beantwoord

Alleen 4g

• 21 november 2018
  • 8 reacties
  • 309 x bekeken

Ik heb meerdere berichten ontvangen van tele2, dat ik 4g moet gaan gebruiken. Dat als ik mijn toestel instelling op 3g laat staan, dat ik dan binnenkort geen internet meer kan gebruiken. Dit vind ik heel raar. Want met alleen 4g verbruik ik veel meer dan 3g lijkt wel, bundel gaat veel sneller op. En ik vind 3g wel voldoende eigenlijk, waarom je klanten verplichten om 4g te gebruiken als er ook locaties zijn waar de 3g beter is dan de 4g?
Sinds ik bij tele2 zit verbruik ik veel meer internet, dan voorheen bij kpn. Is echt meer dan verdubbelt, mijn toestel gebruik ik niet meer. Hoofdzakelijk om te bellen ivm werk.
icon

Beste antwoord door Cypher 21 november 2018, 18:40

Tele2 wil dat jij de 4G/LTE gebruikt omdat dat over hun eigen netwerk gaat, gebruik jij veel 3G dan gaat dat over het T-Mobile netwerk en dat hebben ze liever niet vandaar de berichten.
Het liefst ook nog VoLTE, want dan gaan de gesprekken ook over hun netwerk en niet over die van T-Mobile (3G)
4G laad natuurlijk een stuk sneller vergeleken met 3G maar zou niet meer moeten gebruiken als jij de pagina's en filmpjes met dezelfde kwaliteit binnen haalt, bv een YouTube filmpje die dezelfde beeldinstellingen heeft (144p tot1080p)
Je hebt ook een 4G contract afgesloten en moet daarvoor een 4G ready toestel gebruiken die in de Tele2 lijst voorkomt, gebuik jij dan veel 3G dan kunnen ze maatregelen nemen.
Gebruik jij een 4G ready toestel die niet in hun lijst voorkomt en deze mist een belangrijke frequentie (800 of de 2600MHz) waardoor jij veel 3G gebruikt dan krijg je ook berichten van Tele2 dat je 4G moet gebruiken en geen 3G .
Valt je verbinding trerug op 3G omdat er geen 4G voorhanden is daar kan jij niets aan doen, wel als jezelf 4G uitzet en zo 3G verbruikt.

Het verschil tussen KPN en Tele2 met bv hetzelfde verbruik kan ik niet verklaren.
Bekijk origineel bericht

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

8 reacties

Reputatie 1
4g verbruikt niet meer data dan 3g.
Je hebt met 4g hogere snelheden wat een voordeel is.
Hoeveel data je verbruikt ligt aan welke apps je gebruikt enzo, en je internet gedrag.
In Android heb je in instellingen bijvoorbeeld dataverbruik. Dan kan je precies zien hoeveel welke app verbruikt. Tenzij je Apple hebt geen idee hoe dat daar zit.
Reputatie 7
Badge +5
Tele2 wil dat jij de 4G/LTE gebruikt omdat dat over hun eigen netwerk gaat, gebruik jij veel 3G dan gaat dat over het T-Mobile netwerk en dat hebben ze liever niet vandaar de berichten.
Het liefst ook nog VoLTE, want dan gaan de gesprekken ook over hun netwerk en niet over die van T-Mobile (3G)
4G laad natuurlijk een stuk sneller vergeleken met 3G maar zou niet meer moeten gebruiken als jij de pagina's en filmpjes met dezelfde kwaliteit binnen haalt, bv een YouTube filmpje die dezelfde beeldinstellingen heeft (144p tot1080p)
Je hebt ook een 4G contract afgesloten en moet daarvoor een 4G ready toestel gebruiken die in de Tele2 lijst voorkomt, gebuik jij dan veel 3G dan kunnen ze maatregelen nemen.
Gebruik jij een 4G ready toestel die niet in hun lijst voorkomt en deze mist een belangrijke frequentie (800 of de 2600MHz) waardoor jij veel 3G gebruikt dan krijg je ook berichten van Tele2 dat je 4G moet gebruiken en geen 3G .
Valt je verbinding trerug op 3G omdat er geen 4G voorhanden is daar kan jij niets aan doen, wel als jezelf 4G uitzet en zo 3G verbruikt.

Het verschil tussen KPN en Tele2 met bv hetzelfde verbruik kan ik niet verklaren.
Bedankt voor de reacties, ik weet dat 4g niet meer gebruikt wel dat sommige apps schakelen bij 4G over op een hogere beeld- en geluidskwaliteit. Die extra kwaliteit kost extra data.
Maar het lijkt zo voor mijn gevoel. Want ik ga 2x zo snel door mijn bundel heen als voorheen. Ben lang kpn klant geweest, nooit meer dan 5gb gebruik. En nu binnen 2 weken al door 5gb heen sinds ik 3 maanden klant ben. Zoveel is mijn gebruikers gedrag niet veranderd. Ik gebruik voornamelijk wifi. Maar ik zal nog eens kijken welke apps er mogelijk op de achtergrond blijven draaien. Ik had ook bellen over 4g aan staan en dit uitgezet. Mogelijk scheelt dat. Want dat hoeft voor mij echt niet over 4g.
Reputatie 7
Badge +5
Bedankt voor de reacties, ik weet dat 4g niet meer gebruikt wel dat sommige apps schakelen bij 4G over op een hogere beeld- en geluidskwaliteit. Die extra kwaliteit kost extra data.
Maar het lijkt zo voor mijn gevoel. Want ik ga 2x zo snel door mijn bundel heen als voorheen. Ben lang kpn klant geweest, nooit meer dan 5gb gebruik. En nu binnen 2 weken al door 5gb heen sinds ik 3 maanden klant ben. Zoveel is mijn gebruikers gedrag niet veranderd. Ik gebruik voornamelijk wifi. Maar ik zal nog eens kijken welke apps er mogelijk op de achtergrond blijven draaien. Ik had ook bellen over 4g aan staan en dit uitgezet. Mogelijk scheelt dat. Want dat hoeft voor mij echt niet over 4g.

Ok je bent je dus bewust van dat een hogere kwaliteit extra data verbruikt, en over 4G kan het dan hard gaan.
VoLTE uitzetten is ook iets om uit te proberen ja, zolang je 4G maar niet uitzet want dat vind Tele2 namelijk niet zo leuk.
Krijg je dadelijk berichtjes van ze dat je teveel 3G verbuikt van T-Mobile en ze je afsluiten want je hebt een 4G abonnement afgesloten en geen 3G.
Er zijn apps die ervoor zorgen dat je geen apps op de achtergrond hebt werken (Android). Een voorbeeld is Samsung Max.
Reputatie 7
Badge +2
Zowel op YouTube, Spotify, Netflix en Google play music kun je een lagere stream kwaliteit instellen voor mobiele netwerken, ongeacht de snelheid
Reputatie 5
Badge
Welkom, Balen19!

Ik zie dat er flink wat nuttige informatie is verschaft door onze leden. Kan ik op dit moment nog iets voor je doen?
Reputatie 5
Badge
Vanwege de inactiviteit in dit topic zal ik deze gaan sluiten. Mochten er nog vragen zijn dan kun je een nieuw topic openen. Fijne dag! Groet Jeroen