vraag

Internet buitenland Tele2 altijd 3G(?)

Reputatie 1
  • Snapt hoe het werkt
  • 12 reacties
Zojuist terug van weekje Duitsland, uiteraard moest ik nog een EU bundel kopen.
Echter ben niet verder dan een 3G snelheid gekomen bij de verschillende duits providers.
Waarom geen 4G zoals bij mijn NL abonnement (niet gelijkwaardig)

En hoe is dat na morgen (8 juni 2017) geregeld, heb je dan in heel EU 4G beschikbaar?

Blijkt volgens de klantenservice dat Tele2 geen afspraken met buitenlandse providers heeft gemaakt, en dat 3G je maximale internet snelheid in EU is.
Mogelijk dat enkele landen waar Tele2 ook actief hierop een uitzondering zijn.

Waarom staat dit nergens vermeld op de site?

Wie heeft ervaring met 4G roaming in het buitenland.
Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

49 Reacties

Tele2 heeft geen eigen netwerk in het buitenland en is dus afhankelijk van het buitenlands aanbod. Als er geen afspraken zijn gemaakt volgens klantenservice met buitenland wordt het denk ik ook moeilijk om automatisch het beste te selecteren.
Wil je 4G in het buitenland dan zal je voor een provider moeten kiezen die via eigen netwerk 4G levert.
Je abonnementskosten kunnen dan wel iets hoger uitvallen maar dat is een keuze.
Reputatie 1
karin303 schreef:

Tele2 heeft geen eigen netwerk in het buitenland en is dus afhankelijk van het buitenlands aanbod. Als er geen afspraken zijn gemaakt volgens klantenservice met buitenland wordt het denk ik ook moeilijk om automatisch het beste te selecteren.
Wil je 4G in het buitenland dan zal je voor een provider moeten kiezen die via eigen netwerk 4G levert.

Waarom staat dit niet vermeld op de site?
In welke landen van de EU heeft Tele 2 wel een eigen netwerk, en is daar wel 4G beschikbaar?

Bij Alles over 4G
Vraag: Kan ik in het buitenland op 4G

Antw:
Als de buitenlandse provider ook een 4G-netwerk heeft en als wij met die provider afspraken hebben over 4G-roaming, dan kun je hier ook gebruik van maken. Als er geen 4G-netwerk is, maak je in het buitenland voor internet en bellen gebruik van 2G en 3G.

Maar met wie heeft Tele2 afspraken gemaakt, hoe kan ik dat inzien?
Het staat er duidelijk.....ALS buitenlandse provider 4G netwerk heeft en wij er AFSPRAKEN mee hebben over 4G roaming...... Die afspraken zijn er niet en dus ook geen 4G .Tele 2 heeft alleen in Nederland een eigen netwerk. In EU kun je vanuit je Nederlandse bundel bellen en internetten en bent geen roamingskosten meer verschuldigd.
Reputatie 1
karin303 schreef:

Het staat er duidelijk.....ALS buitenlandse provider 4G netwerk heeft en wij er AFSPRAKEN mee hebben over 4G roaming...... Die afspraken zijn er niet en dus ook geen 4G .Tele 2 heeft alleen in Nederland een eigen netwerk. In EU kun je vanuit je Nederlandse bundel bellen en internetten en bent geen roamingskosten meer verschuldigd.

Ah, zo moet ik dat lezen, dus als we afspraken hebben gemaakt (maar dat hebben we niet) heb je 4G in het buitenland.
Kortom we hebben in het buitenland geen 4G.
Zet dat er dan ook neer, en wek geen andere indruk
Vind ik dus ook.....
Reputatie 7
Badge +2
In Zweden denk ik, kun je Frank de Sheep bezoeken en 4g van tele2 gebruiken.

Jk

Een lijst mer peoviders waar 4G wel aangeboden wordt zou cool zijn... In sommige plaatsen zijn de 3G netwerken zo slecht dat als je albast weet dar je via Tele2 geen 4G krijgt, dat je misschien even een lokale prepaid 4g sim koopt.

zie mijn reactie verderop
karin303 schreef:

Ik kan met mijn T-Mobile abonnement in België gebruikmaken van 4G op het Orange netwerk (geen eigendom van T-Mobile), in Frankrijk van 4G op de netwerken van Bouygues en Orange (beiden geen eigendom van T-Mobile) en in Spanje op de 4G netwerken van Orange en Yoigo (wederom geen eigendom van T-Mobile). Dus dat het alleen op de eigen netwerken mogelijk zou zijn, lijkt me onjuist.

Het is trouwens wel ironisch dat tele2 adverteert met ¨4G-only¨ provider en dan geen 4G aanbiedt in het buitenland. Ik denk trouwens dat ze daar zelfs geld aan kunnen verdienen, want een buitenlander kan niet roamen op het niet bestaande 2G/3G netwerk van Tele2, maar wel op het 4G netwerk als ze daarvoor een akkoord sluiten (gedachte is dat zo een akkoord altijd wederzijds is).

P.s. Tele2 heeft zelf ook meerdere eigen netwerken (Zweden, Baltische staten, Kroatië) in de EU en zelfs daar biedt het geen 4G aan.
Aha, na het lezen van de reacties begrijp ik na een lang weekendje Parijs waarom mijn vrouw met haar unlimited T-Mobile abo wel 4G+ had en ik niet verder kwam dan H+ met een gekochte buitenlandbundel van 1GB.

@Tele2: gaarne reactie, m.a.w. waarom had ik geen 4G+ in Parijs?
Reputatie 1
OK dan verwacht ik dat er straks wel afspraken worden gemaakt met andere europese providers.
Anders wordt het, Tele2 4G only in NL, en dat lijkt mij europesche gezien geen goede toekomst.
Hopelijk passen ze het dus binnen afzienbare tijd aan.
Reputatie 7
Badge +4
Het is 8 juni, dus 3G of 4G, je maakt nu bij Tele2 geen extra kosten meer t.o.v. je NL bundels. Enjoy!
eric schreef:

Het is 8 juni, dus 3G of 4G, je maakt nu bij Tele2 geen extra kosten meer t.o.v. je NL bundels. Enjoy!

Het is beter dan niets, maar het punt is dat als je eenmaal 4G hebt niet meer terug wil naar het kwalitatief povere 3G. Vandaar dat het begrijpelijk is dat mensen erover klagen.
Reputatie 3
Badge +1
karin303 schreef:

Tele2 Nederland*

Tele2 is gevestigd in meerdere landen dus dit klopt niet helemaal.
Reputatie 3
Badge +1
karin303 schreef:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Tele2

Misschien handig om je in te lezen. 😘
Reputatie 1
Sogeking schreef:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Tele2

Misschien handig om je in te lezen. 😘

Lijkt er op dat je begrijpt wat ik bedoel 👍
Reputatie 3
Badge +1
Feit blijft natuurlijk wel dat jouw serviceprovider verantwoordelijk is voor het netwerk in NL en niet in het buitenland. Helemaal sinds het gedoe met de roamingtarieven zullen buitenlandse providers zelf meer bepalen welke prioriteiten er op hun netwerken gegeven worden. Enige informatie hierover zou natuurlijk gewenst zijn en behoorlijk servicegericht, niet verplicht. Dat onderscheid moet wel gemaakt worden.
Ben ik met je eens. Het geven van informatie is niet verplicht. Misleidende informatie vind ik echter laakbaar.
Reputatie 3
Badge +1
karin303 schreef:

Ben ik met je eens. Het geven van informatie is niet verplicht. Misleidende informatie vind ik echter laakbaar.

Pot verwijt de ketel...
Let dan zelf ook goed op wat je zegt he. 😜
Reputatie 3
Badge +1
elponchis schreef:

eric schreef:

Het is beter dan niets, maar het punt is dat als je eenmaal 4G hebt niet meer terug wil naar het kwalitatief povere 3G. Vandaar dat het begrijpelijk is dat mensen erover klagen.

Zelfs met HSDPA (3G+) moet je snelheden kunnen halen die (sommige) ADSL klanten in NL niet kunnen krijgen. Heel traag is het nu ook weer niet. 4G is natuurlijk wel een stuk sneller, echter moet je gewoon probleemloos kunnen surfen en appen e.d.
Sogeking schreef:

karin303 schreef:

Pot verwijt de ketel...
Let dan zelf ook goed op wat je zegt he. 😜

Ja zal ik doen en voortaan niet meer doorgeven wat eerder door moderator verteld werd.
Is er een lijst met landen waar Tele2 4G aan bied? Nee helaas.
Reputatie 3
Badge +1
karin303 schreef:

Ja zal ik doen en voortaan niet meer doorgeven wat eerder door moderator verteld werd.

Heb je een link naar deze uitspraak?

Wat betreft je vraag, in ieder geval in Zweden. Verder staan er op de Wikipediapagina meerdere netwerken waar de kans groot is dat je 4G hebt. Geen garantie, want het staat er niet bij. Zoals ik al zei is het wenselijk als er een lijst zou komen waar Tele2 klanten in het buitenland 4G kunnen verwachten, dit is echter niet verplicht. Ik wil ook wel eens dingen waar ik geen recht op heb, betekent niet dat ik erom moet gaan zeuren.
Reputatie 5
Badge
Sogeking schreef:

elponchis schreef:

eric schreef:

Zelfs met HSDPA (3G+) moet je snelheden kunnen halen die (sommige) ADSL klanten in NL niet kunnen krijgen. Heel traag is het nu ook weer niet. 4G is natuurlijk wel een stuk sneller, echter moet je gewoon probleemloos kunnen surfen en appen e.d.

Effe een voorbeeld: tijdje geleden in Duitsland geweest veel dorpjes of autobahn geen 3g is maar wél 2g of 4g, probleem is dat ik niet kan roamen op het 4g netwerk en dus op het 2g roam waar je niet eens een appje mee kan versturen laat staan streamen van spotify wat ik in de auto doe en realtime navigatie (voor files en omleidingen).

Dus heb je alleen maar iets aan 3g als in een groote stad bent meeste van de tijd... in die zin is 4g roaming wel wenselijk.
Heb hier helaas een vodafone prepaid voor moeten aanschaffen en heb geen een keer last gehad van langzaam Internet (zelfs iets meer 3g).
Reputatie 3
Badge +1
https://forum.tele2.nl/smartphones-instellingen-184/verbinding-buitenland-android-os-ios-56336

Hier staat een instructie om bij het Tele2 sim menu te komen. Wellicht dat je met een handmatige selectie een partner kan vinden die wel 4G ondersteunt. Ik kan niet herleiden of dat al geprobeerd is.
Reputatie 5
Badge
Sogeking schreef:

https://forum.tele2.nl/smartphones-instellingen-184/verbinding-buitenland-android-os-ios-56336

Hier staat een instructie om bij het Tele2 sim menu te komen. Wellicht dat je met een handmatige selectie een partner kan vinden die wel 4G ondersteunt. Ik kan niet herleiden of dat al geprobeerd is.

Jij bent toevallig niet van tele2 he? Haha.

Nee heb ik al geprobeerd in België en Duitsland.

Noppes...
Reputatie 3
Badge +1
simnlru schreef:

Jij bent toevallig niet van tele2 he? Haha.

Zou ik dan zoiets posten denk je? 😉
https://forum.tele2.nl/omdat-kantine-176/internet-rules-leuke-memes-grappige-dingen-ed-65175/index1.html#post395148

edit: of dit...
https://forum.tele2.nl/vast-internet-188/geen-service-geen-internet-geen-tv-65257/index1.html#post395153