vraag

Al lange tijd uiterst slecht bereik

• 18 september 2020
  • 17 reacties
  • 317 x bekeken

Sinds een aantal weken heb ik nauwelijks 4g bereik binnenshuis, voorheen haalde ik op deze locatie ongeveer 20mbit/s, wat niet super is maar waar ik wel mee kan leven, echter nu is dat slechts 1-5 mbit/s op een goede dag met regelmatige uitval, net niet goed genoeg om bijvoorbeeld fatsoenlijk youtube te bekijken. Op andere locaties is het vaak stukken beter. Onlangs heb ik verlengd en hierdoor een nieuw toestel en nieuwe simkaart, maar dit maakt ook geen enkel verschil. Toestelhulp geprobeerd etc, nog steeds geen verbetering gezien de instellingen (voor zover ik kan zien) goed staan.

Ik vermoed dat de tele2 mast voor mijn buurt (6545AL) is uitgezet, antennekaart.nl bevestigd dat, echter staat de tele2 dekkingskaart nog steeds op “zeer goed bereik binnenshuis” voor mijn locatie, helaas klopt dat niet. Ik denk dus dat ik de oorzaak wel begrijp maar ik zou vooral graag willen weten of/en wanneer ik ongeveer kan verwachten dat het in orde gemaakt wordt gezien dit al vrij lange tijd zo is.

17 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Klopt. Het Tele2 netwerk is opgegaan in het T-mobile netwerk. Alle klanten worden overgezet naar dat nieuwe netwerk. Moet eind dit jaar zijn afgerond en dan heb je ook 4g roaming.

Klopt. Het Tele2 netwerk is opgegaan in het T-mobile netwerk. Alle klanten worden overgezet naar dat nieuwe netwerk. Moet eind dit jaar zijn afgerond en dan heb je ook 4g roaming.

Hier ben ik van op de hoogte, maar ik zou het erg jammer vinden als ik nog 3 maanden bovenop de afgelopen ± 6 weken moet wachten op fatsoenlijk 4g-bereik. Het zou voor mijn gevoel ook een hoop schelen als de uitschakeling gecommuniceerd zou zijn, of het slechte bereik zichtbaar zou zijn op de dekkingskaart van tele2 met een indicatie van wanneer dat zou zijn opgelost.

Reputatie 7
Badge +1

Geen enkele provider kan dekking binnenshuis garanderen, omdat het afhankelijk is van de constructie (dikke muren, beton, staal). Er staan echter zo veel antennes bij jou in de buurt dat het vrij ondenkbaar is dat je een slechte dekking ervaart. Is het aan de buitenkant van je voordeur al beter? Het enige dat ik kan bedenken is dat er in jouw wijk nu werkzaamheden zijn om het netwerk gereed te maken voor 5G.

Geen enkele provider kan dekking binnenshuis garanderen, omdat het afhankelijk is van de constructie (dikke muren, beton, staal). Er staan echter zo veel antennes bij jou in de buurt dat het vrij ondenkbaar is dat je een slechte dekking ervaart. Is het aan de buitenkant van je voordeur al beter? Het enige dat ik kan bedenken is dat er in jouw wijk nu werkzaamheden zijn om het netwerk gereed te maken voor 5G.

Er bevinden zich 3 masten binnen een straal van iets meer dan 1 kilometer van mijn locatie, een daarvan is ook een tele2 mast geweest. Het is mijns inziens zeer vreemd dat de constructie van mijn woning de tele2 frequenties wel prima/redelijk doorliet, maar niet de tmobile frequenties (waarvan sommige ook nog iets dichterbij staan) doorlaat. Ook ben ik van mening dat als de tele2 dekkingskaart zeer goed bereik binnenshuis aangeeft, ik dat ook in de praktijk moet kunnen verwachten. Daarnaast, zoals ik al zei, voordat de mast was uitgeschakeld, was het bereik niet zo belachelijk slecht, dus dat lijkt mij relevant en genoeg reden om aan te nemen dat het niet aan de constructie van mijn woning ligt. Ik zal een dezer dagen een test doen om te kijken hoe het voor/achter mijn woning is en dat rapporteren.

BIj deze 2 screenshots met oude speedtesten en nieuwe, zoals te zien begonnen de problemen rond 14-7, maar toen zaten er ook nog positieve uitschieters bij.

Buitenshuis haal ik inderdaad betere snelheden, bij de voordeur rond de 14mb/s down en rond de 10mb/s up. In de achtertuin haal ik zelfs bijna 28mb/s down en 12.6 mb/s up. Toch zou ik het jammer vinden als het bereik binnenshuis zo slecht zal blijven, alle bovenstaande screenshots zijn binnenshuis, dus het is niet altijd zo slecht geweest. Misschien dat een medewerker van tele2 betere informatie kan geven over dit probleem?

Reputatie 6
Badge +1

Heb je ook thuis internet van tele2? Dan zou je vowifi kunnen gebruiken. 

Heb je ook thuis internet van tele2? Dan zou je vowifi kunnen gebruiken. 

Helaas, die mogelijkheid heb ik niet.

Nog even een aanvulling: de mast waar ik voorheen verbinding mee maakte, waarvan de tele2 antennes zijn uitgeschakeld heeft zoals eerder vermeld ook tmobile antennes, echter staan deze precies NIET naar mijn buurt gericht (uitgaande van 120 graden sectorantennes zou ik eigenlijk net bereik moeten hebben met die mast maar in de praktijk is dat niet zo, er is een gat van ongeveer 50 graden). De tele2 antennes waren wel naar mijn buurt/woning gericht (of eigenlijk de volledige 360 graden) en bevonden zich ook iets hoger in de mast. Op zich denk ik dus dat het probleem goed genoeg gediagnosticeerd is gezien ik nu weet dat de antenne waar ik nu mee moet verbinden, zich inderdaad aan de andere kant van de woning bevind, en meer muur moet doordringen. Echter zou ik toch willen pleiten voor het verbeteren van de verbinding, ik begrijp dat het te veel gevraagd zou zijn om voor mij de antennes te verdraaien of meer toe te voegen, maar ik hoop toch op een verbetering en ik hoop dat een moderator/medewerker meer licht op deze zaak kan werpen betreffende de (on)mogelijkheden voor een oplossing.

Reputatie 7
Badge +4

Vowifi werkt via elke internet aansluiting!

Vowifi werkt via elke internet aansluiting!

In principe gaat het mij ook niet om de belkwaliteit omdat ik in principe nauwelijks bel, en eigenlijk niet eens weet of dat ook achteruit is gegaan gezien ik deze periode überhaupt niet mobiel heb gebeld.

Reputatie 7
Badge +4

Als ze de antennes naar jou draaien, draaien ze weer weg vanaf een ander. Dat soort ingrepen worden amper gedaan. Er is geen enkel netwerk in Nederland met 100% dekking. Als je buiten een redelijke verbinding hebt kan binnen heel anders uitpakken vanwege de demping van jouw huis, b.v door dubbel glas of isolatie.

Als ze de antennes naar jou draaien, draaien ze weer weg vanaf een ander. Dat soort ingrepen worden amper gedaan. Er is geen enkel netwerk in Nederland met 100% dekking. Als je buiten een redelijke verbinding hebt kan binnen heel anders uitpakken vanwege de demping van jouw huis, b.v door dubbel glas of isolatie.

Juist, hier ben ik het grotendeels mee eens, al vind ik het twijfelachtig om een mast in plaats van de volledige 360 graden uitdrukkelijk niet op een aanliggende wijk te richten. Want let wel, met de tele2 antennes had ik deze problemen niet, en het is ook niet zo dat ik dusdanig achteraf woon dat dit te rechtvaardigen is, ik woon gewoon in een stad. Het lijkt me dan ook redelijk om de dekkingskaart te updaten, want met die informatie zou ik mijn abonnement niet bij tele2 hebben verlengd, eigenlijk dacht ik in eerste instantie dat het aan mijn oude telefoon lag gezien die de laatste tijd meer problemen gaf.

Reputatie 7
Badge +1

Elke provider gebruikt bepaalde frequenties en de (lage) frequenties van Tele2 kunnen een ander bereik hebben gehad dan de frequenties die T-Mobile gebruikt. Ook de richting van de antenne van Tele2 kan anders zijn geweest. Dit is exact waar ze VoWIFI voor hebben uitgevonden, maar dan moet je wel een vaste internet verbinding thuis hebben (maakt niet uit welke provider).

Dit is exact waar ze VoWIFI voor hebben uitgevonden, maar dan moet je wel een vaste internet verbinding thuis hebben (maakt niet uit welke provider).

Gezien ik een onbeperkt abonnement heb wil ik juist kunnen terugvallen op 4g als mijn vaste verbinding slecht is, en zoals eerder gezegd, gaat het mij helemaal niet om het bellen, maar om de tergende achteruitgang van de internetsnelheid sinds het uitschakelen van de tele2 mast. Ik hoop dan ook nog steeds dat een medewerker van tele2 wel op een relevante manier kan reageren.

Reputatie 7
Badge +4

Je kan via de klantenservice een dekking onderzoek laten uitvoeren. Als blijkt dat dit niet anders wordt op korte termijn stellen vaak voor dat je kosteloos je spraak en data abonnement kunt ontbinden. 

Reputatie 5
Badge

Hallo @Nijmegenaar
Welkom op de Community! Bedankt voor jouw duidelijke en uitgebreide uitleg. Je hebt op bepaalde momenten geen goede verbinding thuis. Laten we snel kijken naar een oplossing!

Waarschijnlijk heb je dit allang gedaan maar om het onderzoek goed te starten moet ik dit navragen. Heb je al eens je telefoon helemaal uitgezet en weer opnieuw opgestart? Heb je ook al gekeken of je de laatste updates geïnstalleerd hebt? Dat is wel nodig om een optimale verbinding te kunnen garanderen. Het kan zijn dat er iets niet goed ingesteld staat in je toestel. We hebben hier een topic waarin wordt uitgelegd hoe je de instellingen van jouw toestel controleert. 

Ik hoor graag of dit het helpt, ondertussen maak ik een ticket aan voor de technische dienst zoals @eric aangeeft. Hiervoor ontvang ik graag een telefoonnummer waarop je thuis te bereiken bent. De technische dienst kan namelijk telefonisch contact met je opnemen voor het onderzoek. Dit telefoonnummer mag je in een privebericht aan mij sturen. Als je meer vragen hebt laat het dan weten. Ik sta voor je klaar! :muscle:

De telefoon is inderdaad opnieuw opgestart, en heeft ook alle updates. In principe ben ik bereikbaar op het nummer dat in mijn profiel staat. Alvast bedankt voor de moeite!

Reageer