beantwoord

Bellen naar buitenland

• Aan het warmlopen
  • 2 reacties
Ik stel deze vraag omdat ik iets niet begrijp.
Als ik naar een mobiel nummer in Duitsland bel moet ik (buiten mijn bundel) een starttarief van €0,06 betalen en daar bovenop €0,90 per minuut. Als ik echter naar bijvoorbeeld Frankrijk ga en bel dan naar hetzelfde nummer in Duitsland dan gaat het gewoon uit mijn bundel?
Dit begrijpt toch niemand als het niet gewoon om geld kloppen gaat? Het probleem is niet die paar euro maar ik hoop dat iemand mij dit kan uitleggen.

icon Beste antwoord door eric 22 oktober 2018, 12:07

Sinds vorig jaar heeft de EU wettelijk vastgelegd dat als je gaat roamen in een ander land de gesprekken en data uit je NL bundel moet gaan. De EU heeft niets aangepast aan de manier van afrekenen als je NIET aan het roamen bent in een ander EU land. Dus je betaald vanuit NL nog steeds dezelfde tarieven als voor vorig jaar. Voor de consumenten producten zie je bij bijna alle providers dus van NL naar andere EU nummers nog steeds een buiten de bundel tarief. Binnen de zakelijke markt zijn er al abonnementen waar dit wel in is meegenomen.

In de EU is wel besloten dat vanaf volgend jaar maximaal 19 cent per minuut mag worden gerekend voor bellen naar andere EU-landen (inclusief btw is dat 23 cent in Nederland). Een sms'je mag niet meer dan 6 cent kosten (7 cent inclusief btw). Het prijsplafond is onderdeel van de Electronic Communications Code, een groter pakket aan maatregelen over snel breedband en telecom.

Bekijk origineel bericht
Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

5 Reacties

Reputatie 7
Badge +4
Sinds vorig jaar heeft de EU wettelijk vastgelegd dat als je gaat roamen in een ander land de gesprekken en data uit je NL bundel moet gaan. De EU heeft niets aangepast aan de manier van afrekenen als je NIET aan het roamen bent in een ander EU land. Dus je betaald vanuit NL nog steeds dezelfde tarieven als voor vorig jaar. Voor de consumenten producten zie je bij bijna alle providers dus van NL naar andere EU nummers nog steeds een buiten de bundel tarief. Binnen de zakelijke markt zijn er al abonnementen waar dit wel in is meegenomen.

In de EU is wel besloten dat vanaf volgend jaar maximaal 19 cent per minuut mag worden gerekend voor bellen naar andere EU-landen (inclusief btw is dat 23 cent in Nederland). Een sms'je mag niet meer dan 6 cent kosten (7 cent inclusief btw). Het prijsplafond is onderdeel van de Electronic Communications Code, een groter pakket aan maatregelen over snel breedband en telecom.
Beste Eric,

Bedankt voor de uitleg!
Het is nu helemaal duidelijk. Fijn dat je zo snel reageert.

Michel
Reputatie 5
Badge
Goed om te zien dat je bent geholpen door Eric!

Kan ik op dit moment nog iets voor je doen? 🙂
Nee hoor. Dankjewel.
Het viel me ineens op en vond het vreemd. Vandaar dat ik meteen reageerde. Nu zie ik gelukkig ook de andere kant waarbij de EU het providers steeds moeilijker maakt om wat geld te verdienen.

Michel
Reputatie 5
Badge
Vanwege de inactiviteit in dit topic zal ik deze gaan sluiten. Mochten er nog vragen zijn dan kun je een nieuw topic openen. Fijne dag! Jeroen