beantwoord

Hotspot continu?

Hallo,

Wij krijgen een nieuw zakelijk abo unlimited, en willen ons consumenten abo inzetten als "vast" internet in onze werkloods.
Dit houd in dat er een paar uur op een dag wat mail word gecheckt, een update van windows b.v. en als we willen we via een IP-cameraatje even kunnen kijken of er geen overstroming is geweest na een stortbui b.v.
Dus totaal niet veel data, maar wel 24/7 wifi-hotspot aan via een 4g-telefoon die daar aan de muur hangt,
en eventueel een "nood" belletje kunnen doen.

Geeft dit bezwaar?

icon Beste antwoord door pipodeclown 4 oktober 2018, 00:24

Een consumenten abo is niet bedoeld voor zakelijk gebruik zoals in een werkloos. Met het bekijken van videobeelden kan (afhankelijk van de resolutie en videokwaliteit) heel veel data verbruiken, dus let dan op de 5GB die zonder bundel booster is te gebruiken.

Bekijk origineel bericht
Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

25 Reacties

Reputatie 5
Badge +1
In een 4G telefoon lijkt me geen probleem.
Reputatie 7
Badge +2
Je mag hotspot gebruiken voor personenlijk gebruik met je eigen computer of tablet bijvoorbeeld.

Ik weet eigenlijk niet wat de gedraag van een telefoon is als je de hotspot continu aan hebt, als je 4G verbinding dan ook continu actief is kan dat wel voor problemen zorgen als dit overlast brengt aan het netwerk.

Ik zou zeggen proberen maar en als Tele2 vindt dat je gebruik tegen de AV is, dan sturen ze eerst een brief met informatie
Reputatie 7
Badge +4
Houdt er rekening mee dat je telefoon geen vast IP adres krijgt zoals een normale vaste internet lijn. Ook is er een FUp van 5gb per dag. Dit is min of meer bedoeld om te voorkomen dat mensen er vast internet van maken.
Reputatie 6
Badge
Een consumenten abo is niet bedoeld voor zakelijk gebruik zoals in een werkloos. Met het bekijken van videobeelden kan (afhankelijk van de resolutie en videokwaliteit) heel veel data verbruiken, dus let dan op de 5GB die zonder bundel booster is te gebruiken.
Ik zou er ook een zakelijk abo voor kunnen/willen nemen, maar dan moet ik wel zeker weten dat dit geen bezwaar geeft.
Niet de hoeveelheid data dus, maar het continu "openstaan" van de hotspot.
Voor ons is het een "luxe" als we niet elke keer de juiste telefoon mee moeten nemen voor wat internet
plus af en toe even kijken via een cameraatje(dus niet constant)

Ik zat ooit eerst bij robin mobile en daarvan kregen we gelijk een waarschuwing omdat er een verbinding voor langere tijd openstond, waarbij we niet teveel data gebruikten.
Puur het "open staan" was voor hen reden hiervoor, terwijl ik zou denken dat je telefoon ook continu "open" staat voor in en uitgaande data?
Reputatie 5
Badge
Hi Hanz,

Zoals ik weet mag dit niet gebruikt worden als vaste hotspot, volgens de voorwaarden van Tele2 mag het unlimited abonnement gebruikt worden voor je telefoon met geen overmatige verbruik. Misschien is het toch beter voor jou om naar iets zakelijks te kijken? Het zou namelijk niet prettig zijn als Tele2 je afsluit vanwege het overtreden van hun voorwaarden. Eventueel kan je even contact opnemen met de klantenservice hierover en vragen hoe dit precies zit. Dit kan via het volgende nummer 020-754 4444. Of op 1200 als je jouw mobiele nummer van Tele2 gebruikt
En weer een "beste" antwoord waar ik niet zoveel aan heb, dit is door een Tele2 medewerker gekozen maar de uitspraak is door een niet-medewerker.
Of dit dan dus precies klopt is maar de vraag, zeker dankbaar voor het meedenken maar het "beste" antwoord blijf ik twijfelachtig vinden.

Ik had ook het voorbeeld van een particuliere garage kunnen nemen waar ik graag internet wil, en dat geen enkele mail zakelijk zou zijn,...maar dat heb ik niet gedaan.
De bedoelde vraag was, mag ik mijn hotspot continu aanhouden mits ik niet teveel verbruik en het niet deel met anderen?
Als dit met 100% zekerheid is aan te geven had ik dat graag als "beste" antwoord gegeven,.... 😉
Reputatie 4
Badge
Hi Hanz,

Hiervoor kun je de Algemene Voorwaarden en Fair Use Policy raadplegen.

Groetjes,

Hinke
Is het heel erg dom als ik dit niet terug vind in deze voorwaarden?

Het voelt een beetje aan als:
"als het netjes gebeurt zegt niemand wat, maar als je er in onze ogen misbruik van maakt kunnen we ten alle tijden er iets van zeggen of mee doen?" 😉

Misschien moet ik meer gewoon dan ipv vragen, maar ik lees niets over tethering maar voornamelijk over misbruik.
Wat ik lijk te willen valt daar dan heel ruim binnen, ik maakte me ongerust of continu openstaan van een wifi-hotspot zonder dat er echt data overheen gaat niet zou mogen.
Reputatie 5
Badge
Hi Hanz,

Ik heb destijds toen ik mijn unlimited heb afgesloten ergens gelezen dat je er geen misbruik van mag maken en/of een vaste verbinding mag maken voor iets. Dit moest dan met een zakelijk abonnement. Maar je kan het natuurlijk altijd proberen, en mag het niet dan ontvang je vast eerst een berichtje van Tele2.
Ik ga dat denk ik ook proberen, ik heb totaal geen plannen voor misbruik of zoiets maar bij Robin Mobile kreeg ik dezelfde dag al een waarschuwing toen we op de camping de hotspot continu aanhadden zonder veel data te gebruiken.

Op zich geen enkel probleem als dit slimmer is met een zakelijk abo, maar dan wil ik dit 100% weten of dit kan/mag, een consumenten-abo kan je nog per maand opzeggen.
Ik zal even een mailtje wagen via de zakelijke kant van Tele2 hiervoor.
Reputatie 5
Badge
Hi Hanz,

Ik hoop dat ze je verder kunnen helpen! Zou je mij op de hoogte willen houden? Dit is voor mij ook handiger in de toekomst 🙂
Dit heb ik gemaild, voor de duidelijkheid.

"Mag je met een unlimited abo je wifi-hotspot continue aan hebben 24/7 zonder daar veel data over te gebruiken?
Wij hebben een garage/loodsje waar we af en toe zijn en daar mail op willen halen(er staat daar een oude laptop), of een windows-update bv. maar ook eventueel in nood een belletje kunnen plegen.
We kunnen dit ook met ons nieuwe Abo wat we binnenkort krijgen maar dan moeten we elke keer zorgen dat mijn partner of ik de juiste telefoon meenemen om dan elke
keer de hotspot aan te zetten.
Liever zouden we daar voor ons gemak continu een wifipunt willen hebben, data-only zou kunnen maar dan kunnen we weer niet bellen.
Dus ons idee is een 4g-telefoon(die we nu over hebben) daar ophangen met een unlimited abo bel/internet met wifi-hotspot aan.
Wij gaan dit totaal niet intensief gebruiken, niet teveel data en niet met anderen delen, maar dit zien jullie als het goed is toch wel.
Mag dit, en mag dit ook met een consumenten Abo die we nu nog hebben of moeten we daar persé een ander Abo voor afsluiten?"

Dit kreeg ik als antwoord van Tele2 zakelijk:

"Naar mijn weten is dit zeker toegestaan (tevens geen onderscheid tussen consument en zakelijk).
Ik zal alleen adviseren om zo nu en dan, ook al wordt er geen gebruik van gemaakt, vanuit het nummer dat als hotspot fungeert even te bellen met een ander nummer.
Als er namelijk enkel data wordt verbruikt dan wordt dit gezien als ‘onrechtmatig gebruik’ vanuit Tele2. Het voordeel in jouw situatie is wel dat er niet veel data verbruikt wordt.
Het is namelijk zo dat een hotspot aanzetten pas data verbruikt als er iemand verbonden mee is wie daadwerkelijk op het internet zit.
Mijn advies zou zijn; Houd de hotspot gerust open, maar bel om de paar dagen even vanuit het abonnement puur om mogelijke complicaties te voorkomen 😉."

Ga ik proberen!

Hanz
Reputatie 5
Badge +1
Daar zullen velen blij mee zijn. Ik denk er al over mijn vaste lijn en internet eruit gooien. Eerst een goedkope oplossing voor de TV.
Toch vliegen de GB rond je oren als je TV kijkt of Films gaat streamen via een 4G abo, wij doen dit af en toe op de camping als we een weekendje weg zijn, maar dan moet ik vaak "nog 1 GB" gebruiken via SMS.
Om lekker vrijuit te kunnen streamen/TV kijken zou ik zelf altijd een vaste lijn willen, zelfs 4G als vaste lijn(wat ook kan bij sommigen) zit een beperking op die met streamen heel snel bereikt is.
Reputatie 5
Badge
Hi Hanz,

Bedankt voor het delen van deze informatie! Fijn dat het op deze manier kan 🙂
Ik had mijzelf graag het "beste" antwoord gegund! 😉
Reputatie 6
Badge
Artikel 6.6.1.c “...gebruik op een manier waarvoor de Diensten van Tele2 niet bedoeld zijn.”
Ik heb zomaar het idee dat het abonnement niet bedoeld is voor het opzetten van een permanente WiFi hotspot om vast internet te vervangen. Als het netwerk en andere gebruikers er geen last van hebben, dan zal het wel worden gedoogd. Om ‘niet op te vallen’ kan je dan inderdaad kunstgrepen gaan uithalen (zoals af en toe even bellen), maar dat geeft al aan dat het beoogde gebruik geen gebruik is waarvoor de diensten zijn bedoeld.
Dit komt overigens uit de voorwaarden voor het consumenten abonnement. Dit forum is bedoeld voor de consumenten diensten van Tele2. Voor de zakelijke diensten zijn er andere contactvormen.
Ik vervang het vast internet ook niet, er is daar geen vast internet.
ik kan ook elke keer de juiste telefoon meenemen en dan wifispot aanzetten, daarna vergeten uit te zetten en batterij snel leeg of we zitten thuis per ongelijk ineens op onze eigen wifi-hotspot met bijna geen bereik,...

Daarom leek me dit een prima oplossing, ik betaal gewoon het volle pond maar gebruik bijna niets aan data en telefoon, als ik dit niet misbruik denk ik dat ze dit graag gedogen want er is weer een Abo afgesloten,.. 😉
Ik had de vraag ook via Facebook gesteld als consument, mijn vraag was:

"Wij hebben nu een unlimited abo, mogen we daarbij een wifi-hotspot continu aan hebben om daar zelf op in te loggen met een tablet of laptop enz? Dus niet om veel data te gebruiken, maar puur om heel de dag met een ander apparaat even mail te kunnen checken? Mag dit dan 24/7 ?"

Het antwoord was:

"Het gebruik van een hotspot voor persoonlijk gebruik is toegestaan! 🙂
Let er wel op dat je te maken hebt met een Fair Use Policy, maar zolang je niet super veel data verbruikt, is er niks aan de hand. ^Lars"

ik hoop dat andere lezer hier ook wat aan hebben! 🙂
Reputatie 6
Badge +1
Hanz schreef:

Toch vliegen de GB rond je oren als je TV kijkt of Films gaat streamen via een 4G abo, wij doen dit af en toe op de camping als we een weekendje weg zijn, maar dan moet ik vaak "nog 1 GB" gebruiken via SMS.
Om lekker vrijuit te kunnen streamen/TV kijken zou ik zelf altijd een vaste lijn willen, zelfs 4G als vaste lijn(wat ook kan bij sommigen) zit een beperking op die met streamen heel snel bereikt is.

IDD en na 12.00 's nachts gaat de 4G mast bij Tele2 ook nog eens op standby en wordt de speed ernstig geknepen. Een data sim bedoelt voor een een mifi router kan een oplossing zijn. Zie andere aanbieder
Is dit officieel bekend of zelf gemeten dat na 12 uur Tele2 masten worden geknepen?

Met een data sim heb je toch vaak nog een max van b.v. 160 gb per maand, wat met streamen er zo uit vliegt.
Reputatie 7
Badge +2
Officiëel, Tele2 zet de 2600Mhz frequentie uit op rustige plekken na 12 uur.

Je theoretisch max download snelheid zou dan max 70Mbps zijn.

Zodra de netwerk belasting omhoog gaat, dan wordt de 2600Mhz weer aangezet.
Ok, ik ben gelukkig snel tevreden wat snelheid aangaat, als tie het maar doet! 🙂
Reputatie 4
Badge
Vanwege inactiviteit sluit ik deze topic.

Groetjes,

Hinke