beantwoord

Geen BTW vermelding op factuur

• 4 september 2016
  • 16 reacties
  • 1672 x bekeken

• Snapt hoe het werkt
  • 11 reacties
Hallo Tele2 en lezers forum

Ik heb tot 2x toe een klacht ingediend bij Tele2 omdat er geen BTW meer wordt gespecificeerd op de factuur. Helaas neemt Tele2 mij niet serieus. Tele2 blijft volhouden dat het niet meer specificeren van BTW op de factuur nu niet meer mogelijk is en het geen verplichting is. En "jammer voor mij" dat ik als ZZPer wordt benadeeld omdat ik geen vooraftrek BTW meer kan genieten. Tele2 pakt nu op bestaande abonnementen en toestelbundels extra marge, benadeelt de klant (in mijn geval) en wilt niets weten over het compenseren of meedenken met de klant en zoeken naar een oplossing.

Ik ben nu slechts 3 maanden overgestapt , maar ben nu al zeer teleurgesteld met deze manier van zaken doen door Tele2.
Tevens sta ik op het punt om de abonnementen van mijn gezinsleden, die bijna verstrijken, om te zetten naar een andere provider.
Helaas moet ik zelf mijn contract van 2 jaar volledig uitdienen, maar daarna is het voor mij ook einde oefening.....

Ik hoop dat er meerdere lezers kunnen reageren op de topic en wat jullie hiervan vinden.

Mvg,
ICKKC
icon

Beste antwoord door Tom van Tele2 8 september 2016, 14:02

Beste ickk,

We willen onze factuur graag zo overzichtelijk mogelijk maken voor onze klanten, vandaar dat de BTW niet apart wordt gespecificeerd op je factuur. Dit zou namelijk bij een hoop particuliere klanten voor allerlei onnodige vragen over de hoogte van de factuur kunnen zorgen. Je zult begrijpen dat niemand daar bij gebaat is. Aangezien providers het wettelijk gezien ook niet verplicht zijn, zie ik dit niet snel veranderen. Als je om zakelijke redenen toch de BTW op de factuur wil hebben, dien je een zakelijk abonnement af te sluiten.

Ik hoop dat dit het voor je verduidelijkt.

Groetjes Tom
Bekijk origineel bericht

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

16 reacties

Reputatie 7
Badge
Het is wettelijk niet verplicht inderdaad en Tele2 maakt geen extra marge, want de btw dragen zij gewoon af.

Als je ondernemer bent, sluit dan ook een zakelijk abonnement af.
Hallo, De reden dat Tele2 geen BTW specificeert, heeft (mogelijk) te maken met een maas in de BTW wetgeving. Alle providers hoeven geen BTW af te dragen over het gedeelte van de bundel wat niet gebruikt is. Het verschil is winst voor de provider. Daarom staat de BTW niet gespecificeerd, de feitelijke BTW afdracht verschilt iedere maand.

Daarnaast is er ook een andere theorie mogelijk: particuliere abonnementen omgezet naar een buitenlandse afdeling van Tele2 in een land met een lager BTW tarief. Het netto bedrag blijft hetzelfde, en het verschil steken ze zelf in hun zak.

Het belang en voordeel ligt bij Tele2. Dat is ook de reden dat ze weigeren alsnog met terugwerkende kracht een met BTW gespecificeerde factuur te sturen. Het versimpelen van de factuur en overzichtelijker maken voor de klant is bullshit. Ze zijn niet klantvriendelijk!

Als ondernemer - sluit een zakelijk abonnement af...eens!, maar voorheen was er geen verschil tussen zkl en part. Deze ontwikkelingen zijn pas van de begin 2016. Tele2 biedt geen optie om over te stappen naar zakelijk. IK moet het hele contract met toestelbundel afkopen. Ook deze afkoopfactuur zal geen BTW specificatie krijgen.
Reputatie 7
Badge +4
Is wel een heel nieuw verhaal. Over het deel van de ingebruikte bundel geen btw afdragen? Dat is klinklare onzin. Ze betalen btw over de verkoopprijs van het abonnement. Ook al gebruik je niets, de btw zal over het hele bedrag worden afgedragen. Zou een mooie worden. Neem een all you can eat buffet. Als je maar 5 rondjes gaat halen in plaats van de standaard 6 zou die ondernemer opeens minder btw over hetzelfde verkoopbedrag moeten betalen? Of de Efteling als iemand niet in de achtbanen durft en daarom niet alle mogelijkheden gebruikt?
Maar ik laat me graag overtuigen als je de nodige informatie kan doorgeven, zo leren we als klanten van elkaar...
Beste Eric,

Ik weet niet of het klare onzin is, maar heb net deze wijsheid verworven via een zoek commando op Internet, vandaar "mogelijk" tussen haakjes. Vodafone heeft dit blijkbaar ook al gedaan bij particuliere klanten.

Daarnaast....het aanpassen van de facturen lijkt mij een kostbare ingreep in de ICT systemen van Tele2. Een dergelijke ingreep lijkt mij onzinnig als er geen businesscase aan te grondslag ligt. De factuur is er niet overzichtelijker op geworden en Tele2 niet klantvriendelijker. Ik ben ook een kleine ondernemer en weet niet anders dan dat als ik BTW op de factuur zet, ik deze ook moet afdragen. Als ik een reden hebt gevonden om de BTW niet (of minder) af te dragen, dan pas ik mijn facturen graag aan ;-)

Wat ik ook raar vind is dat Tele2 ook de toestelbundels niet met BTW specificeert. Een toestelbundel is niets anders dat een gespreide betaling van het toestel over X aantal maanden. Dit zijn geen Telecom diensten, maar het leveren van telecom producten (telefoon toestellen) waar Tele2 ook BTW over MOET afdragen.

Ik weet werkelijk niet waarom ze dit doen. Hoop dat iemand mij dit kan uitleggen.....

MVG,
ICKKI
Reputatie 7
Badge
Wetgeving zegt dat over alle omzet BTW moet worden afgedragen, tenzij er sprake is van een uitzondering. Ik zou de bron van jouw bewering wel eens willen lezen.

Het buitenland verhaal is onzin, want de dienst van Tele2 wordt in Nederland aangeboden en is daarom onderworpen aan de Nederlandse BTW wetgeving.

Als Tele2 de BTW op de factuur niet specificeert, dan is dat zowel voor abonnement als toestelbijdrage. Dat is dan niet raar.

Zonder BTW weergave vereenvoudig je de factuur voor consumenten. Ook voorkom he vragen over afrondingsverschillen, die ik op dit forum ook voorbij heb zien komen. Tevens kan ik me voorstellen dat implementatie van het (nieuwe) facturatiesysteem goedkoper kan als er minder eisen zijn. Daarmee kunnen de productprijzen laag gehouden worden.
Ik heb me (toen als particulier) nooit gestoord aan een BTW vermelding op de factuur. Ik vraag me daarom af waarom het nu eenvoudiger is zonder btw vermelding. Ik vind het toch jammer dat er geen formele reactie komt van een Tele2 medewerker waarom de BTW weggelaten is. Het lijkt mij geen toeval dat de BTW specificatie recentelijk bij meerdere gsm providers geschrapt is. Dat ze allemaal in deze periode de facturatie systemen aan het vernieuwen zijn lijkt mij teveel toeval. Als klant wil ik graag een eerlijk antwoord.
Reputatie 7
Badge
Ik houd het op versimpelen en overzichtelijker maken van de factuur. Een moderator reageert meestal met een paar dagen, dus er komt vast nog een reactie.
Reputatie 4
Badge +3
Beste ickk,

We willen onze factuur graag zo overzichtelijk mogelijk maken voor onze klanten, vandaar dat de BTW niet apart wordt gespecificeerd op je factuur. Dit zou namelijk bij een hoop particuliere klanten voor allerlei onnodige vragen over de hoogte van de factuur kunnen zorgen. Je zult begrijpen dat niemand daar bij gebaat is. Aangezien providers het wettelijk gezien ook niet verplicht zijn, zie ik dit niet snel veranderen. Als je om zakelijke redenen toch de BTW op de factuur wil hebben, dien je een zakelijk abonnement af te sluiten.

Ik hoop dat dit het voor je verduidelijkt.

Groetjes Tom
Beste Tom van TELE2,

Dank voor je reactie. Zie hieronder mijn opmerkingen/ vragen,

We willen onze factuur graag zo overzichtelijk mogelijk maken voor onze klanten, vandaar dat de BTW niet apart wordt gespecificeerd op je factuur. Dit zou namelijk bij een hoop particuliere klanten voor allerlei onnodige vragen over de hoogte van de factuur kunnen zorgen. Je zult begrijpen dat niemand daar bij gebaat is.
** reactie: Ik, diverse andere op dit forum en wellicht velen die over dit onderwerp al gebeld hebben met jullie klantenservice....zijn wij niet ook jullie klanten? Wij zijn in ieder geval niet gebaat bij het ontbreken van de BTW specificatie op de factuur. In ons geval zijn wij zelfst "geschaad".

Aangezien providers het wettelijk gezien ook niet verplicht zijn, zie ik dit niet snel veranderen.
** reactie: Dit argument heb ik al 4x gehoord, gaat niet om de plicht maar om een service naar de klant. Ik zie niet waarom jullie geen BTW factuur kunnen uitdraaien als jullie zelf wel het BTW bedrag netjes afdragen?

Als je om zakelijke redenen toch de BTW op de factuur wil hebben, dien je een zakelijk abonnement af te sluiten.
** reactie: Dit argument heb ik ook al 4x gehoord, jullie veranderen de factuur, maar bieden geen mogelijkheid om kosteloos en met nummerbehoud de klant om te zetten naar TELE2 zakelijk met een BTW factuur. Ik ben pas aangesloten via TELE2 particulier, in de periode waar jullie nog normaal BTW factureren . Mijn contract loopt nog ruim 20 maanden. Ik loop nu honderden Euro's BTW vooraftrek mis. In mijn geval is dit een behoorlijke schade. Dus effectief wordt het abonnement voor mij ca. 20% duurder!

Hoop dat u mij (en de vele anderen die hier ook mee te maken hebben) begrijpt en het TELE2 management wakker maakt dat dit geen manier van fair zaken doen is. Een klant hou je niet 2x voor de gek!

MVG,
ICKKC
Reputatie 7
Badge
ik begrijp dat dit heel vervelend voor je is, maar het is zinloos om jouw standpunt te blijven herhalen. Tele2 biedt zakelijke en consumenten diensten aan. Contracteer dan ook de juiste. Waarom ga je als bedrijf een consumenten abonnement aan? Scheelde dat een (paar) euro? Dan neem je bewust een risico (=ondernemen). Tele2 heeft gerust een afweging gemaakt tussen het aantal verwachte vragen van ondernemers die ten onrechte een consumentenproduct afnemen en de grote stroom vragen van echte consumenten. De 21% btw kun je als kosten wel van je winst aftrekken, dus het verlies zal per saldo geen 21% zijn. Het omzetten van consument naar zakelijk is bijzonder ingewikkeld (tijdens een lopend contract), want je zit dan o.a. met andere tarieven en voorwaarden. Zoiets zou veel geld kosten en daarmee hou je de prijzen niet laag.
Het is heel vervelend, maar je hebt een risico genomen om bewust een consumentenproduct af te nemen. Dat kun je accepteren of niet, maar blijven herhalen van dezelfde argumenten gaat hier niets meer aan veranderen, want de afweging is zoals gezegd al gemaakt.
Beste allen,

Tele2 zakelijk is absoluut niet duurder dan particulier. Ondernemersrisico is m.i. iets heel anders. En sommige mensen hebben (gelukkig) ook nog principes. Ik werd toen goed (beter) geholpen door de Tele2 medewerkers in de winkel waar ik het abonnement heb afgesloten, dan gun je die persoon ook de opdracht voor het afsluiten van het abonnement. Daarnaast is in de winkel gezegd (...uiteraard heb ik dat niet op papier), dat het niet uitmaakt en dat Tele2 particulier ook ZZPers kan bedienen en alles hetzelfde is. Ik probeer mij als klant mijn recht te halen, als particulier of zakelijke klant maakt in dit geval niet eens uit.

Wat ik nog kwalijker vind:....Ik lees nu dat de titel van mij forum bericht is aangepast!! Ik begrijp niet dat TELE2 censuur toepast op een openbaar forum. Ik heb mi alles heel zakelijk beschreven, voldoende beargumenteerd en geen (scheld)woorden gebruikt die gecensureerd moeten worden. Het is werkelijk zo dat TELE2 een deel van zijn klanten indirect benadeelt...daar is geen twijfel over lijkt mij. In een ander topic las ik dat een andere klant een duur toestel heeft aangeschaft waarbij geen BTW wordt gefactureerd. Staat het hoofdkantoor van TELE2 in Noord Korea? In Nederland hebben we gelukkig vrijheid van meningsuiting. Daarnaast begrijp ik ook niet dat sommige "klanten" op dit forum op basis van hun reacties maar aan de kant staan van de leverancier.

Ik begrijp hier werkelijk niets meer van...., een reactie van TELE2 over het toepassen van de censuur lijkt mij gepast.
Reputatie 7
Badge +4
De topic titel dekt uitstekend de discussie. Ook als je in het zoekveld termen als factuur of BTW gebruikt komt het boven.
Reputatie 7
Badge
Je probeert je recht te halen? Lees de reacties nog eens en accepteer dat het geen recht is. Dit blijft een herhaling van argumenten. Je mening is gegeven. Ik sta overigens aan de kant van de klanten, die gebaat zijn bij een product tegen een concurrerend tarief. Er zijn tips gegeven waar andere (potentiële) klanten wat aan hebben, dus voor mij gaat dit topic nu op slot.
Je probeert je recht te halen? Lees de reacties nog eens en accepteer dat het geen recht is. Dit blijft een herhaling van argumenten. Je mening is gegeven. Ik sta overigens aan de kant van de klanten, die gebaat zijn bij een product tegen een concurrerend tarief. Er zijn tips gegeven waar andere (potentiële) klanten wat aan hebben, dus voor mij gaat dit topic nu op slot.

WAAROM MOET DIT TOPIC OP SLOT??? DIT TOPIC BLIJFT OPEN TOT TELE2 MET EEN ACCEPTABEL ANTWOORD KOMT. TEVENS VRIENDELIJK VERZOEK AAN ALLE ANDERE FORUM LEDEN OM ALLEEN TE REAGEREN ALS ER EEN BIJDRAGE WORDT GELEVERD.
Reputatie 7
Badge +4
Topic is beantwoord door Tom van Tele2. Verder in hoofdletters doorschrijven is tegen de forum regels en heeft verder ook geen zin.
Reputatie 4
Badge +3
Hoi ickk,

Ik was even een paar dagen afwezig, maar ik zie dat dit topic aardig van de rails is gegaan.

Ik heb in mijn eerdere reactie gezegd wat ik wilde zeggen, dus ik zal verder niet in herhaling vallen. Ik wil nog wel even reageren op de vermeende "censuur". Ik weet niet meer exact wat de originele titel was, maar ik heb het aangepast omdat er een mening werd gegeven over Tele2. Uiteraard mag je van Tele2 vinden wat je wil, dat kan je in je post ook gewoon uiten. De titel van een topic is echter bedoeld om kort en feitelijk het probleem of de vraag te omschrijven, zodat andere klanten snel kunnen zien of het topic overeen komt met hun vraag of probleem.

Het gebruik van all caps, zoals in je laatste reactie, wordt als schreeuwerig ervaren en is daarom niet toegestaan op dit forum. Dus bij dezen geef ik je daarvoor een waarschuwing. Daarnaast bepaal jij niet wie er mag reageren en ook niet wanneer het topic gesloten wordt.

Ik ga dit topic nu sluiten, omdat het antwoord gegeven is en er verder alleen maar in herhaling gevallen wordt.

Groetjes Tom