EU data

• 20 augustus 2018
  • 22 reacties
  • 1435 x bekeken

Beste Tele2
De afgelopen weken had ik mijn eerste ervaring met de unlimited data die helaas toch limited is voor de EU. Had ik moeten weten natuurlijk.
Jammer van de kreet unlimited data in de EU zoals ik me die herinner bij het aangaan van het abonnement. Soortgelijks lees ik nog steeds op jullie website. Beter om daar unlimited NL van te maken. Na 2 dagen buitenland was de 9gb al op. Gaat vrij snel met navigatie en kinderen met tablets op de achterbank. Ik krijg dus een dure factuur, ook al is de data buiten de bundel beter betaalbaar dan vroeger.
Daarnaast had ik onderweg op de beruchte zwarte zaterdag lange tijd geen verbinding. Begrijp ik het goed dat de unlimited klanten geen compensatie krijgen itt de gelimiteerde bundels??
Ten derde het netwerk in België en Frankrijk. Nooit 4g. Veel 3g, regelmatig nog trager of helemaal niets.
Binnen NL prima dekking, maar de reden voor dit abo was toch vooral het voorkomen van de dure vakanties(?)...helaas
Tele2, laat je eens van je beste kant zien.
Mvg
Ferdy

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

22 reacties

Reputatie 7
Badge +2
Ik kan het me niet vinden in dat informatie van Unlimited in Europa, kun je een voorbeeld geven? Je hoef niet eens de kleine lettertjes in te kijken, wordt gewoon aangegeven in de FAQ tijdens bestellen.

Unlimited klanten krijgen 5€ compensatie voor die storing.

En in het buitenland heb je helaas vaak te maken met 3G m.u.v. paar landen.

Edit er is helaas ook in Nederland geen provider die Unlimited aanbiedt in het buitenland, het is dus meer dingen lokaal downloaden als je geen hoge rekening wilt.
Reputatie 5
Badge
Goede avond.

Om te beginnen. Er word vrij duidelijk aangegeven dat je in de EU 9GB hebt,

Dan, bedoeld u met "zwarte zaterdag" de storing?
Zo ja, dan vind u op het factuur van deze? maand een korting van 5 euro. Klanten zonder unlimited hebben 2gb data gekregen voor binnenlands verbruik.

En dan als laatste, Je kunt alleen 4G gebruiken in landen met een Tele2 netwerk, in alle andere landen heb je te maken met 3G, dus ook in België.

Fijne avond
Zo, snelle reacties!
Ook al een beetje op de inhoud geanticipeerd, vandaar mijn opmerking dat ik het ‘had moeten weten’ (begrenzing van 9gb).
Het gaat mij om de presentatie destijds van het abo, nu niet meer goed naar voren te halen. Toen was het begin 2017.
Nu nog steeds wordt aangegeven dat ‘de bundel in de hele EU geldig is’. Ik vind het op/over het randje. Als je een unlimited bundel hebt, dan is de begrenzing verwarrend, en lijkt het een lokkertje. Natuurlijk wordt vrij snel aangegeven dat er (toch) een begrenzing van data is. Maar dan moet het wat mij betreft anders worden gepresenteerd. Ik ga ook niet standaard FAQ’s doorlezen. Presenteer het dan als unlimited data NL + 9gb in de (overige) EU.
Sowieso vind ik datalimieten niet meer van deze tijd, maar dat is een andere discussie. Over het algemeen ben ik ook tevreden overall over het abo van Tele2 vergeleken met concurrenten.
Ik heb het verder inderdaad over de storing van 3/4 aug. 5,- vergoeding was mij nog niet bekend maar is in mijn ogen een klein gebaar; de reis zonder internet was een kleine ramp voor de navigatie (welke afslag nu?) en vermaak voor de kids. Hou ze maar eens bezig 10uur lang. En ja ik weet dat t vroeger ook kon en dat je nog een landkaart kan kopen . 2gb extra EU data zou al wat beter zijn, dat levert nl 14,- vergoeding op.
4g is er wel degelijk (en ruimschoots) in België en Frankrijk. Er wordt telkens overgeschakeld naar regionale providers die ook 4g kunnen leveren. Het lijkt me eerder een commerciële afspraak dan een technische drempel.

Svp reactie van moderators/Tele2 ter voorkoming van al teveel meningen. Ik vermeem graag de standpunten van Tele2.
Vgr
Reputatie 5
Badge

Nu nog steeds wordt aangegeven dat ‘de bundel in de hele EU geldig is’. Ik vind het op/over het randje. Als je een unlimited bundel hebt, dan is de begrenzing verwarrend, en lijkt het een lokkertje. Natuurlijk wordt vrij snel aangegeven dat er (toch) een begrenzing van data is. Maar dan moet het wat mij betreft anders worden gepresenteerd. Ik ga ook niet standaard FAQ’s doorlezen. Presenteer het dan als unlimited data NL + 9gb in de (overige) EU.

Als u het contract niet (goed) doorleest, en de kleine lettertjes niet goed leest. Ligt dat probleem toch echt bij u.

Sowieso vind ik datalimieten niet meer van deze tijd, maar dat is een andere discussie.

Inderdaad een hele andere discussie, en om eerlijk toe te geven. Het is nog lang niet van deze tijd om "oneindig" gebruik te maken van data.

4g is er wel degelijk (en ruimschoots) in België en Frankrijk. Er wordt telkens overgeschakeld naar regionale providers die ook 4g kunnen leveren. Het lijkt me eerder een commerciële afspraak dan een technische drempel.

Klopt. Landen in Europa hebben inderdaad 4G. Of tele2 een overeenkomst heeft met betreffende landen is dan een andere vraag. En het antwoord daarop is vrij simpel.
Tele2 is financieel niet aantrekkelijk voor buitenlandse Telecom maatschappijen.
Gaat het gebeuren dat er overeenkomsten gemaakt gaan worden? Ongetwijfeld. Wanneer? De bekende Joost weet het misschien.

Svp reactie van moderators/Tele2 ter voorkoming van al teveel meningen. Ik vermeem graag de standpunten van Tele2.
Vgr

Moderators zijn er morgen weer.
Ze zullen in grove lijnen exact hetzelfde vertellen.

Fijne avond.
Reputatie 7
Badge +1
De compensatie is meer dan de wettelijk vereiste en het ontbreken van 4G roaming afspraken is meer een commerciële reden dan een technische. Verder zie ik geen concrete vragen voor Tele2. Het forum is overigens voornamelijk bedoeld om klanten met elkaar ervaringen en tips te laten delen, ook al lopen Tele2 moderators de topics uiteindelijk ook na.
Als je de ‘soortgelijke’ uitingen op de website concreet kan noemen, dan kan een Tele2 moderator vast en zeker aangeven of hij je standpunt deelt m.b.t. of de uiting voldoende duidelijk is.
Dank voor jullie reacties en moeite.
@tele2
Graag mijn gebr naam aanpassen naar Ferdy803. Kan er zelf niet bij...
En graag de mogelijkheid voor rechtstreeks/privé contact. Waarom is mail niet mogelijk? Ik vind een forum idd ook niet handig, maar er wordt wel overduidelijk gestuurd naar social.
Dus graag verplaatsen of vervolgen discussie naar rechtstreeks/privé topic als dat kan.
Met alle respect voor de reacties, het is niet de bedoeling dat ik de ‘niet-Tele2-medewerkers’ profielen ga oppoetsen met vragen rondom mijn abo. Ik ken dit forum verder niet, maar gezien de gretigheid lijkt er een win-win verdienmodelletje te zijn. Het gaat mij echt om Klantenservice van Tele2 (die als eerst naar het forum verwijst).
Bvd!
Reputatie 7
Badge +4
Klantenservice is er alleen telefonisch, mail hebben ze niet. ALs je hier op het forum komt praat je met andere klanten over de producten en diensten van Tele2. Daar is het forum voor bedoeld. Privacy details kun je kwijt in je forum profiel, welke alleen moderators kunnen zien. Soms vragen zij ook om een prive bericht om je identiteit te kunnen verificeren.

Maar goed, je hebt vragen gesteld over unlimited in het buitenland en hoe het zit over 3G/4G en die heb je hier allemaal beantwoord gekregen toch? Als je dus snel duidelijkheid wil en persoonlijk antwoord op nog andere openstaande vragen kun je beter even bellen met ze.
Reputatie 5
Badge

En graag de mogelijkheid voor rechtstreeks/privé contact
Bvd!

Dat kan.
Bel de klantenservice op 020-754 4444. Of op 1200 als je jouw mobiele nummer van Tele2 gebruikt

Verder is dit een Klantenforum waar dus klanten tips, ideeën, en eventueel problemen oplossen.
Het is mogelijk om in contact te komen met een Moderator. Daarvoor is geduld nodig. Wie het eerst komt, wie het eerst maalt.
Mensen bedankt.
Ik laat t hier even rusten, gezien het niet geheel geschikte karakter van het forum. Mijn ervaring met telefonie, wachttijden en kennis en kunde bij Tele2 (e.a.) is niet geweldig. Ik vind daarnaast mail beter geschikt voor het zakelijk en doordacht formuleren van standpunten. Ik kan vervolgens overwegen of dat voor mij voldoende is om klant te blijven. Ik houd dan rekening met verantwoordelijkheden van de klant en van het bedrijf, maar ook naar diens streven naar klanttevredenheid. Dit laatste maakt wat mij betreft het verschil voor een lange klantrelatie, naast de kwaliteit van de producten waarin de verschillen juist kleiner worden tussen concurrenten. Ook vind ik, zoals wel is gebleken, eerlijke presentatie van een product belangrijk. Unlimited is unlimited. Als ik 9gb gebruik van een unlimited bundel, hoeveel hou ik dan nog over?
Ik zie wel of er nog directe reactie volgt!
Reputatie 6
Badge
Hi Ferdy! Welkom op ons forum!

Ik begrijp dat je een standpunt verlangt maar na het doorlezen is me niet precies duidelijk waarover. Als het inderdaad over de inhoud van onze website gaat dan kan ik je daar wel mijn persoonlijke mening over geven:

Onze website is een bulk van informatie en we zijn constant bezig dit zo toegankelijk en leesbaar mogelijk te maken. Dat doen we voornamelijk aan de hand van feedback van klanten net als jij, het verbaast me dus niet als je aangeeft dat het nu duidelijker is dan begin 2017. Ik kan mij zelf helaas niet meer voor de geest halen hoe het er toen precies uitzag.

Edit: Ik heb je gebruikersnaam aangepast en je achternaam verwijderd uit je eerste post 🙂
Hoi Frenk
Thanks.
Het komt erop neer dat ik de informatievoorziening over de begrensde eu data niet correct vind. Het gaat dan idd vooral om de periode rondom afsluiten abo. Ik kan dat uiteraard niet meer terughalen. De strekking is dat het eerst lijkt alsof de data in de eu ook onbeperkt is.
Ik kwam bijvoorbeeld nog deze nieuwsbrief tegen van juni17

Ook dit actuele overzicht dat pas zichtbaar word na klikken op een link, vind ik wat vaag

Volgens mij kan je geen begrensde hoeveelheid data gebruiken als onderdeel van een unlimited bundel. Het is dan wat mij betreft geen onderdeel van, maar een aparte bundel in de eu.

Ik ging dus uit van onbegrensd datagebruik op vakantie. Dit bleek anders. Na 2 reisdagen was de data op door film kijkende kinderen...9gb is ook niet veel voor video.

Daarnaast ging het een tijd mis bij de storing waardoor ik (deels) een andere reis had dan gepland. En viel de verbinding in het buitenland mij tegen.

Al met al dus geen geweldige ervaring met datagebruik in de eu. Ook al kreeg ik meldingen over de kosten/overschrijding en zal de begrenzing vast ergens staan in de voorwaarden (kan dit overigens niet vinden in de door mij ontvangen mails). Tijdens de vakantie had ik toch nog regelmatig data nodig, naast lokale WiFi.

Concrete vraag is of Tele2 bereid is adhv deze situatie een passende compensatie te geven voor mijn aanstaande factuur.

Nb. Kan dit ook privé worden gepost? Is niet echt een forum ding.

Vrgr
Ferdy
Reputatie 7
Badge +4
Bij 80% en 100% van de 9 GB limiet worden er een sms waarschuwingen gestuurd. Ook in de Tele2 APP is een aparte bundel aangegeven voor EU verbruik. Je kunt wordt dus aan alle kanten geinformeerd over de gang van zaken en de status van je bundel.

Reputatie 6
Badge

Volgens mij kan je geen begrensde hoeveelheid data gebruiken als onderdeel van een unlimited bundel. Het is dan wat mij betreft geen onderdeel van, maar een aparte bundel in de eu.

[knip]

Nb. Kan dit ook privé worden gepost? Is niet echt een forum ding.

Vrgr
Ferdy

Met je toestemming houd ik dit openbaar - je draagt echt interessante punten aan en het zou zonde zijn om het nu (voor de community) af te kappen.

Het ding is: de begrensde hoeveelheid data voor dataroaming is wel degelijk onderdeel van de (prijzen van een) unlimited bundel; er is namelijk door de EU bepaald dát er een limiet geld en dat deze afhangt van wat je maandelijkse kosten zijn. Quote van https://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/internet-telecoms/mobile-roaming-costs/index_nl.htm:

Datalimieten: bundels met onbeperkt mobiel surfen in eigen land
Heeft u een contract waarbij u voor een vast bedrag per maand ook mobiel mag surfen zonder datalimiet, dan moet uw telecombedrijf u ook een groot volume voor dataroaming tegen thuistarief aanbieden. Het exacte volume hangt af van de prijs die u betaalt voor uw mobiele bundel. Het volume aan roamingdata moet ten minste dubbel zo groot zijn als het volume dat wordt verkregen door de prijs van uw mobiele bundel (excl. btw) te delen door de maximale groothandelsprijs (6 euro per GB in 2018).

Bijvoorbeeld: u betaalt 40 euro (exclusief btw) voor uw mobiele bundel met onbeperkt bellen, sms'en en surfen. Wanneer u binnen de EU roamt tegen thuistarief, heeft u recht op een onbeperkt aantal gesprekken en sms-berichten, en ten minste 13,3 GB aan data (2 × (40 : 6) = 13,3).

Uw provider moet u duidelijk informeren over uw datavolume. Gaat u bij het mobiel surfen in een ander EU-land over dit volume heen, dan hoeft u nooit een hoger tarief te betalen dan de maximale groothandelsprijs voor dataroaming: 6 euro per GB plus btw in 2018. Dit tarief zal na 2018 nog verder dalen.

Er wordt hier gesproken over een groothandelsprijs: dat verraad al dat dataroaming voor ons ook niet bepaald zonder kosten is. Vanaf een bepaald niveau (dat wettelijk bepaald is) berekenen wij de kosten dus door.

Concrete vraag is of Tele2 bereid is adhv deze situatie een passende compensatie te geven voor mijn aanstaande factuur.
Als je last hebt gehad van de storing kan je zeker een passende compensatie verwachten 🙂 kosten voor gebruik in het buitenland kunnen we echter niet voor ons rekening nemen.

Mocht je hiertoe bereid zijn dan wil ik het volgende met je afspreken: als jij een goed idee hebt over hoe de communicatie hierover nog beter kan (ten opzichte van hoe het nu is) dan ontvang ik graag een voorstel van je! Als je echt niet openbaar wilt doen dan mag je me natuurlijk ook een privébericht sturen. Ik beloof dat ik je voorstel zal voorleggen aan ons content team en zal hun terugkoppeling (zowel goed- als afkeuring) met je delen 🙂
Beste Frenk,
Dank voor de uitgebreide reactie.
Ik geloof direct dat Tele2 zich conformeert aan de (EU) regelgeving. Dat kan eigenlijk niet anders. Zoals ik eerder ook aangaf zal de data begrenzing vast ergens in het contract en/of de contractsvoorwaarden zijn afgedekt. Ook al heb ik dat tot heden niet kunnen vinden (kan jij wellicht aanwijzen?). Ook had ik al eerder aangegeven dat ik inderdaad meldingen krijg van het datagebruik en de extra kosten. Ik was enigszins genoodzaakt die kosten dan maar te maken. Dat is ook niet het issue.
De kritische noot blijft gericht op de presentatie van het abo bij afsluiten (en latere nieuwsbrief), maar ook nog op de presentatie anno nu. Ik vind nog steeds dat er bij een unlimited bundel die ‘geldig is in de hele EU’ niet in tweede instantie aangegeven kan worden dat er toch een begrenzing is. Het zal juridisch vast in orde zijn, maar dat wil niet zeggen dat het voor de klant eenduidig is. Ik weet uit ervaring dat een juridisch correcte weergave van contractvoorwaarden niet per definitie betekent dat de klant correct/eenduidig is geïnformeerd bij het aangaan van het contract. Hoe vaak zien we soortgelijke kwesties niet in het nieuws.
In het stuk van Europa wordt gerefereerd aan bundels met onbeperkt surfen in eigen land. Hier wordt er wel een duidelijke scheiding gemaakt tussen datagebruik in het eigen land en in het buitenland. Hier wordt roamingdata separaat geadresseerd, waar Tele2 (in eerste instantie) m.i. de schijn wekt van roamingdata als integraal onderdeel van de unlimited bundel. Vervolgens vind ik het overigens weer vreemd dat gesprekken en sms’jes wel onbeperkt ‘blijven’ maar dat data alsnog wordt begrensd. Blijkbaar heeft Europa bepaald dat er bij onbegrensde data in eigen land, een formule wordt toegepast die veronderstelt dat roamingdata ook een ‘groot’ volume heeft. Deze formule vind ik nogal arbitrair. Ik vind 9gb per maand geen groot volume, zeker niet in verhouding tot de onbeperkte data in eigen land.

Goed, zo kunnen we nog een tijd discussiëren. Ik vind het een goed plan om de kwestie door te zetten naar het content team. Ik denk dat zij adhv de forum discussie wel helder krijgen wat ik bedoel. Verder ontbreekt het mij eerlijk gezegd aan tijd en wil om verder werk te maken van de abo presentatie ten tijde van contractafsluiting. Zo hoog zal mijn factuur ook weer niet zijn. Ik had echter gehoopt op compensatie met een proportionele inspanning, maar dat lijkt helaas niet te gaan gebeuren. Standpunt Tele2 is daarmee wel duidelijk. Ik wacht de compensatie tav de storing wel af.
Dank alvast!
En vooralsnog geen bezwaar om de discussie openbaar te houden.
Gr
Ferdy
Reputatie 7
Badge +1
Er is een verschil in de uitingen tussen onbeperkt en grenzeloos. Deze laatste is in mijn ogen letterlijk bedoeld (er staat ook “op vakantie” bij). Grenzeloos is niet onbeperkt, maar zonder de extra kosten in het buitenland zoals voorheen het geval was.
Reputatie 7
Badge +2
Ik denk dat TS zo iets bedoelt.

Het is wel direct overzichtelijker met wat voor abonnement je te maken heb, we zijn wel meer actief met telecom in het algemeen, en we weten dat voor dat prijs Unlimited in Europa gewoon niet mogelijk is, T-Mobile heeft het geprobeerd in het begin met een abonnement die 10€ duurder is, en liep niet echt goed af, ze hebben zelfs mensen afgesloten en contracten eenzijdig beëindigd want de kosten liepen allemaal op... Maar ja als je als consument hoort bij de NOS dat roaming in Europa niet meer bestaat en dat alles gratis is, begrijp ik wel dat je vanuit gaat dat alles maar dan ook inclusief is.
Reputatie 6
Badge
Ik heb nu dezelfde interpretatie als Rena: klopt het dan dat je die 9GB ziet als een begrenzing?

Vanuit ons perspectief is unlimited nog steeds unlimited, ook voorbij de 9GB: je gaat alleen een pay as you go tarief betalen. Dit in contrast met bijvoorbeeld een 2GB databundel waarbij je internet gewoon wordt afgekapt zodra de bundel op is.

Voor mijn gevoel wordt dat onderscheid (op dit moment!) erg duidelijk gemaakt:

Link: https://www.tele2.nl/mobiel/sim-only/

Alleen al in het winkelvenstertje zijn er twee links waar je de spelregels kan vinden.

Kun je toch nog iets duidelijker specificeren waar je de betreffende informatie mist en kun je daar misschien een link van geven?
Reputatie 7
Badge +1
Dus volgens jou is onbeperkt spareribs eten ook gewoon onbeperkt als je vanaf de 2e sparerib elke volgende moet gaan betalen, maar dat er niet gestopt wordt met uitserveren? ?

De 2 links in het screenshot bevatten info die de klant niet “in your face” te zien krijgt. Waarbij in het blauwe blok bij ‘databundel’ nu Unlimited staat zou ook ‘Unlimited NL + xGB EU’ kunnen staan.
Reputatie 7
Badge +4
De xGB kan geen vast item zijn. Zodra de wholesale prijs daalt, volgende stap is 1 jan 2019, moet de inbegrepen hoeveelheid data weer omhoog.
Reputatie 7
Badge +1
In de vergelijking met het voorbeeld van Magenta wel, daar kan het blijkbaar wel een vast volume zijn. Daarbij mag Tele2 tegen die tijd natuurlijk wel ten gunste van de klant wijzigingen doorvoeren in dit volume (zonder andere voorwaarden te wijzigen).
Reputatie 7
Badge +2
In de vergelijking met het voorbeeld van Magenta wel, daar kan het blijkbaar wel een vast volume zijn. Daarbij mag Tele2 tegen die tijd natuurlijk wel ten gunste van de klant wijzigingen doorvoeren in dit volume (zonder andere voorwaarden te wijzigen).

Inderdaad gewoon de naam van de abonnement aanpassen zodra het zo ver is, ik bedoel, zij moeten ook de informatie in de FAQ/Kleine letters aanpassen wanneer ze de prijzen dusdanig verhogen dat de klant recht heeft aan meer GBs of wanneer de wholesale prijzen naar beneden gaan, wat is nou het grootste verschil als je dat in het abonnements naam hebt of alleen relatief verborgen onder een meer informatie menu? Kunnen ze zelfs ermee adverteren met "Nu bij Tele2 meer EU GB voor het zelfde prijs" ook is het helemaal geen doen van de provider zelf, maar iets dat consumenten organisaties in de EU voor elkaar hebben gekregen.

Bij Roze Reus hebben ze dat 10GB EU niet uit goede haart gedaan, moeten we ook vermelden, toen ze Unlimited uitgerold hebben, was het 35€ p/m voor Unlimited NL en EU en 60€ voor Unlimited NL, EU en USA... Paar manden later, kon ik de paniek tijdens de management meetings bijna van mijn balkon horen, mensen gingen in het buitenlaad veel meer gebruiken dat wat ze in NL deden, want logisch, thuis en op kantoor heb je waarschijnlijk goede een betrouwbare WiFi, tijdens je Vakantie deel je een WiFi verbinding van een 2,5Ghz Sitecom WiFi AP met andere 100 mensen.

Dus gingen ze mensen blokkeren en er is een regel bij gekomen die onder FUP viel, je gebruik in het buitenland mocht niet veel hoger zijn dan je gebruik in NL. Wat gebeurde toen? Jup, mensen gingen in Nederland onnodig extra data verstokken om de gemiddeld naar boven te brengen om niet afgesloten te worden in het buitenland…. Zo hebben ze na paar manden dat Unlimited EU en EU USA afgeschaft en terug gedraaid naar 10GB en moesten ze de naam duidelijk vermelden dat je maar 10GB had want tot dan waren ze flink aan het adverteren met Unlimited in de EU, ze hebben grote verbruikers benaderd met aanbiedingen om die mensen over te halen naar de nieuwe abonnementsvorm, niet echt gelukt, dan zijn ze paar trukjes gaan gebruiken, zoals de einde van Vrienden Korting en hebben ze de standard korting van 15€ ook gestopt na de afloop van de abonnementen van die klanten.
Reputatie 6
Badge
De 2 links in het screenshot bevatten info die de klant niet “in your face” te zien krijgt. Waarbij in het blauwe blok bij ‘databundel’ nu Unlimited staat zou ook ‘Unlimited NL + xGB EU’ kunnen staan.

Ik vermoed dat het wat ingewikkelder ligt omdat het niet een feitelijke databundel betreft van 9GB maar een fair use limiet zoals eric ook al aangeeft. Hoe dan ook, dit klinkt wel interessant. Ik zal een balletje opwerpen 🙂