vraag

BKR registratie afmelden

• 3 juli 2020
  • 2 reacties
  • 131 x bekeken

Goedemiddag!

Ik heb zojuist gebeld met de klantenservice van tele2 en wil graag nog even een bevestiging dat ik het goed heb begrepen wat mij is verteld. 

Mijn hypotheek wordt volgende week aangevraagd. Nu weet ik dat ik tegen de BKR registratie voor mn toestel aanloop. Deze wil ik dus graag afmelden d.m.v. afbetalen van toestelkrediet. 

Ik heb begrepen dat als ik nu het toestel afbetaal, dat aan het einde van de maand het laatste aflossingsbedrag  voor het toestel afgeschreven wordt. Daarna duurt het nog 21 dagen totdat de afmelding naar het BKR gestuurd wordt. Dit duurt te lang en hiermee kom ik in de problemen met mijn koopcontract. 

Nu gaf de medewerker van tele 2 aan dat als ik tussen de 27ste en 31ste van deze maand het toestelkrediet volledig afbetaal, zij de afmelding met 5 dagen kunnen verwerken. Klopt dit? 

Andere vraag, is er nu geen enkele manier om dit proces sneller te laten verlopen. Het geld is er. Ik zou graag gewoon direct alles af willen betalen zodat de afmelding snel naar het BKR gestuurd wordt. Kan ik weer zonder zorgen slapen. 

Alvast bedankt voor het reageren!

2 reacties

Reputatie 7
Badge +4

De formele BKR melding kan niet sneller dan die aantal dagen, automatische incasso terugboek termijnen moeten worden meegenomen voordat er volgens de BKR regeling een krediet als afgelost mag komen te staan.

De hulp die de klantenservice je bood is een email met een statement van Tele2 dat je de termijnen allemaal betaald hebt. Soms nemen banken daar genoegen mee. Het is jammer dat je financiële adviseur niet eerder heeft gevraagd welke leningen je nog meer had lopen zodat je dit eerder had kunnen regelen. Een toestel op afbetaling is tegenwoordig een serieuze lening. 

Reputatie 7
Badge +1

Die nieuwe wet m.b.t. lenen hakt er in dit soort situaties flink in want het is knap lastig allemaal. Vraag z.s.m. na of je bank genoegen neemt met de verklaring van Tele2 in plaats van BKR.

En het advies voor iedereen die dit lees: eerst sparen en dan pas een toestel kopen, in ieder geval niet meer lenen dan EUR 250,- zodat je onder de BKR grens blijft. Scheelt een hoop gedoe.

Reageer