beantwoord

in app aankopen op factuur

  • 22 August 2021
  • 4 reacties
  • 682 x bekeken

Ik heb voor mijn minderjarige dochter een mobiel abonnement afgesloten. Nu heeft ze in 5 dagen tijd voor 244€ aan robux in app aankopen gedaan. Eigen schuld zou je zeggen maar een melding heb ik niet gekregen terwijl alles via mijn mail verloopt. Je komt er op de factuur pas achter. De volgende factuur voor augustus kan dus ook een leuke verrassing worden. Inmiddels heb ik de blokkades (waar ik niks van wist) aangezet maar het kwaad is geschiet. Ik hoop toch dat tele-2 zo coulant is om in te zien dat dit geen normale aankopen zijn. Meerdere tot 100€ totaal aan aankopen op een dag zou je wel een melding verwachten.

icon

Beste antwoord door eric 22 August 2021, 16:52

Bekijk origineel bericht

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

4 reacties

Reputatie 7
Badge +12

Hoi @Bummum ,

Inderdaad een vervelende situatie. Het is inderdaad niet voor niks dat minderjarigen geen abonnement kunnen afsluiten. Wat natuurlijk veel gebeurd is dat ouders een abonnement afsluiten en de kinderen het laten gebruiken.

Maar met zo'n abonnement kun je erg veel kosten maken en zul je daar toezicht op moeten houden of allerlei blokkade's aanbrengen. Denk aan het bellen van premium 09xx nummers, premium sms of Google /Apple shop aankopen. Als straks weer 'the voice of Holland' of iets dergelijks begint wordt er veel reclame gemaakt om  te stemmen en dat gaat ook heel snel qua geld. Ook extra databundels zijn natuurlijk een kostenpost. 

Beetje afhankelijk van de leeftijd heb je met prepaid heb je dit veel meer onder controle. 

De in-app aankopen die door een gebruiker zijn besteld worden direct bij de mobiele provider in rekening gebracht en die moet dat betalen. Je zou de app fabrikant kunnen vragen om geld terug te geven. Zij zijn misschien ook in staat om wat je kind ervoor gekocht heeft weer terug te halen uit het account.  

Ik vind het raar dat er geen meldingen over in app aankopen komen via de mail. Als ik via KPN bij mezelf iets bestel in de Playstore krijg ik netjes een factuur van het aangeschafte. Nu moet ik dus maar afwachten wat er door mijn dochter allemaal is aangekocht. Ja ik had het moeten uitzetten maar dacht dat dit al in de telefoon had gedaan maar dat is data limiet. 

Ik heb de maker van de app om restitutie gevraagd maar geloof niet dat dit gaat lukken zelf.

Ook zou er een limiet zijn voor wat je kan aanschaffen bij tele 2 wat blijkbaar op 70€ per per maand ligt (zie ander topic van 8 maanden over Playstore aankopen "maximale betaling Google Play").

Nogmaals ik vind dit gewoon niet heel netjes van Tele2 dat dit zo kan gebeuren zonder een melding via mail van aankopen. 

Dit is vroeger uitvoerig in het t nieuws geweest maar kan dus blijkbaar nog steeds zo fout gaan.

 

 

Reputatie 7
Badge +12

Hey Bummum, goed dat je de ontwikkelaar van de app hebt benaderd! Voor meer informatie over aankopen in apps, stuur ik je graag dit uitgebreide artikel mee: https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/aankopen-in-apps-zo-voorkom-je-onbedoelde-uitgaven

Als het goed is kun je binnen 14 dagen de aankoop ongedaan maken via de Play Store. Als die 14 dagen verstreken zijn is het inderdaad contact opnemen met de ontwikkelaar. Dit zul je ook teruglezen in het artikel hierboven.

Na een aankoop zou je als het goed is van de Play Store een factuur moeten ontvangen, maar niet direct van ons. Van ons ontvang je alleen de normale factuur waar de extra gemaakte kosten op staan.

De informatie uit het andere topic ‘’maximale betaling Google Play’’ is wat verouderd. Je kunt de actuele informatie over het maximale limiet vinden op onder ‘’Google Play Store betalen via je factuur‘’ op de volgende pagina. Per kalendermaand kun je maximaal € 300 uitgeven: https://www.tele2.nl/klantenservice/mobiel/factuur-betalen/hoger-dan-verwacht

Laat je het ons weten wat hieruit komt? Ik hoop natuurlijk dat zij de aankopen kunnen terugdraaien!

Ik heb dat van de 300€ gezien. Echter staat er 50€ per item per dag. Helaas kan je wel 10x achter elkaar op 1 dag bv 10€ uitgeven wat dus ook is gebeurd. Volgens de regels heb ik gewoon pech maar zou van Tele2 wel coulance verwachten aangezien er gewoon nul reactie is qua mail of het wel klopt al die uitgaves binnen enkele minuten letterlijk. Nu moet je achteraf maar zien op de factuur. Dus kan dit gewoon een maand lang fout gaan.

Voor de factuur van augustus kan ik dus weer voor een verassing komen te staan.