beantwoord

Bellen naar buitenland (EU) vanuit Nederland

• 17 juni 2019
  • 4 reacties
  • 504 x bekeken

Ik heb mijn factuur ontvangen, waar ik zag dat ik moet betalen om vanuit NL naar het buitenland (binnen de EU) te bellen. Nu vind ik dat nogal vreemd en slecht gecommuniceerd, maar goed.

Nu zag ik op mijn factuur dat ik 23 ct per minuut moet betalen. Echter, vanaf 15 mei 2019 is het EU wetgeving dat het tarief slechts 19 ct per minuut mag zijn. Dat vind je hier: http://europa.eu/rapid/press-release_MEMO-19-2430_nl.pdf

Graag wil ik controle op mijn factuur van mei 2019 (waarover ik naar mijn berekening €1,84 teveel heb betaald) en controle op de huidige tarieven voor bellen en sms'en naar het buitenland vanuit NL, zodat ik dit probleem niet elke maand heb. Dit gaat niet alleen om veranderde tarieven voor bellen (0,19ct pm) maar ook smsen (0,06 ct per sms).

Gr, Nadia
icon

Beste antwoord door eric 17 juni 2019, 19:55

Uit je eigen gelinkte wettekst:
"Vanaf 15 mei 2019 geldt voor gesprekken via vaste en mobiele telefoon en per sms tussen EU-landen
een maximumtarief van 19 cent per belminuut (exclusief btw) en 6 cent per sms (exclusief btw). De
btw is niet inbegrepen omdat het btw-tarief afhankelijk is van de EU-lidstaat waar de aanbieder is
gevestigd (in de EU-lidstaten ligt het tussen 17% en 27%)."

Internationale gesprekken en sms'jes (ook wel intra-EU-communicatie genoemd): hiervan is
sprake als een consument belt met een mobiele of vaste telefoon naar een telefoonnummer in een
ander EU-land, terwijl die consument zich in eigen land bevindt.
ROAMING: Wanneer die consument in het buitenland is, zijn alle gesprekken roaminggesprekken waarvoor de roamingregels van de EU gelden. Dat betekent dat voor die gesprekken het binnenlandse tarief geldt, ook als een telefoonnummer in een andere lidstaat wordt gebeld.

Jouw soort gesprekken zijn dus "gewoon" internationale gesprekken omdat je in je eigen land bent.
Bekijk origineel bericht

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

4 reacties

Reputatie 5
Badge +1
Je bent de BTW vergeten!
Reputatie 7
Badge +2
Je bent de BTW vergeten!

Bingo

Reputatie 7
Badge +4
Uit je eigen gelinkte wettekst:
"Vanaf 15 mei 2019 geldt voor gesprekken via vaste en mobiele telefoon en per sms tussen EU-landen
een maximumtarief van 19 cent per belminuut (exclusief btw) en 6 cent per sms (exclusief btw). De
btw is niet inbegrepen omdat het btw-tarief afhankelijk is van de EU-lidstaat waar de aanbieder is
gevestigd (in de EU-lidstaten ligt het tussen 17% en 27%)."

Internationale gesprekken en sms'jes (ook wel intra-EU-communicatie genoemd): hiervan is
sprake als een consument belt met een mobiele of vaste telefoon naar een telefoonnummer in een
ander EU-land, terwijl die consument zich in eigen land bevindt.
ROAMING: Wanneer die consument in het buitenland is, zijn alle gesprekken roaminggesprekken waarvoor de roamingregels van de EU gelden. Dat betekent dat voor die gesprekken het binnenlandse tarief geldt, ook als een telefoonnummer in een andere lidstaat wordt gebeld.

Jouw soort gesprekken zijn dus "gewoon" internationale gesprekken omdat je in je eigen land bent.
Reputatie 4
Badge
Aangezien er geen berichten meer zijn geplaatst, ga ik dit topic sluiten. Mochten er nog vragen zijn dan kun je een nieuw topic openen.

Fijne dag! Groet Petra