Factuurkosten zeer hoog door gebruik internet in Monaco

Goedendag,
Vandaag heb ik mijn factuur binnengekregen van 125,93, voor waar ik normaal €49 betaal. Dit is gekomen doordat ik op 10 maart mij in Monaco bevond, waar ik een berichtje heb gekregen als volgt:
“Welkom in Monaco! Tarieven in EUR (incl.BTW) Bellen naar Nederland: 1.75/min Bellen lokaal: 1.75/min Gebeld worden: 1.27/min Data: 10.00/MB MMS: 0.24/bericht Versturen SMS: 0.75/bericht” toen ik dit berichtje kreeg was ik erg geschrokken omdat in de veronderstelling was dat Monaco zich in het gebied van de Europese unie bevind, waar ik dus gebruik zou kunnen maken van mijn normale bundel. Om dit te checken heb ik op de tele 2 site gezocht of dit inderdaad een juiste veronderstelling was, wat dus niet zo bleek te zijn. Nu ben ik de beroerdste niet en zou het geen probleem zijn om een aparte internet bundel aan te schaffen voor mijn verblijf in Monaco. Nu bleek hier dus geen mogelijkheid voor te zijn, alleen de €10 per MB was een optie. Voor die 5 minuten dat ik op internet heb gezocht naar een mogelijkheid om gebruik te maken van een internetbundel (zoals tele 2 doet veronderstellen dat dat via een internetbundel doorgaans mogelijk zou moeten zijn) is de prijs van bijna €80 mij veelste veel.
Ik hoop dan ook op een passende oplossing vanuit jullie kant, zeker omdat er dus helemaal geen bundel voor Monaco beschikbaar bleek te zijn. Het is begrijpelijk dat ik via het sms’je er van had moeten uitgaan dat het prijzig zou zijn, maar er wordt niet duidelijk aangegeven dat er geen andere opties waren voor een redelijke internetbundel. Ook is de verwarring groter geworden doordat ik in hetzelfde weekend een sms heb ontvangen waarbij aangegeven werd dat ik in Italië was, waar wel een internetbundel voor zou zijn, terwijl ik op dat moment mij nog steeds in Monaco bevond.
Graag hoor ik van jullie.
Mvg Laura

icon Beste antwoord door eric 17 april 2018, 13:20

Monaco is een Europees land maar hoort niet bij de EU en valt daarom buiten je Nederlandse bundel.
https://www.tele2.nl/mobiel/bellen-in-het-buitenland/#faq-welke-landen-vallen-er-onder-de-europese-unie-eu

Als er internetbundels beschikbaar zijn in een land krijg je daar ook een sms over. Voor Monaco zijn deze er inderdaad helaas niet. Als je in Monaco bent, maar verbonden bent met een Italiaans netwerk, dan kun je dus wel data uit je NL bundel gebruiken. Je maakt dan immers verbinding met zendmasten uit een land welke binnen de EU zit.
Begin April zijn de roaming tarieven in het algemeen wel aangepast door Tele2. Sinds die tijd worden landen in "kleuren bundels" gegroepeerd en is de prijs van landen zonder bundels verlaagd.

Bekijk origineel bericht
Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

10 Reacties

Reputatie 7
Badge +4
Monaco is een Europees land maar hoort niet bij de EU en valt daarom buiten je Nederlandse bundel.
https://www.tele2.nl/mobiel/bellen-in-het-buitenland/#faq-welke-landen-vallen-er-onder-de-europese-unie-eu

Als er internetbundels beschikbaar zijn in een land krijg je daar ook een sms over. Voor Monaco zijn deze er inderdaad helaas niet. Als je in Monaco bent, maar verbonden bent met een Italiaans netwerk, dan kun je dus wel data uit je NL bundel gebruiken. Je maakt dan immers verbinding met zendmasten uit een land welke binnen de EU zit.
Begin April zijn de roaming tarieven in het algemeen wel aangepast door Tele2. Sinds die tijd worden landen in "kleuren bundels" gegroepeerd en is de prijs van landen zonder bundels verlaagd.
Beste Eric,
bedankt voor je reactie, nu begrijp ik meer waar de verwarring is ontstaan. Ook goed om te weten dat de roaming tarieven omlaag zijn gegaan, maar helaas zit ik vooralsnog met de hoge factuurrekening. Ik blijf van mening dat de fout hierbij niet voor rekening moet komen voor de klant. Waar zou ik dit het beste kunnen aankaarten? Ik ben namelijk niet van plan om deze hoge kosten te betalen en hoop dat dit op een nette manier afgehandeld kan worden vanuit jullie kant.
Mvg Laura
Reputatie 7
Badge +4
Je praat hier op het forum met andere klanten. Moderators doen ook wel mee in de discussie, maar dat duurt meestel even en zijn herkenbaar aan "NAAM + van Tele2".
Persoonlijk zie ik geen "fout" zoals jij zegt, je bent geinformeerd wat de kosten zijn en er is niet gesuggereerd dat er in elk land van de wereld bundels beschikbaar zijn. Je kunt ook naar jezelf kijken en denken, had ik dit niet van te voren even moeten uitzoeken? Maar goed, dat zijn zaken die gelopen zijn, hoe vervelend ook voor jou. Maar als je denkt dat je recht hebt op een vergoeding dan zul je of de klantenservice moeten bellen, of even wachten op een reactie van een moderator.
Reputatie 7
Badge +2
Laura, je spreekt hier met medeklanten, medewerkers van Tele2 zijn herkenbaar door hun profiel pic en nickname. Edit, zie dat Eric al gereageerd heeft 🙂

Over de kosten, de provider heeft twee verplichtingen, met een sms waarschuwen wat de kosten zijn en je data verbinding tijdelijk blokkeren bij verbruik van 60€, dit blokkade kun je zelf opheffen met een sms.

Ervaring leert dat deze kosten niet vergoed worden, de provider is niet verantwoordelijk voor je data verbruik.
Ah vandaar, excuus. Vorige keer kwam ik via dit forum in contact met een tele 2 medewerker, dus zal dan nog even daarvan zijn/haar reactie afwachten. Mijn “eigen onderzoek” naar dit bestond uit de kennis dat roaming in de eu via je normale internet bundels zou verlopen. Niet wetende dat Monaco hier buiten viel omdat het dus niet in de eu zit maar wel op Europees grondgebied. Toen ik de sms binnenkreeg heb ik dus snel op de tele 2 site gecheckt om bevestiging te krijgen dat elke mb €10 zou kosten en hier dus geen andere mogelijkheid voor zou zijn. Dit heb ik gedaan omdat het me absurd leek en ik mij niet kon voorstellen dat dit zo duur zou zijn en er geen internetbundels beschikbaar hiervoor zouden zijn.
Daarna heb ik gelijk de roaming er vanaf gehaald, maar de kosten zijn dus juist ontstaan door het kijken hoe het nou precies zat met of dit viel in mijn bundel en welk alternatief er dan zou zijn. Achteraf had ik inderdaad even van te voren kunnen checken of tele 2 Europa of de eu voorziet in dezelfde internetbundels en waaronder Monaco zou vallen etc etc. Maar om hiervoor een prijs van €80 te moeten betalen om twee minuten op internet te checken of er een andere manier was hoe ik voor een normale prijs gebruik kon maken van het internet (welke optie er dus niet eens was) is oneerlijk en makkelijk geld verdienen over de rug van de klanten heen.
Ik heb overigens dit berichtje ontvangen nadat ik het berichtje kreeg over de kosten van internet in Monaco:
“Beste klant, je internet in het buitenland zonder internetbundel. Dat kan prijzig worden. Je zit nu op 80% van je datalimiet. Bij 100% krijg je weer een sms en kun je niet meer internetten. Een voordelige Internet Buitenland Bundel bestellen? Check
www.tele2.nl/mobiel/bellen-in-het-buitenland/#bundels. Blijf je toch liever internetten zonder bundel? Sms dan JA naar 3939. Groet, Tele2”

Dit verwekte bij mij de veronderstelling dat er wel een internetbundel beschikbaar zou zijn voor Monaco, wat ik dus via het internet heb opgezocht waardoor de roamingskosten waarschijnlijk zo omhoog zijn gegaan
Reputatie 7
Badge +2
Hoi Laura,

Dit "data limiet" is de wettelijke billshock, dit is om te voorkomen dat je een rekening van honderden euro's krijgt voor het data verbruik in het buitenland.

Dat jij die "welkom in Italië" bericht gekregen hebt terwijl je in Monaco was, heeft te maken dat je op een plek was waar de dekking van een Italiaanse provider was sterker.

Dat kan andersom ook gebeuren en kan ook zorgen voor flinke rekeningen.

Dus in de buurt van grenzen is uitkijken, in sommige plekken in Griekenland bijvoorbeeld heb je verbinding met Turkse providers, en dat loopt flink op.

De prijs per MB is absurd hoog, maar goed dat zijn de afspraken van Tele2 met de andere providers.
Reputatie 5
Badge
Hoi Laura1234,

Welkom op het forum van Tele2,

Wat vervelend dat je hoge kosten hebt gemaakt in het buitenland,
Ik kan je helaas de kosten niet vergoeden, daar wij aan onze waarschuwingsplicht hebben voldaan.

Fjne dag,

Arjan
Los van alle ongemakken en verrassingen is 2 euro per MB, ofwel 2000 euro per GB, buiten proporties. Temeer daar andere providers de roamingkosten in de kleine landjes die als enclave binnen EU landen liggen wel binnen de bundel laten lopen. Dit vind ik bizar klantonvriendelijk van Tele2. Voor mij reden om mijn klant zijn permanent te heroverwegen.
Reputatie 7
Badge +2
Frank.vb schreef:

Los van alle ongemakken en verrassingen is 2 euro per MB, ofwel 2000 euro per GB, buiten proporties. Temeer daar andere providers de roamingkosten in de kleine landjes die als enclave binnen EU landen liggen wel binnen de bundel laten lopen. Dit vind ik bizar klantonvriendelijk van Tele2. Voor mij reden om mijn klant zijn permanent te heroverwegen.

En met Tele2 heb je Zwitserland er bij, met Vodafone heb je Turkije en met een ander heb je Andorra...

Als klant ga je shoppen en vergelijken wat het best voor je is, balans tussen wat je krijgt en wat je voor betaalt.

Personelijk kijk ik niet eens naar die roam like home, sinds introductie heb ik geen ene keer gebruik van gemaakt. En ander zou meer meer belang aan hebben.