Geen bereik in Äland

• 20 augustus 2018
  • 22 reacties
  • 1294 x bekeken

Tijdens mijn 3 daags verblijf in Äland (17-20 augustus 2018) geen verbinding mogelijk met lokale providers. @Tele2Nederland via twitter benaderd elke dag, maar geen response.

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

22 reacties

Reputatie 7
Badge +2
Je zou in Finland zelfs 4G moeten hebben, kijk volgende keer naar deze tutorial als je weer geen verbinding hebt.

https://forum.tele2.nl/tips-vanuit-de-community-328/geen-data-of-netwerk-toegang-volg-deze-tips-om-je-verbinding-te-herstellen-72392
Rena, dank voor je reaktie. Reageer je namens Tele2? Dat is mij niet duidelijk. Overigens Finland was geen probleem, daar zaten we twee weken voordat we naar Äland gingen. In Äland echter geen bereik. Op de Tele2 website wordt Aland apart genoemd als land(!) waar Tele2 de EU roaming service levert. Niet dus !
mvg
J
Reputatie 7
Badge +2
Nee ik reageer niet namens Tele2, Aland staat inderdaad apart genoemd met Finland tussen haakjes ik ging vanuit dat de zelfde providers daar operationeel waren, echter heeft DNA (Finse provider) geen netwerk in Aland, 4G zou dus niet werken maar 3G en 2G zou gewoon moeten doen.

Maar terug op het punt, blijkbaar ging daar mis met een van de instellingen die in de post genoemd wordt, welke toestel heb je?
Jammer dat de reactie op Twitter niet kwam want nu heb je niet zo veel meer aan, het was blijkbaar te druk in de webcare de laatste dagen.
Ha Rena,
3G en 2G deden het ook niet op mijn Samsung Galaxy S8, die ingesteld is op automatisch verbinden met netwerk 4G/3G/2G.
Zwak excuus druk webcare, er werden berichten beantwoord binnen een paar uur.
Reputatie 5
Badge

Niks zwaks aan om eerlijk te zijn.

Het is vakantie, Gun je de mensen van de klantenservice dan geen vakantie?
Soms is het nou eenmaal druk en al helemaal in de vakantieperiode.

Er is ook duidelijk aangegeven dat er langere wachttijden zijn.
Reputatie 7
Badge +1
Ha Rena,
3G en 2G deden het ook niet op mijn Samsung Galaxy S8, die ingesteld is op automatisch verbinden met netwerk 4G/3G/2G.

In de link die Rena noemde staan nog veel meer mogelijke oplossingen dan de ‘automatisch’ stand op je telefoon. Het loont echt de moeite om deze volgende keer te proberen, zoals we uit vele reacties van klanten hebben kunnen constateren.
Reputatie 5
Badge
Hi kayjaykew!

We hebben helaas te kampen met een achterstand op Webcare. Het kan dus voorkomen dat je wat langer moet wachten op een reactie.

Zoals Rena en Pipo al aangegeven, het loont om de instellingen nogmaals te checken. In negen van de tien gevallen heeft het geen verbinding kunnen maken met een netwerk te maken met onjuiste instellingen op de telefoon/simkaart.
Beste Jeroen K van Tele2,
Dank voor deze eerste (en tot nu toe enige) reaktie van Tele2.
Gaarne verneem ik wat de instellingen op mijn Samsung Galaxy S8 zouden moeten zijn om een ander netwerk dan 4G te moeten ontvangen. Bijgaand een screenshot van de huidige instellingen. Zou natuurlijk graag willen vermijden dat zoiets weer gebeurd. Overigens de 3G netwerken in Kaliningrad en sommige overige delen van Rusland waar ik afgelopen weken heb doorgebracht gingen probleemloos.
mvg,
kayjaykew

[simg]d4794e35-55e8-473b-9e88-de02275beb93.jpg[/img]
Reputatie 5
Badge
Beste Jeroen K van Tele2,
Dank voor deze eerste (en tot nu toe enige) reaktie van Tele2.
Gaarne verneem ik wat de instellingen op mijn Samsung Galaxy S8 zouden moeten zijn om een ander netwerk dan 4G te moeten ontvangen. Bijgaand een screenshot van de huidige instellingen. Zou natuurlijk graag willen vermijden dat zoiets weer gebeurd. Overigens de 3G netwerken in Kaliningrad en sommige overige delen van Rusland waar ik afgelopen weken heb doorgebracht gingen probleemloos.
mvg,
kayjaykew

Neem hier even een kijkje. Als je al deze stappen hebt doorgenomen zou het opgelost moeten zijn.
https://forum.tele2.nl/tips-vanuit-de-community-328/geen-data-of-netwerk-toegang-volg-deze-tips-om-je-verbinding-te-herstellen-72392

4G is ook alleen beschikbaar in de landen waar Tele2 een eigen netwerk heeft.
Zoals @Rena Chan al eerder aangaf. Aland hoort daar niet bij.
Reputatie 5
Badge
@kayjaykew heb je nog wat aan de link van Nick gehad? 🙂
jazeker bedankt; het blijkt dat de 'storing' op Äland te maken had met de APN instelling die automatisch gewijzigd werd naar internet.tele2.se, alsgevolg van de buitenland storing van Tele2 begin Augustus. Ben benieuwd of Tele2 mij daar ook voor gaat compenseren ?
mvg,
Reputatie 7
Badge +4
De storing van begin augustus heeft niet de APN settings in jouw toestel gewijzigd. Er was helemaal geen communicatie mogelijk tussen jouw toestel en het thuis netwerk. Ik denk dat jij een telefoon hebt die niet gecertificeerd is voor het Tele2 netwerk. Dan heb je geen VoLTE in NEderland en moet je zelf de APN settings aanpassen in bepaalde landen.
Zie bijvoorbeeld voor een Oneplus bij "internet buitenland" de toestelhulp pagina;s. https://www.tele2.nl/klantenservice/mobiel/toestelhulp/?pagina=device/oneplus/3-android-nougat/topic/internet/buitenland/1
Beste Jeroen,
Het komt bij mij enigszins als een verrassing dat Tele2 een lijst bijhoudt van Tele2 gecertificeerde toestellen. Dit was mij niet bekend toen ik een abonnement afsloot. Graag verneem ik waar ik die lijst kan vinden?
mvg,
Kayjaykew
Reputatie 7
Badge +2
Bij afsluiten van een Simonly contract moet je bevestigen dat je toestel 4G ready is, de lijstje

Maar dat is niet wat Eric bedoelt, de S8 Exynos variant is gewoon tussen vermeld, maar wanneer je een Nederlandse* toestel heb, is deze fine getunned voor de Nederlandse providers, dus ook voor Tele2, dan gaat die geen rariteiten doen zoals de apn aanpassen naar tele2.se oid.

Heb je je S8 ergens anders gekocht, zou het nog prima werken muv 4G bellen, WiFi bellen en dat in het buitenland soms die rare dingen kan doen... Maar dat laatste kun je snel zelf verhelpen door de toestel hulp, of inderdaad de genoemde topic even te volgen en alle instellingen weer terug zetten.

*Nederlandse toestellen van Vodafone of T-Mobile/Ben zijn dus speciale varianten die ook niet de juiste software hennen voor Tele2 of KPN bijvoorbeeld.

Nou ben ik toch benieuwd naar wat voor opensprong je toestel heeft, als je dat wilt weten kun je *#1234# bellen en de CSC code posten.
Rena, bedankt voor je reaktie. Nooit geweten dat de toestellen die je in Nederland koopt ge finetuned zijn voor het mobiele netwerk van een specifieke provider. En ....... dat zelfs tussen de providers hier in NL weer verschillen zijn in die specificatie. Wel een risico dus als je een toestel koopt in het buitenland (zoals in mijn geval). Ik heb een Samsung Galaxy S8 SM-G950FD, deze staat idd niet op t lijstje. Kan ik iets veranderen aan de globale instellingen op deze telefoon, of zal ik ermee moeten leven dat als ik van provider verander of weer naar her buitenland ga dat ik altijd die APN instelling moet checken.
mvg, kayjaykew
Reputatie 7
Badge +4
De "globale" instellingen zitten in de ROM en daar kun je als consument niet bij. Samsung stopt niet alle providers uit de wereld daarin. Voor de NL netwerken hebben ze een Benelux versie. Heb je wel VoLTE beschikbaar op je telefoon als je in Nederland bent? Dat is namelijk ook weer specifieke settings die na een certificerings traject in de ROM zijn gestopt en verschillen per operator.

Het klinkt natuurlijk allemaal weer heel ingewikkeld, en dat is het ook 🙂 Daarom wordt alles "werkend out of the box" gemaakt zodat je als klant hier geen omkijken naar hebt. Alleen de fabrikanten kiezen voor verschillende oplossingen. Zolang je een toestel bij je eigen operator koopt is dit allemaal geborgd, daarbuiten moet je dus zelf meer "nadenken". Daarom heeft Tele2 ook die toestel hulp pagina's gemaakt.
Reputatie 7
Badge +2
Hoi kayjaykew,

Ik probeer je eerst gerust te stellen, jou toestel voeldoet aan de 4G eisen voor Tele2, dat is compatibel zijn met LTE-FDD 20 en 7 (800Mhz en 2600Mhz) dat zien we ook terug in de specificaties.

Ik neem het aan dat de D bij G950FD voor dualsim staat? In Nederland was officieel de G950F te koop.

Maar het model is alleen een van de variabelen, je hebt ook de "regio" van de telefoon, een toestel die je in Duitsland aanschaft, ook is het de zelfde model als diegene die je in Nederland kan kopen, hoef niet perse te komen met de ondersteuning voor de Nederlandse netwerken.

Een zwarte S8 heeft in Nederland de volgende sku code;

SM-G950FZKAPHN
SM-G950F = model
ZKA =kleur code
PHN = Land code

Dat PHN is de indicatie dat het over een Nederlandse toestel gaat, je kunt een Nederlandse firmware opzetten, maar omdat dit toestel nooit in Nederland is verkocht en ook nooit door Tele2 is getest, zou je als nog niet 4G of WiFi kunnen bellen. En ik weet niet als in de Nederlandse firmware voor je telefoon de juiste roaming en apn instellingen zit.

Het is volgens mij ook niet de moeite waard om te proberen, had je een G950F gehad, dan zou ik zeggen ja doe maar, maar anders niet.

Zo bellen gaat via 3G, dat moeten we accepteren, wat roaming betreft, gaat bijna altijd goed ook met een niet Nederlandse toestel, heb je zelf ook gemerkt, en als je dan weer problemen ervaart, kun je naar de simkaart Instellingen en apn Instellingen kijken als alles in order is.
OK, bedankt Eric, Jeroen en Rena.
Weer een hoop geleerd. Gelukkig doet alles het hier in NL en ook in de meeste landen waar ik deze zomer doorheen ben gekomen, incl 4 G. Duitsland was echter ook problematisch, alleen 3 G en meestal heel zwak signaal.

Overigens met de fusie tussen Tele2 en Tmobile had ik verwacht dat de netwerken ook geintegreerd zouden worden. Mijn partner met Tmobile kreeg echter in het buitenland andere netwerken te zien dan die van mij.
mvg, kayjaykew
Overigens, Volte is bij mij ook beschikbaar.
Reputatie 7
Badge +4
Die fusie is ook helemaal nog niet rond, sterker nog er wordt druk campagne gevoerd door T-Mobile naar de overheid / Brussel om toch alstublieft het te laten doorgaan. Er waren namelijk vele berichten dat het samenvoegen niet zou mogen omdat er dan nog maar 3 partijen over zijn. Dan heb je de situatie van voor 2012 en dat is best slecht voor de marktwerking. In Belgie zelf hebben ze recent besloten daarom een 4e netwerk te willen hebben.
Reputatie 7
Badge +2
Overigens, Volte is bij mij ook beschikbaar.

Nou dat is best wel interessant. Misschien dat je de togle ziet maar als je belt blijf dan je telefoon dan ook in 4G tijdens bellen? Bijzonder in ieder geval, maar wel leuk als dat zo is, misschien zit wifi bellen ook er tussen dan.

Maar dat ik ga al te veel off topic.

In ieder geval weet je waar te zoeken als dit weer ooit voorkomt.
Reputatie 5
Badge
Vanwege de inactiviteit in dit topic zal ik deze gaan sluiten. Mochten er nog vragen zijn dan kun je een nieuw topic openen. Fijne dag!