beantwoord

Extra kosten onverzonden sms?

  • 8 October 2020
  • 12 reacties
  • 2445 x bekeken

Goedemorgen,

 

Ik kreeg een melding dat ik 0,25 cent buiten m'n onbeperkte bel/sms bundel moet betalen voor een sms naar 0635210000. (Een mij volslagen onbekend nummer). Die zou verzonden zijn omstreeks half vier 's nachts. Toen lag ik te slapen, en ik zie geen sms terug in de app... Nou ga ik niet dood om 0,25 cent, maar ik vind het raar en wil weten wat er aan de hand is. Voor 't geval het om oplichting oid gaat, en het vaker kan gebeuren...? Of heeft het te maken met het nieuwe 4g netwerk?

 

Alvast bedankt,

José 

icon

Beste antwoord door Cas van Tele2 8 October 2020, 12:16

Bekijk origineel bericht

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

12 reacties

Reputatie 7
Badge +12

Even afgezien waarom jouw telefoon wel/niet een sms heeft verstuurd in de nacht, als je recent bent overgezet naar het nieuwe netwerk, dan heeft het nieuwe systeem in de praktijk 1-2 dagen nodig om de juiste abonnementen te snappen. Als je unlimited bel/sms hebt zullen de kosten die je nu ziet staan vanzelf weer verdwijnen.

Het zou ook een automatische verificatie sms van google kunnen zijn. Hier ben ik achter gekomen omdat mijn mobiel dit periodiek ook doet. Als je een mobiel nummer aan je google account gekoppeld hebt dan verifieert google dit van tijd tot tijd door een sms te sturen, of door jouw telefoon een sms te laten sturen naar google.

 

Het nummer van uw Android-telefoon verifiëren

Als u een Google-account instelt, kunt u Google laten weten wat het nummer van uw telefoon is. Als u dat doet, verifiëren we of het nummer van u is.

Voor uw veiligheid verifiëren we het nummer periodiek opnieuw om er zeker van te zijn dat het nog steeds van u is. Als we het nummer opnieuw verifiëren, kunt u sms-berichten van Google ontvangen of zien dat er sms-berichten naar Google worden gestuurd. Het bericht kan bijvoorbeeld de volgende tekst bevatten: 'Google verifieert het telefoonnummer van dit apparaat'.

U kunt wijzigen hoe en of het nummer van uw telefoon wordt geverifieerd.

Wijzigen hoe het nummer van uw telefoon wordt geverifieerd

Nadat u Google het nummer van uw telefoon heeft laten verifiëren, kunt u wijzigen hoe het nummer de volgende keer wordt geverifieerd:

  1. Open de Google-instellingen. Afhankelijk van uw telefoon:
    • Open op je telefoon de app Instellingen en dan Google.
    • Open een afzonderlijke app met de naam Google Instellingen.
  2. Tik op Gegevens en berichten en dan Telefoonnummer van apparaat.
  3. Kies of en hoe u het nummer wilt verifiëren.

 

Meer informatie via deze link: https://support.google.com/android/answer/7521240?p=verify_number&visit_id=637377450104785404-2259669388&rd=1&hl=nl

 

Ik weet natuurlijk niet zeker of dit in jouw geval zo is, maar heb je inderdaad je mobiele nummer aan je google account gekoppeld dan kan dit de oorzaak zijn van zo'n ‘zomaar’ verzonden sms.

Reputatie 6
Badge +2

Hey @Josepha13,
Van harte welkom op de Community! We denken en helpen graag zo goed mogelijk mee. Een sms naar een onbekend nummer, dat is vreemd! Laten we snel kijken wat er aan de hand is.

Laat ik meteen met de deur in huis vallen, dit komt vaker voor! Ik sluit mij daarom volledig aan bij de uitleg van @eric en @Shilka! Het is een verificatie sms van of naar Google. De kosten zijn tijdelijk, deze worden vanzelf verwijderd! Sorry voor de verwarring maar het systeem heeft inderdaad even nodig! Niets om je druk om te maken maar heel goed dat je dit hier aankaart! Zo leren we daar weer van en kunnen andere klanten met hezelfde probleem dit herkennen. Je bent namelijk net overgezet naar het nieuwe netwerk en dan heeft jouw Mijn Tele2 even de tijd nodig om alles samen te voegen. Bedankt voor jouw vraag! Als je meer wilt weten dan hoor ik het graag.

De Community staat voor je klaar! :grin:

Ontzettend bedankt allemaal, ben helemaal gerustgesteld.! :)

Het lijkt door jullie normaal gevonden te worden dat anderen toegang hebben op hoe je je mobiel gebruikt en zelfs op jouw kosten telefoontjes pleegt en/of sms berichten stuurt.

Ik zou hier nooit mee akkoord gaan. Nu is het google, straks een hacker. Maar ja, ieder zijn plezier.

Succes ermee 

Reputatie 7
Badge +8

Je geeft toch zelf de app van google de rechten om de telefoon te gebruiken!

Ook als je een app van hacker installeert. 

Alles te vinden onder instellingen app rechten. 

Net zoals die andere 130 apps. Kijk de lijst van apps maar na, dan kun je ze blokkeren. 

Reputatie 7

Het lijkt door jullie normaal gevonden te worden dat anderen toegang hebben op hoe je je mobiel gebruikt en zelfs op jouw kosten telefoontjes pleegt en/of sms berichten stuurt.

Ik zou hier nooit mee akkoord gaan. Nu is het google, straks een hacker. Maar ja, ieder zijn plezier.

Succes ermee 

Probeer maar eens een Android telefoon te gebruiken zonder Google account. Succes ermee.

Een google account gebruiken op je telefoon is iets anders dan een google account aan een telefoon koppelen trouwens. Je kunt ook prima een google account aan een e-mail adres koppelen ipv aan een telefoon nummer. Dan stuurt ie jou een mailtje ter verificatie ipv een smsje. Het koppelen aan het één of ander is nodig voor wachtwoordherstel en verificatie etc, niet voor het gebruik van de account.

Je kunt bijvoorbeeld op een nieuwe telefoon prima op een google account inloggen wat je al eerder op een pc hebt aangemaakt, en die account dan gebruiken voor google play om apps op te halen, zonder dat je de google account ooit aan die telefoon “koppelt” voor verificatie doeleinden. 

 

Het is trouwens helemaal niet verkeerd om kritisch te zijn op de toestemmingen die apps van je vragen. Als apps om toestemmingen vragen die voor het gebruik van de app helemaal niet nodig zijn zou ik me wel 2 keer achter de oren krabben voor ik zoiets installeer. Daarom is het alleen maar goed dat Josepha hier haar vraag stelt, en zelfs ERIKsCalling's kritiek is best wel terecht in mijn ogen. Juist google heeft er wel een handje van om allerlei processen in de achtergrond uit te voeren waar je als gebruiker zeker op het eerste gezicht geen weet van hebt. Met flink wat zoeken is er vaak wel achter te komen, en vaak ook wel te wijzigen, als je met veel moeite de juiste guides en FAQs weet te vinden. Maar duidelijk is het zeker van te voren niet, en privacy is ook ver te zoeken. Daar mag je best kritisch over zijn.

 

 

Reputatie 7
Badge +8

Het is inderdaad een goed idee om de lijst met apps acribisch te onderzoeken welke rechten er zijn. En er dan stevig in de rechten te wissen. Maar het ligt natuurlijk niet aan de telefoon maatschappij als er door de apps gebruikt wordt gemaakt van de diverse verbindingen. 

Terug naar mijn eerste Nokia 1610 van 25 jaar geleden gaat niet meer lukken. SMS en 2G. Daar kon dit niet mee gebeuren. Die zal het wel niet meer doen! 

Reputatie 7

Een google account gebruiken op je telefoon is iets anders dan een google account aan een telefoon koppelen trouwens. Je kunt ook prima een google account aan een e-mail adres koppelen ipv aan een telefoon nummer. Dan stuurt ie jou een mailtje ter verificatie ipv een smsje. Het koppelen aan het één of ander is nodig voor wachtwoordherstel en verificatie etc, niet voor het gebruik van de account.

Je kunt bijvoorbeeld op een nieuwe telefoon prima op een google account inloggen wat je al eerder op een pc hebt aangemaakt, en die account dan gebruiken voor google play om apps op te halen, zonder dat je de google account ooit aan die telefoon “koppelt” voor verificatie doeleinden. 

 

Het is trouwens helemaal niet verkeerd om kritisch te zijn op de toestemmingen die apps van je vragen. Als apps om toestemmingen vragen die voor het gebruik van de app helemaal niet nodig zijn zou ik me wel 2 keer achter de oren krabben voor ik zoiets installeer. Daarom is het alleen maar goed dat Josepha hier haar vraag stelt, en zelfs ERIKsCalling's kritiek is best wel terecht in mijn ogen. Juist google heeft er wel een handje van om allerlei processen in de achtergrond uit te voeren waar je als gebruiker zeker op het eerste gezicht geen weet van hebt. Met flink wat zoeken is er vaak wel achter te komen, en vaak ook wel te wijzigen, als je met veel moeite de juiste guides en FAQs weet te vinden. Maar duidelijk is het zeker van te voren niet, en privacy is ook ver te zoeken. Daar mag je best kritisch over zijn.

 

 

Dat snap ik ook wel, maar vertel dat de gemiddelde gebruiker. Daarbij is het natuurlijk wel zo veilig om wel je telefoonnummer te koppelen (zoals jij ook aangeeft), dus ik snap wel dat gebruikers dat doen. Misschien toch de transparantie van Google over dit soort sms berichten?

Precies dat inderdaad @pipodeclown . De hoeveelheid instellingen, achtergrondprocessen en alle informatie die bijgehouden is dan ook een boekwerk wat bij google zo langzamerhand op een bijbel begint te lijken.

 

Ik heb laatst een eerste telefoon voor mijn 12 jarige zoontje helemaal volgens de regels een google kids account gegeven, waarbij ik dus via google family allerlei restricties op afstand op zijn telefoon kan inregelen. Dit is officieel de enige manier waarop een minderjarige een eigen google account kan hebben, en daarmee, zoals je al zei, officieel de enige manier waarop een minderjarig kind een eigen, functionele (prepaid) telefoon kan bezitten.

Ik kan helemaal instellen wat hij niet wel en niet mag op zijn telefoon, hij moet mij toestemming vragen om apps te installeren, ik kan maximum gebruikstijden per app instellen, ik kan op afstand zijn apps vergrendelen, zijn telefoon op slot zetten, maximum gebruikstijden instellen, de telefoon precies volgen waar deze zich bevind, per dag overzichten bekijken hoeveel minuten hij aan elke app of activiteit heeft besteed, noem het maar op en het kan.

 

Hartstikke handig voor mij als ouder, maar tegelijkertijd ook super angstaanjagend, want tegelijkertijd is dit natuurlijk George Orwells 1984 in het kwadraat. Het heeft me zeker doen realiseren hoe gigantisch de hoeveelheid informatie is die google per persoon bij houdt, en dit is, eerlijk gezegd, bijna op het absurde af. Ik denk dat google meer van je af weet dan de KGB van de gemiddelde rus 20 jaar geleden...

Reputatie 7
Badge +8

Alleen in China is de Handy gebruiker (verplicht) helemaal overgeleverd maar dan niet aan de fabrikant maar aan de staat.

Dat is nog veel erger.