vraag

Identiteitsfraude Tele2 nog steeds mogelijk deel 2

  • 15 maart 2019
  • 3 reacties
  • 205 x bekeken

  • Is lekker bezig
  • 9 reacties
Hallo allemaal,

Toch kom ik nog even terug op de identiteitsfraude die kort geleden op mijn account/abonnement heeft kunnen gebeuren bij Tele2.
Ik heb inmiddels veel meer informatie dan ik in de eerste instantie had, en dat maakt dat ik deze waarschuwing nog maar een keer plaats, de andere topic mag van mij wel weg!

Of het nou een bekende persoon betreft of een onbekende persoon, dat maakt eigenlijk niet zo heel veel uit.
Zolang men de volgende vragen kan beantwoorden is het helaas mogelijk identiteitsfraude te plegen en klanten van Tele2 in zeer onaangename posities te brengen.

Naam, Geboortedatum, Postcode, Huisnummer en de laatste 4 cijfers van je bankrekening zijn de vragen die Tele2 aan de klanten stelt.
En laten we wel wezen, met social-media en internet aankopen etc. is vaak alles qua deze vragen te onderscheppen, dus vrij simpel te beantwoorden voor kwaadwillenden !
Zelfs als bekende kwaad willen, die feitelijk alles al van je weten, en je hebt ooit iets met de bank gedaan met deze persoon is fraude bij Tele2 keihard mogelijk!
Laat ik voorzichtig zeggen dat het waarschijnlijk bij andere telecomaanbieders net zo werkt.

Gelukkig worden gesprekken opgenomen, en dat bewijs heeft voor mij duidelijkheid verschaft.

Eigenlijk is dit bijzonder want als je een nieuw abonnement aangaat moet je een cent overboeken, legitimeren etc. en wordt de controle op redelijk aanneembare feiten in acht genomen.
Maar een verlenging kan zo zonder pardon even door de telefoon worden geregeld.
Nou kan ik me voorstellen dat extra kosten voor een verlenging per post etc, een commerciële overweging zijn, maar deze overweging gaat boven de veiligheid die in acht moet worden genomen binnen de AVG!
Deze verordening is niet voor niets op 25 mei 2018 een verplicht feit waar o.a. Tele2 zich aan dient te houden.

Ten tijden van de identiteitsfraude gepleegd op mijn account/abonnement, is er na de controle vragen overgegaan tot het afsluiten van een nieuw 2 jarig abonnement.
Nadat deze was afgesloten, waarvan ik mail heb ontvangen op mijn mailadres.
Is er samen met de Tele2 verantwoordelijke medewerker besloten het mail adres aan te passen naar dat van de fraudeur.
Hiermee heeft Tele2 elke wet overtreden, en heeft de verdachte inzage gegeven in mijn persoonlijke gegevens!
Wat ik later heb begrepen is dat deze aanpassing niet had gemogen binnen de regels van Tele2, maar heeft toch kunnen gebeuren!

Dit is is strijd met de AVG, wat ik heb kunnen vernemen van de Autoriteit Persoonsgegevens.
Uiteraard wilde die graag mijn klacht ontvangen en zullen daar mee aan de slag gaan, want dit vinden ze een zeer ernstig vergrijp van Tele2!
Ook heb ik inmiddels gesproken met CMI, Centraal Meldpunt Identiteitsfraude en heeft de zelfde mening.

Ik heb na diverse gesprekken met Tele2 helder gekregen dat deze grove fout door Tele2 is gemaakt, echter een oplossing blijft uit.
Want ik krijg de vraag het Proces-Verbaal te sturen, waar ik netjes gehoor aan geef.
En van de Fraud Prefension Specialist krijg ik dan mail terug.

"Ik mag Tele2 dankbaar zijn dat het abonnement, aangegaan door een Fraudeur, kosteloos wordt opgezegd!
Voorts wordt mij nog even uitgelegd dat het alleen een sim-only abonnement betreft en dat moet ik dan maar zien als iets minder erg"

En wat me verbaast is dat Politie spreekt van het feit dat het Identiteitsfraude betreft, en de Tele2 specialist dit verdraaid naar Oplichting, twee totaal verschillende zaken.
Kortom, ik moet Tele2 dankbaar zijn voor het niet in rekening brengen van strafbare feiten en Tele2 geeft daar bovenop alle persoonlijke informatie weg aan 3de die verder misbruik kan maken van o.a. mijn rijbewijsnummer.

Jammer dat het beleid van Tele2 niet heeft kunnen voorkomen dat dergelijke aanpassingen kunnen worden gerealiseerd, het is immers een kwestie van goed beleid en automatiseren om fouten als deze te voorkomen!

Daarom heb ik ook aangiften gedaan tegen dhr L.Hoogeveen als beleidsverantwoordelijke binnen Tele2.
Graag zie ik een oplossing van Tele2, en hoe Tele2 er denkt te staan als de fraudeur nog meer ellende veroorzaakt omdat Tele2 mijn gegevens heeft laten inzien door deze Fraudeur!

Mijn advies,
Doe aangiften tegen de fraudeur, en tegen de beleidsverantwoordelijke van Tele2
Neem contact op met Tele2 en vraag wat er fout is gegaan, immers zijn ze daar verantwoordelijk voor!
Mocht iemand anders in jou gegevens hebben kunnen komen, meld je klacht bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
Neem contact op met het CMI, Centraal Meldpunt Indentiteitsfraude.

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

3 reacties

Reputatie 7
Badge +5
Waarom een nieuw topic, je had toch gewoon in je andere topic die over hetzelfde gaat door kunnen gaan?

https://forum.tele2.nl/mobiele-abonnementen-180/identiteitsfraude-tele2-nog-steeds-mogelijk-75866
[quote=Cypher]Waarom een nieuw topic, je had toch gewoon in je andere topic die over hetzelfde door kunnen gaan?

Daar heb ik 2 simpele redenen voor, ten eerste moet met zich in een verhaal inlezen, en dit is een heldere waarschuwing gebaseerd op feiten.
Ten tweede staat het nu bovenaan en niet verstopt in een ander topic waar iedereen afhaak!
Lijkt me helder dat het andere topic weg mag, en anders doe jij dat even !
Reputatie 7
Badge +5
Zo werkt dat natuurlijk niet, hoogstwaarschijnlijk worden de twee samen gevoegd.
Want nu ben je aan het spammen.