BTW percentage ontbreekt op factuur

Reputatie 1
Tele2 vermeldt op zijn website de inclusief BTW prijzen.
Wel zo duidelijk voor de klant, maar ik zou graag het BTW percentage en (liefst ook het BTW bedrag) op de factuur willen zien.
Ik betaal BTW, dus ik wil zien hoeveel dat is.

Zelfs bij de supermarkt wordt de BTW vermeld op de kassabon.

Waarom vermeldt Tele2 niets over de BTW op de facturen?
Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

10 Reacties

Reputatie 1
Kleine toevoeging van de belastingdienst:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/administratie_bijhouden/facturen_maken/factuureisen/

Factuureisen

In bepaalde situaties bent u verplicht een factuur uit te reiken, lees hierover meer bij Wie zijn verplicht te factureren. Geldt deze verplichting voor u? Dan vermeldt u op uw facturen altijd de volgende basisgegevens:

uw volledige naam en die van uw afnemer
U vermeldt de juridische naam. De handelsnaam mag ook, als die in combinatie met het adres en woonplaats bij de Kamer van Koophandel is geregistreerd. Bij fiscale eenheden is het gebruikelijk dat de naam van het onderdeel dat de prestatie levert op de factuur staat.
uw volledige adres en dat van uw afnemer
U vermeldt het adres waar de onderneming feitelijk is gevestigd. Vermelding van alleen een postbusnummer is niet voldoende.
uw btw-nummer
Bij fiscale eenheden is dat het btw-nummer van het onderdeel dat de prestatie levert.
uw KvK-nummer
de datum waarop de factuur is uitgereikt
een opeenvolgend nummer
de aard van de goederen of diensten die u hebt geleverd
de hoeveelheid van de goederen of de omvang van de diensten die u hebt geleverd
de datum waarop de goederen of diensten zijn geleverd, of de datum van een vooruitbetaling
het bedrag dat u in rekening brengt, exclusief btw
Levert u prestaties met verschillende btw-tarieven? Vermeld dan de aparte bedragen. Neem daarnaast de eenheidsprijs op, als dit van toepassing is.
het btw-tarief dat u in rekening brengt
het btw-bedrag
Reputatie 6
Badge
Heb je geklikt op de link ‘wie zijn verplicht te factureren’? Daar vind je namelijk dat het uitreiken van een factuur alleen verplicht is aan ondernemers en niet aan particulieren. Tele2 reikt wel een factuur (zonder btw specificatie) uit, zodat klanten een duidelijk overzicht hebben van hun verbruik. Overigens vallen alle diensten van Tele2 onder het hoge tarief van 21%.
Reputatie 1
Maar waarom wordt dat dan niet vermeld op de factuur?

Verkoopt u goederen of diensten aan particulieren? Dan bent u niet verplicht een factuur uit te reiken, met uitzondering van de volgende situaties:
•U bent een groothandel in levensmiddelen, tabaksproducten, tandheelkundige grondstoffen of (onderdelen van) tandtechnische werken en ten minste 80% van uw afnemers is ondernemer.
•U levert een nieuw of bijna nieuw vervoermiddel aan een afnemer in een ander EU-land.
•Uw levering is een afstandsverkoop.

Volgens mij is dit een afstandsverkoop.
ASS-Ware schreef:

Maar waarom wordt dat dan niet vermeld op de factuur?

Verkoopt u goederen of diensten aan particulieren? Dan bent u niet verplicht een factuur uit te reiken, met uitzondering van de volgende situaties:
•U bent een groothandel in levensmiddelen, tabaksproducten, tandheelkundige grondstoffen of (onderdelen van) tandtechnische werken en ten minste 80% van uw afnemers is ondernemer.
•U levert een nieuw of bijna nieuw vervoermiddel aan een afnemer in een ander EU-land.
•Uw levering is een afstandsverkoop.

Volgens mij is dit een afstandsverkoop.

Is het ook een afstandsverkoop als je een abonnement afsluit in de winkel?
Reputatie 1
Daar is in mijn geval geen sprake van.
Maar waarom wordt de btw niet vermeld op de factuur?
Reputatie 7
Badge +4
Vraag is al eerder langsgeweest. Antwoord: bij zakelijke abonnementen via www.tele2.nl/zakelijk (ook voor z.z.p.) wordt BTW vermeld. Bij consumentenabonnementen niet.
Reputatie 1
Maar waarom wordt de btw niet vermeld op de factuur?
De supermarkt doet het zelfs.
Reputatie 6
Badge
Heel simpel, het is niet verplicht. Daarnaast schept het voor consumenten vaak verwarring.
Reputatie 1
Er staat iets van "Alle bedragen zijn inclusief btw".
Wat is er dan verwarrend aan om daar "Alle bedragen zijn inclusief 21% btw" van te maken?
Reputatie 5
Badge
Het weglaten van de BTW is een groot succes gebleken en ik verwacht persoonlijk niet dat dit gauw teruggedraaid zal worden.

Het toevoegen van een regeletje waar de hoogte van de BTW wordt aangegeven is wel een interessante toevoeging, ik zal je suggestie doorgeven 🙂