Info

Hoe kan ik mijn dataverbruik beperken?

  • 3 July 2020
  • 1 reactie
  • 1365 x bekeken

Reputatie 7
Badge +12

Heb jij maandelijks een maximaal aantal MB’s te besteden, maar ben je het liefst de hele dag online? Dan kan ik begrijpen dat je jouw MB’s liever niet spendeert aan zaken die voorkomen hadden kunnen worden!
 

In dit topic gaan we dan ook bespreken hoe we jouw verbruik zo laag mogelijk kunnen houden en hoe je inzicht krijgt in jouw verbruik. 
 


 

Hoe kan ik mijn verbruik zien? 

Wij van Tele2 hebben geen inzicht in de inhoud van jouw dataverkeer, vanwege de Wet op Privacy. Wel registereren we jouw dataverbruik. Je houdt dit zelf gemakkelijk in de gaten houden door de MijnTele2 app te gebruiken. Hier zie je precies hoeveel MB’s je nog over hebt in die maand. Supermakkelijk en simpel! 

 

Kan ik mijn verbruik ook zien via mijn mobiel zelf? 

 Ja, dat kan! De meeste toestellen registreren jouw verbruik per app. Je kunt deze datateller vinden via instellingen. Vervolgens verschilt het per telefoon waar het precies staat. Vind hieronder jouw toestel om te zien hoe je jouw verbruik bij kunt houden! 

 

Apple Instellingen > Mobiel netwerk
Samsung Instellingen > Gegevensverbruik
Sony Instellingen > Draadloos en netwerken > Datagebruik
HTC Instellingen > Draadloos en netwerken > Meer > Gebruik
Windows Phone (WP 8+) App lijst > Data-inzicht / Data Sense


Houd er wel rekening mee dat de datateller zo staat ingesteld dat deze zich iedere eerste van de maand reset. Het is dus van belang dat de reset hiervan gelijk loopt met de dag dat je jouw nieuwe tegoed ontvangt.  

 

Hoe voorkom ik extra kosten? 

Als je helemaal zeker wil zijn dat je jouw datagrens nooit overschrijdt, is een Unlimited databundel wellicht iets voor jou! In dit topic vind je extra tips om onverwachte kosten in het buitenland te voorkomen.  

 

Zijn er tips om mijn verbruik zo laag mogelijk te houden? 

Tips zijn er zeker! Sterker nog, het zijn er nogal wat! De belangrijkste tips ga ik hier met jou bespreken. Laten we beginnen met de meest voor de hand liggende tip: Wifi
 

Wifi  

Probeer zoveel mogelijk gebruik te maken van Wifi, zo verlies je geen MB’s. Tegenwoordig bieden veel openbare plekken Wifi aan. Wanneer je hier kosteloos gebruik van kunt maken, raad ik je aan om dat zeker te doen!  
 


 

Slimme netwerkwissel/Wifi assistentie 

Op jouw toestel is er een optie waarbij je telefoon automatisch overschakelt naar jouw 4G verbinding wanneer het Wifi-signaal (te) zwak is. Deze staat meestal aan, dus mijn tip is om deze uit te schakelen. Vaak heb je namelijk niet door dat het is overgeschakeld naar 4G en verbruik je onnodig veel MB’s, zonder dat je het door hebt! Op je iPhone kun je dit als volgt uitzetten: Instellingen – Mobiel netwerk – Wi-Fi-assistentie (uit). Op jouw Android toestel volg je deze stappen: Instellingen – Verbindingen – Gegevensgebruik – Slimme netwerkwissel (uit). 
 


 

Databesparingsmodus 

Je hebt een optie op jouw toestel om data te besparen. Wanneer je deze functie aanzet, kun je het gebruik van mobiele data beperken. Automatische updates en achtergrondtaken worden dan gepauzeerd. Zo heb je in eigen hand wanneer deze plaatsvinden, dus heb je ook geen onverwacht hoog dataverbruik! Via de volgende stappen vind je deze modus. 

 

iPhone: Instellingen – Mobiel netwerk – Opties mobiele data – Databesparingsmodus (aan) 

Android: Instellingen – Verbindingen - Mobiele netwerken – Gegevensgebruik – Gegevensbesparing (aan). 
 


 

Opslaan voor later 

Het bekijken van video’s kost je veel MB’s. Vooral als je bijvoorbeeld lekker wil Netflixen tijdens jouw lange reis. Je kunt de serie/film van tevoren downloaden via Wifi, zodat je deze later offline kunt bekijken! Je vindt deze optie in de app zelf.  

 

Hetzelfde geldt voor muziek. Oké, muziek luisteren verbruikt niet zoveel MB’s als een video bekijken, maar toch kan het aardig oplopen. Je kunt jouw favoriete afspeellijsten van jouw muziek streamingsdienst via wifi downloaden, zodat je ook dit later offline kunt beluisteren.  

Mocht je toch een video willen bekijken of muziek willen luisteren zonder wifi, dan raad ik jou aan om de video/audiokwaliteit te verlagen. Dit zal je veel data besparen. Je kunt dit verlagen via de instellingen van de desbetreffende app. 
 


 

Apps op de achtergrond 

Het kan voorkomen dat je je apps niet volledig afsluit. Als je klaar bent met de app en je terugkeert naar het beginscherm zonder de app volledig af te sluiten, loopt de app door op de achtergrond. Mijn tip: sluit altijd je apps af. Dit doe je door op je iPhone (zonder homebutton) omhoog te swipen en je apps weg te swipen. Als je een homebutton hebt, druk je hier 2 keer op. Vervolgens zie je alle openstaande apps en swipe je deze omhoog om ze af te sluiten. Voor Android ga je naar Recent gebruikte apps. Deze kun je bij de meeste Android toestellen vinden naast de homeknop aan de rechterkant. Bij Samsung vind je deze aan de linkerkant. 

 

Via instellingen kun je per app selecteren of je het gebruik van mobiele data toestaat. Sommige apps verversen namelijk op de achtergrond en dit kan jou je data kosten. Als je het gebruik van mobiele data uitzet, weet je in ieder geval zeker dat er niets op de achtergrond plaatsvindt wanneer je niet bent verbonden met Wifi. 

 

Dat was ‘m! Ik hoop dat je met deze tips uit de voeten komt. Heb je nog vragen over jouw verbruik of heb je wellicht nog een belangrijke tip die ik heb gemist? Zet hem in een reactie hieronder! 

 

Relevante kennisartikelen

 


Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

1 reactie

Reputatie 7

Nog een goede tip: de backup van je toestel niet via je mobiele bundel laten lopen. Voor iPhone, ga naar instellingen - mobiel netwerk- iCloud Drive en zet deze uit.