Belofte 5g fusie tmobile

  • 28 July 2020
  • 40 reacties
  • 6984 x bekeken

Nu eindelijk de verschillende frequenties zijn geveild vraag ik me af wanneer er voor de TELE2 klanten 5G beschikbaar is? Als ik terug kijk in de mail die ik hierover heb gekregen en de pagina die hier over gaat: https://www.tele2.nl/beloftes/, staat dat de belofte er is dat ze de eerste met een landelijk 5g netwerk. Nu snap ik dat de eerste helaas niet gelukt is, gezien Vodafone dit al via een trucje voor elkaar heeft gekregen, maar hoe zit het nu met de 2e? Voor T-Mobile klanten is het 5G netwerk nu immers aan en KPN heeft hem ook aangezet! 


Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

40 reacties

Reputatie 7
Badge +12

Als je 5G wilt kun je bij T-Mobile terecht bij hun eigen merk, niet de merken BEN en Tele2. Is nu helder, en de vraag is, waar heb jij behoefte aan? Op dit moment is 5G echt niet veel sneller, dat komt pas met de 3.5Ghz band waar heel veel capaciteit is. Voor bedrijven kan 5G nu al wel wat bieden in de zin van IOT en M2M. 

Maar we gaan het allemaal wel zien. Ik ben klant bij 2 merken van T-Mobile, dus als mij Oneplus straks een software update heeft gehad kan ik wel wat ervaringen delen hier over 5G op het T-Mobile netwerk.

Reputatie 7
Badge +12

De belofte is dat door de combinatie van de netwerken 5g mogelijk wordt. Niet dat elk merk van het nieuwe T-Mobile hetzelfde gaat bieden. Het combineren en activeren is vandaag tot een hoogtepunt gekomen. 5g staat aan, Tele2 netwerk uit. Het nieuwe bedrijf biedt 5g voorlopig alleen op unlimited abonnementen van het merk T-Mobile. Moderators hebben dat vorige week nog bevestigd. Op de bestelpagina van Tele2 zie je ook geen uitingen over 5g ready telefoons of abonnementen, iets waar je bij de 3 MNO's over struikelt op de website. 

Reputatie 7
Badge +12

Ja Theo, dat ken ik ook nog. En die prijzen van die belminuten. Toch mooi dat er nu concurrentie is.

De belofte is dat door de combinatie van de netwerken 5g mogelijk wordt. Niet dat elk merk van het nieuwe T-Mobile hetzelfde gaat bieden. Het combineren en activeren is vandaag tot een hoogtepunt gekomen. 5g staat aan, Tele2 netwerk uit. Het nieuwe bedrijf biedt 5g voorlopig alleen op unlimited abonnementen van het merk T-Mobile. Moderators hebben dat vorige week nog bevestigd.

De belofte die TELE2 dan maakt vind ik erg slecht geformuleerd. De belofte word gemaakt door TELE2 en er word gesproken over “wij”.  Het op jou manier uitleggen van die belofte vind ik zwak van TELE2. Had dan de belofte niet gedaan en had gezegd: TELE2 klanten zijn niet verzekerd van 5G. Wil je 5G hebben moet je overstappen naar T-Mobile. In plaats van zeggen: “Wij zullen het eerste landelijke 5G dekking hebben”. 

 

Ik vraag me af hoe ze de ander beloften gaan omdraaien naar hun hand.

Toch bedankt voor je reactie! 

Reputatie 5

@vinnie12345 Het 5G wat Vodafone aanbiedt is in de praktijk eigenlijk geen 5G omdat de 1800mhz wordt gebruikt van 4G. Daar is het meer een marketing tool geworden, de frequenties uit de veilingen voor nu zijn de 700mhz, 1400mhz en 2100mhz (voor meer informatie bezoek deze site eens https://antennekaart.nl/blog/uitkomst-frequentieveiling-2020).

 

De echte 5G band voor de hogere snelheden (3500 MHz) komt pas rond 2022 beschikbaar en wordt dan geveild.

Reputatie 7

Vodafone zegt op haar website overigens dat hun (niet helemaal echte) “5G” voor 80% van de gebruikers beschikbaar is. Dat is wat anders dan de belofte voor een landelijk dekkend “echt” 5G netwerk.

Reputatie 5

Hi @vinnie12345, welkom op onze Community! Goed dat je die vraag hier stelt. @eric heeft je al aardig geïnformeerd. Dat is fijn! Ik geef je graag nog wat extra uitleg over onze visie. Tele2 en T-Mobile leggen de lat hoog, we zijn eigenaar van het beste mobiele netwerk van Nederland dat op alle onderdelen wereldwijd de beste score heeft. Voor ons 5G-netwerk leggen we die lat net zo hoog, zo niet nog hoger.

Onze visie is dat een state-of-the-art 5G-netwerk betekent dat het landelijk dekkend is, er een toegewijde band beschikbaar is voor 5G zodat we nieuwe 5G klanten de optimale kwaliteit kunnen bieden die men van ons gewend is zonder dat dit ten koste gaat van de service die we bieden aan bestaande 4G klanten.

Bovendien moet het netwerk een ongekende capaciteit hebben om zodoende het data verkeer van miljoenen Unlimited klanten te faciliteren waarvan we verwachten dat deze exponentieel zal blijven groeien. Daarom werken we keihard aan onze ambitie om een landelijk dekkend 5G-netwerk van wereldklasse aan te bieden.

Ambitie zegt weinig over targets die op bepaalde datums gehaald moeten worden.

I ambieer het om minister president te worden, maar of ik het ga worden?

Ook de scheiding tussen oude klanten die maar moeten wachten totdat ze gemigreerd zijn, tegenover nieuwe klanten die meteen omgezet worden naar T-Mobile is ook nogal raar.

En ja Tele2 is vaak vaag in zijn uitspraken, maar dat is zo bij design.

Mensen verleiden, en veel beloven en weinig geven doet een gek in vreugde leven.

Zoiets.

 

Vers in het geheugen ligt bij mij nog de presentatie en het beschikbaar stellen van het eigen unieke  4G netwerk......daar kwam een robot aan te pas om hun  klanten (die uiteraard eerst hun abonnement moesten verlengen om als eerste aan de beurt te kunnen zijn )  over te zetten......hoelang duurde het ook alweer voordat alle klanten overgezet waren?????,Iets van anderhalf jaar?  Tele2 heeft altijd uitgeblonken in het doen van vage beloften...Ik zie dat er weinig is verandert....Tele 2  heeft het unieke eigen 4G netwerk waarmee ze de 3 grote providers  wilden imponeren, (die deden het in hun broek van angst aldus Eric....)  verkocht ....

Reputatie 7
Badge +8

En toen moest ik een nieuwe handy kopen, niet gecertificeerd! 

Reputatie 7
Badge +12

En toen moest ik een nieuwe handy kopen, niet gecertificeerd! 

Gelukkig stelt T-Mobile niet van dat soort eisen. Maar wil je bij blijven met de verbeteringen, dan is een 4 of 5G toestel best een goed idee. Die dekking wordt steeds beter en 3G staat al uit (Vodafone) of 2G gaat in november uit (T-Mobile).

Reputatie 7

Vers in het geheugen ligt bij mij nog de presentatie en het beschikbaar stellen van het eigen unieke  4G netwerk......daar kwam een robot aan te pas om hun  klanten (die uiteraard eerst hun abonnement moesten verlengen om als eerste aan de beurt te kunnen zijn )  over te zetten......hoelang duurde het ook alweer voordat alle klanten overgezet waren?????,Iets van anderhalf jaar?  Tele2 heeft altijd uitgeblonken in het doen van vage beloften...Ik zie dat er weinig is verandert....Tele 2  heeft het unieke eigen 4G netwerk waarmee ze de 3 grote providers  wilden imponeren, (die deden het in hun broek van angst aldus Eric....)  verkocht ....

Niet helemaal waar, Tele2 Nederland is niet van de hand gedaan want de Zweedse moedermaatschappij heeft nu 25% van de aandelen in bezit van het fusiebedrijf T-Mobile/Tele2NL.

Voor de komende migratie hoef je niet eerst je abonnement te verlengen, dat zou inderdaad veel langer in beslag nemen. Vorig jaar vond de juridische fusie en de fysieke samenvoeging van kantoorlocaties plaats. Dit jaar samenvoegen van de netwerken en de bijbehorende migratie naar één systeem en tevens het gereedmaken van het netwerk voor 5G.

Tele2 was de eerste met (betaalbaar) unlimited data voor consumenten, dat bieden de grote drie nu ook. Ze hebben wel degelijk impact gehad in de markt, maar het marktaandeel bleef te klein om nu alweer fors te investeren in o.a. 5G. Als merk van T-Mobile is dat veel economischer en T-Mobile dit keer in de lead als het gaat om de migratie.

Had Tele2  ooit een eigen 3G netwerk? Of maakte ze gebruik van TMobile?  Tele2 is ooit prijsvechter geweest en dan vooral in de vaste telefonie toen ze het monopolie van KPN doorbraken... In de mobiele Telefonie  zijn ze te  afhankelijk geweest van TMobile...Veel  vage beloftes vooral ook over levering van toestellen..... 24 uurs levering?????

 

Reputatie 7
Badge +8

Ik geloof dat we in het begin op KPN zaten. 

in het begin was er alleen Kpn , Door Tele 2 werd het mogelijk veel goedkoper te bellen door een code te gebruiken .Daarmee kweekten ze goodwill

Reputatie 7
Badge +12

Vaste telefonie, Carrier Preselect 1602 wordt niet meer verkocht maar is nog steeds actief. 

Als MVNO zaten ze in 2002 eerst op 2G Telfort, toen KPN dat overnam werden de zendmasten van KPN gebruikt. Ergens in 2009, toen 3G opkwam gingen ze over naar T-Mobile als host. In 2012 kwamen er 4G frequenties die Tele2 voor een “klein bedrag” kon kopen. Daarmee werd een 4G only netwerk gebouwd. Weer een half miljard verder om een netwerken van de grond op te bouwen en zijn tijd ver vooruit, maar voor veel klanten te ver. 4G telefoons moesten zwaar gesponsord worden. Inmiddels is dat de nieuwe markt standaard. Nog een keer zo'n bedrag voor 5G investeren vond men blijkbaar teveel van het goede. De 5G frequenties zijn nu verdeeld onder 3 MNO's en T-Mobile met Tele2/Ben is de nummer 2 van NL op mobiel. Dat is een mooi uitgangspunt voor een optimaal netwerk waar alle T-Mobile merken een plek krijgen. Hoe het verder gaat in de toekomst moeten we afwachten. Maar 3 merken onder 1 dak is best veel, vond KPN ook :) 

Reputatie 7
Badge +8

Ik had ook een kaartje bij me met nummers om vanuit het buitenland dagelijks in een telefooncel goedkoper naar huis te kunnen bellen. Dik 20 jaar geleden! Daarna kwam de mobiel op een ander netwerk. 

Reputatie 7
Badge +8

Nog voor 9 gulden per minuut met Canada gebeld. In 4 of 5 minuten de text afgeraffeld. Dertig jaar geleden ongeveer! 

Ze komen hun belofte niet na door Tele2 als B merk neer te zetten en geen toegang te geven tot het nieuwe 5G netwerk.

Reputatie 7
Badge +12

Ze hebben als gefuseerd bedrijf 5g gelanceerd en dit is aan het einde van het jaar landelijk dekkend. Meer beloftes of voorstelling over merken hebben ze niet gedaan. Bij het T-mobile merk kun je nu al 5g toegang kopen, bij Ben en Tele2 nog niet.

Reputatie 7

Tja, in de beloftes staat het allemaal wat onduidelijk. Enerzijds staat er dat “onze” (T-Mobile én Tele2) klanten een 5G netwerk krijgen. Dat suggereert dus ook de Tele2 klanten.

Anderzijds staat er dat “Het Nieuwe T-Mobile” dat gaat aanbieden, waarbij het nog onduidelijk is hoever die integratie precies gaat. Zelf kijk ik naar de kleuren….:clown:

 

Dus nog altijd 1 netwerk, 2 merken?

Reputatie 7
Badge +12

Er is 1 netwerk en 3 merken met elk hun eigen kenmerken.

Eric ga toch weg met je elk hun eigen kenmerken. De verloedering van Tele2 is een betere term.

Hier was ik exact bang voor toen T-Mobile (lees Deutsche Telekom AG) de overname bekent maakte van Tele2. Beloftes worden niet nagekomen om double dipping mogelijk te maken, oh u wilt 5G, kijk hier ons duurdere abonnement van T-mobile. Hap je toe dan heb je in feite 2x betaald voor hetzelfde want het was allang technisch mogelijk met je tele2 abonnement. Ik zie dit als de eerste stap van DTAG om klanten van het Tele2 merken te pushen naar T-mobile.

Dit is helaas waar Deutsche Telekom AG in de netwerkwereld bekend om staat, alleen maar walgelijke praktijken om meer geld uit hun klanten te slaan.

Ik geef ze nog maximaal 2 maanden om 5G aan te zetten voor Tele2 voordat ik overstap naar één van de andere twee telco’s.

Reputatie 7

Eric ga toch weg met je elk hun eigen kenmerken. De verloedering van Tele2 is een betere term.

Hier was ik exact bang voor toen T-Mobile (lees Deutsche Telekom AG) de overname bekent maakte van Tele2. Beloftes worden niet nagekomen om double dipping mogelijk te maken, oh u wilt 5G, kijk hier ons duurdere abonnement van T-mobile. Hap je toe dan heb je in feite 2x betaald voor hetzelfde want het was allang technisch mogelijk met je tele2 abonnement. Ik zie dit als de eerste stap van DTAG om klanten van het Tele2 merken te pushen naar T-mobile.

Dit is helaas waar Deutsche Telekom AG in de netwerkwereld bekend om staat, alleen maar walgelijke praktijken om meer geld uit hun klanten te slaan.

Ik geef ze nog maximaal 2 maanden om 5G aan te zetten voor Tele2 voordat ik overstap naar één van de andere twee telco’s.

Prepaid, zakelijk en het meeste vaste internet aanbod is al verplaatst naar T-Mobile. Particuliere mobiele abonnementen niet. Voorlopig is de migratie volgens mij de grootste prioriteit, misschien dat daarna meer bekend wordt over het aanbod en eventueel 5G. Overigens is de belofte dat landelijk dekkend 5G er per eind 2020 is. Verder geeft 5G op de huidige frequenties niet super veel voordelen ten opzichte van 4G, maar pas als de nieuwe frequenties over een jaar of 2 beschikbaar komen.