Internet in het buitenland: hoe zit het nu écht?

• 22 november 2017
  • 9 reacties
  • 1652 x bekeken

Reputatie 1
  • Snapt hoe het werkt
  • 12 reacties
Sinds een paar maanden heb ik een mobiel abonnement van Tele2. In Nederland bevalt dit prima, zeker sinds ik thuis binnen ook 4G heb door het aanzetten van een extra antenne. Maar zoals zovelen ben ik minder onder de indruk van de prestaties van mobiel internet in het buitenland.

Ik weet dat ik niet de eerste ben die dit aanhaalt en ik weet ook wat het officiële standpunt van Tele2 is: we hebben geen overeenkomsten voor 4G in het buitenland. Wat dat betreft is het overigens wel opmerkelijk dat Tele2 zichzelf hier een beetje tegenspreekt. Op een andere pagina staat namelijk dat je mogelijk geen gebruik kunt maken van 4G buiten Nederland. Dit impliceert dat het wel mogelijk is.

Het valt me op dat Tele2 wat dit betreft weinig transparant is. Waar je bij andere providers gewoon kunt zien op welke providers je kunt roamen en wat voor netwerk je dan hebt, houdt Tele2 het erg algemeen door te verwijzen naar het 'geen 4G'. Ook de medewerkers van de klantenservice op dit forum kunnen niet anders.

Als ik langer op vakantie ben, dan vind ik het niet eens zo'n probleem om op 3G te zitten. Vaak koop ik dan een lokaal simkaartje (laatst in Portugal: 15 euro voor 30GB). Punt is overigens wel dat 4G in bijna heel Europa inmiddels beter is dan 3G, zeker in het buitengebied.

Buiten de vakantie om: als Brabander kom ik regelmatig in België, waar je (nu het kan) ook gewoon gebruik wilt kunnen maken van mobiel internet. Laatst kwam ik voor het eerst met mijn Tele2 abonnement in Antwerpen. Zoals verwacht had ik een 3G verbinding, maar internetten is daarmee praktisch onmogelijk. De snelheid kwam met een speedtest nog op 1 Mbps maar was vooral erg instabiel. Ter vergelijking: Mijn vriendin haalde met haar KPN-abonnement op hetzelfde netwerk (Orange) zo'n 96 Mbps via 4G en ongeveer 14 Mbps op 3G. Bijna 100 keer zo snel dus, maar ook 14 keer zo snel op 3G. Raar...

Nog gekker is dat een vriend van mij afgelopen zomer wist te melden dat hij 'gewoon' 4G had met Tele2 in België. Erg raar.

Lang verhaal voor mijn eerste post op dit, maar heb wel een paar concrete vragen:

1. Hoe zit het nu met 4G in (bijvoorbeeld) België? Hoe kan het dat een vriend wel op 4G kon roamen terwijl dat bij mij niet lukt? Ik lees (onder meer op het forum van Tweakers) ook dat het in België, Duitsland en Frankrijk tegenwoordig wel mogelijk is om op 4G te roamen.
2. Hoe kan het dat de snelheid van Tele2 in het buitenland via 3G veel lager ligt dan met KPN (op hetzelfde type netwerk, bij dezelfde carrier, op hetzelfde moment)? De matige snelheden is iets dat ik hier vaker terug zie komen, dat ligt kennelijk toch niet alléén aan providers die kampen met matige capaciteit.
3. Waarom is er geen transparantie, bijvoorbeeld gewoon een lijst met roaming carriers en het type verbinding dat je daarmee op kunt zetten?
4. Is duidelijk of er wel (of meer) 4G overeenkomsten komen in de toekomst?

Nabrander: Ik weet dat roamingovereenkomsten vaak gaan op basis van een soort van wederkerigheid. Twee providers maken onderling een afspraak over de kosten maar het verkeer dat de klanten van deze providers maken wordt hier vaak vanaf getrokken. Zo beschouwd is Tele2 als klein netwerk met grote databundels in het nadeel, want ze zullen vaak meer moeten betalen aan buitenlandse providers (vandaar ook dat data in Europa beperkt is, i.t.t. bij KPN en Vodafone). Ik kan me voorstellen dat 3G dan goedkoper is. Tegelijkertijd kunnen de klanten van providers waarmee Tele2 afspraken heeft wél gewoon gebruikmaken van een inmiddels prima 4G netwerk met een enorme capaciteit, waardoor de snelheid voor externe gebruikers minder snel gecapt zal worden dan bij de andere providers in Nederland.

Dus nog 2 laatste vragen:

5. Is het niet heel gek dat klanten van providers waarmee Tele2 afspraken heeft in Nederland wel op 4G kunnen, maar andersom niet?
6. Moet Tele2 (net als T-Mobile en Vodafone kunnen) niet hun internationale positie inzetten om europabrede afspraken te kunnen maken zodat je ook betere verbindingen hebt? (Ik weet dat je via Tele2 SE kunt roamen als Tele2 NL geen afspraken heeft - maar dat is wat anders.)

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

9 reacties

Reputatie 7
Badge +2
Korte antwoord:

Je kunt alleen 4G gebruiken in landen met een Tele2 netwerk, in alle andere landen heb je te maken met 3G, dus ook in België.

Snelheid is een thema die een paar keer naar boven gekomen is, dat kan van een storing bij de lokale provider zijn tot een storing bij Tele2, moeilijk om nu achter te halen wat het probleem was.

Een lijst met roaming partners zal zeer handig zijn inderdaad, er is al discussie daarover geweest maar weinig beweging.

Lange verhaal:

Tele2 was tot kort een MVNO, of provider zonder eigen netwerk.

Om te roamen gingen ze mee liften op de roaming contracten van Tele2 SE, (daar komt die sim tool kit menu van).

Ze beginnen nu met eigen contracten af te sluiten, en je kan in sommige landen met je Nederlandse IMSI al roamen, maar nog steeds op 3G.

4G zal vroeger of later wel komen, maar wanneer en wat voor impact dat zou hebben is onbekend.

Je ziet dat de focus nog op uitbreiden van de 4G+ netwerk (en andere technologieën zoals VoLTE) is, en daar veel data voor weinig geld verkopen.
Reputatie 7
Badge +4
Een hoop vragen maar het standpunt wat we op het forum hebben kunnen lezen is dat Tele2 met 2g en 3g netwerken roaming overeenkomsten heeft in heel de wereld. Voor 4G kun je momenteel wel op hun eigen netwerken in europa terecht. Bijvoorbeeld Zweden en Kroatie. Dat laatste is ook mijn eigen ervaring deze zomer.
Wanneer er meer 4G access komt is op het forum wel gevraagd maar moderators hebben daar geen concreet antwoord op. Weet wel dat (ook bij de andere Nl providers) je nog steeds een 2g of 3g netwerk nodig hebt in het biutenland om te bellen of gebeld te worden. Volte roaming is nog niet aanwezig.
Reputatie 1
Je kunt alleen 4G gebruiken in landen met een Tele2 netwerk, in alle andere landen heb je te maken met 3G, dus ook in België.

Dat lijkt duidelijk, is ook de officiële lezing. Maar hoe kan het dan dat een vriend van mij vertelt dat hij in België 4G had via het netwerk van Orange? Een storing in het systeem. Op internet vond ik het onder meer hier: https://tweakers.net/nieuws/130569/speedtest-ookla-t-mobile-haalt-hoogste-4g-snelheid-van-nederland.html?showReaction=10634919#r_10634919.

Ik kan me voorstellen dat jij hier als (weliswaar fanatieke) gebruiker geen antwoord op hebt, maar misschien iemand van de klantenservice. Geldt natuurlijk ook voor die andere enorme lijst met vragen.

Snelheid is een thema die een paar keer naar boven gekomen is, dat kan van een storing bij de lokale provider zijn tot een storing bij Tele2, moeilijk om nu achter te halen wat het probleem was.

Het lijkt wel een regelmatig terugkerend probleem.

Een lijst met roaming partners zal zeer handig zijn inderdaad, er is al discussie daarover geweest maar weinig beweging.

Het zou vooral een hoop duidelijkheid brengen.

Een hoop vragen maar het standpunt wat we op het forum hebben kunnen lezen is dat Tele2 met 2g en 3g netwerken roaming overeenkomsten heeft in heel de wereld. Voor 4G kun je momenteel wel op hun eigen netwerken in europa terecht. Bijvoorbeeld Zweden en Kroatie. Dat laatste is ook mijn eigen ervaring deze zomer.

Dat laatste wordt dan bijvoorbeeld weer niet duidelijk gecommuniceerd. Maar sluit ook weer niet aan bij wat ik hierboven lees. Kijk, wat ik op het forum al heb gelezen lijkt duidelijk. Maar als je verder gaat zoeken, wordt het allemaal weer wat troebeler. Vandaar ook dat ik deze discussie heb gestart.

Wanneer er meer 4G access komt is op het forum wel gevraagd maar moderators hebben daar geen concreet antwoord op. Weet wel dat (ook bij de andere Nl providers) je nog steeds een 2g of 3g netwerk nodig hebt in het biutenland om te bellen of gebeld te worden. Volte roaming is nog niet aanwezig.

Maar goed, dan heb je voor data in ieder geval 4G en dat is toch wel zo handig. En wel zo eerlijk, aangezien de gebruikers van (pak hem beet) Orange België wel het 4G netwerk van Tele2 kunnen in NL 😉.
Reputatie 7
Badge +4
Zoals ik al zei, geen 4G roaming zonder bijbehorend 3G netwerk voor bellen. Tele2 Nl heeft geen eigen 3G netwerk dus roamers die terugvallen naar tmobile(waar orange ook een roaming overeenkomst mee heeft) gaan nooit meer terug naar Tele2 4G na een gesprek. Er zullen dus nog geen inkomende 4G roaming afspraken kunnen zijn, misschien daarom andersom ook niet.

Hou er wel rekening mee dat deze discussie voornamelijk tussen klanten gevoerd zal worden met aannames en veronderstellingen. Als Tele2 global 4G roaming gaat aanzetten zal dat eerst op de website worden geplaatst waarna moderators het kunnen overnemen in de discussies. Je hoort dus niet de nieuwtjes op het forum.
Reputatie 1
Zoals ik al zei, geen 4G roaming zonder bijbehorend 3G netwerk voor bellen. Tele2 Nl heeft geen eigen 3G netwerk dus roamers die terugvallen naar tmobile(waar orange ook een roaming overeenkomst mee heeft) gaan nooit meer terug naar Tele2 4G na een gesprek. Er zullen dus nog geen inkomende 4G roaming afspraken kunnen zijn, misschien daarom andersom ook niet.

Dat is een goed punt, zo had ik hem nog niet bekeken. Dat zou betekenen dat zolang VoLTE geen gemeengoed is (en dat zal nog wel een heel aantal jaartjes duren als je ziet aan welke voorwaarden een telefoon nu moet voldoen) Tele2 dus nooit een volwaardige roaming partner zal kunnen zijn en ze dus (matige) 2G/3G terugkrijgen voor een prima werkend 4G netwerk zonder bellen. Tele2 maakt alleen afspraken over 2G/3G om de kosten te beperken (is mijn inschatting). Dingetje om rekening mee te houden dus.

Tegelijkertijd zal KPN ook een flink negatief roamingsaldo hebben met pak hem beet een Spaans netwerk, maar met een abonnement van gemiddeld 10 euro duurder maken ze daar alsnog winst op.

Hou er wel rekening mee dat deze discussie voornamelijk tussen klanten gevoerd zal worden met aannames en veronderstellingen. Als Tele2 global 4G roaming gaat aanzetten zal dat eerst op de website worden geplaatst waarna moderators het kunnen overnemen in de discussies. Je hoort dus niet de nieuwtjes op het forum.

Goed om te weten, ik ben van het KPN Forum gewend dat de medewerkers vaak wel wat meer weten dan algemeen bekend en (mits het mag) ook bereid zijn om dit te delen nog voor het groots bekend wordt gemaakt.

Blijf wel benieuwd of ze kunnen uitleggen waarom sommige mensen kennelijk wel op 4G kunnen in het buitenland. Hebben die wellicht nog een oude T-Moblie MVNO simkaart?
Reputatie 7
Badge +2
Deze "bijzonder" 4G sightings zijn erg interessant, maar niemand heeft een print van een speedtest bijvoorbeeld, want daar zie je ne naam van de provider, IP van Tele2 en het netwerk technologie.

Wil ik niet zeggen dat het niet waar is, maar blijft raar.

In mijn eigen mening dat soort misverstanden had Tele2 kunnen voorkomen met een lijst van Roamin partners per land en de technologie die je mag gebruiken.

Als breaking news (not really breaking), als Tele2 klant heb je in Denmark 4G met TDC Mobil. (bron: https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/53271987#53271987)
Reputatie 1
Deze "bijzonder" 4G sightings zijn erg interessant, maar niemand heeft een print van een speedtest bijvoorbeeld, want daar zie je ne naam van de provider, IP van Tele2 en het netwerk technologie.

Wil ik niet zeggen dat het niet waar is, maar blijft raar.

Ik ga er wel vanuit dat het klopt. Die vriend van mij vertelde het toen ik het erover had dat ik geen overstappen en zei dat het wel jammer is dat Tele2 geen 4G in het buitenland heeft. Toen zei hij 'in België wel' en het leek ons wel logisch dat er nieuwe afspraken zouden komen over 4G in 2017. Een beetje dezelfde aannames als waar Eric het hierboven over heeft. Screenshots heeft hij niet gemaakt, hij vond het niet raar om in 2017 op 4G te zitten (zal ook wel gelden voor de mensen van die link hierboven).

In mijn eigen mening dat soort misverstanden had Tele2 kunnen voorkomen met een lijst van Roamin partners per land en de technologie die je mag gebruiken.

Dat is sowieso waar. Gewoon duidelijkheid: hier kun je op 2G, 3G, hier alleen op 2G, enzovoorts.

Als breaking news (not really breaking), als Tele2 klant heb je in Denmark 4G met TDC Mobil.

TDC is van Tele2 zag ik net, dus dat is dan inderdaad niet zo raar 😉.
Reputatie 6
Badge
Hoi, ik kom me even in de discussie mengen. Omdat je op zoek bent naar het "officiële" Tele2 standpunt zal ik je vragen voorleggen aan de mensen die zich hier op dit moment mee bezighouden. Zodra ik reactie terug heb (dit kan best even duren) laat ik het meteen weten.

Verder vind ik de huidige discussie en speculatie erg interessant, bedankt voor de input iedereen en ga zo door!
Reputatie 7
Badge +2
Há, de informatie die ik had was dat TDC zat onder controle van de Nordic Telephone Company en andere Amerikaanse bedrijven.

Anywho.

Wat je volgende keer kan doen als je in België bent is proberen met je IMSI te spelen, via de SIM tool kit menu, kies je handmatig sim selectie en kies binnenland (zo gebruik je de Tele2 NL IMSI ) en kijken bij handmatig netwerk selectie als je op enige 4G netwerk kan registreren.

Vergeet dan niet om straks de SIM selectie weer op automatisch te zetten.