beantwoord

dataverbruik met alleen een Bel/SMS abonnement

Hallo,

Ik heb een SIM Only Bel/SMS 100 abonnement en geen internetbundel. Nu blijkt ineens dat ik de afgelopen weken 240 MB data heb verbruikt en dus een rekening krijg van 240 euro. Hoe is het mogelijk dat je internetdata kunt verbruiken terwijl je alleen een Bel en SMS abonnement hebt?

icon Beste antwoord door gnagelhout 11 april 2015, 16:52

Ik heb inmiddels gebeld met klantenservice. Ik moet zeggen dat ik goed en correct geholpen werd. Volgens de medewerker van Tele2 had ik bij een verbruik van 15 euro een SMS moeten ontvangen met een waarschuwing dat ik MB's aan het verbruiken was. Deze SMS heb ik dus nooit ontvangen. Pas toen de teller op meer dan 200 euro stond, kregen we een SMS. Op advies van de Tele2-medewerker heb ik een verzoek tot vergoeding van de kosten gedaan via www.tele2.nl/vergoeding. Omdat Tele2 in gebreke is gebleven met het niet verzenden van een waarschuwingsbericht bij 15 euro en omdat het de eeste keer is dat wij dergelijke hoge en onterechte kosten hebben, kan er een beroep gedaan worden op de coulanceregeling van Tele2. Ik vind het woord "coulance" hier niet op zijn plaats, maar goed als ik op deze manier niet hoef te betalen, vind ik het prima. Ik ben benieuwd hoe dit gaat aflopen.

Bekijk origineel bericht
Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

40 Reacties

Het feit dat je alleen een bel/sms bundel hebt en geen internet bundel betekent niet dat je op je telefoon geen internet kunt gebruiken. Dat Internet kun je wel gebruiken en wanneer je geen bundel hebt genomen betaal je daar 1 euro per mb voor bij Tele2. Wil je geen internet dan dien je dat op je telefoon helemaal uit te schakelen . Overstappen naar een andere provider Simyo waar je dit Internet via de website zelf in en uitschakelen kan is ook nog een optie en daarmee voorkom je dit soort verrassingen
Bij Tele2 staat Internet standaard aan.
Maar is Tele2 dan niet verplicht om je per SMS te waarschuwen als er een ongewoon hoog dataverbruik is? En hoe kan het dat in mijn account naast de gebruikelijke Bel/SMS bundel ineens een internetbundel van 0 MB vermeld staat met een saldo van -240 MB.
Hoi gnagelhout,

Kun je, wanneer je geen SMSje hebt gekregen met een waarschuwing, contact opnemen met de klantenservice? (1200) .

De reden dat je internetbundel normaal niet verschijnt, omdat deze niet vertoond wordt wanneer die 0 MB is. Nu heb je een negatief saldo, en wordt hij wel vertoond. Ik zal met de collega's overleggen, om te kijken of dit niet duidelijker gemaakt kan worden in Mijn.Tele2.
gnagelhout schreef:

Maar is Tele2 dan niet verplicht om je per SMS te waarschuwen als er een ongewoon hoog dataverbruik is? En hoe kan het dat in mijn account naast de gebruikelijke Bel/SMS bundel ineens een internetbundel van 0 MB vermeld staat met een saldo van -240 MB.

Nee die sms krijg je alleen wanneer je een databundel hebt en die voor 80% verbruikt hebt.
In jouw geval krijg je geen waarschuwing, maar wordt je automatisch afgesloten wanneer je kredietlimiet van 250 euro is bereikt.

Siebel heeft je vraag over de Mijn Tele informatie al beantwoord.

Ik raad je aan vanwege het risico dat je loopt om dergelijke hoge rekeningen te krijgen over te stappen naar Simyo die dit soort zaken aanzienlijk beter geregeld heeft voor de alleen bel/sms klanten. 1 euro per mb vind ik persoonlijk woekerprijzen en niet in overeenstemming met de kosten van het abonnement en de ongevraagde dienst die geleverd is.
Gouden inkomsten voor Tele2
en schandalig dat dit nog steeds niet is aangepast.
Karin, bedankt voor je reactie. Het lost ons probleem niet op, ben ik bang, maar het geeft wel duidelijkheid. Ik ben het natuurlijk helemaal met je eens dat het schandalig is dat je 1 euro per MB moet betalen en dan ook nog eens voor een verbruik waar we helemaal niets aan gehad hebben, omdat het ongemerkt gebeurd moet zijn. Dus ik betaal een schandalig hoog bedrag voor iets wat ik niet gebruikt heb en waar ik niet om gevraagd heb. En dat terwijl ik destijds (ruim 2 jaar geleden) bewust een abonnement gekozen heb zonder internetbundel omdat ik dacht dat je dan ook nooit tegen dit soort verrassingen zou oplopen. Ik begrijp overigens nog steeds niet hoe dit dataverbruik tot stand gekomen is. Voor zover ik me kan herinneren heb ik niets veranderd aan de instellingen voor dataverbruik op mijn smart phone. Over een paar dagen kan ik de factuur van deze periode inzien. Wellicht geeft dat meer duidelijkheid over dit verbruik. Maar ik vind het schandalig dat dit kan en dat Tele2 op deze manier over de rug van onwetende mensen veel geld binnen harkt. Mijn abonnement bij Tele2 zeg ik in ieder geval op en ik zal deze praktijken van Tele2 ook zo veel mogelijk doorgeven aan anderen. ERG BOOS!!!!
Reputatie 7
Badge +5
Siebel schreef:

Ik zal met de collega's overleggen, om te kijken of dit niet duidelijker gemaakt kan worden in Mijn.Tele2

karin303 schreef:

Gouden inkomsten voor Tele2
en schandalig dat dit nog steeds niet is aangepast.

Beiden zijn tot in den treure aangekaart achter de schermen, het blijft bij.
we zullen er naar kijken
Tot zover achter de schermen, lees vooral De Dompers en De reacties op De Dompers 😠
Hoi Gnagel,

Nogmaals, als je geen waarschuwing SMS hebt gehad, ben dan even contact op met de klantenservice op 1200.
Ok Siebel. Nu zeg je iets wat dus nieuw is voor ons allemaal, óf je praat onzin. Wélke waarschuwings SMS? Wil je, in plaats van alleen maar anderen tegenspreken, eens zeggen wat jij weet wat wij niet weten hierin? Kan het zo zijn dat er eindelijk iets bij Tele2 gaat gebeuren met deze walgelijke manier van geld verdienen? Zou mooi zijn.

Anders zou Tele2 misschien het tarief kunnen verhogen voor deze abo's naar 5 euro per MB? Dan hebben ze nog eerder de bonus verdiend!

@Gnagel
Hoe dan ook, een rechtszaak win je altijd vanwege het onredelijk hoge bedrag tegenover je maandlasten van 3 euro. Schakel eventueel rechtsbijstand in. Maar ik zou eerst even bellen. Siebel belooft hier iets , blijkbaar !! Hij is bij deze verantwoordelijk als Tele2 medewerker !
Ik heb inmiddels gebeld met klantenservice. Ik moet zeggen dat ik goed en correct geholpen werd. Volgens de medewerker van Tele2 had ik bij een verbruik van 15 euro een SMS moeten ontvangen met een waarschuwing dat ik MB's aan het verbruiken was. Deze SMS heb ik dus nooit ontvangen. Pas toen de teller op meer dan 200 euro stond, kregen we een SMS. Op advies van de Tele2-medewerker heb ik een verzoek tot vergoeding van de kosten gedaan via www.tele2.nl/vergoeding. Omdat Tele2 in gebreke is gebleven met het niet verzenden van een waarschuwingsbericht bij 15 euro en omdat het de eeste keer is dat wij dergelijke hoge en onterechte kosten hebben, kan er een beroep gedaan worden op de coulanceregeling van Tele2. Ik vind het woord "coulance" hier niet op zijn plaats, maar goed als ik op deze manier niet hoef te betalen, vind ik het prima. Ik ben benieuwd hoe dit gaat aflopen.
Reputatie 7
Ook als je geen databundel hebt (en geen mb's verbruikt) staat er gewoon de balk voor de internetbundel. Soms verschijnt deze echter niet, net als de minutenbundel. Maar dat heeft te maken met de voor- of achterkant van 4G.
Siebel schreef:

De reden dat je internetbundel normaal niet verschijnt, omdat deze niet vertoond wordt wanneer die 0 MB is. Nu heb je een negatief saldo, en wordt hij wel vertoond.

Hoi gnagelhout

Fijn om te horen en ik hoop dat de vergoeding wordt toegekend. Het woord coulance klopt dan inderdaad niet dan is toch inderdaad duidelijk dat Tele2 in gebreke is gebleven en dan heb je gewoon recht op kwijtschelding lijkt me.
Overigens wordt er hier op het forum al jarenlang gestreden tegen deze onbillijkheid en zijn er al heel veel klanten geweest die 250 euro betaalden. Nooit heeft iemand van de medewerkers gewezen op de regel van SMS ontvangen bij verbruik van data
En dat bedoelde ik dus naar Siebel toe. Hij wist blijkbaar van die 15 euro af. Wat een ontzettende houding van Tele2 dat we hier op het forum zo goed op de hoogte worden gehouden, vooral in het klankbord, waar ze het laten afweten !!!

Desondanks zou het een zege zijn, als die 15 euro wordt aangehouden! Maar eerlijk? Neuh, dan moet die dataverbinding UIT !!

@gnagelhout
Hou ons aub op de hoogte, ok?
Aragorn schreef:

En dat bedoelde ik dus naar Siebel toe. Hij wist blijkbaar van die 15 euro af. Wat een ontzettende houding van Tele2 dat we hier op het forum zo goed op de hoogte worden gehouden, vooral in het klankbord, waar ze het laten afweten !!!

Desondanks zou het een zege zijn, als die 15 euro wordt aangehouden! Maar eerlijk? Neuh, dan moet die dataverbinding UIT !!

@gnagelhout
Hou ons aub op de hoogte, ok?

@Siebel,

Mag ik je even herinneren aan dit topic?
https://forum.tele2.nl/abonnementen-180/extra-kosten-databundel-38361
Was je toen nog niet op de hoogte van de SMS regeling of is die pas daarna in het leven geroepen?
Ik wil graag weten wanneer dit is ingegaan
En hoe zit het met al die andere klanten die uit coulance 100 euro kwijtgescholden kregen en alsnog 150 euro bij moesten betalen voor ongewild dataverbruik? En wekenlang werden afgesloten omdat ze hun kredietlimiet hadden bereikt?
Als je behoefte hebt aan voorbeelden wil ik ze met alle plezier verzamelen.

@Aragorn, als het om een nieuwe regel gaat en we zijn daarover niet ingelicht is dat een kwalijke zaak natuurlijk, maar nog erger zou het zijn wanneer de regel al eerder bestaat en medewerkers van Tele2 daar over zwegen en klanten hun torenhoge rekeningen lieten betalen.

Overigens vind ik 15 euro nog veel voor 15 MB en blijft het een ongewilde "'service" waar klant niet om vraagt.
Zijn nog altijd 5 maanden abonnementskosten

groet Karin
Ik zal jullie op de hoogte houden. Heb begrepen dat een reactie op mijn verzoek voor vergoeding max. 10 dgn kan duren. Ik ben benieuwd of ze ook daadwerkelijk tot vergoeding overgaan of dat er toch weer allerlei mitsen en maren uit de Tele2-hoed komen.
In ieder geval iedereen bedankt voor jullie reacties en jullie steun. Het is toch wel prettig dat je ziet dat andere mensen je frustraties begrijpen.
Ik wens je heel veel succes en natuurlijk snappen we je frustratie en steunen je. Dit is een klantenforum van en voor klanten. Ben heel benieuwd naar de afloop en met de antwoorden die jij krijgt op je verzoek kunnen wij misschien weer andere mensen helpen. Tot toi toi
Misschien is Siebel nog eens een keer bereid om ons in te lichten over die 15 euro??? Wie A zegt moet ook B zeggen, Siebel!!
Zag net dat je weer actief bent Siebel, dus ik vraag het vriendelijk nog eens. Wat is dat met die waarschuwing bij 15 euro? Kan jij of anders een moderator van Tele2 eens antwoord op geven, in plaats van stommetje te blijven spelen? De virtuele assistent gedraagt zich socialer dan jullie !!
Geen antwoord zegt soms meer dan de talloze verkeerde antwoorden die klanten blijkbaar kregen al die jaren Siebel . Maar ik zou ook heel graag van iemand van Tele2 willen horen hoe de regels zijn bij het verbruik van internet zonder databundel dus voor mensen die alleen bel/sms abonnement of prepaid hebben. Krijgen zij een SMS bericht wanneer zij 15 mb verbruikt hebben ja of nee.????????
Hoi Siebel,

Ik snap dat je druk bent met de promotie van 4G maar mag ik nog even herinneren aan onze vragen over de SMS regeling bij bel/sms abonnementen die ongewild data hebben verbruikt?
Hoe is dat geregeld en sinds wanneer
Het kan toch niet zo moeilijk zijn om daarop gewoon even te antwoorden?
Hoi Karin,

Aangezien deze discussies vaak uitmonden in scheldpartijen, ga ik hier verder niet op in (zie b.v. voorgaande discussie waar je zelf naar refereert.) Gnagelhout had een probleem, dat is nu opgelost.
Siebel schreef:

Hoi Karin,

Aangezien deze discussies vaak uitmonden in scheldpartijen, ga ik hier verder niet op in (zie b.v. voorgaande discussie waar je zelf naar refereert.) Gnagelhout had een probleem, dat is nu opgelost.

Dat was de vraag niet Siebel en je maakt je er te makkelijk vanaf.
Kunnen wij voortaan doorgeven aan klanten met alleen bel/sms abonnement dat ze recht hebben op een SMS na 15mb verbruikt te hebben ja of nee?
En sinds wanneer bestaat die regeling waar je zelf over bent begonnen.
Gnagelhout moet nog maar wachten of zijn probleem is opgelost

Hij meldt: Omdat Tele2 in gebreke is gebleven met het niet verzenden van een waarschuwingsbericht bij 15 euro en omdat het de eerste keer is dat wij dergelijke hoge en onterechte kosten hebben, kan er een beroep gedaan worden op de coulanceregeling van Tele2.

Coulance omdat Tele2 in gebreke bleef?
Hij heeft een vergoedingformulier ingevuld en krijgt daarover pas over 10 dagen uitkomst.

Graag duidelijkheid dit lijkt meer op een incidentele oplossing!
Hoe is dit standaard geregeld bij Tele2?
Hoi Siebel

Nog geen antwoord?

Niets om over op te scheppen deze keer?
Klanten rekening gestuurd terwijl Tele2 fout zat?
Ze hadden dus na 15 mb verbruikt te hebben sms moeten krijgen?
Die regels werden verzwegen .
Klant krijgt rekening van 250 euro.
Betaalt kassa Tele2
tja de goedkoopste hè
Klant vraagt na als rekening komt van 250 euro
Na veel heen en weer gepraat is Tele2 COULANT en betaalt 100 euro terug

Klopt het zoals het hier staat Siebel? ????
En hoe noem je deze praktijken?

Graag een antwoord van jou en je collega's
*verwijderd i.v.m. taalgebruik*

Stel dat gnagelhout te horen heeft gekregen dat ze hem helpen, als hij niets meer laat weten in het forum??? Ook dit soort praktijken heeft zich voorgedaan.

@gnagelhout
Als je meer weet laat het weten, eventueel in PB !!

Duizenden klanten worden nog altijd belast met hoge kosten, en laten dit niet weten. Wij willen een eind aan deze smerige Tele2-bonusregeling.
Aragorn schreef:

Stelletje lafbekken..........

Stel dat gnagelhout te horen heeft gekregen dat ze hem helpen, als hij niets meer laat weten in het forum??? Ook dit soort praktijken heeft zich voorgedaan.

@gnagelhout
Als je meer weet laat het weten, eventueel in PB !!

Duizenden klanten worden nog altijd belast met hoge kosten, en laten dit niet weten. Wij willen een eind aan deze smerige Tele2-bonusregeling.

Het nieuwe systeem
Om maar even met Siebel te spreken:
Ik en mijn collega's zijn hier heel trots op!!!!!!!
Wij gaan niet in op vragen over onze praktijken , want die lopen uit op discussies en daar houden wij niet zo van, zegt Siebel,
Waarom niet ?
Bang dat de waarheid op tafel komt?
we werken hard om onze inkomsten te verbeteren en klanten rekeningen te presenteren die ze nooit zullen vergeten.
Eigen schuld, hadden ze maar een internetbundel moeten nemen

Balen zeg Siebel dat je in je enthousiasme even de boel zat te verraden en vertelde over die sms regeling?
Ja en nu dan?????????????????

Wij hebben rechtvaardigheidsgevoel en geen zwijgplicht, dus wat ons betreft krijgt iedereen die het horen moet te horen dat er ten onrechte geld is ge-ind bij talloze klanten en dat al jarenlang.
Voorbeelden genoeg aanwezig.
Zelfs van klanten die vroegen of het asjeblieft mogelijk was het bedrag in termijnen te mogen voldoen, getverdegetver.......

We houden contact!
Binnen en buiten
met oud en nieuw systeem
en we zullen dit nooit vergeten.......
Reputatie 7
Badge +4
Aragorn schreef:

Misschien is Siebel nog eens een keer bereid om ons in te lichten over die 15 euro??? Wie A zegt moet ook B zeggen, Siebel!!

Wij hebben nog nooit van iemand gehoord die bij 15 mb een sms kreeg. Het zou een leuke idee zijn voor hun productontwikkeling, maar binnen NL is het geen verplichting, wel binnen EU, maar dan bij 50 euro,