beantwoord

Hoge roamingkosten na een dagje Monaco

• 8 augustus 2017
  • 9 reacties
  • 497 x bekeken

Ik ben vorige week een dagje naar Monaco geweest. In eerste instantie bleef ik verbonden met het Franse Bouigues, maar uiteindelijk maakte mijn telefoon verbinding met het Monaco netwerk. Ik heb uiteindelijk wel een sms ontvangen waarin werd verteld dat het €10/mb is om te internetten, maar het stond er zo tussen dat het niet opviel en als je op vakantie bent, ben je wel met andere dingen bezig, zeker als je verwacht dat internetten in Europa gewoon via de Europa bundel kan.

Gelukkig was het netwerk enorm traag, waardoor ik maar 6mb heb verbruikt, maar als het netwerk gewoon goed had gewerkt, had het gerust op kunnen lopen naar duizenden euro's. Natuurlijk ben ik hier niet blij mee, en ik hoop dat hier ook iets aan gedaan kan worden. Dit heeft totaal mijn reis naar Monaco verpest.
icon

Beste antwoord door eric 8 augustus 2017, 10:12

Roam Like Home heeft veel voordelen, maar geldt dus niet in elk Europees land, alleen Europeese Unie. Monaco is geen EU lid. Zorg dus dat je weet in welk land je dit wel en niet kunt gebruiken. Zo zijn er bij providers ook landen die geen EU lid zijn maar wel binnen de EU bundel worden gefactureerd. Bij Tele2 kun je bijvoorbeeld in Zwitserland uit je NLdata halen, bij T-Mob is dat weer buiten de NL bundel. Bij Voda zit Turkye er weer in, bij Tele2 en T-Mob niet.. Etc...
Voor Tele2 abonnementen kun je alle informatie hier lezen: https://www.tele2.nl/mobiel/bellen-in-het-buitenland/
Bekijk origineel bericht

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

9 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Roam Like Home heeft veel voordelen, maar geldt dus niet in elk Europees land, alleen Europeese Unie. Monaco is geen EU lid. Zorg dus dat je weet in welk land je dit wel en niet kunt gebruiken. Zo zijn er bij providers ook landen die geen EU lid zijn maar wel binnen de EU bundel worden gefactureerd. Bij Tele2 kun je bijvoorbeeld in Zwitserland uit je NLdata halen, bij T-Mob is dat weer buiten de NL bundel. Bij Voda zit Turkye er weer in, bij Tele2 en T-Mob niet.. Etc...
Voor Tele2 abonnementen kun je alle informatie hier lezen: https://www.tele2.nl/mobiel/bellen-in-het-buitenland/
Dat snap ik, maar €10 per MB is echt belachelijk. Vrienden van me die bij T-mobile zitten konden gewoon gratis op het netwerk. Verder kunnen zij WEL 4G in het buitenland gebruiken en ook ongelimiteerd internet binnen Europa.
Reputatie 7
Badge +4
Tja..unlimited bij tmobile is 35 euro in de maand en 25 euro bij Tele2. Dus als je veel in de EU bent is het misschien die meerprijs wel waard? Maar je vrienden betalen dan wel bij voor Zwitserland. Toch ook Europa?
Tja dan wordt het inderdaad wel overstappen.
Reputatie 7
Badge +4
De FUP voor gebruik buiten NL zal wel elk jaar stijgen. Er is namelijk in de regelgeving een berekening die als input heeft de wholesale tarieven die operators moeten betalen voor roaming. Dit jaar is dat 7.70 ex. BTW per GB en zal tot 2022 dalen naar 2.50 euro. In die lijn moet de FUP ook wettelijk omhoog zodat je steeds meer data in de EU (dus niet europa) uit je NL bundels kan gebruiken.
Reputatie 7
Badge
Tja..unlimited bij tmobile is 35 euro in de maand en 25 euro bij Tele2. Dus als je veel in de EU bent is het misschien die meerprijs wel waard? Maar je vrienden betalen dan wel bij voor Zwitserland. Toch ook Europa?

Tmobile was de eerste die unlimited aanbood. Tele2 is een tientje minder gaan rekenen. Daar staat wel tegenover dat TMobile betere klantenservice heeft die beter bereikbaar is en beter bereik heeft met goede afspraken met providers in buitenland.
Alle waar is naar zijn geld.
Tele2 is goedkoop maar de systemen laten het nog te vaak afweten.
Reputatie 7
Badge +2
Dat zijn overwegingen die je maakt, als je veel buiten Europa reist en geen gebruik wilt maken van een lokale aanbieder (wat vaak het beste optie is) dan ben je zo wel bij Tele2 en t-mobile erg duur uit, ook met bundels.

In een recente reis naar Maleisië, had ik bij Tele2 25€ moeten betalen voor 100MB, vriend bij t-mo 30€ voor 50MB en een andere die bij KPN zat had voor 10€ 100MB/minuten/sms of 500 voor 40€.

Bij KPN zijn de abonnementen erg duur, maar als je 50GB hebt, kun je 50GB (duurste abbo) gebruiken in NL, EU en USA, bij T-Mo kun je max 10GB gebruiken in de EU en USA bij het duurste abbonement en bij Tele2 zit je op 6GB alleen in de EU, maar het duurste abbo is 25€, bij T-Mobile is dat 60€ en bij KPN is dat 99€.

Voor mij is voordelige een Tele2 abbonament hebben, en als ik in het buitenland ben, simkaart kopen, voor 15€ had ik simkaart + 2GB + bingeon sociaal media en YouTube in Maleisië.
Badge
Ik zie dat je van meerdere gebruikers al een reactie hebt ontvangen.
Wij factureren inderdaad de gemaakte kosten wel.
Alle tarieven en voorwaarden vind je hier.

Groetjes, Kim
Badge
Er is langere tijd niet gereageerd en daarom zal dit topic gesloten worden.

Als je nog andere vragen hebt kun je een nieuw topic starten.

Groetjes, Kim