Info

Mijn mobiele abonnementskosten zijn verhoogd: inflatiecorrectie 2020

  • 14 August 2020
  • 26 reacties
  • 2898 x bekeken

Reputatie 6
Badge +2

Whaaaat? Mijn factuur is hoger! Ik hoor het je denken en de vragen die bij je opkomen zijn begrijpelijk. Nee, je hebt niet buiten je bundel gebeld of geïnternet! En geen zorgen, je hebt ook niet ongemerkt een abonnementsdienst afgesloten. Jouw factuur is vanaf nu iets hoger door de inflatiecorrectie. Benieuwd naar wat dit inhoudt en welke gevolgen dit heeft voor jou? Dan ben je hier aan het juiste adres. We hebben hierde meest voorkomende vragen voor je beantwoord.


Waarom een inflatiecorrectie?

Ieder jaar stijgen de prijzen in Nederland. Met deze prijsinflatie stijgen ook onze kosten. Daarom passen wij een inflatiecorrectie toe op onze abonnementstarieven.  
In 2020 voert Tele2 een inflatiecorrectie door op de vaste kosten van je mobiele abonnement. Dit geldt voor je bel/SMS-bundel en je databundel. De inflatiecorrectie wordt jaarlijks bepaald door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en is voor dit jaar vastgesteld op 2,6%. De correctie gaat in op 1 juli 2020. Op de factuur die je in augustus ontvangt, zie je de correctie voor het eerst.


De inflatiecorrectie geldt voor alle consumentenabonnementen en contractverlengingen, met uitzondering van abonnementen die na 7 januari 2020 zijn besteld of verlengd. De inflatiecorrectie geldt voor de volgende bundels:
•    Bel/SMS-bundel
•    Databundel


De prijzen van andere (losse) bundels en de tarieven voor verbruik buiten de bundel worden niet verhoogd.

 

Mag ik nu kosteloos opzeggen?

Je kunt je abonnement niet kosteloos opzeggen naar aanleiding van deze wijziging. In de Algemene Voorwaarden die bij je contract horen, staat deze inflatiecorrectie namelijk ook vermeld.


Hoe berekent Tele2 de inflatiecorrectie?

Tele2 volgt de door het CBS berekende inflatie (consumentenprijsindex). Het CBS berekent elke maand de hoogte van de inflatie op consumentenproducten en -diensten. Ze meten de procentuele verandering van de consumentenprijsindex (CPI) ten opzichte van dezelfde periode het jaar daarvoor. Onze aanpassing wordt gebaseerd op de stijging van het CPI-cijfer van het CBS over het voorafgaande kalenderjaar. Dit inflatiepercentage was 2,6% in 2019. Lees hierover meer op de website van het CBS.

 

Geldt dit ook voor Tele2 Thuis?

Ja, dit geldt ook voor Tele2 Thuis diensten, alleen wordt deze correctie per 1 januari ingevoerd. Dit kan je controleren op je factuur van januari. 

 

Heb je een andere vraag? Laat dan hieronder een reactie achter en de Community helpt je meteen verder! 


 


Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

26 reacties

Reputatie 7

Soms ontvang je aanbiedingen om te verlengen, zal mogelijk te maken hebben met of je aangegeven hebt aanbiedingen te willen ontvangen. Abonnementsprijzen worden periodiek gewijzigd, dus niet iedereen hoeft hetzelfde te betalen, soms verdwijnen bundels uit het aanbod. Nieuwe klanten binnenhalen gaat nu eenmaal beter met prijzen als EUR 10 dan bijvoorbeeld EUR 10,14. En als je verlengt dan betaal je dus mogelijk iets minder dan iemand die een jaar geleden klant is geworden en de inflatiecorrectie heeft gehad.

Bij veel  abonnement stijgen die kosten niet voor nieuwe klanten. Je wordt dus gestraft omdat je te lang bij Tele2 zit?

Deze discussie is al uitvoerig op dit forum gevoerd. Nieuwe klanten binnenhalen met lagere prijzen (of korting acties) zie je overal. Ook nieuwe klanten krijgen na bepaalde tijd de inflatiecorrectie. Zodra je je abonnement verlengt betaal je ook de aangeboden prijzen die nieuwe klanten betalen.

Het gaat niet om acties, het basis-abonnement is gewoon goedkoper t.o.v. iemand die blijft zitten. Mijn abonnement liep gewoon door en werd steeds duurder, er is mij nooit gevraag om te verlengen.

Ik herken dit ook niet echt bij mijn andere abonnement eigenlijk, daar staan de prijzen vaak gewoon vast of het abonnement wordt geheel verhoogd. 

 

Reputatie 7

Bij veel  abonnement stijgen die kosten niet voor nieuwe klanten. Je wordt dus gestraft omdat je te lang bij Tele2 zit?

Deze discussie is al uitvoerig op dit forum gevoerd. Nieuwe klanten binnenhalen met lagere prijzen (of korting acties) zie je overal. Ook nieuwe klanten krijgen na bepaalde tijd de inflatiecorrectie. Zodra je je abonnement verlengt betaal je ook de aangeboden prijzen die nieuwe klanten betalen.

Bij veel  abonnement stijgen die kosten niet voor nieuwe klanten. Je wordt dus gestraft omdat je te lang bij Tele2 zit?

Reputatie 7
Badge +12

De wettelijke termijn is 3 maanden nadat je een prijs bent overeengekomen mag er geen inflatiecorrectie worden aangepast. Dus 1 juli een verhoging betekent dat abonnementen die na 1 april zijn afgesloten hiervan moeten worden uitgezonderd.

Reputatie 7

1 april is de enige zekerheid die je hebt, want dat staat in de voorwaarden. Kennelijk is er afgelopen keer coulanter mee omgegaan, maar daar kan je geen rechten aan ontlenen.

Ik mag mijn abonnement gaan verlengen, maar nu heb ik eigenlijk vrij weinig zin om in 2021 met een inflatiecorrectie te maken te krijgen.

 

In de startpost staat:

De inflatiecorrectie geldt voor alle consumentenabonnementen en contractverlengingen, met uitzondering van abonnementen die na 7 januari 2020 zijn besteld of verlengd.

Gaat ditzelfde ook gelden voor abonnementen die in 2021 na 7 januari worden besteld of verlengd?

 

Op https://www.tele2.nl/klanten-service/mobiel/factuur-betalen/kosten staat het volgende:

Ieder jaar stijgen de prijzen in Nederland. Dit heet prijsinflatie. Daarom verhogen wij elk jaar op 1 juli de vaste maandkosten van de meeste abonnementen. Hiervoor gebruiken wij het inflatiepercentage dat is vastgesteld door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en is voor dit jaar vastgesteld op 2,6%. Het verhogen van de kosten als gevolg van de prijsinflatie noemen wij inflatiecorrectie. We voeren geen inflatiecorrectie uit als je contract 3 maanden of korter geleden is ingegaan.

Dit zou inhouden dat contracten afgesloten na 1 april niet met inflatiecorrectie te maken krijgen.

 

Wat is het nu? Geen inflatiecorrectie bij abonnementen afgesloten / verlengd na 7 januari of na 1 april?

Reputatie 7
Badge +12

Kijk eens op de factuur voorafgaand aan de factuur waar de verhoging is berekend?

Het zou tele2 sieren als deze inflatiecorrectie/abbo verhoging bekend zou worden gemaakt aan de klanten middels een email, of heb ik iets gemist?

Reputatie 7

Beste Cas van tele2

Ja de inflatie is er idd bij op gekomen, maar van een mb abonement van 10 euro naar 12.31 toch wel een erg hoge stijging.

En er staat ineens wel een korting op het factuur maar nergens kan ik vinden waar dat vandaan komt. 

Mvg

Is hier een antwoord op gekomen? Ik heb nml hetzelfde. Een spontane verhoging van 2 euro van de 10g bundel en dat wordt dan recht getrokken met een korting. Waarom is dit en is die korting onbeperkt? Contractueel heb ik dit nooit afgesproken nml

Er zijn destijds aanbiedingen geweest met korting op het reguliere tariefplan. Tele2 factureerde gewoon de netto prijs en in het nieuwe systeem zie je de standaard prijs en de korting apart. Die korting loopt gewoon door totdat je bijvoorbeeld verlengt. Niets aan de hand dus.

Maar dan zou die korting toch ook op mijn contract moeten staan die ik destijds heb afgesloten? en dat staat er niet. 

Als daar de netto prijs staat, is dat toch hetzelfde? Uiteindelijk brengen ze een bedrag in rekening conform contract, toch?

Beste Cas van tele2

Ja de inflatie is er idd bij op gekomen, maar van een mb abonement van 10 euro naar 12.31 toch wel een erg hoge stijging.

En er staat ineens wel een korting op het factuur maar nergens kan ik vinden waar dat vandaan komt. 

Mvg

Is hier een antwoord op gekomen? Ik heb nml hetzelfde. Een spontane verhoging van 2 euro van de 10g bundel en dat wordt dan recht getrokken met een korting. Waarom is dit en is die korting onbeperkt? Contractueel heb ik dit nooit afgesproken nml

Er zijn destijds aanbiedingen geweest met korting op het reguliere tariefplan. Tele2 factureerde gewoon de netto prijs en in het nieuwe systeem zie je de standaard prijs en de korting apart. Die korting loopt gewoon door totdat je bijvoorbeeld verlengt. Niets aan de hand dus.

Maar dan zou die korting toch ook op mijn contract moeten staan die ik destijds heb afgesloten? en dat staat er niet. 

Reputatie 7

Beste Cas van tele2

Ja de inflatie is er idd bij op gekomen, maar van een mb abonement van 10 euro naar 12.31 toch wel een erg hoge stijging.

En er staat ineens wel een korting op het factuur maar nergens kan ik vinden waar dat vandaan komt. 

Mvg

Is hier een antwoord op gekomen? Ik heb nml hetzelfde. Een spontane verhoging van 2 euro van de 10g bundel en dat wordt dan recht getrokken met een korting. Waarom is dit en is die korting onbeperkt? Contractueel heb ik dit nooit afgesproken nml

Er zijn destijds aanbiedingen geweest met korting op het reguliere tariefplan. Tele2 factureerde gewoon de netto prijs en in het nieuwe systeem zie je de standaard prijs en de korting apart. Die korting loopt gewoon door totdat je bijvoorbeeld verlengt. Niets aan de hand dus.

Beste Cas van tele2

Ja de inflatie is er idd bij op gekomen, maar van een mb abonement van 10 euro naar 12.31 toch wel een erg hoge stijging.

En er staat ineens wel een korting op het factuur maar nergens kan ik vinden waar dat vandaan komt. 

Mvg

Is hier een antwoord op gekomen? Ik heb nml hetzelfde. Een spontane verhoging van 2 euro van de 10g bundel en dat wordt dan recht getrokken met een korting. Waarom is dit en is die korting onbeperkt? Contractueel heb ik dit nooit afgesproken nml

Reputatie 7

Ik had een abbo van € 11  1 Gig en 100 belminuut.. het bleef maar met kwartjes omhoog gaan. Vorige maand mijn abbo verlengt € 10 voor 1 Gig en 200 belminuten.

De eerste faktuur bedraagt al € 10,42…. Gaat weg gekkies… Sluit ik nu weer een nieuw abbo af voor € 10

Kijk even op de factuur, het kan zijn dat er een verrekening op staat met eerdere periode. Als je bijvoorbeeld een paar dagen van de maand het oude tarief betaalde en de rest van de maand het nieuwe tarief, dan kan 10,42 heel goed mogelijk zijn. De volgende factuur is dan uiteraard 10,00 euro.

Ik had een abbo van € 11  1 Gig en 100 belminuut.. het bleef maar met kwartjes omhoog gaan. Vorige maand mijn abbo verlengt € 10 voor 1 Gig en 200 belminuten.

De eerste faktuur bedraagt al € 10,42…. Gaat weg gekkies… Sluit ik nu weer een nieuw abbo af voor € 10

Reputatie 6
Badge +2

Hey @Vraaguurtje,
Welkom op de Community! Dat is inderdaad een grote stijging, meer dan de inflatiecorrectie.
Als je jouw 06-nummer en klantnummer invult in jouw Community account dan zoek ik uit of we deze stijging kunnen verklaren!
Geef je mij een seintje als ik dit voor je kan uitzoeken? Dan duik ik er direct voor je in. We staan voor je klaar! :innocent:

 

Reputatie 7

Ik ben niet van Tele2 dus ik kan dat niet bevestigen. Op basis van de voorwaarden en de inflatie kan Tele2 bepalen of ze een correctie doorvoeren. De inflatie zoals berekend over 2017 was voor het eerst enigszins op niveau en volgens mij werd dit in 2018 doorberekend. In 2019 en 2020 werd de inflatie van 2018 en 2019 doorberekend. Als je contract redelijk kort voor 1 juli is ingegaan dan wordt de inflatie dat jaar niet aan je doorberekend. De startdatum (of datum van verlengen) heeft dus invloed op het doorberekend krijgen van de inflatie.

 

ik begrijp de inflatiecorrectie, en meestal wordt die in juli doorgevoerd en is te zien op de factuur van augustus.

Maar wat ik dan niet begrijp is waarom dit dan pas op de factuur van September wordt doorgevoerd. 

Hoezo is de inflatiecorrectie niet op de factuur van augustus te zien maar pas op die van september?

Bij mij op de factuur over juli (verstuurd in augustus), dus dan heb je nog een maand mazzel.

ja, klopt ik zag dat ook bij een vriend van mij, maar die heeft contractvrij, maandelijks opzegbaar.

Ik heb 2 jarige contract dat pas afloopt in okt 2021.

ik weet dat het wettelijk gewoon kan en mag. Maar tele2 deed binnen de contract periode eigenlijk nooit de inflatiecorrectie toepassen. Zal ook wel een ideetje van t-mobile zijn..

 

Voorgaande jaren was de door het CBS berekende inflatie dusdanig laag dat er geen inflatiecorrectie werd doorgevoerd.

ik wil je geloven en de inflatiecorrectie is ook wel lager in vorige jaren.

2015: 0,6%

2016: 0,3%

2017: 1,4%

2018: 1,7%

2019: 2,6%

Echter heb ik nadat mijn contract afgelopen is wel steeds een inflatiecorrectie doorberekend gekregen.

En de vriend met maandelijks opzegbaar abonnement heeft elk jaar de CPI doorberekend gekregen.

En betekent dat als de inflatiecorrectie lager uitpakt dan 1,7% dit volgend jaar niet wordt doorberekend voor klanten met een lopend contract (niet maandelijks opzegbaar)?

 

bron: https://opendata.cbs.nl/statline/?dl=3F0E#/CBS/nl/dataset/83131NED/table

Reputatie 7

 

ik begrijp de inflatiecorrectie, en meestal wordt die in juli doorgevoerd en is te zien op de factuur van augustus.

Maar wat ik dan niet begrijp is waarom dit dan pas op de factuur van September wordt doorgevoerd. 

Hoezo is de inflatiecorrectie niet op de factuur van augustus te zien maar pas op die van september?

Bij mij op de factuur over juli (verstuurd in augustus), dus dan heb je nog een maand mazzel.

ja, klopt ik zag dat ook bij een vriend van mij, maar die heeft contractvrij, maandelijks opzegbaar.

Ik heb 2 jarige contract dat pas afloopt in okt 2021.

ik weet dat het wettelijk gewoon kan en mag. Maar tele2 deed binnen de contract periode eigenlijk nooit de inflatiecorrectie toepassen. Zal ook wel een ideetje van t-mobile zijn..

 

Voorgaande jaren was de door het CBS berekende inflatie dusdanig laag dat er geen inflatiecorrectie werd doorgevoerd.

 

ik begrijp de inflatiecorrectie, en meestal wordt die in juli doorgevoerd en is te zien op de factuur van augustus.

Maar wat ik dan niet begrijp is waarom dit dan pas op de factuur van September wordt doorgevoerd. 

Hoezo is de inflatiecorrectie niet op de factuur van augustus te zien maar pas op die van september?

Bij mij op de factuur over juli (verstuurd in augustus), dus dan heb je nog een maand mazzel.

ja, klopt ik zag dat ook bij een vriend van mij, maar die heeft contractvrij, maandelijks opzegbaar.

Ik heb 2 jarige contract dat pas afloopt in okt 2021.

ik weet dat het wettelijk gewoon kan en mag. Maar tele2 deed binnen de contract periode eigenlijk nooit de inflatiecorrectie toepassen. Zal ook wel een ideetje van t-mobile zijn..

 

Reputatie 7

ik begrijp de inflatiecorrectie, en meestal wordt die in juli doorgevoerd en is te zien op de factuur van augustus.

Maar wat ik dan niet begrijp is waarom dit dan pas op de factuur van September wordt doorgevoerd. 

Hoezo is de inflatiecorrectie niet op de factuur van augustus te zien maar pas op die van september?

Bij mij op de factuur over juli (verstuurd in augustus), dus dan heb je nog een maand mazzel.

ik begrijp de inflatiecorrectie, en meestal wordt die in juli doorgevoerd en is te zien op de factuur van augustus.

Maar wat ik dan niet begrijp is waarom dit dan pas op de factuur van September wordt doorgevoerd. 

Hoezo is de inflatiecorrectie niet op de factuur van augustus te zien maar pas op die van september?

Reputatie 7

Wat een onzin!

Jullie vast klanten gaan meer betalen maar ondertussen kunnen nieuw klanten gewoon een goedkoop abonnement afsluiten. 

Ik krijg nu 5GB en onbeperkt bellen voor 15,38. Nieuw klanten betalen voor 7GB en onbeperkt bellen 15 euro. Hoe leg je dat uit?

 

Elke organisatie heeft tijdelijke acties en aanbiedingen. Tele2 heeft onder andere de Dit Wil Ik weken. Ook zijn de abonnement prijzen in de loop der jaren structureel gewijzigd, bijvoorbeeld eerst 5 en nu 7GB voor 15 euro.

Reputatie 7
Badge +12

Elke keer zijn er prijs aanpassingen en aanbiedingen. Als je elke keer mee wilt profiteren kun je een maandelijks opzegbare / verlengbare sim only nemen.

Wat een onzin!

Jullie vast klanten gaan meer betalen maar ondertussen kunnen nieuw klanten gewoon een goedkoop abonnement afsluiten. 

Ik krijg nu 5GB en onbeperkt bellen voor 15,38. Nieuw klanten betalen voor 7GB en onbeperkt bellen 15 euro. Hoe leg je dat uit?