Afgelopen zomer werd ik geattendeerd dat ik een negatieve BKR-registratie heb bij Tele2. Ik wist hier niets van af en ik schrok hier enorm van. Ik heb toentertijd contact gehad met de klantenservice van Tele2 en die gaven aan dat er niets aan de hand was. De klantenservice bevestigde dat er geen achterstanden waren en dat het abonnement afgelopen was en overgezet naar een sim-only. Toch bleef er een A-notering staan in het overzicht van mijn BKR. Ik heb toen gevraagd aan een medewerker van het BKR om contact te zoeken met Tele2. Tele2 gaf aan dat er een achterstand was en dat er een vooraankondiging is verstuurd naar mij. Het BKR gaf aan dat ik dit verder met Tele2 moest uitzoeken.
Ik heb het een en ander uitgezocht de laatste tijd en tot de conclusie gekomen dat ik niet goed gehandeld heb de afgelopen jaren. Ik had niet een hele ruime financiële situatie en ik kreeg niet altijd op dezelfde datum uitbetaald. Ik heb toentertijd gesproken met iemand van de klantenservice met de vraag of ik zelf mijn rekeningen kon betalen i.p.v. via een automatische incasso. Dit zou geregeld worden, maar het eerstvolgende termijn werd helaas weer gewoon afgeschreven. Ik heb toen het heft in eigen hand genomen en de betaling gestorneerd. Na een tijdje kreeg ik een brief en een sms’je met een Ideal betaallink. Dit was precies wat ik wilde, omdat ik nu zelf kon bepalen wanneer ik het termijnbedrag betaalde. Ik heb dit dus vaak gedaan. Achteraf gezien enorm naïef van mij dat dit zonder consequenties zou zijn.
Tegelijkertijd heb ik het nooit zover laten komen dat mijn abonnement afgesloten zou worden of dat er een BKR-registratie zou plaatsvinden. Tot ik er dus achter dat er op het laatste moment nog een A-codering is gemeld.
Tele2 gaf aan dat ze een vooraankondiging hebben gestuurd, maar ik heb deze nooit ontvangen. Ook dit is mijzelf aan te rekenen. Ik ben begin maart verhuist en blijkbaar had ik dit niet doorgegeven aan Tele2. Ik heb mijn vorige huisbaas gebeld en die had nog wat post liggen waaronder een brief van Tele2. Dit was de vooraankondiging die ze dus inderdaad naar mij verstuurd hadden.
De achterstand waarvoor deze aankondiging is verstuurd was een dag voor de dagtekening al betaald. Daarbij stond er in de vooraankondiging helemaal geen bedrag. Er staat dus dat ik binnen vier dagen het onderstaande bedrag moet betalen, alleen staat er geen bedrag. Ik heb een foto gemaakt van de brief.

Een duidelijke vooraankondiging is vereist voordat er een negatieve BKR-registratie wordt gemeld. De klant moet nog een laatste mogelijkheid hebben tot het voorkomen van een negatieve registratie. Dit staan in de reglementen van het BKR en in verschillende jurisprudentie. Zie bijvoorbeeld deze uitspraak van de geschillencommissie: https://www.bkr.nl/media/1341/1933publ.pdf.
Aankomende jaar wil ik graag met mijn vriendin gaan trouwen. We hopen een huisje te kopen in de omgeving van Epe, alleen is dat nu opeens heel erg lastig geworden. De hypotheek-adviseur geeft ons eigenlijk geen kans terwijl onze verdere financiële situatie uitstekend is. Ik heb tegenwoordig een vast-contract en mijn vriendin ook als verpleegkundige. We verdienen allebei modaal en hebben verder geen schulden. Daarbij hebben we een eigen inbreng van €50.000, alleen worden we op voorhand al afgewezen door deze negatieve BKR-notering.
We zitten met onze handen in ons haar want er zijn ook helemaal geen huurwoningen te vinden. We zoeken al maanden, maar in deze omgeving zijn er bijna alleen maar koopwoningen beschikbaar. Of sociale huur, maar daar komen we niet voor in aanmerking. We willen zo graag gaan trouwen, maar we kunnen simpelweg geen kant op.
Ik ben mij bewust van de verkeerde keuzes die ik heb gemaakt in het verleden. Het spijt mij echt enorm dat ik het zo heb gedaan. Ik was mijzelf niet bewust van de verantwoordelijkheid die ik had en ik ben hier niet goed mee om gegaan. Ik heb hier wel van geleerd. Sinds ik weet van mijn negatieve registratie en de reden ervan, heb ik geen bedragen meer gestorneerd en is alles goed afgeschreven.
Aan de mede forum leden hier wil ik vragen wat jullie ervan vinden en hebben jullie hier ervaring mee? Hebben jullie misschien tips hoe ik hier mee om moet gaan? Is het mogelijk dat een moderator hier naar kijkt?
Ondanks mijn stommiteiten kan het toch niet zo zijn dat dit zo erg mijn leven beïnvloed dat ik niets kan gaan opbouwen? Ik wil zo graag gaan trouwen en samenwonen met mijn lief, maar we komen er gewoon echt niet uit..
Beste antwoord door pipodeclown
Er spelen hier meerdere zaken mee. Allereerst is het de vraag of de BKR notering (de A codering) terecht is gedaan. Een brief zonder bedrag lijkt erg vreemd, daar kan een moderator uitsluitsel over geven. Indien de notering terecht is geweest dan is het wetgeving en blijft de registratie 5 jaar staan. Zodra de achterstand is betaald kan er een H melding (hersteld melding) worden gedaan, zodat jouw BKR registratie aangeeft dat er ooit sprake was van een achterstand, maar dat deze inmiddels wel is voldaan. Een moderator kan uitsluitsel geven of alle bedragen ontvangen zijn en of er een H melding is gedaan. Vervolgens is het aan de hypotheek verstrekkers om aan te geven of zij met een H melding alsnog een hypotheek te verstrekken, elke aanbieder mag daar zijn eigen beleid voor maken.