F.A.Q.

Alles over de BKR Registratie

  • 11 September 2020
  • 0 reacties
  • 2645 x bekeken

Reputatie 6
Badge +2

Een nieuw abonnement, super vet! Net lekker een tof nieuw mobieltje uitgezocht die je maandelijks gaat afbetalen. Maar wat houdt nou eigenlijk die BKR-registratie precies in? En wat zijn die toetsen die ik moest doen voordat ik een abonnement mocht afsluiten? Dat ga ik je in dit topic gelukkig allemaal uitleggen! Are you ready? Want het is flink wat informatie! 

 

Wat is de WFT en de BKR? 

De Wet op het Financieel Toezicht (WFT) is ingevoerd op 26 april 2017 om consumenten te beschermen tegen hoge abonnementen. Deze wet geldt voor alle providers in Nederland. Ze kijken hierbij naar jouw inkomen, woonlasten en gezinssamenstelling. Bij het bestellen van een abonnement waarbij de telefoon meer dan €250,- kost, wordt dit geregistreerd bij het Bureau Krediet Registratie (BKR). Dit wordt gezien als een lening. Dit is overigens een lening waar je geen rente over betaalt, dus dat is heel chill! 

 

Wat betekent deze wet voor mij? 

Als je een abonnement afsluit waarbij de telefoon meer dan € 250,- kost (dit heet Toestelkrediet), wordt er een Inkomen en Lasten Toets (ILT) uitgevoerd en of je al BKR-registraties hebt staan. Zo kijken we of het financieel haalbaar is voor jou om dit abonnement af te sluiten. Het is hierbij belangrijk dat je de juiste gegevens opgeeft. 

Vanaf hier kunnen er 2 dingen gebeuren, namelijk: je abonnement wordt goed- of afgekeurd. 

Wat gebeurt er als mijn abonnement wordt goedgekeurd? 
Als jouw abonnement wordt goedgekeurd, dan betekent dat dat alle tests een positief resultaat hebben gegeven en dat je het abonnement mét toestel af mag sluiten.  

 

Je kan een proef berekening maken op onze website: De Inkomen en Lasten Toets berekenen
 
Koop je een toestel op afbetaling met een krediet van meer dan €250,-? Dan zijn we verplicht om het krediet op te nemen in het BKR-register. Dat je toestelkrediet in het BKR-register staat is niet automatisch iets negatiefs. De overheid wil alleen dat kredieten ergens geregistreerd staan, om te voorkomen dat consumenten in financiële problemen komen. Zodra het toestelkrediet volledig betaald is, wordt het krediet afgesloten bij het BKR. Daarna is nog 5 jaar te zien dat je een toestelkrediet hebt gehad (én afbetaald). 

 

Mijn aanvraag is afgewezen, wat nu? 

Ai, dat is super jammer! Als je toestelkrediet in totaal meer dan €250,- is, dan zijn wij verplicht om in het BKR-register jouw gegevens (deze heb je tijdens het bestelproces ingevuld) te controleren. Als je een negatieve registratie hebt bij het BKR, dan mogen we jou helaas geen toestelkrediet geven. 
 
Als je toestelkrediet in totaal meer dan €250,- is, dan moeten we ook controleren of je genoeg bestedingsruimte hebt voor het krediet. Daarom hebben we gevraagd om je inkomen en woonlasten op te geven. In de uiteindelijke berekening moeten we ook controleren of je al lopende kredieten hebt. Dit geeft het BKR aan ons door, en kan ervoor zorgen dat we je geen toestelkrediet aanbieden. 
 
Mocht dit gebeuren, dan kun je bij het BKR een inzageverzoek doen. Dit kan via deze link

 

Ik wil géén BKR-registratie, wat kan ik doen? 

In dit geval kun je dan het beste een abonnement afsluiten met een toestelkrediet van minder dan €250,-. Op deze manier vindt er geen registratie plaats in het BKR. 

 

Wat is een achterstandsmelding? 

Dit staat los van het registreren van jouw toestelkrediet. Wanneer er 3 volledige maandtermijnen niet betaald is voor het Toestelkrediet, ontvang je een vooraankondiging van de achterstandsmelding. Wanneer er dan nog niet betaald wordt, moeten wij dit opgeven als achterstand op de aflossing van het Toestelkrediet. Dit leidt vrijwel zeker tot problemen bij een nieuwe kredietaanvraag. Zorg er dus voor dat je op tijd betaalt, dan ontstaan er ook geen problemen, want die zijn natuurlijk nooit leuk! 

 

Wat wordt er met mijn gegevens gedaan en waarom vragen jullie deze? 

Tele2 is wettelijk verplicht om deze gegevens op te vragen. Zo probeert de overheid mensen te beschermen tegen schulden. Tele2 controleert hiermee of het mogelijk is om met de opgegeven gegevens een abonnement met toestel af te sluiten. Zodra je bestelling is afgerond en geaccepteerd, moeten wij deze gegevens op grond van de wet nog vijf jaar bewaren na aflossing van je Toestelkrediet. Als je aanvraag van het Toestelkrediet is afgewezen, vernietigen we jouw gegevens. Wij verwerken deze gegevens volgens de wet die van toepassing is. 

 

Sluit ik mijn krediet bij Tele2 of T-Mobile af? 

Vanaf begin 2019 vormt Tele2 samen met T-Mobile één bedrijf. Vanaf 7 januari 2020 wordt de merknaam Tele2 een handelsnaam van T-Mobile Netherlands BV. 

Een Toestelkrediet sluit je af bij Tele2, waarbij  T-Mobile Netherlands Finance BV dus de kredietaanbieder is. Tele2 incasseert namens T-Mobile Netherlands Finance BV de maandelijkse aflossing van jouw Toestelkrediet automatisch via je maandelijkse factuur. 

Kan ik per maand meer betalen, zodat ik mijn toestelkrediet eerder heb afgelost? 

Dat kan helaas niet! Maar je kunt wel bij het afsluiten van jouw abonnement een eenmalige bijbetaling doen. Hoe meer je dan betaalt, des te minder je maandelijks moet neerleggen voor jouw toestel! 

 

Kan ik mijn toestelkrediet tussentijd in 1 keer aflossen, zodat de BKR-registratie verdwijnt? 

Je mag het Toestelkrediet altijd tussentijds in één keer aflossen. De kredietovereenkomst eindigt dan. Het Toestelkrediet wordt dan ook afgemeld bij het BKR, maar bljift wel 5 jaar zichtbaar als afbetaald krediet. 

 

Wat gebeurt er als ik mijn toestelkrediet in 1 keer ga aflossen?

Wanneer je via MijnTele2 het toestelkrediet afbetaalt (via een iDEAL-betaling) geven we dit binnen 2 werkdagen door aan het BKR. 

 

Als je een afbetaling hebt aangevraagd ontvang je een e-mail met een sms met daarin een iDeal betaallink.
Deze is maximaal 48 uur geldig. Als je betaald hebt ontvang je per sms en e-mail een bevestiging van de betaling.

Wanneer je niet betaalt zal deze afspraak komen te vervallen en zal het toestel gewoon middels de maandelijkse afbetaling in rekening gebracht blijven worden. De einddatum van het abonnement blijft hetzelfde.

 

Hoe snel wordt de afbetaling van het toestelkrediet  verwerkt? 
Is er sprake van een BKR registratie en heb je het toestelkrediet tussen de 1e en 26e van de maand afgelost. Dan wordt de laatste termijn van het toestelkrediet altijd op je volgende maand factuur via automatische incasso in rekening gebracht. 21 dagen nadat je de laatste termijn hebt betaald, wordt je BKR registratie afgemeld. 

Heb je het toestelkrediet tussen de 27e en 31e van de maand afgelost. Dan wordt binnen maximaal 5 werkdagen na de betaling is verwerkt, je BKR registratie afgemeld.

 

Ik ben 18 jaar, maar ik heb nog geen inkomen, wat kan ik doen? 

Als je geen inkomen hebt, kom je niet door de Inkomen en Lasten Toets heen, wat betekent dat je geen abonnement kunt afsluiten waarbij het Toestelkrediet hoger is dan € 250,-. Je ouders/verzorgers zouden voor jou een abonnement kunnen afsluiten op hun naam. Dan wordt de toets met hun gegevens afgenomen. Als dat geen optie is, kun je vooraf een groter bedrag bijbetalen zodat het Toestelkrediet onder de € 250,- komt, je kunt een goedkoper toestel kiezen of je kunt voor een Sim Only abonnement gaan. 

 

Ik hoop dat het zo duidelijker is geworden voor jou en dat je nu weet wat alles precies inhoudt. Mocht je nou nog meer vragen hebben, aarzel niet en laat hier in het topic een reactie achter!  

 

 


0 reacties

Geen reactie

Reageer