beantwoord

beperktere snelheid 4G+ data only zakelijk

Sinds een aantal maanden heb ik een zakelijk abonnement van Tele2 data only 4G+.

De SIM-kaart gebruik ik in een FritzBox 6890 LTE router, in combinatie met een buitenantenne die ik perfect heb uitgericht op de Tele2 mast hier in de buurt. Deze Tele2-mast staat op één kilometer afstand van mijn woning op het Thermion-gebouw in Lent (Nijmegen-Noord).

In combinatie met de buitenantenne haal ik altijd de maximaal haalbare connectiesnelheid van 222 Mbit/s downstream en 75 Mbit/s upstream (afhankelijk van de omstandigheden op het netwerk blijft daar lokaal 30 tot 65% van over).

Sinds een aantal weken maakt de modem met buitenantenne standaard een lagere connectiesnelheid van 150 Mbit/s downstream en 50 Mbit/s upstream, waar - afhankelijk van de omstandigheden- lokaal wederom 30 tot 65% van over blijft.

Op zich nog steeds niet heel traag, maar ik vraag me wel af waarom 222 / 75 niet meer haalbaar is en er nu standaard verbonden wordt op de lagere snelheid 150 / 50 ?

Kan het zijn dat Tele2 de hogere snelheid 222 / 75 een poosje terug in deze mast heeft uitgeschakeld ?

Ik hoor graag van een Tele2-medewerker.

Marcel.

icon Beste antwoord door WhTurner 12 januari 2019, 16:40

Dit forum is alleen voor niet zakelijke klanten. De afdeling zakelijk heeft geen forum, m,aar wel een telefoonnummer. Klik helemaal bovenaan op "Zakelijk"

Bekijk origineel bericht

4 Reacties

Dit forum is alleen voor niet zakelijke klanten. De afdeling zakelijk heeft geen forum, m,aar wel een telefoonnummer. Klik helemaal bovenaan op "Zakelijk"
Reputatie 7
Badge +4
Mobiel blijft een shared medium.je deelt dus de maximale snelheid van 225mbps/ 75 mbps met alle andere gebruikers in dezelfde cel. Stel dat er nog zo'n tweaker als jezelf is bijgekomen, dan zal die dus uit dezelfde maximale snelheid zijn verbinding moeten halen..

Zakelijke en consumenten sims gebruiken dezelfde masten en Tele2 adverteert met maximale snelheden die te halen zijn zonder minimum garantie. Ik denk dat je heel blij moet zijn met 150mbit... hoeveel GB verstook je dan wel niet per maand?
eric schreef:

Mobiel blijft een shared medium.je deelt dus de maximale snelheid van 225mbps/ 75 mbps met alle andere gebruikers in dezelfde cel. Stel dat er nog zo'n tweaker als jezelf is bijgekomen, dan zal die dus uit dezelfde maximale snelheid zijn verbinding moeten halen..

Zakelijke en consumenten sims gebruiken dezelfde masten en Tele2 adverteert met maximale snelheden die te halen zijn zonder minimum garantie. Ik denk dat je heel blij moet zijn met 150mbit... hoeveel GB verstook je dan wel niet per maand?

Dat begrijp ik. Daardoor is de daadwerkelijke snelheid tussen de 30 en 65% van het theoretische maximum, zoals door mij aangegeven. Ik verbruik niet zo veel per maand, ik denk circa 100 GB.

Maar: mijn vraag was niet of ik wel of niet blij ben met 150/50 Mbit/s.

Mijn vraag was of Tele2 inderdaad de 222/75 Mbit/s op de mast(en) heeft uitgeschakeld.
Reputatie 7
Badge +4
S'nachts zetten ze de 2600 Mhz uit, dus dan is de maximale snelheid op 800 Mhz 75 down en 25 up.. De 150/50 krijg je juist als je alleen 2600 Mhz verbruikt. Het zou kunnen dat carrier aggregation op de een of andere manier niet (meer) werkt voor jouw modem of dat er gestuurd wordt naar de hoge bandbreedte door het (radio) netwerk. Maar als je over de maand 100Gb verbruikt is 150/50 inderdaad een fantastische snelheid, sneller dan menige DSL of zelfs kabel verbinding.

Reageer