vraag

Hoge factuur voor data verbruik Bel/SMS abonnement

• 28 maart 2015
  • 16 reacties
  • 799 x bekeken

Ik vind het echt niet kunnen dat mensen met een Bel/SMS abonnement een hoge factuur krijgen voor het gebruik van GPRS data. Wijzelf zijn ook geconfronteerd met een enorm hoge rekening. Consumenten zouden beter beschermd moeten zijn omdat de grote providers in 2012 hebben afgesproken om transparant te zijn in het mobiel datagebruik. De maatregelen in deze gedragscode zouden moeten bijdrage aan het voorkomen van z.g. “bill shocks”. Providers zouden op tijd een waarschuwings SMS moeten sturen bij het bereiken van een bepaalde datalimiet.
Tele2 stuurde ons het eerste SMS bericht bij 80% van de limiet van 250 euro, wat nog altijd neerkomt op zo’n 200 euro. Niet echt een bescherming tegen hoge kosten voor dataverbruik!

Consumenten met een databundel lijken beter beschermt. Ten eerste omdat de kosten per gebruikte Mb’s veel lager zijn en ten tweede omdat sinds 2015 bij het naderen van je limiet je steeds verder geknepen wordt op je snelheid.
Als consument met alleen een Bel/SMS abonnement wordt je met een ongevraagd product opgezadeld waar je ook nog eens de hoofdprijs voor betaald! Dat is ons niet verteld toen we het abonnement aangingen.

Jezelf beschermen is bijna onmogelijk. Het uitzetten van je Data Netwerk is een optie, maar als je in ons geval met een kind te maken hebt met een smartphone, dan wordt je bij een app die data zou willen gebruiken automatisch naar het juiste menu geleid waar het schuifje heel makkelijk is om te zetten. Andere opties die ik tegen ben gekomen op het forum om jezelf te beschermen is het opgeven van een onjuiste gebruikersnaam en wachtwoord in het Tele2 APN profiel, maar van een APN profiel lijkt Tele2 geen gebruik te maken. Je kunt daar alles invullen wat je wilt en toch een data verbinding tot stand brengen.

Toen ik voor de eerste keer met de Tele2 helpdesk belde werd mij verteld dat ik beter af zou zijn (geweest) met een abonnement met een kleine databundel. Dit is ook niet helemaal juist omdat ons abonnement is afgesloten in oktober 2014 en hiervoor gelden de nieuwe opties voor het knijpen van de snelheid niet.
Met deze constructie wordt Tele2 ruimschoots gecompenseerd voor alle z.g. goedkope Bel/SMS sim-only abonnementen.

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

16 reacties

Helemaal mee eens.
Ik kan je aanraden om over te stappen naar Simyo waar je via een goed toegankelijke eigen account zelf je Internet kunt in en uitschakelen zodat ongewenste hoge datakosten niet voorkomen. Tele2 rekent maar liefst 1 euro per mb wanneer je geen internet bundel hebt . Ontoelaatbaar! !!!!!!!
Reputatie 6
Badge +5
Beste WillemH,
Bedankt voor je bericht en welkom op het Tele2 Forum.
Het is nooit leuk om een hoge rekening te ontvangen naar aanleiding van dataverbruik. Dat snap ik maar al te goed.
En natuurlijk had ik het ook graag anders gezien, maar er zijn een paar zaken die spelen.
Ten eerste met betrekking tot de apps en smartphones. Tele2 levert het mobiele internet. Als een app data nodig heeft om te werken, kunnen wij niet zien hoeveel data een app wilt gebruiken.
Ook zeg je dat een smartphone je leidt naar het scherm waar je mobiel internet kan aanzetten als een app daar om vraagt. Ook hier hebben wij geen invloed op, aangezien wij geen producent zijn van telefoons of operating software.
Dus daar kunnen wij helaas niet veel aan doen.
Er zijn nog wel tips natuurlijk om dataverbruik binnen de perken te houden. Meer informatie hierover kan je hier vinden:
Tips Dataverbruik - Tele2
Een andere oplossing kan zijn om een abonnement, waar geen databundel zit, te koppelen aan een telefoon waar geen data kan worden gebruikt. Dan ben je zeker van dat er geen data zal worden gebruikt.

Het is afhankelijk van het abonnement dat je hebt afgesloten of je snelheid wordt geknepen of dat je betaalt voor de MBs buiten de bundel. Het kan ook zijn dat dit verschilt bij de verschillende (web)winkels, lees daarom altijd de voorwaarden goed.
Als je bij ons via Tele2.nl een abonnement wilt afsluiten, kan dat enkel nog met een databundel van minimaal 100MB per maand.
We sturen wel echter sms'jes als je op 80% van de kredietlimiet zit, zoals je zegt. Bij een databundel is dit vaak op 50% en 100% verbruik.
Ik hoop dat deze informatie je wat meer inzicht geeft in de werking van de telefoons en abonnementen. Als je nog vragen hebt of meer informatie wilt, ben ik uiteraard bereid je die te geven.
Vriendelijke groet,
Ben
@Ben

Mensen zonder databundel willen geen internet. Toch vind Tele2 het nodig om het wel standaard aan te zetten. De oude abonnementen bestaan nog steeds ook al bied Tele2 tegenwoordig geen abonnement zonder databundel meer aan. Wat WillemH kan doen is de hele APN verwijderen dan pas is Internet niet mogelijk. Mobiele gegevens kunnen nu veel te makkelijk ongewild worden ingeschakeld.
Schandalig dat pas bij het bijna bereiken van het veel te hoge ongevraagde krediet limiet een SMS werd verzonden.
Het is niet de eerste keer dat er hier op het forum aandacht voor gevraagd wordt. Het zijn ontoelaatbare bedragen die niet in verhouding zijn met het geleverde product (ongevraagde dienst)
Dat je nu uitgebreide informatie hebt gegeven over abonnementen is niet bepaald een antwoord op de klacht /vraag.
Lees de klacht nog eens goed door svp

Ik denk dat een kwijtschelding van of een tegemoetkoming in de onterecht gemaakte kosten een beter antwoord zou zijn
Badge +5
En tele2 moet zich niet achter verschillen in webwinkels verschuilen want tele2 verstrekt de abo's niet de webwinkel.
Zij zijn slechts een tussenstation.
Dus alle abo's na 12 februari 2014 die waar dan ook afgesloten worden moeten zonder buiten databundelkosten zijn.
Ben heeft volgens mij niet eens gezien dat het hier zoals uit de topic titel blijkt om een alleen bel/sms abonnement gaat
Badge +5
Tja, hoe moeilijk kan het zijn om voor die mensen met deze abo's internet gewoon te blokkeren.
Ik snap geen bal van de denkwijze van tele2
Best Ben,

Ik heb een Bel/SMS abonnement, dus Tele2 levert mobiel internet waarom ik niet gevraagd heb! Eigenlijk zou het abonnement Bel/SMS met internet moeten heten en zou je daar bij moeten vermelden dat je 1 euro per gebruikte 1Mb gaat betalen. Op deze manier is het duidelijk en anders is het consumenten misleiding.
Als je een abonnement met een databundel neemt betaal je bovendien vele malen minder voor het gebruik van data buiten je databundel nl € 0,15 per MB.

Op 80% van de kredietlimiet je eerste waarschuwings SMS krijgen is ook niet echt fair, je hebt dan al voor € 200,- verbruikt. Als je dan ook nog aangeeft dat je bij een abonnement met databundel bij 50% je eerst waarschuwings SMS krijgt dan voel ik me als Bel/SMS abonnee helemaal misleidt.

Ik vind je opmerking over het koppelen van de sim kaart aan een telefoon zonder data mogelijkheden wat makkelijk. Dat is het probleem naar de consument verschuiven. Voor jullie moet het technisch gezien niet zo moeilijk zijn. Andere providers schijnt dit nl. wel te lukken.

Je opmerking over de tips voor datagebruik gaat m.i. niet op voor abonnees die geen databundel hebben afgenomen. Er wordt b.v. een tip gegeven om een app te installeren die je dataverbruikt meet? En hoe moet deze app communiceren met jullie servers om deze gegevens op te halen? (€ 1 per MB).

Nee de enige manier om jezelf te beschermen is om je Tele2 sim kaart uit je telefoon te halen en zoals Karin303 aangeeft een abonnement bij een provider te nemen die wel de mogelijkheid biedt om de databundel uit te zetten zoals b.v. Simyo.

Groet,
Willem
Badge +5
Een telefoon zonder datamogelijkheden? Nou vind die maar eens.

Overstappen is inderdaad de enige manier om definitief van het probleem af te zijn.
Reputatie 6
Badge +5
Beste WillemH en anderen,
Bedankt voor jullie reacties. Ik wil er graag op in gaan. Allereerst wil ik benadrukken dat ik het echt jammer vind dat je zulke hoge kosten hebt gemaakt hierdoor.
Er is gekozen om het internet niet volledig af te sluiten, ook al heb je geen internet in je abonnement. De kosten voor data zijn dan inderdaad hoog, en daarom adviseren wij dan ook om een internetbundel bij een abonnement te nemen. Als je nu een abonnement afsluit via de site kan je dat alleen nog doen met een databundel erbij van minimaal 100MB. Hier is dan ook voor gekozen omdat bijna elke telefoon nu de mogelijkheid heeft om mobiel te internetten.
De simkaart in een telefoon zonder internetmogelijkheden is een van de oplossingen die wij adviseren. Een ander is inderdaad zoals je zegt een app die je dataverbruik meet. Deze communiceert niet met onze servers, maar houdt je binnenkomend en uitgaand dataverkeer bij. Je kan bij sommige dan ook instellen dat het bij een limiet de alles afsluit. Dit is dus een goede manier om je verbruik binnen de perken te houden. Er zijn aanbieders die inderdaad geen data-pakket bieden bij hun abonnementen. Over hun abonnementen en voorwaarden kan ik helaas geen uitspraken doen. Het loont echter altijd natuurlijk om onderzoek te doen naar wat voor jou de beste deal is naar aanleiding van je wensen.
Als wilt dat ik ga uitzoeken wanneer er precies gebruik is gemaakt van mobiele data, en hoeveel dit was, kan ik daar naar kijken. Ik kan echter niet zien waaraan de data is verbruikt. Ik hoor het graag van je. Groet,
Ben
Beste Ben,

Ik heb het uitgeprobeerd met de Tele2 app, maar hij komt wel degelijk met de foutmelding: "Sorry je hebt geen connectie met het internet. Controleer je instellingen en probeer het opnieuw"

Wat ik nog wel even wilde opmerken is dat ik gezien heb dat op de Tele2 site de pagina (https://www.tele2.nl/mobiel/tarieven/sim-only/) met de tarieven en voorwaarden meldt:

"Wij rekenen géén buiten-de-bundel tarieven voor internet. Als je reguliere internetbundel leeg is, brengen we de snelheid naar beneden. Of kun je een extra internetbundel kopen.

Voor 12-02-2014 klant geworden of heb je een Actiebundel?
Dan rekenen wij € 0,15 per MB als je reguliere internetbundel leeg is of € 1,- per MB indien je geen internetbundel hebt. Ook kun je nog een extra internetbundel kopen. Let wel op, nadat je extra bundel leeg is, internet je weer buiten je bundel."

Ik maak hieruit op dat het € 1,- per MB tarief alleen voor abonnees geldt die voor 12-02-2014 klant zijn geworden en dat er géén buiten-de-bundel tarieven voor internet wordt gerekend als je na 12-02-2014 klant bent geworden.

Wij zijn in September 2014 klant geworden, wellicht dat je bovenstaande nog voor ons zou kunnen natrekken?

Groet, Willem
Bump!
Reputatie 7
Nergens voor nodig, er komt vanzelf een antwoord. Je zult even geduld moeten hebben want er zijn nog wel meer klanten!

Verder heb je een bel/sms-abonnement zonder data, dus alle data wordt verrekend á 1 euro per mb. Er is geen databundel, dus er is ook geen gratis data buiten de bundel, want je hebt geen databundel.

Deze kosten kun je voorkomen door mobiele data uit te zetten op je telefoon en de APN te verwijderen.
Reputatie 6
Badge +5
Beste Willem,
Ik zou je graag meer willen vertellen erover. jlthkoch heeft al een inhoudelijk goede reactie gegeven. Er is geen data-bundel aanwezig, dus dan zijn er ook geen buiten de bundel kosten.
De oplossingen die jlthkoch geeft zijn een mogelijkheid, alsmede wat ik je eerder voorlegde mogelijkheden om je data verbruik binnen de perken te houden.
Daarom adviseren wij mensen ook om een abonnement te nemen met een data-pakket erbij. Dan heb je minder kosten per MB om te beginnen, en is het ook niet zo duur als je buiten de bundel zit.
Als ik nog meer voor je kan doen, hoor ik het graag. Groet,
Ben
De antwoorden die ik hier krijg van Tele2 gaan er alleen maar over hoe ik als abonnee mij het beste zou kunnen afschermen tegen het gebruiken van data. Een beetje de omgekeerde wereld. Tele2 zadelt de Bel/SMS abonnees op met een ongevraagd product en als je je daar niet goed voor afgeschermd dan is het eigen schuld en betaal je de rekening.

Nergens in mij aanvraag en bestelprocedure en zelfs in de voorwaarden is een waarschuwing opgenomen dat het gebruik van het datanetwerk is opgenomen in je bundel en dat je je daar beter voor kunt afschermen omdat je anders 1 euro per Mb gaat betalen. Daar kom je dus alleen maar achter door voor het eerst tegen je krediet limiet aan te lopen.

Tele2 rekent ook nog een keer een prijs per Mb die 5x hoger is dan in de EU is afgesproken en toegestaan. Zelfs buiten de EU ben je nog beter af omdat een telecomaanbieder je dan moet waarschuwen als je € 50 aan data hebt gebruikt.

Door de abonnementen nu aan te passen en je geen bundel zonder internet meer kunt bestellen geeft Tele2 ook zelf al aan dat ze verkeerd bezig waren. De huidige abonnementen laten ze ongewijzigd en daar verdienen ze minimaal de komende 2 jaar op deze manier nog genoeg geld aan!
Reputatie 6
Badge +5
Hoi WillemH,
Bedankt voor je reactie. Ik wil graag benadrukken dat we het echt vervelend vinden dat dit je is overkomen.
We hopen natuurlijk dat het in de toekomst niet meer zal gebeuren.
Als je nog vragen hebt, ga ik mijn best doen om deze zo goed mogelijk te beantwoorden.
Vriendelijke groet,
Ben
Wederom weglopen van het probleem. Je zegt eerder Ben, dat "Tele2 ervoor heeft gekozen om internet niet helemaal af te sluiten......" Dit is onzinnig, data wordt zelfs met volle snelheid opgedrongen, inclusief de instellingen op de telefoon, "als service" meteen automatisch per sms op de telefoon gezet. hetzelfde heb ik ooit telefonisch met Maartje besproken, maar als het alleen om "noodgevallen"internet gaat, zet dan deze verbindingen standaard op 64 kb/s !!

Willem, gewoon niet betalen!! Aanvechten, iedere rechter zal beslissen dat de bedragen onevenredig hoog zijn !! Tele2 haalt hiermee tientallen miljoenen binnen, nog altijd.

Verder kost het abo dat Karin bedoelt slechts 4 euro per maand en kun je met je pc internet uitzetten in je eigen account, verder betaal je daar 0,15 ct per MB als je het toch niet wilt uitschakelen. Als het uitgeschakeld is, kun je het niet met de telefoon weer aanzetten, dit moet op je account online.

Aangezien Tele2 geen abo's zonder internet meer aanbiedt is bovenstaande tip geen reclame voor de concurrentie maar gewoon het enige alternatief voor je huidige abo. Maar dan eerlijk !!