Hoge telefoonrekening

• 16 februari 2015
  • 21 reacties
  • 475 x bekeken

Binnen 3 uur tijd, waarin ik aan het sporten was en dus niet eens mijn mobiel in gebruik had, is er data twv 430 euro verbruikt! Belachelijk dat Tele2 het zover laat komen! Ik heb de klantenservice gesproken en zij hebben toegezegd €100 euro van de rekening af te halen, maar als ik andere topics lees en zie dat er bij de een €50 euro wordt kwijt gescholden, bij de ander €250 en bij mij €100 euro zakt mijn broek af! Allemaal natte vingerwerk en oplichterij! het is dat ik net mijn abonnement verlengd heb maar hierdoor stap ik over 2 jaar over naar een andere provider en kom ik niet meer terug! Ik ben (pas) 23 ben en heb nog heel wat beljaren voor me, Tele2: tel uit je verlies!

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

21 reacties

Reputatie 4
Badge +1
Hoe is het dan mogelijk dat je op dit hoge verbruik uitkomt? Dat Tele2 jou dan ook maar heel duidelijk verteld waar die kosten vandaan komen anders vind ik dit gewoon onacceptabel. 100 Euro eraf vind ik nog veel te weinig.. dat ze je dan ook maar eens vertellen hoe jij opeens op zo,n enorm bedrag uit kan komen.
430 Euro?..ok kom dan maar met de specificatie waaruit blijkt dat jij opeens zo,n enorm bedrag op mag hoesten.
Het wordt eens hoog tijd dat dit ophoudt dat klanten opeens zo,n hoge rekening krijgen en kennelijk zelf niet in de gaten hebben hoe dit kan komen..
Niet de eerste keer dat ik dit hier lees op het forum en ik snap de frustratie van de klanten in deze ook heel goed.
Hoe is het dan mogelijk dat je op dit hoge verbruik uitkomt? Dat Tele2 jou dan ook maar heel duidelijk verteld waar die kosten vandaan komen anders vind ik dit gewoon onacceptabel. 100 Euro eraf vind ik nog veel te weinig.. dat ze je dan ook maar eens vertellen hoe jij opeens op zo,n enorm bedrag uit kan komen.

Ik heb geen idee waar het vandaan komt! Op mijn telefoon staat dat er 2,62GB op de achtergrond verbruikt is en 0,00 GB op de voorgrond in 3 uur tijd! Het slaat helemaal nergens op.
Reputatie 4
Badge +1

Ik heb geen idee waar het vandaan komt! Op mijn telefoon staat dat er 2,62GB op de achtergrond verbruikt is en 0,00 GB op de voorgrond in 3 uur tijd! Het slaat helemaal nergens op.

Ben ik gewoon met je eens. Dat moeten ze hun klanten maar gewoon vertellen hoe dit in hemelsnaam mogelijk is. Ik zou me ook doodschrikken als je opeens zo,n rekening krijgt wat je zelf absoluut niet verwacht. Dit moet stoppen..
De meeste telefoons geven ook aan welke app('s) dit verbruik hebben veroorzaakt. Deze grote hoeveelheid is wel mogelijk in 3 uur tijd, gemiddeld slechts 0,5 MB per seconde ofwel 4 Mb/s. Als bijvoorbeeld youtube aan is blijven staan, is dit goed mogelijk.

Maar dan nog, de bedragen die Tele2 hiervoor rekent zijn ontoelaatbaar.
Nou het is goed mogelijk dat er een update is uitgevoerd als je dat op je telefoon bijvoorbeeld op automatisch hebt staan.
Kan me goed voorstellen dat je schrikt van dit enorme bedrag. Ik raad je aan de App 3g watchdog te installeren en deze zo in te stellen dat internet boven je gekozen limiet wordt uitgeschakeld . Hoop voor je dat Tele2 je iets meer tegemoet komt.

.
Reputatie 4
Badge +1
Die telefoons moeten gewoon zo afgesteld worden zodat klanten hier niet mee geconfronteerd worden. Dit moet stoppen en liefst ook snel. Als klanten dan achteraf iets aan willen zetten is dat hun eigen keuze maar mensen geen telefoon meegeven die opeens_voordat je het in de gaten hebt_ gaat updaten. Updaten op uit..pas als de klant iets wil updaten dan moet hij dat zelf doen ipv een telefoon meegeven en je opeens met zulke rekeningen geconfronteerd wordt.
Ook vind ik dat Tele2 dan ook maar via een specificatie aan moet tonen waar zulke hoge kosten vandaan komen. Niet aan komen zetten dat ze het niet mogen of wat dan ook.... ik moet opeens 600 Euro of meer betalen? Laat maar weten waar dat vandaan komt..Toon maar aan dat ik hier schuldig aan ben. Laat maar zien welke app mij dit kunstje geflikt heeft. Vind het toch al niet correct dat dit zomaar mogelijk is! Als je met deze apps op de markt komt en mensen hiermee confronteert moeten ze de makers van deze apps ook maar eens keihard aanpakken. Ook ivm met de privacywetgeving mag er eens iets veranderen.
Moeten ook andere grenzen gesteld worden en je moet eerder gewaarschuwd worden als de kosten uit de klauwen lopen.
Het wordt hoog tijd dat hier eens iets gaat veranderen.
Luister Adsl klant, een telefoon afstellen kun je zelf doen. Je kunt bijvoorbeeld je mobiele gegevens uitschakelen als je je telefoon niet gebruikt. Je kunt automatisch updaten instellen op verschillende manieren bijv alleen op Wifi of handmatig. Ik ben ook tegen hoge rekeningen maar ik vind eigen verantwoordelijkheid ook iets om over na te denken. Dat goed gespecificeerd moet worden hoe dit hoge bedrag ontstaan is ben ik helemaal met je eens
Reputatie 4
Badge +1
Luister Adsl klant, een telefoon afstellen kun je zelf doen. Je kunt bijvoorbeeld je mobiele gegevens uitschakelen als je je telefoon niet gebruikt. Je kunt automatisch updaten instellen op verschillende manieren bijv alleen op Wifi of handmatig. Ik ben ook tegen hoge rekeningen maar ik vind eigen verantwoordelijkheid ook iets om over na te denken. Dat goed gespecificeerd moet worden hoe dit hoge bedrag ontstaan is ben ik helemaal met je eens

Zeker maar dan mag je je klanten vooraf duidelijk waarschuwen.Niet zomaar vinkjes op aan zetten dan..maar standaard op uit. Dan kun je mensen ook vertellen dat een update soms ook van belang kan zijn maar die keuze mag een klant dan zelf maken ipv dat je iets automatisch laat gebeuren.
Als er een hoge rekening komt moet die in feite nooit zo hoog kunnen oplopen maar er mag een grens aan gesteld worden en Tele2 moet dan ook maar aantonen hoe het komt dat deze rekening ontstaan is. Geen verhalen dat ze het niet kunnen of mogen als je mensen_ die normaal gesproken nooit zoveel gebruiken_ met zo,n rekening confronteert moet Tele2 via een specificatie ook maar aantonen waar dit vandaan komt.
Een update op komst? Prima maar dan wel de klant vooraf hierover heel duidelijk informeren zodat deze toestemming hiervoor geeft ipv deze opeens met belachelijke bedragen als 400 Euro of meer opgezadeld wordt.
Je bent niet goed op de hoogte van Smartphones blijkt wel uit je betoog. Die instellingen worden niet door providers ingesteld maar door fabrikanten van smartphones
Deze bieden ook de Updates aan voor hun systemen. Een provider staat daar helemaal buiten. De waarschuwing wanneer een rekening hoog dreigt uit te vallen is een ander verhaal.

@ Dijkgin als je pas hebt verlengd is er toen geen abonnement afgesloten waarbij je niet buiten je bundel kon gaan?
Bij nieuwe abonnement wordt je snelheid verlaagd zodat je geen hoge kosten kan maken.
Reputatie 4
Badge +1
Nee ben ik ook niet geef ik meteen toe. Dan vind ik dat die fabrikanten dat maar moeten veranderen en dat je mensen vooraf duidelijk moet waarschuwen. Standaard op uit..en geen vinkjes meer op aan of dat er automatisch op de achtergrond opeens iets is aan het lopen. Als het door een app komt of wat dan ook dan mag Tele2 aantonen waar zo,n hoog verbruik vandaan komt. Weet eigenlijk niet of dit door een app kan komen maar ook hier moet perk en paal aan gesteld worden.
Nee ben ik ook niet geef ik meteen toe. Dan vind ik dat die fabrikanten dat maar moeten veranderen en dat je mensen vooraf duidelijk moet waarschuwen. Standaard op uit..en geen vinkjes meer op aan of dat er automatisch op de achtergrond opeens iets is aan het lopen. Als het door een app komt of wat dan ook dan mag Tele2 aantonen waar zo,n hoog verbruik vandaan komt. Weet eigenlijk niet of dit door een app kan komen maar ook hier moet perk en paal aan gesteld worden.

Ach ja zo kun je fabrikanten van alles laten doen . Ik vind het veiiger om zelf je maatregelen te nemen als je een smartphone gaat gebruiken.

Daarom geef ik hier wat tips door van Herman om hoge rekeningen te voorkomen. Hoop dat Dijkgin er iets aan heeft voor de toekomst.

http://forum.vodafone.nl/t5/Vodafone-Red-andere-Abonnementen/Dataverbruik-tips-amp-tricks-om-binnen-je-bundel-te-blijven/td-p/51304
Het zou mooi zijn, als straks met terugwerkende kracht een en ander terugbetaald moet worden zodra de wet eens wordt aangepast. Providers als Tele2 zouden dan overigens failliet zijn. En nee, dit is niet overdreven !! Over de ruggen van de klanten met boetes houden ze de abo's goedkoop.
Reputatie 4
Badge +1
Nee ik vind toch dat bepaalde instellingen anders moeten en dat klanten nooit met deze astronomische bedragen geconfronteerd mogen worden.
Windows update? Prima hoor maar dan wel eerst vragen ipv zomaar op de achtergrond beginnen met updaten.
Tevens vind ik ook dat TELE2 dan maar duidelijk op de rekening aan mag geven waar zo,n dataverbruik vandaan komt.
Het zou mooi zijn, als straks met terugwerkende kracht een en ander terugbetaald moet worden zodra de wet eens wordt aangepast. Providers als Tele2 zouden dan overigens failliet zijn. En nee, dit is niet overdreven !! Over de ruggen van de klanten met boetes houden ze de abo's goedkoop.

Dat zou inderdaad mooi zijn en ik ben ervan overtuigd dat Dijkgin helemaal ter goeder trouw is. Zo zijn er nog steeds veel te veel mensen die met een hoge rekening geconfronteerd worden.
En hoe zit het met die krediet limiet?
Hoe kan er een rekening zijn van meer dan 400 euro?
De standaardlimiet is toch 250?
Nee ik vind toch dat bepaalde instellingen anders moeten en dat klanten nooit met deze astronomische bedragen geconfronteerd mogen worden.
Windows update? Prima hoor maar dan wel eerst vragen ipv zomaar op de achtergrond beginnen met updaten.
Tevens vind ik ook dat TELE2 dan maar duidelijk op de rekening aan mag geven waar zo,n dataverbruik vandaan komt.

Het is geen Windows update maar een telefoonsysteem update dus Android of IOS
deze worden aangeboden door de fabrikanten van de smartphones en verbruiken veel data.
En stel dat het standaard uit zou staan, bij de eerste update zet je het weer aan en vergeet het uit te schakelen.....
Zelf controleren en weten wat je doet !

Het bedrag van boete voor over de bundel aanpassen vind ik beter,
Een limiet instellen van 50 euro en waarschuwing sturen.
Ik lees ook verschillen in vergoedingen en wil ook weleens weten waar dat aan ligt?
Reputatie 4
Badge +1
@Karin bedankt voor jouw mening.
Ik denk er toch anders over en wil zelf controle houden. Dus ik zou het liefste alles op 'uit' willen. Als er een update moet plaatsen wil ik hier een waarschuwing voor krijgen ipv dat er op de achtergrond iets gaat lopen.
Maar het schijnt ook dat je door bepaalde apps te installeren ook opeens op onverwachte kosten kan komen te zitten. Dan staat er dus weer een vinkje op aan waardoor je ongemerkt opeens een hoge rekening tegemoet kan zien. Ook dat zou moeten stoppen.
Als men mij een hoge rekening stuurt zou ik ook graag willen weten waar die kosten vandaan komen.

Limiet zou lager moeten liggen dat ben ik wel met je eens.
Ja je moet ook zelf controle houden en daarom zelf je telefoon beveiligen en alles wat automatisch gebeurt op uit zetten. Er zijn tips genoeg voor te vinden over hoe je dat doet . En als je automatisch Updates uitvoeren uitschakelt krijg je de waarschuwing voor Updates . En er zijn gelukkig ook Apps die het verbruik bijhouden en je waarschuwen als je een percentage verbruikt hebt.
Reputatie 4
Badge +1
Hartelijk dank voor de info. Zou het liefste willen zien dat alles al standaard op 'uit' staat. Waarschuwing voor updates is inderdaad heel belangrijk. Niet te geloven wat je voor een rekening kan krijgen als je zeg maar een update van een paar gig uitvoert. Het is mij wel duidelijk dat je heel goed op moet letten als je internet hebt op zo,n smartphone en jezelf heel goed moet informeren/beveiligen. Tsja want die Apps lijken allemaal wel leuk maar wie gaat nou die volledige voorwaarden doorlezen en wat komen ze allemaal van je te weten wat je eigenlijk niet wilt..🆒
Reputatie 3
Badge +5
Hoi DijkGin,

Wat vervelend dat je onverwacht zoveel data hebt verbruikt!
Ik zie dat een aantal forumgebruikers je al wat tips hebben gegeven, wil je ook eens deze FAQ doorlopen?
Wie weet staat er nog iets tussen waarvan je nog niet op de hoogte was,

Je geeft aan dat je net je abonnement hebt verlengd, wanneer heb je dit gedaan? Daarnaast geef je aan dat je al telefonisch contact hebt gehad, zijn daar nog afspraken in gemaakt?
Ik hoor het graag van je.

Groetjes, Lotte

PS. @All, bedankt voor jullie reacties!
Waar ik ook heel benieuwd naar ben, en Dijkgin noemt het ook al in zijn eerste bericht; wat bepaalt nu hoeveel tegemoetkoming er wordt gegeven?
Zoals ik in mijn eigen topic (https://forum.tele2.nl/abonnementen-180/data-verbruik-buiten-bundel-oplossing-36617/) ook al heb geschreven lijkt het totaal willekeurig, en lijkt het afhankelijk van de persoon die je zaak in behandeling neemt, terwijl ik zou verwachten dat hier duidelijke procedures voor zijn binnen een bedrijf als Tele2. De één achterlaten met een rekening van honderden euro's, en die bij een ander volledig kwijtschelden, komt op mij erg raar over.
*** Reactie weggehaald door moderator ***
*** Reactie aangepast door moderator Ben. Voor meer informatie, zie de huisregels. ***