Sinds een paar maanden heb ik een mobiel abonnement van Tele2. In Nederland bevalt dit prima, zeker sinds ik thuis binnen ook 4G heb door het aanzetten van een extra antenne. Maar zoals zovelen ben ik minder onder de indruk van de prestaties van mobiel internet in het buitenland.
Ik weet dat ik niet de eerste ben die dit aanhaalt en ik weet ook wat het officiële standpunt van Tele2 is: we hebben geen overeenkomsten voor 4G in het buitenland. Wat dat betreft is het overigens wel opmerkelijk dat Tele2 zichzelf hier een beetje tegenspreekt. Op een andere pagina staat namelijk dat je mogelijk geen gebruik kunt maken van 4G buiten Nederland. Dit impliceert dat het wel mogelijk is.
Het valt me op dat Tele2 wat dit betreft weinig transparant is. Waar je bij andere providers gewoon kunt zien op welke providers je kunt roamen en wat voor netwerk je dan hebt, houdt Tele2 het erg algemeen door te verwijzen naar het 'geen 4G'. Ook de medewerkers van de klantenservice op dit forum kunnen niet anders.
Als ik langer op vakantie ben, dan vind ik het niet eens zo'n probleem om op 3G te zitten. Vaak koop ik dan een lokaal simkaartje (laatst in Portugal: 15 euro voor 30GB). Punt is overigens wel dat 4G in bijna heel Europa inmiddels beter is dan 3G, zeker in het buitengebied.
Buiten de vakantie om: als Brabander kom ik regelmatig in België, waar je (nu het kan) ook gewoon gebruik wilt kunnen maken van mobiel internet. Laatst kwam ik voor het eerst met mijn Tele2 abonnement in Antwerpen. Zoals verwacht had ik een 3G verbinding, maar internetten is daarmee praktisch onmogelijk. De snelheid kwam met een speedtest nog op 1 Mbps maar was vooral erg instabiel. Ter vergelijking: Mijn vriendin haalde met haar KPN-abonnement op hetzelfde netwerk (Orange) zo'n 96 Mbps via 4G en ongeveer 14 Mbps op 3G. Bijna 100 keer zo snel dus, maar ook 14 keer zo snel op 3G. Raar...
Nog gekker is dat een vriend van mij afgelopen zomer wist te melden dat hij 'gewoon' 4G had met Tele2 in België. Erg raar.
Lang verhaal voor mijn eerste post op dit, maar heb wel een paar concrete vragen:
1. Hoe zit het nu met 4G in (bijvoorbeeld) België? Hoe kan het dat een vriend wel op 4G kon roamen terwijl dat bij mij niet lukt? Ik lees (onder meer op het forum van Tweakers) ook dat het in België, Duitsland en Frankrijk tegenwoordig wel mogelijk is om op 4G te roamen.
2. Hoe kan het dat de snelheid van Tele2 in het buitenland via 3G veel lager ligt dan met KPN (op hetzelfde type netwerk, bij dezelfde carrier, op hetzelfde moment)? De matige snelheden is iets dat ik hier vaker terug zie komen, dat ligt kennelijk toch niet alléén aan providers die kampen met matige capaciteit.
3. Waarom is er geen transparantie, bijvoorbeeld gewoon een lijst met roaming carriers en het type verbinding dat je daarmee op kunt zetten?
4. Is duidelijk of er wel (of meer) 4G overeenkomsten komen in de toekomst?
Nabrander: Ik weet dat roamingovereenkomsten vaak gaan op basis van een soort van wederkerigheid. Twee providers maken onderling een afspraak over de kosten maar het verkeer dat de klanten van deze providers maken wordt hier vaak vanaf getrokken. Zo beschouwd is Tele2 als klein netwerk met grote databundels in het nadeel, want ze zullen vaak meer moeten betalen aan buitenlandse providers (vandaar ook dat data in Europa beperkt is, i.t.t. bij KPN en Vodafone). Ik kan me voorstellen dat 3G dan goedkoper is. Tegelijkertijd kunnen de klanten van providers waarmee Tele2 afspraken heeft wél gewoon gebruikmaken van een inmiddels prima 4G netwerk met een enorme capaciteit, waardoor de snelheid voor externe gebruikers minder snel gecapt zal worden dan bij de andere providers in Nederland.
Dus nog 2 laatste vragen:
5. Is het niet heel gek dat klanten van providers waarmee Tele2 afspraken heeft in Nederland wel op 4G kunnen, maar andersom niet?
6. Moet Tele2 (net als T-Mobile en Vodafone kunnen) niet hun internationale positie inzetten om europabrede afspraken te kunnen maken zodat je ook betere verbindingen hebt? (Ik weet dat je via Tele2 SE kunt roamen als Tele2 NL geen afspraken heeft - maar dat is wat anders.)
Title here
Menu
Menu
Zoeken