beantwoord

Dataverbruik unlimited

• 24 maart 2018
  • 19 reacties
  • 6369 x bekeken

Reputatie 1
Goedenavond,

Dit topic is waarschijnlijk al veel besproken maar zo specifiek als mijn situatie ben ik niet tegen gekomen,

Ik kreeg een mailtje van Tele2 dat ik veel data gebruik. Dat is ook zo, mijn 4G verbinding thuis is sneller/stabieler als de Wifi dus gebruik ik deze liever. Mijn verbruik was vorige maand 150 gigabyte. Minder dan 10% was hiervan (prive) tethering van 1 device per keer. De rest was voornamelijk youtube, uitzending gemist browsen ed.

Ik ben best bereid om het een en ander aan banden te leggen om zo het netwerk voor iedereen beschikbaar te houden. Echter, ik kan nergens een referentiepunt vinden van wat wel en niet acceptabel is. Is dit nog tijdgebonden? of kan je met een slag om de arm stellen dat je bijvoorbeeld onder de 100 gig moet blijven? Wat zijn de gevolgen als ik zo door blijf gaan? Ik lees in de fair use policy dat het overbelasten van het netwerk kan resulteren in een afsluiting. Ik neem aan dat deze mail als een soort waarschuwing is dat ik mij hieraan schuldig maak.

Wie o wie kan mij hierin wat inzicht geven? Ik hoor het graag.
icon

Beste antwoord door Sjaak van der wal 26 maart 2018, 11:22

Zojuist met een medewerkster van Tele2 gesproken.

Er wordt niet gekeken naar maandelijks gebruik maar naar piekmomenten. Als je meerdere dagen meer als 10GB verbruikt krijg je een mail om "je in te laten zien dat je erg veel gebruikt en je er mogelijk het netwerk mee belast”.

Zolang je onder de 10gb per dag zit zou deze mail volgens de medewerkster niet verstuurd worden.
Gezien ik slechts 2 dagen boven deze hoeveelheid zat heb ik aangegeven dat het geen probleem is om op deze dagen de wifi aan te zetten. Ook heb ik aangegeven dat ik deze maand wellicht ook een enkele keer boven de 10gb heb gezeten. Dit was volgens de medewerkster geen probleem gezien ze er rekening mee houden dat op het moment dat de mail verstuurd wordt de gebruiker dit nog niet kon weten.

Ik heb verder niet doorgevraagd wat de consequenties zijn als ik hiermee door ga. Dus daar kan ik geen duidelijkheid over geven.

Ik hoop dat andere gebruikers hier iets aan hebben.

Fijne dag!
Bekijk origineel bericht

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

19 reacties

Reputatie 7
Badge +5
Daar is veel onduidelijkheid over, lees de onderstaande link maar eens door.
Een Tele2 medewerker zei dat hij er nog op terug zou komen met een terugkoppeling wat tot heden nog niet gebeurd is.

https://forum.tele2.nl/mobiele-abonnementen-180/unlimited-data-hotspot-usb-tether-70023

Wat mij betreft is unlimited unlimted, anders kun je er wat mij betreft beter niet mee adverteren.
Gewoon duidelijkheid verschaffen, en niet vaag zijn.
Maar ja reclame maken is nu eenmaal verleiden, maar goed of het kosher is is dan weer een ander verhaal.
Reputatie 1
Bedankt voor je snelle reactie ik houdt deze en de andere forum post in de gaten. Ik hoop dat er iets uit komt maar verwacht het niet.

Ik denk dat 5gb x 30 + 1x per dag bundel boost van 1gig= 180 gig een goed uitgangspunt is(echter, ik kreeg de mail al bij 150gb), ondanks dat ik in zee ben gegaan met onbeperkt. Ik weet niet of er al mensen zijn afgesloten onder het mom van de FUP. Juridisch sta je waarschijnlijk sterk maar ga dat maar eens aan tegen grote bedrijven.

Als andere gebruikers kunnen aangeven bij hoeveel datagebruik ze deze mail krijgen kunnen we hier wellicht wat meer inzicht in krijgen.
Reputatie 7
Badge +5
Bedankt voor je snelle reactie ik houdt deze en de andere forum post in de gaten. Ik hoop dat er iets uit komt maar verwacht het niet.

Ik denk dat 5gb x 30 + 1x per dag bundel boost van 1gig= 180 gig een goed uitgangspunt is(echter, ik kreeg de mail al bij 150gb), ondanks dat ik in zee ben gegaan met onbeperkt. Ik weet niet of er al mensen zijn afgesloten onder het mom van de FUP. Juridisch sta je waarschijnlijk sterk maar ga dat maar eens aan tegen grote bedrijven.

Als andere gebruikers kunnen aangeven bij hoeveel datagebruik ze deze mail krijgen kunnen we hier wellicht wat meer inzicht in krijgen.

Geen dank.

Toch wel raar dat je dat inzicht dan via andere gebruikers duidelijk probeert te krijgen, Tele2 is volgens mij diegene die daar inzicht/duidelijkheid in kan verschaffen.
Reputatie 5
Badge +2
@Sjaak van der wal

Welkom op het Tele2 forum overigens! :D

Goed dat je dit ter sprake brengt! Jij bent waarschijnlijk de eerste die het daadwerkelijk publiek brengt dat je de de mail hebt ontvangen i.c.m. jouw persoonlijke gebruik. Ik betwijfel of je de enige bent. Maar misschien wel de eerste die het ter sprake brengt.

Ik denk dat in jouw geval het een stukje afweging gaat worden. Over het.... " gemiddelde " gezien.... zal bij lange na niet iedereen hetzelfde aantal data gebruiken als jij nu gebruikt. De FUP is naar mijn inzicht meer bedoeld tegen de mensen die hun mobiel als hotspot gaan gebruiken voor meerdere pc's etc. Kort en ruw gezegd... hun mobiel gaan gebruiken als modem.

Het risico is dan wel weer dat specifieke gevallen als jouw tussen wal en schip vallen. Ik kan mij heel goed voorstellend at men in het buitengebied eerder op het 4G netwerk willen draaien dan een vaste internetverbinding bijvoorbeeld. Ik hoop dat een moderator je duidelijk hierover in kan geven.

Laten we wel met zijn allen in ieder geval het standpunt nemen dat een provider ergens wel de grens moet trekken. Topic starter krijgt van mij daarom ook het lof met het standpunt dat hij wel inziet dat zijn datagebruik redelijk veel is, en dat hij dit met alle plezier wel wil inperken zodat hij het netwerk niet overbelast.

@Cypher

Wat mij betreft is unlimited unlimted, anders kun je er wat mij betreft beter niet mee adverteren. Gewoon duidelijkheid verschaffen, en niet vaag zijn.
Maar ja reclame maken is nu eenmaal verleiden, maar goed of het kosher is is dan weer een ander verhaal.

Voorwoord: Dit is absoluut niet als bash richting jou bedoeld. Ik heb namelijk een soortgelijke reactie als de jouwe een aantal keren via Reddit voorbij zien komen, maar nooit een zinnig antwoord kunnen krijgen. Uit je geschiedenis op het forum durf ik inmiddels wel te vertrouwen dat jij een uitstekende reactie hierop kan brengen.

Ik ben wel even nieuwsgierig naar wat je beweegreden achter de redenatie is. Ik ben een beetje 50/50 wat betreft jouw standpunt. Je hebt inderdaad gelijk dat je niet moet adverteren met unlimited, als je niet unlimited aanbied.

Aan de andere kant kan ik het ook wel een beetje inzien vanuit een bedrijfs kant. Je biedt en dienst aan met Unlimited op basis van het gemiddelde in het land. Als je de lat dan ongeveer op het dubbele legt van wat er gemiddeld gebruikt wordt, dan voldoe je je nog steeds aan de " unlimited " advertentie naar mijn inziens. Dit destemeer omdat de gemiddelde persoon nooit aan deze limiet toekomt en de uitschieters daaroverheen ook niet. (behalve zakelijke gebruikers met tethering misschien).

Waar zou jij de lat dan leggen? Letterlijk unlimited in de zin dat.... letterlijk alles en iedereen volledige gebruik kan maken van het netwerk voor dezelfde lage prijs, ongeacht het internetgebruik?
Reputatie 7
Badge +5
@BaardDraakjeDan hadden ze het zo kunnen adverteren, en ik voel mij totaal niet gebascht hoor.
We zijn toch gewoon aan het discussiëren, verder no hard feelings wat mij betreft

''Unlimited op basis van het gemiddelde in het land'' en niet ''Unlimited, het schept een bepaalde verwachting.
Of zo ''Unlimitid...maar niet 5Gig per dag, want dat vinden we niet zo leuk''
Want dan knallen we je misschien eraf, en we zeggen ook niet waar de lat ligt om het nog leuker te maken.

En wat de limiet aan fair verbruik betreft, ik bied geen dienst aan dus daar hoef ik mijzelf dan ook zorgen over te maken.
Ik reageer wel als er bv valse verwachtingen geschept worden, en dat Tele2 in dit geval wat duidelijker kan zijn naar de ''potentiele'' klant toe.
Reputatie 5
Badge +2
@Cypher

Allemaal uitstekende punten! 😃 Daar heb ik verder helemaal niets op aan te brengen.

Bedankt voor je uitleg
Robin Mobile hanteert het gemiddelde gebruik van het kwartaal tevoren, en dat is voor nu 1.2 GB per maand. Zij geven in hun FUP aan dat je 22-26x zoveel mag gebruiken (maximaal). Dus 2x gemiddeld zoals hierboven beschreven is veel te krap. En we weten ook dat Youfone zijn bundel van 15 GB van de Reclame Code Commissie niet unlimited mag noemen. Tot zover de harde data die we hebben. Wat nog mist is het concrete antwoord van Tele2 met het antwoord waar hun grens ligt. Maar ik zou het vreemd vinden als het op 150 GB ligt, want dan mag je niet eens de bundels gebruiken die je dagelijks standaard krijgt...
Reputatie 6
Badge +1
Er zijn geen harde grenzen bij Tele2 alleen een FUP bij oa. een unlimited abo, Trek het internet leeg, weet je nog die, slogan? Er daarmee kan je alle kanten op....
Wat andere firma's doen die data inkopen (Robin, Youfone, BEN, Simpel, Hollandsnieuwe ect) doet niet ter zake.
Reputatie 7
Badge +4
En de FUP wordt gehandhaaft. 150 gb voor 19 euro (data onderdeel van unlimited) is wat scheef t.o.v. alle aanbiedingen in de markt. Dat je gewoon je telefoon gebruikt en niet elke dag je datameter in de gaten houdt, dat is de bedoeling. Ik kan me zo voorstellen dat TS een voorstel heeft gehad om zonder afkoop van zijn abonnement af te kunnen? Of is de enigste keuze minder gebruiken of anders afsluiting?
Maar gebruik van mobiel internet is aan verandering onderhevig. Door steeds meer en betere verbindingen, hogere streamingkwaliteit, veranderde dataconsumptie e.d. Maar ook door expliciet aanbieden van bundels door T-Mobile en Tele2 ontstaat een steeds hoger datagebruik. En als je dat dan ondersteunt door marketingtermen als "Trek het internet helemaal leeg" dan werk je als bedrijf actief mee aan deze veranderingen. En ja, de FUP wordt gehandhaafd. Maar in tegenstelling tot sommige andere aanbieders van onbeperkt internet zegt Tele2 niet waar de grens ligt. En als je van Tele2 dagelijks standaard een bundel van 5 GB krijgt, en volgens de site "zo vaak als je wilt" een booster kunt bestellen, dan is het als Tele2 lastig te verdedigen dat je bij 150 GB de grens ligt (blijft speculatie totdat Tele2 een antwoord geeft). Je moet als bedrijf niet raar opkijken als mensen je telkens en uitbundig herhaalde reclameslogans in de praktijk brengen. En over die 19 euro, dat heeft Tele2 toch echt zelf bedacht...
Wat andere firma's doen die data inkopen (Robin, Youfone, BEN, Simpel, Hollandsnieuwe ect) doet niet ter zake.

Dat doet wel ter zake, want een uitspraak van de Reclame Code Commissie heeft laten zien dat een bundel van 15 GB "unlimited" noemen niet mag. Er is dus blijkbaar wel een nog niet verder uitgesproken of vastgelegde ondergrens over wat "unlimited" mag heten.
Reputatie 7
Badge
Dat is precies het punt. Unlimited is unlimited en 15 GB is 15GB.
Ik denk niet dat je met 15GB het internet kunt leegtrekken.
Ze zullen waarschijnlijk uitgegaan zijn van het feit dat het gemiddelde internetgebruik nog altijd onder de 10GB ligt en daarop hun tarieven hebben gebaseerd.
Tele2 geeft niets weg !
Dat is precies het punt. Unlimited is unlimited en 15 GB is 15GB.
Ik denk niet dat je met 15GB het internet kunt leegtrekken.
Ze zullen waarschijnlijk uitgegaan zijn van het feit dat het gemiddelde internetgebruik nog altijd onder de 10GB ligt en daarop hun tarieven hebben gebaseerd.
Tele2 geeft niets weg !

Inderdaad. En dat is denk ik ook precies de reden dat Tele2 niet prijsgeeft waar voor hun de grens ligt, want dan is er ineens sprake van beperkt internet. Maar het blijft wel vreemd dat je als consument overgeleverd bent aan een FUP zonder dat je mag weten wat die inhoudt. Ze zouden het net als andere providers kunnen oplossen door de snelheid na een bepaalde hoeveelheid data te verlagen, zoals KPN en Robin Mobile doen bij bundels die ze "onbeperkt" noemen. Maar dat doet dan wel afbreuk aan hun huidige marketing, dus ook dat zal denk ik niet snel gebeuren.
Reputatie 1
Ter verduidelijking; op mijn factuur van februari staat dat ik 131.049,02MB (131gb) heb gebruikt.

In de mail die ik 21-3 heb ontvangen staat het volgende:
Afgelopen maand heb je extreem veel data gebruikt in vergelijking tot een gemiddelde klant met een Unlimited bundel.

Ik denk dus dat ik een "limiet" heb getriggerd over mijn verbruik van februari of maart. Helaas kan ik niet zien hoeveel ik van 1 maart tot 21 maart heb gebruikt. Wel kan ik zien op mijn telefoon dat ik 130gb heb gebruikt van 1 maart tot vandaag. Ik schat dus in dat ik deze maand rond de 120gig heb gezeten toen ik het mailtje kreeg.

Hieronder mijn verbruik van de afgelopen maanden, heb niet eerder een bericht gekregen over mijn dataverbruik:
131gb 1-28 feb
66gb 16-31 jan
108 gb 16 dec - 15 jan
88gb 16 nov - 15 dec

Nogmaals mijn dataverbruik voldoet volledig aan de regels, alleen het grijze gebied wat Tele2 netwerkbelasting noemt zou hier kunnen gelden.

Inmiddels heb ik maar verbinding met de trage wifi gemaakt. Deze maand ga ik dus ongeveer even hoog zitten als februari. Ik ben benieuwd of dit gevolgen gaat hebben. Heb onlangs mijn abonnement verlengt dus dat is even spannend.

Ik hoop dat iemand van Tele2 hier uitsluitsel op kan geven. Ondertussen ga ik contact leggen met de klantenservice met mijn verhaal. Antwoord daarop zal ik hier ook plaatsen.

Fijne zondag!
Reputatie 7
Badge +5
Ik ben benieuwd hoeveel de gemiddelde gebruiker dan verbruikt, en hoe is dat dan te controleren?
Maar goed, houd ons maar op de hoogte.
Reputatie 7
Badge +4
De gemiddelde gebruiker zal ook steeds meer data gebruiken, dus dat loopt dan ook op in de loop van de tijd. Maar meer dan 100Gb werd tot de unlimited abonnementen nog nooit door iemand gebruikt , dus het zal een stuk lager liggen.
Reputatie 7
Badge
De gemiddelde gebruiker zal ook steeds meer data gebruiken, dus dat loopt dan ook op in de loop van de tijd. Maar meer dan 100Gb werd tot de unlimited abonnementen nog nooit door iemand gebruikt , dus het zal een stuk lager liggen.

Feit blijft dat er teveel haken en ogen zitten aan de naam Unlimited bundel. Je denkt mooi dat is dan zonder grenzen, geen omkijken meer naar...maar jawel hoir er zijn wel degelijk nog grenzen. Eerlijker zou zijn de naam van het aantal GB 's te noemen zodat je weet waar je aan toe bent. Unlimited ligt nu inderdaad stuk lager dan wordt gesuggereerd.
Noem het dan 100 GB en knijp af als klant dit overschrijdt...

In 2008 waren er trouwens ook al onbeperkte databundels voor grootverbruikers.
Gratis bij een Iphone .....Als het er is gaat men het gebruiken.
Maar onbeperkte data werd afgeschaft. Term mocht niet meer gebruikt worden.
De term unlimited is nu weer teruggekeerd maar met beperkingen.
Reputatie 1
Zojuist met een medewerkster van Tele2 gesproken.

Er wordt niet gekeken naar maandelijks gebruik maar naar piekmomenten. Als je meerdere dagen meer als 10GB verbruikt krijg je een mail om "je in te laten zien dat je erg veel gebruikt en je er mogelijk het netwerk mee belast”.

Zolang je onder de 10gb per dag zit zou deze mail volgens de medewerkster niet verstuurd worden.
Gezien ik slechts 2 dagen boven deze hoeveelheid zat heb ik aangegeven dat het geen probleem is om op deze dagen de wifi aan te zetten. Ook heb ik aangegeven dat ik deze maand wellicht ook een enkele keer boven de 10gb heb gezeten. Dit was volgens de medewerkster geen probleem gezien ze er rekening mee houden dat op het moment dat de mail verstuurd wordt de gebruiker dit nog niet kon weten.

Ik heb verder niet doorgevraagd wat de consequenties zijn als ik hiermee door ga. Dus daar kan ik geen duidelijkheid over geven.

Ik hoop dat andere gebruikers hier iets aan hebben.

Fijne dag!
Mijn email wordt ook gebombardeerd door tele2 dat ik erg veel date verbruik..
ik kijk wat netflix, en youtube
Ik dacht dat we het internet helemaal moesten leegtrekken?

Wat zijn dit voor oplichtingspraktijken