vraag

Extreem en onverklaarbaar dataverbruik en geen veiligheidsmaatregelen

• 11 september 2017
  • 16 reacties
  • 9418 x bekeken

Ik heb al 4 jaar een abonnement bij Tele2 met een 2000 mb internet (iPhone 6). Ik heb dit nooit overschreden, maar vorige week ging het ineens gigantisch mis. Onderweg naar de huisarts kreeg ik in een paar minuten de waarschuwingen 80%, 100% en 15 euro over limiet. In de wachtkamer heb ik snel alle apps en webpagina's gesloten. Ik was niets aan het downloaden en had niets geks openstaan. Toen ik weer naar buiten kwam kreeg ik een reeks nieuwe meldingen tot 60 euro. Ik heb direct gebeld en mij werd geadviseerd om de wifiassistentie-knop te sluiten. Verder konden ze niets doen. Ik had niets meer openstaan, maar kreeg snel de melding dat mijn abonnement tijdelijk was geblokkeerd. Ik heb toen ingelogd en kreeg een hartverzakking toen ik een overschrijding van 349.99 zag staan. Opnieuw gebeld en heel vriendelijk geholpen, maar de meneer van Tele2 had geen idee wat er mis kon zijn gegaan. Hij zag oa een piek van 100 euro verbruik in 9 seconden op het moment dat ik bij de dokter een longtest deed. Heel bizar, vond ook hij.

Ik heb nu My Data Manager geïnstalleerd (en ben uiteraard losgekoppeld van mobiele data) en zie af en toe gekke pieken zonder dat ik iets bijzonders doe met vandaag als toppunt ineens een piek van 4,5 gb in hele korte tijd. Deze pieken zijn overigens meestal niet te zien op detailniveau in de apptracker. Dat zijn hele bizarre aantallen en ik ga denk ik terug naar de fabrieksinstellingen. Ik heb geen nieuwe of vreemde apps op de telefoon.

Ondanks dat er iets mis is met mijn verbruik snap ik dat Tele2 niet verantwoordelijk is voor mijn verbruik, maar ik ben wel erg teleurgesteld over de kosten voor het onverklaarbare euvel. Omdat het een abonnement uit 2013 is gelden niet de veiligheidsmaatregelen die bij abonnementen na die tijd zijn ingevoerd. De meter tikt vrolijk verder tot een max. van 350 euro. Ik heb in 4 tevreden jaar nooit een overschrijding gehad en dit is aantoonbaar een overschrijding die ik niet bewust heb gemaakt. Ik heb het formulier voor vergoeding ingevuld en ik hoop op enige vorm van coulance.

Los van de buikpijn die de rekening veroorzaakte ben ik natuurlijk ontzettend onzeker over mijn telefoon (iPhone 6). Als mensen tips hebben dan hoor ik het graag.

Vriendelijke groet,
Martijn

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

16 reacties

Reputatie 7
Badge +2
Wow dat kost best wel veel ja...

Is het niet gunstig voor je, om je abonnement te verlengen naar een sim-only?

In dit topic heb je wat tips over het data verbruik op iOS.

Helaas is de systeem van Apple erg gebruiker onvriendelijk wat dat betreft, je hebt geen goede data teller, en je kunt geen limiet op zetten.

Schakelt gewoon de data voor alle apps uit, laat alleen de apps wat je echt nodig hebt.

En denk misschien aan een wat moderne abonnement misschien.
Reputatie 7
Badge +4
Tja, je abonnementsvorm is inderdaad gedateerd. Als je nu een abonnement neemt kun je er zonder bijbestelling niet meer overheen. De nieuwe abonnementen kunnen ook nog voordeliger uitpakken. Check eens via www.tele2.nl/verlengen.
Ik heb hetzelfde probleem. Ineens de laatste twee periodes mijn hele abonnement 1 Gb) verbruikt volgens Tele2, terwijl ik in de 20 maanden daarvoor nooit meer dan 100 Mb gebruikte.
Sms 80% en 100% kwamen op hetzelfde moment binnen. Gelukkig geen extra geld gekost maar wel een halve maand geen internet terwijl ik zelf niets gedaan heb om dit te verbruiken. En waarom zo plotseling??
Ook een iPhone 6(s).
Ik ben heel benieuwd wat de oorzaak is, ga iig mn abonnement opzeggen want hier heb ik geen trek in.
Dan is het misschien handig om in je Smartphone te kijken naar het verbruik per app.

https://www.iculture.nl/nieuws/ios-7-uitgelicht-dataverbruik-per-ios-app-bekijken-en-blokkeren/

En of er niet toevallig een grote firmware update gedaan is.
Dan is het misschien handig om in je Smartphone te kijken naar het verbruik per app.

https://www.iculture.nl/nieuws/ios-7-uitgelicht-dataverbruik-per-ios-app-bekijken-en-blokkeren/

En of er niet toevallig een grote firmware update gedaan is.

Twee periodes achter elkaar een grote firmware update?
Lijkt me onwaarschijnlijk.
Data verbruik per app was al ingesteld welke wel en geen mobiele data kon gebruiken. Daarin is niets veranderd. Mobiel gebruik app store etc staat uit dus updates kan niet.
Het verbruik per app staat op de totale periode (vanaf 15 dec 2015).
Globaal ⅓ fb, ⅓ systeem en ⅓ de rest.
Vreemd dat ik in 20 maanden 5.9 Gb heb verbruikt en de laatste 2 maanden in 2,5 week 1 Gb. Plotseling. En dus een halve maand zonder mobiel internet. ERG vervelend. Zonder dat er verder iets aan mijn kant is veranderd. Ik gebruik haast geen mobiele data, daarom had ik een abo van 500 Mb per maand. Door Tele2 opgewaardeerd tot 1Gb.

In fb staat automatisch afspelen van video's uit. Ook een data trekker hoorde ik.
Ik ben wel heel benieuwd wat hier nu aan de hand is.
Wat ik wel opvallend vind is dat in het systeemverbruik Game Centre na het resetten vandaag ineens 15.5 Kb heeft verbruikt, terwijl dat er helemaal niet meer op zit. In de instellingen komt het nog voor, maar ik heb het nooit gebruikt dus daar staat 'log in', ergo: niet ingelogd. Hoe kan een app die niet meer op de telefoon aanwezig is (is door Apple uit het systeem gehaald) en waar ik niet ben ingelogd, mobiele data trekken die ik niet meer heb... Interessant.
Reputatie 7
Badge +2
Nogmaals er bestaat geen spook data verbruik.

Bij iOS is het controleren van data verbruik erg moeilijk, en om het nog onhandiger te maken, bij installeren van nieuwe updates kan het voorkomen dat sommige opties terug gedraaid worden, zoals WiFi assist (die mobiel data verbruik ook wanneer je op WiFi staat) en iCloud backup.

Zo het is ook handig om maandelijks je gebruik statistieken te resetten en dat een keer per week of zo te controleren, daarnaast het is ook mogelijk om data besparing aan te zetten.
... daarnaast het is ook mogelijk om data besparing aan te zetten.

Hoe doe je dat? Die optie ben ik nog nergens tegengekomen.
Reputatie 7
Badge +2
... daarnaast het is ook mogelijk om data besparing aan te zetten.

Hoe doe je dat? Die optie ben ik nog nergens tegengekomen.

Dat zit op iOS bij Instellingen > Algemeen, zou een optie zijn die heet iets van achtergrond data verversing.
Als je dat uitzet, gaan apps niet meer data opvragen in de achtergrond.

Helaas geldt dat niet voor alle systeem apps (apps van Apple zelf), maar het is wel iets.

Blijft nog de tip, je moet eerst achterhalen wat zo veel data verbruikt, om te kijken hoe je het moet gaan aanpakken.

Als je zegt dat je gebruik ongewoon veel is in de laatste twee periodes, moet je kijken als je systeem updates heb gehad, welke apps heb je geïnstalleerd, welke apps een update hebben gekregen... en kijken op de data teller.

En dan moet je ook bedenken dat overal data goedkoper wordt, en apps gaan steeds meer data gebruiken, dus Facebook en Twitter gaan bijvoorbeeld foto’s minder comprimeren, YouTube baseert de beste kwaliteit op de snelheid van de netwerk, tja in Nederland staan wij op nr 5 van de beste en sneleste 4G netwerken in de gehele wereld volgens OpenSignal.

Dit macworld UK is best wel compleet en up-to-date met tips om data verbruik op iOS te verminderen.
Reputatie 7
Badge +1
Bij instellingen-mobiel netwerk de WiFi assistentie en iCloud backup via mobiel netwerk uitzetten. Verder bijvoorbeeld in whatsapp ook het ontvangen van bepaalde media zoals video beperken tot WiFi.
Bij instellingen-mobiel netwerk de WiFi assistentie en iCloud backup via mobiel netwerk uitzetten. Verder bijvoorbeeld in whatsapp ook het ontvangen van bepaalde media zoals video beperken tot WiFi.
Allemaal goed en wel maar zijn die instellingen plotseling de laatste twee maanden automatisch veranderd dan? Want ik heb niets veranderd aan de instellingen en toch heb ik ineens een lege bundel. Rara...
Reputatie 7
Badge +4
Heb je niet recent geupgrade naar IOS11? Dat zijn van die momenten dat Apple weer lekker nieuwe features spontaan activeert. Blijft de goede tip om jouw abonnement zo snel mogelijk te verlengen naar een ( maandelijks opzegbaar) nieuw type abonnement. Dan kan je dit in ieder geval niet meer gebeuren.
Reputatie 7
Badge +2
Allemaal goed en wel maar zijn die instellingen plotseling de laatste twee maanden automatisch veranderd dan? Want ik heb niets veranderd aan de instellingen en toch heb ik ineens een lege bundel. Rara...

Er zijn al genoeg tips in dit topic zo dat je je gebruik onder de loep kan nemen. Dat kan voor de vorige periode niet, simpel weg omdat jou telefoon dat niet toe laat, (daar moet je met een klacht richting Apple gaan), maar providers in Nederland hebben geen toegang tot je data gebruik, deels omdat het niet kan, en het is ook verboden volgens de privacy wetgeving, je krijgt alleen de tijd en hoeveel MBs verbruikt zijn in je factuur.

Op basis van jou uitvindingen kun je of proberen om je data te verminderen, of zoals Eric zegt, als het mogelijk is, verlengen op een maandelijkse opzegbaar, en je kunt elke maand je bundel aanpassen na wens, omhoog gaan gaat direct in.
Ik blijf dit een vreemde reactie vinden.
Er is niets veranderd en ineens gaat mijn verbruik zogenaamd van 6 Gb in 20 maanden (totaal) naar 1 Gb in 2 weken. Het lijkt me gewoon zeer onwaarschijnlijk dat dit aan mijn telefoon ligt aangezien daar gewoon niets veranderd is.
Ik ga maar eens gewoon een kaartje er in stoppen van een andere provider. Dan zullen we snel genoeg weten waar het aan ligt.
Reputatie 7
Badge +2
Ik blijf dit een vreemde reactie vinden.
Er is niets veranderd en ineens gaat mijn verbruik zogenaamd van 6 Gb in 20 maanden (totaal) naar 1 Gb in 2 weken. Het lijkt me gewoon zeer onwaarschijnlijk dat dit aan mijn telefoon ligt aangezien daar gewoon niets veranderd is.
Ik ga maar eens gewoon een kaartje er in stoppen van een andere provider. Dan zullen we snel genoeg weten waar het aan ligt.

Je wilt zeggen dat je nooit een app update gehad? Nooit een systeem update? Nooit een instelling (on)bewust veranderd? Nou dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk.

Het is erg simpel, vandaag is de 1ste, reset je data verbruik statiestieken op je iPhone, en kijk ieder dag op je gebruikte data en de verbruik op mijn Tele2. In een range van 1GB je zult max zn +/- 10MB verschil zien.

Je kunt ook je telefoon resetten en alleen de basics apps installeren.

Natuurlijk kun je altijd een andere simkaart gebruiken, maar ik kan het alvast verklappen, bezoek andere providers / klacht fora, de andere dag bij kassa was iemand met een 500€ rekening van VDF, door gebruik van 25GB.
Hij/zij was er niet blij mee, ook niet blij met de wetgeving die onmogelijk maakt voor providers om internet verbruik te bekijken, maar toch was het via zijn telefoon door Firefox gebruikt.

Door een bug weliswaar, maar dat is niet de fout van de provider, het was zijn/haar keus om Firefox te installeren en geen data cap in te stellen.
Reputatie 7
Badge +1

Stel dat je WiFi thuis minder goed werkt (ik zeg niet dat het zo is, maar als voorbeeld), dan verbruik je met dezelfde instellingen ineens meer data. Ook zou een iCloud backup gedaan kunnen zijn op een ander moment dan gebruikelijk (en misschien zonder WiFi). Kortom, het is wel degelijk mogelijk dat j verbruik heel anders is terwijl de instellingen niet zijn veranderd. Pas die instellingen dus aan waar nodig.