beantwoord

Berekening factuur

• 2 juni 2015
  • 2 reacties
  • 258 x bekeken

Hallo,

Omdat ik geen e-mail kan versturen met mijn vraag en ik niet bereid ben om te betalen voor de klantenservice voor tele2 eigen consumenten probeer ik het middels deze weg. Mijn ongenoegen gaat over de onduidelijkheid van de factuur. Een aantal punten uit de algemene voorwaarden van Tele2 heb ik er even bij gepakt.

Er staat op de website: Een gesprek wordt altijd naar boven afgerond op hele minuten. Dus als je 1 minuut en 24 seconden hebt gebeld, dan betaal je 2 minuten. Tarieven gelden onder voorbehoud van wijzigingen, drukfouten en zijn inclusief btw. Je belminuten vervallen na 1 maand. Een minuut bellen buiten de bundel kost € 0,25 per minuut en € 0,25 per sms. Betaalde sms en andere diensten zullen als buiten de bundel kosten verrekend worden.

Met deze informatie in mijn achterhoofd bekijk ik mijn factuur en zie ik het volgende. Na het verbruiken van mijn belbundel betaal ik dus voor elke minuut bij. Gesprekken van 0,05 (voicemail) seconden worden afgerond naar een heel minuut. Hiervoor wordt in rekening gebracht, 0,21 cent. Dit is ten eerste minder dan ons beloofde 0,25 cent. Dus dan zal het wel ex. btw zijn gok ik. Neen, want als we 0,25 cent ex. btw uitrekenen komen we op: (0,79 x 0,25=) 0,1975 cent ex. btw onafgerond. Pak ik even een ander 'gesprek' waar ik voor moet bijbetalen, omdat ik al over mijn bundel zat. Een gespreksduur van 7:36 minuten. En hiervoor heb ik betaald: 1,65 euro Even rekenen..
optie1) 7,36 minuten wordt afgerond naar 8 minuten en ik betaal 0,25 (zoals staat vermeld) cent per minuut. 8 x 0,25 = 2 euro
optie2) 7,36 minuten wordt afgerond naar 8 minuten en ik betaal 0,21 (zoals is gefactureerd) cent per minuut. 8 x 0,21 = 1,68 euro
optie3) 7,36 minuten wordt afgerond naar 8 minuten en ik betaal 0,1975 (ex.btw onafgerond) cent per minuut. 8 x 0,1975 = 1,58 euro
optie4) tele2 rond niet af.. 7,36 minuten en ik betaal 0,25 (zoals staat vermeld) cent per minuut. 7,36 x 0,25 = 1,84 euro
optie5) tele2 rond niet af.. 7,36 minuten en ik betaal 0,21 (zoals is gefactureerd) cent per minuut. 7,36 x 0,21 = 1,5456 euro (onafgerond)
optie6) tele2 rond niet af.. 7,36 minuten en ik betaal 0,1975 (ex.btw onafgerond) cent per minuut..7,36 x 0,1975 = 1,4536 euro (onafgerond)

Het bedrag wat ik heb betaald voor deze 7,36 durende gesprek bedraagt nogmaals 1,65 euro. Ik moet nageven dat een van de zes opties wel erg dicht op het gefactureerde bedrag komt. Maar het is mij nog steeds een raadsel welke wiskundegenie zich hierover heeft gebogen. Voor de duidelijkheid. Het gaat mij niet om die paar centjes (in totaal wel 16,73 ex.btw bij moeten betalen) die ik er voor heb moeten betalen. Het gaat mij om de transparantie van de facturen en de berekeningen.

Goed, probleem 2.
Stel we gaan ervan uit dat het bedrag (ex. of incl. btw die tele2 hanteert) klopt. Dan kom ik zoals eerder benoemd op 16,73 euro's gebruikskosten buiten mijn abonnementskosten. En dan wordt hier ook nog eens btw over gerekend. Dus hieruit concludeer ik dat de voorgaande bedragen ex. btw zijn en daarom de 0,1975 cent moet zijn gebruikt. Dat is dus de 0,25 cent incl. btw zoals op de website en de voorwaarden staat vermeld. En niet de vreemde bedrag van 0,21 cent. Naar mijn logica is optie3 uit die reeks van rekenmogelijkheden het meest aannemelijk. Terwijl ik dan voor dat gesprek van 8 minuten 1,58 cent voor had moeten betalen en niet de 1,65 die ik heb betaald. Raar.

Tot slot een heel gemakkelijk rekensommetje. Abonnementskosten (37,18 euro ex.btw) plus gebruikskosten (16,73 ex.btw) geeft? 37,18 + 16,73 = 53,91 euro. Tot zover nog basisschool rekenen. Maar, mijn eigenwijze factuur geeft voor het totaalbedrag een optelsom van 53,92 euro! Hoppa, weer een cent. Nu denkt ik, maar dat zal wel een afrondingsdingetje zijn. Hoewel ik bij de abonnementskosten en gebruikskosten geen komma getallen van meer dan de tienden en honderdsten kan zien. Én hiervoor dus bij het afrekenen van minuten ook al is afgerond (de 25 cent per minuut ex. btw (ook al staat er vermeld dat het incl. btw is)). Nou nou, tele2. Ik hoop dat het nog te volgen is.

Lichtelijk geïrriteerd maar we gaan door! Akkoord met de extra cent komen we op 53,92 euro maandkosten ex. btw. Nu middelbare school wiskunde; er staat btw 21,00% (omdat onnodige nauwkeurigheid hoog in het vaandel staat bij tele2 staat er 21,00%. Niet te verwarren met de 21%, wettelijk vastgestelde percentage van btw waar niet mee kan worden of mag geknoeid) over 53,92 euro geeft: 11,32 euro. Even niet afgerond, is dat 11,3232 euro. (0,21 x 53,92 euro), dus komen we op een bedrag van 11,3232 (btw) + 53,92 (maandbedrag) = 65,2432 euro. Dit door middels gebruik van onafgeronde getallen. En dit wordt afgerond naar 65,25. Terwijl als ik de cijfers van tele2 moet gebruiken zie ik, 21,00% btw over 53,92 euro geeft 11,32 euro btw. Optelsom: 53,92 (kosten) + 11,32 (btw) = 65,24 euro! En niet 65,25 euro TELE2! Hoppa weer een cent, want zelfs als ik reken met de cijfers die jullie op papier zetten klopt het niet.

Nogmaals, het gaat mij niet om de getallen, maar om de berekeningen. Want als ik te weinig betaal wil ik meer betalen, daar heb ik tenslotte voor ingestemd. Als ik teveel betaal dan moet dat worden rechtgezet.

Ik hoop jullie voldoende te hebben geïnformeerd over mijn zorg, als er vragen of onduidelijkheden zijn ben ik gaarne bereid jullie hierin bij te staan. Met vriendelijke groet,
Kurt
icon

Beste antwoord door WhTurner 3 juni 2015, 12:08

Andere berekening:
25 cent per minuut incl. BTW = 20.662 excl. BTW ( staat afgerond als 21 op de factuur, maar wordt exact gerekend.)
8 minuten x 20.662 = 1.653 dus afgerond 1.65 dus optie 2)

Jaren geleden was mijn factuur voor vaste telefoon met 4 cijfers achter de komma. Op een gegeven moment werden de bedragen afgerond geprint, waardoor de optellingen er wel eens een paar centen naast zaten.
Bekijk origineel bericht

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

2 reacties

Reputatie 7
Badge +5
GE-WEL-DIG :D

Openstaande vacature:. Niemand minder dan de aller-allerbeste
Andere berekening:
25 cent per minuut incl. BTW = 20.662 excl. BTW ( staat afgerond als 21 op de factuur, maar wordt exact gerekend.)
8 minuten x 20.662 = 1.653 dus afgerond 1.65 dus optie 2)

Jaren geleden was mijn factuur voor vaste telefoon met 4 cijfers achter de komma. Op een gegeven moment werden de bedragen afgerond geprint, waardoor de optellingen er wel eens een paar centen naast zaten.