beantwoord

bkr registratie herstellen

  • 11 February 2021
  • 5 reacties
  • 625 x bekeken

Goedemiddag,

Ik heb nu al meerdere malen met jullie klantenservice gebeld maar ik kom geen stap verder. Ik ben bezig met een hypotheek aanvraag maar die word alleen toegezegd wanneer ik een positieve bkr registratie heb staan. Nu is het zo dat ik alles netjes heb betaald aan het incassobureau vorige week donderdag. De betaling zou inmiddels ook bij jullie verwerkt moeten zijn, maar ik word telkens van het kastje naar de muur gestuurd wanneer ik bel. Van het incassobureau heb ik de bevestiging ontvangen dat het dossier gesloten is en dat ik voor verdere vragen bij jullie terecht kan. Nu is het probleem zo dat wij  aanstaande maandag een bod moeten uitbrengen op het huis, maar dat gaat moeilijk met deze codering bij de bkr. Daar moet een herstel op komen te staan. Ik ben echt ten einde raad, wie helpt mij alsjeblieft om dit probleem op te lossen???

 

groet,

Brian 

icon

Beste antwoord door eric 11 February 2021, 15:41

Bekijk origineel bericht

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

5 reacties

Reputatie 7
Badge +12

Een hypotheek aanvraag na een achterstand BKR registratie. Het positieve nieuws is dat er een H(erstel) melding / toevoeging gedaan zal worden als alle vorderingen betaald zijn. De registratie zelf zal niet verdwijnen. Het BKR houdt er een historie van 5 jaar op na waarin andere leningsverstrekkers het betaalverleden van een aanvragen kunnen opvragen. Zie de info pagina's van het BKR.

Hoe lang blijft een achterstand zichtbaar?

Een achterstand blijft 5 jaar zichtbaar. Ook nadat je de achterstand hebt ingelopen. Loop je de achterstand niet in en eist de kredietaanbieder je lening op? Of spreek je een betalingsregeling af? Ook die situaties blijven 5 jaar zichtbaar. Ook als je situatie weer is opgelost. De kans op nieuwe problemen is namelijk groter bij iemand die eerder betalingsproblemen heeft gehad dan bij iemand die altijd netjes op tijd betaalt. Door betalingsachterstanden nog 5 jaar te laten zien, voorkomen we dat je (opnieuw) in de problemen te komen.

Soms nemen banken genoegen met het feit dat er H(ersteld) is. De verwerking van dit soort achterstanden tussen incasso bureau, Tele2 en het BKR is allemaal handmatig. Dat kost helaas tijd.

Als je een achterstandsmelding hebt, waar ik even vanuit ga aangezien je bij het incassobureau zat blijft er tot 5 jaar na het herstel een melding staan dat je een achterstand hebt gehad die is hersteld.

De melding dat je een achterstand hebt gehad wordt dus niet verwijderd, er wordt alleen een H codering gestuurd of het krediet wordt als beeindigd geregistreerd als hiermee je toestelkrediet geheel voldaan is. 

Het ligt er dus een beetje aan wat je bedoeld met een ‘positieve bkr notering’ en het is dus een beetje aan je hypotheekverstrekker of ze die herstelmelding of beeindiging voldoende vinden of niet. Als ze die herstelmelding niet voldoende vinden en willen dat er geen achterstandsmeldingen zijn heb ik echt slecht nieuws voor je… 

Dat is dus inderdaad wat ik bedoel. Bij het BKR lees ik dat de status van het toestelkrediet nog niet is beëindigd en er staat een code 2 vermeld. Daar hoort dus een code H te staan. Dat deze registratie nog 5 jaar blijft staan dat is mij bekend. 
 

Inmiddels is het dossier afbetaald en afgesloten bij het incassobureau. De betaling moet ook al wel verwerkt zijn in de systemen van tele2. Echter zie ik nog steeds geen voorruitgang wanneer ik inlog op de website van het BKR. De codering is tot heden niet aangepast en de status staat nog steeds op lopend in plaats van beëindigd.

 

 

Reputatie 7
Badge +12

Je praat hier met medeklanten. Directe klantenservice is er alleen telefonisch. Maar die hebben geen zicht wanneer die manuele taken allemaal zijn afgerond. Dit is toch een kwestie van geduld hebben hoewel ik begrijp dat je jezelf aardig in de nesten hebt gewerkt met uitzicht op een huis!

Reputatie 7

Tja een week om alleen een toestel krediet registratie weg te werken is al een hele uitdaging, maar als er sprake was van een achterstand die eerst via het incassobureau betaald moest worden dan duurt het hoogstwaarschijnlijk langer. Het incassobureau moet de betaling aan Tele2 overmaken, Tele2 moet de betaling verwerken, BKR melding doen en dan moet de BKR het ook nog verwerken.