vraag

Factuur extreem hoog na bezoek buitenland

• 21 november 2019
  • 6 reacties
  • 228 x bekeken

Goedendag,

Ik ontving onlangs een factuur nadat ik afgelopen maand drie dagen in Turkije ben geweest. Deze factuur is extreem hoog en naar mijn mening kloppen deze kosten niet. Ik heb via iMessage gecommuniceerd, maar zie allemaal verzonden smsjes staan. Ook zie ik staan dat ik veel telefoontjes heb ontvangen (eentje van maar liefst 26 min), wat naar mijn mening ook niet klopt. Ik heb de specificaties al bekeken. Ik hoor graag wat ik hiermee kan, want ik heb gewoon een buitenlandbundel voor internet aangeschaft. Ik snap dus niet dat er zoveel smsjes gerekend zijn, terwijl ik deze als iMessage berichten vanuit een internetbundel heb gestuurd. Graag hoor ik wat ik hieraan kan doen.

met vriendelijke groet

6 reacties

Reputatie 4
Badge +2

Hallo bdbruin,

iMessage gaat alleen via internet als de ontvanger dat ook heeft, anders wordt het als normale SMS verstuurd, waarschijnlijk hebben niet alle personen aan wie je wat gestuurd hebt iMessage dus dan zie je dat i.d.d. terug op de specificatie als SMS.
Hoelang die telefoongesprekken hebben geduurd kan je toch ook op je eigen telefoon zien in de belhistorie, dan kan je dat toch vergelijken met de specificatie.

Reputatie 7
Badge +4

Als de ontvanger geen Imessage ondersteund dan stuurt jouw telefoon deze als sms. Dat is dus niet iets wat de turkse operator verkeerd heeft gedaan. Gesprekken worden ook niet spontaan gegenereerd maar gebaseerd op call detail records die de Turkse operator naar de home operaror stuurt. Het enigste wat wettelijk is geregeld is dat internet data niet spontaan boven de 60 euro mag komen. Voor sms en spraak is er geen wettelijke bill shock beperking en zul je gewoon moeten betalen. 

Als de ontvanger geen Imessage ondersteund dan stuurt jouw telefoon deze als sms. Dat is dus niet iets wat de turkse operator verkeerd heeft gedaan. Gesprekken worden ook niet spontaan gegenereerd maar gebaseerd op call detail records die de Turkse operator naar de home operaror stuurt. Het enigste wat wettelijk is geregeld is dat internet data niet spontaan boven de 60 euro mag komen. Voor sms en spraak is er geen wettelijke bill shock beperking en zul je gewoon moeten betalen. 

De ontvanger heeft ook gewoon iMessage en had gewoon internetverbinding, net als ik zelf. 

Reputatie 6
Badge +1

Kan je aan het nummer zien wie je 26 min gebeld heeft? Kan je terugbellen om te checken.

Nee, staat er helaas niet bij. Bij de rest allemaal wel..

Reputatie 7
Badge +1

De ontvanger heeft ook gewoon iMessage en had gewoon internetverbinding, net als ik zelf. 

Op je iPhone kan je aan de kleur van het ‘ballonnetje’ zien of een bericht als iMessage of als sms verzonden is. Dat is vanaf het eerste verzonden bericht al te zien. Je kunt dan “Stuur als sms” uitzetten in de instellingen om er zeker van te zijn dat berichten via iMessage worden verstuurd.

Reageer