beantwoord

Geen 4G in België


Sinds kort heb ik geen 4g verbinding meer in België. Maar wel een heel langzame 3g. Het is zomaar ineens gekomen. Tele2 heeft heel laat pas 4g gekregen in België. En nu zijn we een tijd verder en is het weer terug bij af. 
 

Wie o wie kan hier iets aan doen of weet hier meer van? Ik wil heel graag mijn 4g terug. 

icon

Beste antwoord door Marciano van Tele2 11 May 2022, 16:22

Bekijk origineel bericht

28 reacties

Reputatie 6
Badge +2

Hey @elhombre thanks voor het aanmaken van je eigen topic en het invullen van je profiel! 

Met welk netwerk ben je verbonden? De volgende netwerken zouden 4G moeten hebben: Orange, Proximus en Telenet - BASE. Let hierbij op: Er zijn twee netwerken die Telenet BASE heten, waarvan alleen één 4G ondersteunt.

Maakt je toestel automatisch verbinding? Probeer dan eens handmatig verbinding te maken. Wellicht probeert je toestel met een ander netwerk te verbinden, waardoor dit niet vlekkeloos gaat. Ook het volledig uitzetten van je toestel kan helpen. Kun je daarnaast ook eens via Instellingen > Mobiel netwerk > Opties mobiele data > Gesprekken en data kijken of je hier 4G kunt selecteren?

Mocht het hiermee nog niet opgelost zijn, check dan even dit artikel en vooral het kopje Reset netwerkinstellingen:

 

Laat het me weten of dit helpt. Anders zoeken we uiteraard verder! 

Hoi mijn verbinding staat op automatisch en gaat dan naar Orange B. 

Ben nu in NL en heb gewoon 4g van Tele2. Geen probleem. Echter dus wel in België. Lijkt toch iets te maken met Tele2 en buitenlandse providers. Mijn telefoon is gewoon oké. Dataroaming staat natuurlijk ook gewoon aan. Heb in België ook een netwerkherstel gedaan op mijn iPhone, dat hielp ook niets. 

Reputatie 6
Badge +2

Hoi, fijn om te horen dat je in Nederland wel gewoon 4G hebt! Maar je had in België natuurlijk ook gewoon een goede 4G verbinding moeten hebben. Ik heb dit gister gelijk bij collega's aangekaart en zij zullen dit onderzoeken. Ik hoop dat je de volgende keer dat je in België bent ook gewoon weer 4G hebt.

Kan ik op dit moment nog iets voor je doen? Laat het me maar weten. Ik sta voor je klaar. Anders wens ik je een hele fijne avond! 😊

Ik hoop het ook. Zal het vanavond zien. Ik werk er namelijk.  

Reputatie 6
Badge +2

Ah, dan is het helemaal handig om 4G te hebben. Hoe was je netwerkverbinding gisteravond?

Mocht 4G nog niet werken, dan wacht ik even reactie van mijn collega’s af.

Ik en mijn vriendin hebben dezelfde issue. iPhone XS en 11 pro. Op zowel Proximus en orange. Probleem speelt sinds 1,5 week ofzo.

 

 

 

Nederland overigens geen problemen 

Ik had toch weer alleen 3G, geen mogelijkheid om 4G te krijgen in België. Er is ergens toch iets mis. 

Het begint er steeds meer op te lijken dat op steeds meer buitenlandse plekken geen 4G meer meer beschikbaar is voor tele2. Noord Macedonië, VS, Frankrijk, België. We zien nu steeds meer dat t-mobile tele2 stelselmatig aan het uitkleden is. Het begon met de thuisklanten, maar blijkbaar zijn nu ook de mobiel klanten aan de beurt.

Het komt er nu gewoon op neer dat je voor een 3G product een 4G prijs moet betalen. Ze zijn jullie nu gewoon knollen voor citroenen aan het verkopen.

Toen ik onlangs nog aan de telefonische helpdesk vroeg waarom de producten en het support zo slecht begon te worden kreeg ik als antwoord, t-mobile is tele2 steeds meer aan het afbouwen omdat ze met tele2 gaan ophouden. Misschien moeten we daar onze conclusies maar aan gaan verbinden.  

Tele2 is niet meer wat het was vóór de overname door t-mobile. Ik hoor ze nog zeggen, ‘er veranderd niets voor u’. Ik ben mijn vertrouwen inmiddels helemaal kwijt.

Zou het echt zo zijn dat dit bewust door tele2 gedaan wordt? Ik ben toch wel benieuwd wat de reactie van Tele2 hierop is. 

Dat dit in de VS gebeurt is nu al maanden bekend, en in Noord Macedonië speelt dit al meer als een jaar. Je kunt je afvragen hoe hard er aan het probleem gewerkt wordt dan, en of er überhaupt wel een oplossing verwacht kan worden. Ik begin het allemaal we heel vreemd te vinden wat er allemaal bij tele2 gebeurt. Blijkbaar is 3G als 4G verkopen, en dan alleen de enkele klant die klaagt ervoor compenseren goedkoper voor t-mobile dan 4G inkopen wellicht?

Mijn eigen problemen als thuis klant krijg ik ook niet meer opgelost. Problemen waar ik mee aankom kosten vele maanden om geëscaleerd te worden en dan leidt het nog naar niets. Privacy is ook totaal niet meer veilig, en zelfs tele2 zelf stuurt me spam. Ik zie niet langer in hoe ik nog vertrouwen moet hebben in een goede uitkomst. Maar ik zit er nog jaren aan vast omdat waarlijk geen enkel bedrijf in Nederland fatsoenlijk een e-mail wijziging kan uitvoeren.

Ik w8 het antwoord van Tele2 even netjes af. Misschien is het wel iets technisch. Wanneer ze met die onzin komen over telefoon settings nakijken haak ik ook af.
 

 

 

Ik heb me in een ander topic een week geleden ook al eens hardop afgevraagd of er überhaupt wel 4G werd ingekocht voor tele2 waar de problemen spelen. Dat topic is toen beantwoord verklaard en op slot gezet, zoals je ziet met de opmerking dat iphone12-13 voor dit probleem geen ondersteuning konden verwachten omdat daar geen 3g verbinding op mogelijk is.

Geen idee wat voor conclusies je daaraan moet verbinden, maar met elke dag dat ik hier nu met mijn problemen met tele2 doorbreng kan ik niet zeggen dat ik nog veel vertrouwen over heb.

Wat ik overigens ontzettend jammer vind want ik zit mijn hele leven lang al bij deze provider. Helaas heeft de overname door t-mobile niet veel goeds gebracht, en lijkt het erop dat de overname van t-mobile door één of andere investeerder alleen maar nog meer slechts met zich mee brengt.

 

Helaas heeft Marciano van Tele2 ons hierin ook in de steek gelaten. 
Ik ben vandaag ik België en heb wederom geen 4G verbinding.

 

Hieronder heb ik wat vervolgstappen geschreven die we als community kunnen nemen tegen Tele2. Hopelijk is het inderdaad gewoon een technisch probleem. Als het iets is wat kan worden opgelost neem ik graag mijn woorden terug, maar voor nu krijgen we geen reactie meer. 

 

  • Probleem melden bij ACM. Deze heeft Tele2 al vaker op de vingers getikt over dit onderwerp. (https://www.consuwijzer.nl/contact) Je kunt hier gewoon via Whatsapp melden dat Tele2 hun klanten niet meer laat Roamen via 4G.
  • Een e-mail sturen naar dnoc@tele2.com. Je zal hier uit komen bij het network operations center van Tele2. (soort van center dat wordt gebeld bij storingen) Deze medewerkers kunnen denk ik zelf het probleem niet oplossen, maar bij genoeg aandacht zal het vast wel naar de juiste afdeling worden geëscaleerd.
  • De klantenservice blijven contacteren. Ik vrees dat dit echter niet goed gaat werken, aangezien je maar gelukt moet hebben dat je bij een tweedelijns support medewerker komt die zin heeft om dit door te zetten naar de juiste afdeling. (als je überhaupt door de frontoffice heen komt)  
  • Als laatste optie hebben we altijd nog de mogelijkheid om een zaak te openen bij de geschillencommissie. Aangezien dit iets is wat Tele2 verplicht is om te leveren acht ik hier de win kansen erg groot. Wel lijkt me dit meer een optie voor als er echt geen antwoord komt. 

 

Voor nu heb ik het probleem gemeld bij de ACM en een e-mail gestuurd naar het NOC van Tele2. Ik hoop dat jullie mij hierin kunnen volgen.

 

Nog een fijn weekend iedereen!

Ik wist niet dat tele2 hierover al eerder op de vingers waren getikt. Als hetzelfde nu al waarheid blijkt zullen ze wel een probleem krijgen met de iphones die geeneens meer een 3G optie hebben…

Ik begin wel steeds meer te begrijpen waarom t-mobile tele2 niet helemaal ingelijfd heeft maar als handelsnaam heeft laten bestaan. Ik vind het echt jammer dat tele2 steeds meer achteruit gaat, voor mijn gevoel wordt het merk steeds meer uitgekleed door t-mobile. Ben al 22 jaar vast internet klant, maar zoals het nu gaat is het gewoon niet leuk meer.

Reputatie 6
Badge +2

Hoi allemaal, ik laat jullie zeker niet in de steek. Mijn lichaam liet mij vrijdag een beetje in de steek, ik was namelijk ziek. Maar ik ben er weer en ik heb inmiddels reactie van mijn collega’s!

Hier op de Community kwamen we er al snel achter dat je problemen kunt ervaren in het buitenland met 4G internet. Mijn collega’s werken eraan, maar met de volgende stappen kun je dit alvast zelf oplossen:

Stap1. Verander de APN van internet.tele2.nl naar internet (let op: in sommige toestellen kan dat niet tijdens het bellen)

Voor Android kun je deze pagina als hulpmiddel gebruiken (let op: pas de APN aan i.p.v. een nieuwe APN aan te maken)

Voor Apple: kun je deze pagina als hulpmiddel gebruiken.

Stap 2. Schakel 5G uit (let op: ook bij stap 2 en 3 geldt voor sommige toestellen dat dit niet kan als je aan het bellen bent)

Stap 3. Kies handmatig een netwerk. In België kun je kiezen uit Orange, Proximus en Telenet BASE. Check deze pagina voor meer info! 

Excuses voor het ongemak! Laten jullie weten of het hiermee lukt?

Je stap 1 voor android link geeft pagina niet gevonden @Marciano van Tele2 Edit: gefixt zie ik, dank je!

Ik hoop dat je je weer beter voelt!

Is dat niet het APN van KPN? Ben niet zo'n expert op dit gebied maar apart.

Moet iets dergelijks ook werken voor in Frankrijk?

 

Reputatie 7
Badge +4

de APN “internet” kan werken, er hoeft geen domein deel bij. Maar in de instructies van de toestelhulp pagina;s staat de APN “smartsites.t-mobile".   Omdat alle Tele2 sims zijn omgezet naar T-Mobile zou het best kunnen dat dit inderdaad wel werkt.

In de instructies van belsimpel staat dat de APN ‘internet’ de APN van KPN is, vandaar dat ik het opmerkte. Maar volgens marciano moet het APN aangepast worden naar het KPN APN ‘internet’ en niet naar het t-mobile APN ‘smartsites.t-mobile’, of begrijp ik de instructies (van marciano) nu verkeerd?

 

Reputatie 7
Badge +4

Ik denk dat @Marciano van Tele2 bedoeld dat je het toegangspunt onder de Naam “internet” moet voorzien van de  APN: “smartsites.t-mobile.nl”  zoals in de toestelhulp wordt beschreven.

MCC en MNC gewoon leeg laten trouwens! De info van Belsimpel is achterhaald.

Kun je duidelijkheid verschaffen @Marciano van Tele2 ?

Nou, ben net terug uit België.
Ik had die APN verandert in “internet”. Maar dat hielp ook niet. Weer maar het slome 3G. 
Morgen ga ik weer naar België. Ik zal die “smartsites.t-mobile” proberen. Ik laat dan nog weten of ik weer 4G heb. 

Vindt het overigens wel vreemd dat als er een instelling gewijzigd moet worden dat het niet tijdig kenbaar wordt gemaakt. Niemand gaat toch zomaar zijn instellingen wijzigen als het altijd goed gewerkt heeft? Dit is toch wel een misser. 
Of is er toch een technische storing?

Reageer