Inscannen identiteitsbewijs/ pinpas

• 25 december 2018
  • 8 reacties
  • 320 x bekeken

Gisteren heb ik een bestelling gedaan. Verlenging bestaand abo met een nieuwe mobiel. Mobiel betaal ik volledig in 1 keer.

Bij de bevestigingsemail staat dat bij bezorging je id-bewijs en pinpas worden gekopieerd. Ook dat je 1cent moet pinnen bij ontvangst.

Nu lees ik in de betreffende wet dat kopieren van een id bewijs niet mag (ook niet als je foto en bsn nummer afschermt.) Daarnaast heeft Tele2 mijn betaalgegevens al. Ik ben immers een bestaande betalende klant. Waarom dan nog die 1 cent pinnen en kopie van de pinpas maken?

Ik neem aan dat je dit aan de deur kan weigeren en de mobiel wel in ontvangst kan nemen?

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

8 reacties

Reputatie 5
Badge +1
Je kunt dat natuurlijk weigeren. Dan lees je die wet voor. Probeer het ergens anders. Misschien dat het bij een andere provider dan wel lukt. Je bent niet verplicht bij tele2 iets te kopen. Is je eigen keuze.
Reputatie 7
Badge +4
Voordat de foto wordt gemaakt zal de koerier een "masker" over je ID bewijs heen leggen. Dan zijn b.v. je BSN afgeschermd. Als je dit ook niet wilt, dan zal de mobiel niet afgeleverd kunnen worden.
Hoi Eric, dank voor je reactie. Weet jij ook hoe het zit qua kopie maken van de bankpas en qua verificatie terwijl je al een betalende klant bent?
Reputatie 7
Badge +4
Het gaat er denk ik ook om aan wie het dure toestel wordt uitgereikt. Contractant kan ander zijn dan van wie zijn rekening 1 cent wordt afgeschreven. Het gaat hier ook om BKR registratie voor een toestel lening.
Top qua dat contractant en rek nummer iemand anders zou kunnen zijn in theorie. Geeft een ander inzicht.

Omdat het toestel compleet en direct wordt betaald is er geen bkr ed. Daarom vond ik het raar.
Reputatie 5
Badge +1
Ben je zo bang om geïdentificeerd te worden?
Reputatie 7
Badge +4
Top qua dat contractant en rek nummer iemand anders zou kunnen zijn in theorie. Geeft een ander inzicht.

Omdat het toestel compleet en direct wordt betaald is er geen bkr ed. Daarom vond ik het raar.

Die koeriers weten niets van hoe het toestel betaald wordt. Er is gewoon een standaard manier om een telefoon af te leveren. Je hoeft met die koeriers geen discussie aan te gaan. Die vertrekken weer voordat je nog B kan zeggen. Zij mogen alleen een telefoon afleveren als elke letter en cijfer klopt. Dat wordt dus ook gecontroleerd en vastgelegd met een (deel) kopie van het ID.
Reputatie 6
Badge
Hoi Joost.

Welkom op het forum van Tele2,

We doen inderdaad de ID check zodat we weten of de juiste klant het toestel in ontvangst neemt, bsn en pasfoto worden afgeschermd bij de check.
Alleen bij nieuwe abonnementen moet je 1 cent pinnen, zodat we zien of het Iban nummer klopt .

Fijne dag,

Arjan