beantwoord

Hulp bij BKR-registratie

• 2 november 2020
  • 14 reacties
  • 517 x bekeken

Afgelopen zomer werd ik geattendeerd dat ik een negatieve BKR-registratie heb bij Tele2. Ik wist hier niets van af en ik schrok hier enorm van. Ik heb toentertijd contact gehad met de klantenservice van Tele2 en die gaven aan dat er niets aan de hand was. De klantenservice bevestigde dat er geen achterstanden waren en dat het abonnement afgelopen was en overgezet naar een sim-only. Toch bleef er een A-notering staan in het overzicht van mijn BKR. Ik heb toen gevraagd aan een medewerker van het BKR om contact te zoeken met Tele2. Tele2 gaf aan dat er een achterstand was en dat er een vooraankondiging is verstuurd naar mij. Het BKR gaf aan dat ik dit verder met Tele2 moest uitzoeken.

Ik heb het een en ander uitgezocht de laatste tijd en tot de conclusie gekomen dat ik niet goed gehandeld heb de afgelopen jaren. Ik had niet een hele ruime financiële situatie en ik kreeg niet altijd op dezelfde datum uitbetaald. Ik heb toentertijd gesproken met iemand van de klantenservice met de vraag of ik zelf mijn rekeningen kon betalen i.p.v. via een automatische incasso. Dit zou geregeld worden, maar het eerstvolgende termijn werd helaas weer gewoon afgeschreven. Ik heb toen het heft in eigen hand genomen en de betaling gestorneerd. Na een tijdje kreeg ik een brief en een sms’je met een Ideal betaallink. Dit was precies wat ik wilde, omdat ik nu zelf kon bepalen wanneer ik het termijnbedrag betaalde. Ik heb dit dus vaak gedaan. Achteraf gezien enorm naïef van mij dat dit zonder consequenties zou zijn.

Tegelijkertijd heb ik het nooit zover laten komen dat mijn abonnement afgesloten zou worden of dat er een BKR-registratie zou plaatsvinden. Tot ik er dus achter dat er op het laatste moment nog een A-codering is gemeld.

Tele2 gaf aan dat ze een vooraankondiging hebben gestuurd, maar ik heb deze nooit ontvangen. Ook dit is mijzelf aan te rekenen. Ik ben begin maart verhuist en blijkbaar had ik dit niet doorgegeven aan Tele2. Ik heb mijn vorige huisbaas gebeld en die had nog wat post liggen waaronder een brief van Tele2. Dit was de vooraankondiging die ze dus inderdaad naar mij verstuurd hadden.

De achterstand waarvoor deze aankondiging is verstuurd was een dag voor de dagtekening al betaald. Daarbij stond er in de vooraankondiging helemaal geen bedrag. Er staat dus dat ik binnen vier dagen het onderstaande bedrag moet betalen, alleen staat er geen bedrag. Ik heb een foto gemaakt van de brief.

Een duidelijke vooraankondiging is vereist voordat er een negatieve BKR-registratie wordt gemeld. De klant moet nog een laatste mogelijkheid hebben tot het voorkomen van een negatieve registratie. Dit staan in de reglementen van het BKR en in verschillende jurisprudentie. Zie bijvoorbeeld deze uitspraak van de geschillencommissie: https://www.bkr.nl/media/1341/1933publ.pdf.

Aankomende jaar wil ik graag met mijn vriendin gaan trouwen. We hopen een huisje te kopen in de omgeving van Epe, alleen is dat nu opeens heel erg lastig geworden. De hypotheek-adviseur geeft ons eigenlijk geen kans terwijl onze verdere financiële situatie uitstekend is. Ik heb tegenwoordig een vast-contract en mijn vriendin ook als verpleegkundige. We verdienen allebei modaal en hebben verder geen schulden. Daarbij hebben we een eigen inbreng van €50.000, alleen worden we op voorhand al afgewezen door deze negatieve BKR-notering.

We zitten met onze handen in ons haar want er zijn ook helemaal geen huurwoningen te vinden. We zoeken al maanden, maar in deze omgeving zijn er bijna alleen maar koopwoningen beschikbaar. Of sociale huur, maar daar komen we niet voor in aanmerking. We willen zo graag gaan trouwen, maar we kunnen simpelweg geen kant op.

Ik ben mij bewust van de verkeerde keuzes die ik heb gemaakt in het verleden. Het spijt mij echt enorm dat ik het zo heb gedaan. Ik was mijzelf niet bewust van de verantwoordelijkheid die ik had en ik ben hier niet goed mee om gegaan. Ik heb hier wel van geleerd. Sinds ik weet van mijn negatieve registratie en de reden ervan, heb ik geen bedragen meer gestorneerd en is alles goed afgeschreven.

Aan de mede forum leden hier wil ik vragen wat jullie ervan vinden en hebben jullie hier ervaring mee? Hebben jullie misschien tips hoe ik hier mee om moet gaan? Is het mogelijk dat een moderator hier naar kijkt?

Ondanks mijn stommiteiten kan het toch niet zo zijn dat dit zo erg mijn leven beïnvloed dat ik niets kan gaan opbouwen? Ik wil zo graag gaan trouwen en samenwonen met mijn lief, maar we komen er gewoon echt niet uit..

icon

Beste antwoord door pipodeclown 2 november 2020, 23:52

Er spelen hier meerdere zaken mee. Allereerst is het de vraag of de BKR notering (de A codering) terecht is gedaan. Een brief zonder bedrag lijkt erg vreemd, daar kan een moderator uitsluitsel over geven. Indien de notering terecht is geweest dan is het wetgeving en blijft de registratie 5 jaar staan. Zodra de achterstand is betaald kan er een H melding (hersteld melding) worden gedaan, zodat jouw BKR registratie aangeeft dat er ooit sprake was van een achterstand, maar dat deze inmiddels wel is voldaan. Een moderator kan uitsluitsel geven of alle bedragen ontvangen zijn en of er een H melding is gedaan. Vervolgens is het aan de hypotheek verstrekkers om aan te geven of zij met een H melding alsnog een hypotheek te verstrekken, elke aanbieder mag daar zijn eigen beleid voor maken.

Bekijk origineel bericht

14 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Er spelen hier meerdere zaken mee. Allereerst is het de vraag of de BKR notering (de A codering) terecht is gedaan. Een brief zonder bedrag lijkt erg vreemd, daar kan een moderator uitsluitsel over geven. Indien de notering terecht is geweest dan is het wetgeving en blijft de registratie 5 jaar staan. Zodra de achterstand is betaald kan er een H melding (hersteld melding) worden gedaan, zodat jouw BKR registratie aangeeft dat er ooit sprake was van een achterstand, maar dat deze inmiddels wel is voldaan. Een moderator kan uitsluitsel geven of alle bedragen ontvangen zijn en of er een H melding is gedaan. Vervolgens is het aan de hypotheek verstrekkers om aan te geven of zij met een H melding alsnog een hypotheek te verstrekken, elke aanbieder mag daar zijn eigen beleid voor maken.

Beste Pipodeclown,

Dankjewel voor je snelle reactie! Ik hoop dat er een moderator naar wilt kijken! Ik ben het met je eens dat een terechte A notering niet zomaar verwijderd kan worden. Maar een negatieve BKR registratie is echt wel een heftig iets. Daarom zitten er ook regels aan verbonden en 1 daarvan is dat je een laatste mogelijkheid moet krijgen om het te voorkomen (de vooraankondiging). Dit is bij mij niet goed gegaan. Ik denk overigens dat het komt omdat ik een dag ervoor de rekeningen al had betaald via IDeal en dat opdracht om de vooraankondiging te sturen al gegeven was. En toen die automatisch opgesteld werd, stonden er geen rekeningen meer open. Dan ga ik er wel van uit dat het proces bij Tele2 deels geautomatiseerd is…

Ik wilde je berichtje liken, maar blijkbaar heb ik het nu als antwoord gemarkeerd.. kan dat nog ongedaan worden gemaakt?

Reputatie 7
Badge +1

Ik wilde je berichtje liken, maar blijkbaar heb ik het nu als antwoord gemarkeerd.. kan dat nog ongedaan worden gemaakt?

Dat kan alleen een moderator als @Cas van Tele2 of @Rox van Tele2 voor je doen.

@pipodeclown weet jij wat normaal gesproken ongeveer de reactie tijd is hier? Je surft hier duidelijk al wat langer rond dan ik😊.

Reputatie 7
Badge +4

Je praat hier voornamelijk met andere klanten. Directe klantenservice is er alleen telefonisch.

Hoi Erik,

Ahh oké! Ik las dat je op het forum zowel in contact kon komen met zowel mede forumleden als met moderators. Pipodeclown zei dus een moderator mij wellicht kan helpen met mijn vragen. Ik hoop dat bijvoorbeeld Cas hiernaar zou willen kijken. Die heeft ook een duidelijk en helder draadje over de BKR geschreven. 

Reputatie 7
Badge +4

Klopt, maar de snelheid is heel anders dan via de telefonische klantenservice...

Haha ja dat heb ik ondertussen ook door. Maar dat maakt verder niet uit, ik wacht rustig (en gespannen) af. Excuus trouwens dat ik je naam verkeerd schreef:no_mouth:

Nieuwe week, nieuwe kansen. Ik hoop nog steeds dat een moderator wil kijken naar mijn casus:slight_smile:

We zijn nu ruim een week verder en helaas nog geen reactie van een moderator. En ik zie ondertussen dat er wel moderators reageren op andere, recentere berichten. Ik begin een beetje bang te worden dat mijn topic niet meer behandeld gaat worden… Of is dat een onterechte gedachte?

Ik bak persoonlijk een tele2 taart voor de moderator die mijn topic oppakt en er naar wilt kijken. 

Reputatie 5
Badge

Hallo @Hitttema,

Welkom op de Community! We helpen elkaar hier graag zo goed mogelijk aan oplossingen. Een negatieve BKR registratie, ik kijk meteen met je mee!

Allereerst mijn excuses voor de late reactie, dit topic is aan mijn aandacht ontglipt. Ik heb jouw verhaal gelezen en complimenten voor de duidelijke uitleg! Het is mij helemaal duidelijk wat mij te doen staat. Dank voor het compleet invullen van jouw Community account, hierdoor kan ik meteen het systeem induiken. Ik ga dit intern uitzoeken en ik denk dat er een grote kans is dat we dit voor je kunnen regelen.

Ik kan nog niks beloven maar ik ga er alles aan doen om dit voor je op te lossen. Als het lukt dan verwacht ik wel een uitnodiging voor jouw bruiloft! :wink:

Dankjewel Cas! Fijn dat je dit serieus oppakt!

Haha ik ga het met mijn vriendin overleggen, maar ik zal m’n best doen!

Toen ik dit topic opende heb ik heel veel andere topics over de BKR gelezen, maar daar stond bijna nooit bij hoe het afgelopen was. Dat vond ik jammer, dus bij deze zet ik het wel even onder mijn topic. En aangezien het me heel veel bezig heeft gehouden de laatste tijd is het wel lekker om e.e.a. van me af te schrijven voordat ik het forum verlaat. 

Mijn negatieve BKR is verwijderd, dus ik kan weer door! Ik ben er echt heel erg blij mee:). Heel veel dank aan Cas die dit allemaal voor me heeft uitgezocht. Het duurde soms best wel lang voordat er een update kwam of een berichtje, dat was soms erg zenuwslopend( Het topic is meer dan 400x bekeken, maar ik denk dat minimaal 300x van mij af komt:innocent:).. Maar uiteindelijk ging het erom dat ik geholpen werd door iemand die de tijd er voor nam en dat is gebeurd! 

Eén ding zit me nog wel een beetje dwars. Toen ik erachter kwam dat ik de BKR registratie had heb ik contact opgenomen met de BKR. Deze hebben vervolgens contact opgenomen met Tele2 en toen heb ik al aangegeven dat ik van niets wist en dat ik voor de datum van notering al betaald had (ik had het nog niet helemaal uitgezocht, ik wist bijvoorbeeld nog niet van de vooraankondiging). Tele2 heeft toen tegen de BKR gezegd dat die data misschien klopt maar dat ik vaak genoeg achterstanden heb gehad waardoor ze de achterstandsmelding konden verantwoorden. Toen heeft BKR dus gezegd dat ik het verder met Tele2 moet oplossen als dat überhaupt kan. Ik ben blij dat ik het verder heb uitgezocht en nu gelijk heb gekregen. 

Een beetje de standaard (en overigens prima) reactie onder BKR topics van bijvoorbeeld Eric is dat  Tele2 zich aan bepaalde regels heeft te houden en dat een geldige achterstandsmelding niet veranderd kan worden. Daar ben ik het mee eens, maar het mes snijdt natuurlijk wel aan twee kanten. 

De voornaamste schuld van dit gehele gezeik leg ik bij mijzelf neer, omdat ik gewoon altijd netjes op tijd moet betalen. Dat is mijn les in deze. Maar Tele2 is zeker niet onschuldig hierin (behalve Cas), want die hebben gewoon niet de regels gevolgd. En toen dat in eerste instantie werd aangekaart, kwamen ze er behoorlijk makkelijk mee weg. Als de gevolgen nu niet zo groot voor mij waren geweest had ik het nog geaccepteerd ook. Want zij zullen het vast beter weten dan ik…

Tegen iedereen die een vergelijkbaar probleem heeft: lees de reglementen van het BKR goed door en kijk of je registratie terecht is of niet. Als die terecht is ben ik bang dat je er echt weinig aan kan doen. Je zou naar de geschillencommissie kunnen gaan om op grond van disproportinaliteit de registratie te laten verwijderen, maar dat kost je zeker een jaar in totaal. En je moet echt een goede gegronde reden hebben. //Als blijkt dat die onterecht is dan moet je geduldig wachten tot iemand een moderator van het forum je helpt. En ga niet meteen schelden als er binnen een uur niet wordt gereageerd. 

Lees je dit, terwijl je nog geen achterstanden of iets dergelijks hebt: betaal op tijd.

Ps. Onder voorbehoud dat corona het toelaat ontvang je een uitnodiging voor onze bruiloft Cas:wink:

Reageer