beantwoord

Fraude!

• 21 februari 2017
  • 8 reacties
  • 639 x bekeken

Op 28 en 29 januari ben ik gebeld door het volgende nummer. 0909-9191953.
Hier wist ik niets van, ik heb niet naar dit nummer gebeld of opgenomen.
Een hoge telefoonrekening is het gevolg en na onderzoek blijkt dat er meer mensen door dit nummer zijn gehackt.

Contact gehad met tele 2, ze zeggen dat ik toch moet betalen omdat er contact is geweest, terwijl dit niet zo is.
Iemand ervaring hiermee?
icon

Beste antwoord door Rena Chan 21 februari 2017, 11:42

PS: naar de reportage over Tele2, zijn er andere uitzendingen over het zelfde probleem bij andere providers, O.a. Vodafone, T-Mo en KPN.

De problemen lijken dus niet provider afhankelijk te zijn, wat tot nu bekend is, de hoogte kosten komen door:
A) mensen die terug bellen
😎 malware op de telefoon

Dus het is tot nu geen sprake van een intern probleem of leek bij de providers.

Wat de providers nog niet goed doen is dat geen preventie systeem is geïmplementeerd.
Bekijk origineel bericht

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

8 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Als je gebelt wordt kost dat nooit geld. Of je nu vanuit het buitenland of een 06 of een 0900 nummer gebelt wordt.
Als je terugbelt kost dat wel geld. Op de factuur specificatie in mijn.tele2.nl kun je zien wanneer je naar dit nummer hebt gebeld en voor hoelang.
Dat klopt Eric, de telefoniste zei me dat ik inkomende service kosten had. Op mijn factuur staat dat ik naar dit nummer gebeld moet hebben, maar dat kan helemaal niet. Dit nummer gegoogeld en blijkt dat meer mensen door dit nummer zijn gehackt.
Reputatie 7
Badge +4
Dat zijn toch echt mensen die zien dat ze door dit nummer zijn gebelt en dan terugbellen. Ik heb het ook even snel geprobeerd. Na de tariefsmelding dat het 90 cent kost hoor je niets. En als je dan blijft hangen loopt de meter wel door want het nummer heeft wel "opgenomen".
Het nummer is door de ACM uitgegeven aan NTH AG. Zie hun website: http://www.nth.ch/
Aangezien jij in dienst bent bij Tele2, geef je je baas het voordeel van de twijfel. Ik heb niet gebeld met dit nummer. Mss moet je ook ff googelen, kun je lezen dat er meer mensen slachtoffer zijn door dit nr.
Jammer dat Tele2 hun zaakjes niet goed voor elkaar hebben.
Zal dit dan aan de ICT ers liggen?
Doordat Tele2 zich niet kan beschermen tegen hackers, worden cliënten niet beschermd.
Zo maken ze van hun probleem, mijn probleem.
Zou bijna denken dat er opzet in het spel is. Kassa! voor tele2
Hoi Janneke

Niet alle mensen die hier reageren op vragen zijn in dienst van Tele2 hoor. Dit is een klanten voor klanten forum. Alleen degene die @ van Tele2 achter hun naam hebben staan zijn daar ook werkzaam.
Reputatie 7
Badge +2
Na dit uitzending (http://kassa.vara.nl/media/355728)
Is Tele2 coulant genoeg geweest om sommige gevallen te compenseren (https://tweakers.net/nieuws/110653/tele2-gaat-slachtoffers-van-fraude-met-dure-belnummers-compenseren.html).

Als eerste om hoe dat af te handelen, bellen of een andere type van social media is niet beste manier om dat soort problemen uit te leggen, ik zal gewoon de verhaal op een brief neerzetten, noem de coulant regeling van vorig jaar, en vraag als Tele2 jou geval onder de loep kunnen nemen.
Wens ook proactief en zet er bij dat je graag wilt weten hoe en/of waar kun je je telefoon laten onderzoeken op malware.

Maar ja, in principe (wordt ook in de kassa uitzending gezegd) als Tele2 kan bewijzen dat vanuit je telefoon de gesprek is gestart, (en dat kan op verschillende manieren, zoals je telefoon log boek, de master log, etc) dan kan Tele2 gewoon zeggen dat de factuur klopt. Dus het beste is om netjes te vragen en hopen.

Over wat er gebeurt is, wordt in de kassa uitzending gesproken over verschillende mogelijkheden.

Als je een Android telefoon heb, met Android versie 6.0 of hoger kun je bij (Instellingen > Apps > "menu" > Apps permissie > telefoon) zien welke apps hebben de recht om een telefoon gesprek te starten, nou sommige apps kunnen dat nodig hebben, zoals mijn calendar app gebruikt het zodat ik op een telefoon nummer op een notitie kan drukken en direct bellen, maar als je wat vreemds ziet, zoals games en zo, gewoon uitschakelen.

Zo ziet ie uit bij S7 met Nougat https://imgur.com/lLVZ6Bf

Heb je iOS kun je dat ook doen (https://www.google.nl/amp/s/www.howtogeek.com/211623/how-to-manage-app-permissions-on-your-iphone-or-ipad/amp/?client=ms-android-samsung)

Heb je een oudere versie van Android, dan bij het installeren van de app wordt weergegeven welke permissies die app nodig heeft, je kunt ze helaas niet selectief uitschakelen.
Reputatie 7
Badge +2
PS: naar de reportage over Tele2, zijn er andere uitzendingen over het zelfde probleem bij andere providers, O.a. Vodafone, T-Mo en KPN.

De problemen lijken dus niet provider afhankelijk te zijn, wat tot nu bekend is, de hoogte kosten komen door:
A) mensen die terug bellen
😎 malware op de telefoon

Dus het is tot nu geen sprake van een intern probleem of leek bij de providers.

Wat de providers nog niet goed doen is dat geen preventie systeem is geïmplementeerd.
Badge
@Janneke1325, de uitleg die je hebt gekregen klopt helemaal!

Aangezien er geen activiteit meer is in dit topic sluit ik het topic, mocht je nog vragen hebben kan je een nieuw topic openen!

Groetjes, Maris