus óf 3 systemen die niet werken zoals ze zouden moeten, óf het SMS'je over dat je mobiel internet gebruikt klopt niet.

Als je zekerheid wil kan ik dat voor je nakijken. Zou je me alsjeblieft een privébericht kunnen sturen met de volgende gegevens:
- Je voor- en achternaam
- Je adres inclusief postcode en woonplaats
- Je geboortedatum én de laatste vier cijfers van je IBAN
Gebruik deze link om mij een privébericht te sturen: Privébericht naar Frenk.

Ik weet niet zeker of het me lukt voor het weekend poolshoogte te nemen, zo niet dan laat ik maandag wat van me horen.
Reputatie 7
Badge +4
Tja, dat is dan een duidelijk verhaal. "Lees de sms". Je telefoon GING wel internet gebruiken en daar kreeg je dan de kosten voor als waarschuwing. Maar omdat je buiten de EU bent en geen keuze had gemaakt is er daarna een blokkade opgezet en een waarschuwing sms gestuurd... Er zijn ook zoveel combinaties te bedenken met wel/geen bundels en wel/geen losse data willen etc... In ieder geval heb JIJ bereikt wat je wilde. Geen mobiele data in Georgie en daarom ook geen kosten.
De vraag aan de topic starter is dus, wat zegt de Tele APP nu als je de update vraagt?

Die staat nog steeds op €0,00! Maar er staat ook nog steeds Laatst geupdate om 00:00.

Ik keek nog eens naar de sms, en er staat natuurlijk: geen data (meer). Zou het kunnen zijn dat mijn telefoon verbinding wou maken met internet (?) en Tele2 meteen aangeeft: dat kan niet! Je kunt het aanzetten, dit zijn de kosten.
Nog geen idee wat er dan gebeurd zou zijn. In ieder geval vind ik de bewoording van de sms nogal de schrik aanjagen!
Reputatie 7
Badge +4
De vraag aan de topic starter is dus, wat zegt de Tele APP nu als je de update vraagt?
Reputatie 7
Badge +2
Dan komt Tele2 haar beloftes aan klanten niet na.

Zonder toestemming via sms zou internet buiten de EU niet moeten werken.

Het kan ook zijn dat de sms per abuis verstuurd is, maar dan moeten ze kijken waarom, want als klant schrik je toch wel als je ineens te horen krijgt dat je internet gebruikt a 10 cent / MB .
Reputatie 7
Badge +4
Als het goed is heeft Tele2 een data blokkade in het buitenland, en je mag pas data gebruiken wanneer je een bundel koopt of wanneer je aangeeft dat je data zonder bundel wil gebruiken.

Heb ik nog niet meegemaakt.
Reputatie 7
Badge +2
Als het goed is heeft Tele2 een data blokkade in het buitenland, en je mag pas data gebruiken wanneer je een bundel koopt of wanneer je aangeeft dat je data zonder bundel wil gebruiken.
Reputatie 7
Badge +4
Uiteindelijk is het je telefoon die data verbruikt. Georgië is inderdaad geen roam like home land, zij zijn geen lid van de EU. De kosten vallen op zich mee. Ook zijn er bundels beschikbaar waarmee je tegen nog lagere kosten gewoon internet kunt gebruiken.

Misschien dat die "u gebruikt data" sms was van dat ene moment dat je niet op wifi zat, of misschien nog van toen je het land binnenkwam en nog geen blokkade had geplaatst. Je Tele2 app zal straks weer geupdate zijn en dan zie je vanzelf of er wel of geen kosten zijn. Zo ie zo is er een wettelijke maximum voor dataverbruik buiten een bundel in het buitenland van 60 euro. Dus het kan niet meer worden dan dat, of je moet dus bundels zelf gaan bestellen.
Ik kwam op jullie eigen website het volgende statement tegen:

Buiten de EU

Zodra je in een land bent buiten de EU schakelen we je internet automatisch uit. Zo voorkom je onverwachte kosten buiten je bundel.

Dit vond ik op: https://www.tele2.nl/klantenservice/mobiel/mobiel-internet-in-het-buitenland/#faq-kan-ik-mijn-internetbundel-ook-in-het-buitenland-gebruiken onder het kopje: “kan ik mijn internetbundel ook in het buitenland gebruiken?”

Hoe heb ik dan toch internet verbruikt, terwijl jullie het uitzetten, ik het uit heb gezet en ik geen acties heb ondernomen om internet op te vragen (geen smsjes daarvoor verzonden etc.)?