beantwoord

Al jaren bewust internet geblokkeerd op mobiel abonnement, toch ineens een rekening van ruim € 600 voor internetgebruik, Tele2 verschuilt zich achter nieuwe systemen en sms’jes.


Reputatie 1
  • Rijzende ster
  • 15 reacties
Ik heb al jarenlang een goedkoop abonnement bij Tele2. Ik wil geen gebruik maken van mobiel internet, dus internet heb ik bij mijn abonnement van Tele2 in 2015 laten blokkeren. Internetten doe ik wel gratis via WiFi. De afgelopen twee jaar heb ik ook nog nooit kosten gemaakt voor internet.

Op 27 januari een nieuwe telefoon gekocht. Simkaart overgezet en telefoon geüpdatet, gewoon thuis via m’n eigen WiFi. Na de installatie van de simkaart twee sms’jes van Tele2 ontvangen om mobiele gegevens aan te zetten op m’n telefoon. Mobiele gegevens aanzetten op m’n telefoon is wat anders dan internet aanzetten op mijn telefoon. Bovendien: op mijn abonnement van Tele2 is internet al sinds 2015 geblokkeerd. Ik weet niet anders dan dat. Wanneer ik inlog op mijn account bij Tele2 staat bij mijn gegevens ook aangevinkt: blokkeer internettoegang.

Op 27 januari krijg ik om 16:08 een sms dat ik € 60,50 aan internet heb gebruikt. Ik schrik me rot want dat kan helemaal niet. Internet is immers al sinds 2015 geblokkeerd en ik heb nog nooit kosten voor internet gemaakt. Waar is het mis gegaan en wat moet ik doen? Twee minuten later, om 16:10 - ik ben net van de schrik van € 60,50 bekomen en nog aan het bedenken wat ik moet doen - krijg ik weer een sms van Tele2: ik ben afgesloten omdat ik teveel internet heb gebruikt. Wanneer ik vervolgens inlog bij Tele2 blijkt dat ik voor € 609 aan internet heb verbruikt.

Ik heb een klacht verzonden naar Tele2. De reactie van Tele2: maar we hebben u toch geïnformeerd door het sturen van twee sms’jes? Ja de eerste dat ik € 60,50 internetkosten heb gemaakt en twee minuten later dat ik afgesloten ben omdat het blijkbaar bij Tele2 mogelijk is om in twee minuten € 550 aan internetkosten te maken (gewoon in Nederland hé, niet in de VS of zo).

Afgezien dat het al bijzonder is dat ik deze kosten sowieso kan maken omdat internet bij mij is geblokkeerd, geeft de tijd tussen de door Tele2 verzonden sms’jes voor een klant geen mogelijkheid om maatregelen te treffen. Zelfs contact opnemen met Tele2 neemt al meer tijd in beslag dan twee minuten. En het korte tijdsbestek waarin het deze sms’jes door Tele2 zijn verzonden geeft niet echt blijk van enige zorg voor de klanten van Tele2. De indruk ontstaat dat Tele2 zich vooral verschuilt achter “we hebben u toch geïnformeerd” in plaats van in te zien dat dit toch echt diep triest is dat dit voor kan komen bij de klanten van Tele2 - vooral bij een abonnement waar de mogelijkheid tot internetten al een paar jaar is geblokkeerd - en dat dit weinig tot niets te maken heeft met afdoende zorgplicht om klanten van Tele2 te waarschuwen voor uit de hand lopende kosten.

Op mijn mededeling aan Tele2 dat mijn internet is geblokkeerd en dat ik dat ook zie staan bij mijn gegevens als ik inlog bij Tele2 krijg ik te horen van de medewerker van Tele2 dat ze geen blokkade kunnen zien omdat Tele2 een nieuw systeem heeft. Ja ze kunnen wel zien dat er een blokkade is geweest, maar in hun nieuwe systeem staat er geen blokkade meer. Maar als ik inlog zie ik toch echt een vinkje staan dat mijn internet is geblokkeerd.

Dit begint te lijken op een niet onaardig verdienmodel voor Tele2: zorg dat klanten een goedkoop abonnement hebben, geef de indruk dat op hun abonnement internet is geblokkeerd, zelfs als de klant zelf inlogt bij Tele2. En als de klant dan - op voor de klant onverklaarbare redenen - toch mb’s afneemt, breng voor elke mb het 200-voudige in rekening dan wat gangbaar is bij een abonnement mét internet én stuur zo laat mogelijk of zo snel mogelijk opvolgend sms’jes naar de klant zodat dat de klant niets meer kan ondernemen. Verschuil je vervolgens achter de goede informatieverstrekking via de verzonden sms’jes en achter nieuwe systemen bij Tele2 die blijkbaar vooral het probleem van de klant zijn. Toon vooral geen begrip voor deze onzinnige situatie waar iemand die al jaren klant is in terecht is gekomen omdat “de systemen” van Tele2 de internet-blokkade niet goed hebben staan. Maak het vooral het probleem van de klant en sluit af met: “wij doen er alles aan om ervoor te zorgen dat u een tevreden klant blijft”....

Ik hoop dat ik mij vergis dat geld verdienen een grotere drijfveer voor Tele2 is dan de zorg voor tevreden klanten. Op dit moment verschuilt de “klantenservice” van Tele2 zich echter achter hun systemen ten koste van de klant.

Is er iemand bij Tele2 die wel snapt dat hier iets goed fout is gegaan en begrijpt dat het verschuilen achter nieuwe systemen en sms-jes niet bijdragen aan een positieve klantervaring wanneer je geconfronteerd wordt met een rekening van € 609? Het moet toch mogelijk zijn voordat ik straks in een administratieve molen terechtkom met aanmaningen en incasso’s om zonder inzet van consumentenprogramma’s dit recht te zetten? Wie heeft hier ervaring mee en heeft dé oplossing?

icon Beste antwoord door JeroenK van Tele2 15 februari 2018, 08:10

Goedemorgen Edyta,

Ik kan me goed voorstellen dat je schrikt van zo'n enorm bedrag als je er vanuit ging dat je geen data kon gebruiken met je abonnement.
Helaas kunnen wij deze kosten niet vergoeden. Als provider hebben wij de plicht om je te waarschuwen voor oplopende (data) kosten, dit hebben wij gedaan middels het versturen van waarschuwing sms'jes.

De datakosten zijn ontstaan op 27.01.2018. De blokkade tot internettoegang is op 29.01.2018 actief gezet door een collega van de klantenservice. Kortom, de kosten zijn gemaakt voordat de blokkade actief is gezet.
Zoals eerder aangegeven zullen wij geen vergoeding geven voor deze kosten. Mijn excuses voor het ongemak.

Bekijk origineel bericht
Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

69 Reacties

Reputatie 7
Badge +4
Als je een smartphone gebruikt zonder data abonnement, dan loop je de kans dat de mobiel zelf beslist om mobiele data te gaan gebruiken, of je bent vergeten het vinkje UIT te zetten.
Tele2 verkoopt geen abonnementen zonder internet, wel verkochten ze abonnementen zonder internetbundel waardoor je 1 euro per MB aan data betaald.

Hoe zet je wifi assist uit?
https://www.iphoned.nl/tips/wifi-assist-uitschakelen/
Reputatie 1
kijk in de bijlage: staat duidelijk in mijn gegevens bij tele2 : internettoegang blokkeren: vinkje.
Dit vinkje heb ik al jaren om dit soort ongeluken te voorkomen.

Geloof me, tele2 geeft je geen cent terug. Er is altijd wel een smoesje waardoor het jouw schuld is en je zal gewoon moeten betalen. Al jaren een abonnement? Misschien eens tijd om verder te zoeken.
Reputatie 7
Badge +4
Kwek schreef:

Geloof me, tele2 geeft je geen cent terug. Er is altijd wel een smoesje waardoor het jouw schuld is en je zal gewoon moeten betalen. Al jaren een abonnement? Misschien eens tijd om verder te zoeken.



Nou, dat is wel een hele boute uitspraak. Wacht maar eens even af wat een moderator op jouw vraag gaat antwoorden. Heb je jouw telefoonnummer en geboortedatum in je profiel ingevuld?
Reputatie 7
Badge +4
Forum is van slag
Reputatie 7
Badge +4
Forum is de weg kwijt
Reputatie 7
Badge +4
Forum is op hol geslagen
Reputatie 1
Kwek schreef:

Geloof me, tele2 geeft je geen cent terug. Er is altijd wel een smoesje waardoor het jouw schuld is en je zal gewoon moeten betalen. Al jaren een abonnement? Misschien eens tijd om verder te zoeken.

Reputatie 1
Het lijkt alsof ze dit soort dingen expres doen om bij de mensen met een te goedkoop abonnement alsnog een slaatje te slaan en weg te jagen. Dit voelt als een steek in je rug, je weet niet wanneer ze toeslaan. Lijkt op een Bananenrepubliek, maar dan in Nederland.
Reputatie 7
Badge +1
Nou, als ze mensen met een goedkoop abonnement niet meer willen, kunnen ze het makkelijk aanpassen hoor, briefje met nieuwe tarieven, bundels en voorwaarden, jij mag kiezen als je het door wilt of ontbinden.

Anyways, al heb je zelf de instellingen voor mobiele internet geïnstalleerd en deze geactiveerd, geblokkeerd is geblokkeerd lijkt mij, en daar sta je wel sterk in in het geval dat je niet direct met Tele2 uitkomt, maar daarover kan alleen iemand van Tele2 zelf iets van zeggen... @Kwek is (net als jij en ik) geen Tele2 medewerker, lijkt me erg onwaarschijnlijk dat hij al weet dat Tele2 jou geval niet verder gaat onderzoeken en dat je de rekening "gewoon zou moeten betalen."
Ook kom je niet uit met Tele2, kun je dat snel bij de geschillencommissie of juridisch loket terecht.


Alleen een tip, maak een duidelijker foto, of een print van de mijn Tele2 scherm, foto is niet leesbaar.
Reputatie 7
Badge
Edyta schreef:

Het lijkt alsof ze dit soort dingen expres doen om bij de mensen met een te goedkoop abonnement alsnog een slaatje te slaan en weg te jagen. Dit voelt als een steek in je rug, je weet niet wanneer ze toeslaan. Lijkt op een Bananenrepubliek, maar dan in Nederland.



Nee dit soort dingen doen ze niet expres. Maar het is gewoon een regel dat gebruik maken van internet op je mb zonder bundel 1 euro per mb kost en bij prepaid 2.50 per mb. Erg duur dat wel , maar de prijs is bekend

Ik heb er nog nooit eerder van gehoord dat je internet toegang bij Tele2 kunt blokkeren. Meestal wordt geadviseerd je mobiele gegevens helemaal uit te schakelen wanneer je gebruik maakt van WiFi omdat bij een zwak Wifi signaal , WiFi overschakelt naar 4G .
Je bent altijd en overal zelf verantwoordelijk voor je internetgebruik en de instellingen op je telefoon.
550 mb gebruiken in een paar minuten is zonder bundel helemaal niet zo moeilijk.
Kan me voorstellen dat je schrikt van het bedrag wat je moet gaan betalen. Op de factuur straks zal gespecificeerd staan op welk tijdstip de mb 's zijn verbruikt.
Door mobiele gegevens aan te zetten op je nieuwe telefoon heb je de mogelijkheid gecreëerd internet te kunnen gebruiken.
Reputatie 1
Rena Chan schreef:

Nou, als ze mensen met een goedkoop abonnement niet meer willen, kunnen ze het makkelijk aanpassen hoor, briefje met nieuwe tarieven, bundels en voorwaarden, jij mag kiezen als je het door wilt of ontbinden.

Anyways, al heb je zelf de instellingen voor mobiele internet geïnstalleerd en deze geactiveerd, geblokkeerd is geblokkeerd lijkt mij, en daar sta je wel sterk in in het geval dat je niet direct met Tele2 uitkomt, maar daarover kan alleen iemand van Tele2 zelf iets van zeggen... @Kwek is (net als jij en ik) geen Tele2 medewerker, lijkt me erg onwaarschijnlijk dat hij al weet dat Tele2 jou geval niet verder gaat onderzoeken en dat je de rekening "gewoon zou moeten betalen."
Ook kom je niet uit met Tele2, kun je dat snel bij de geschillencommissie of juridisch loket terecht.


Alleen een tip, maak een duidelijker foto, of een print van de mijn Tele2 scherm, foto is niet leesbaar.

Reputatie 1
dank je wel voor je tip. Ik ga zeker naar de geschillencommissie of zoiets .
Reputatie 1
Estherunlimited schreef:

Edyta schreef:

Het lijkt alsof ze dit soort dingen expres doen om bij de mensen met een te goedkoop abonnement alsnog een slaatje te slaan en weg te jagen. Dit voelt als een steek in je rug, je weet niet wanneer ze toeslaan. Lijkt op een Bananenrepubliek, maar dan in Nederland.



Nee dit soort dingen doen ze niet expres. Maar het is gewoon een regel dat gebruik maken van internet op je mb zonder bundel 1 euro per mb kost en bij prepaid 2.50 per mb. Erg duur dat wel , maar de prijs is bekend

Ik heb er nog nooit eerder van gehoord dat je internet toegang bij Tele2 kunt blokkeren. Meestal wordt geadviseerd je mobiele gegevens helemaal uit te schakelen wanneer je gebruik maakt van WiFi omdat bij een zwak Wifi signaal , WiFi overschakelt naar 4G .
Je bent altijd en overal zelf verantwoordelijk voor je internetgebruik en de instellingen op je telefoon.
550 mb gebruiken in een paar minuten is zonder bundel helemaal niet zo moeilijk.
Kan me voorstellen dat je schrikt van het bedrag wat je moet gaan betalen. Op de factuur straks zal gespecificeerd staan op welk tijdstip de mb 's zijn verbruikt.
Door mobiele gegevens aan te zetten op je nieuwe telefoon heb je de mogelijkheid gecreëerd internet te kunnen gebruiken.

Reputatie 1
Je schrijft : " Meestal wordt geadviseerd je mobiele gegevens helemaal uit te schakelen ". Ik kreeg 2 sms van tele2 om mobiele gegevens juist aan te zetten. Bewuste actie van Tele2 en dan vervolgens 1Euro per MB in rekening te brengen. Hierdoor word je echt op het verkeerde been gebracht. En ik heb toch echt blokkering op internettoegang (jammer dat op de foto niet echt leesbaar is)
Kwek schreef:

Geloof me, tele2 geeft je geen cent terug. Er is altijd wel een smoesje waardoor het jouw schuld is en je zal gewoon moeten betalen. Al jaren een abonnement? Misschien eens tijd om verder te zoeken.



Ben ik wel mee eens helaas
Reputatie 7
Badge +1
Via de klantenservice kan de klant inderdaad een interne blokkering aanvragen, en dat zie je terug op mijn Tele2.




Maar goed, verdere discussie zonder een officiële reactie van Tele2 heeft volgens mij geen zin.

Waarschijnlijk morgen zal je topic door een moderator opgepakt worden en hoor je dat ze het van denken.

*als je een reactie quote, kun je daaronder schrijven, hoef je geen twee reacties achter elkaar te plaatsen.
Edyta schreef:

kijk in de bijlage: staat duidelijk in mijn gegevens bij tele2 : internettoegang blokkeren: vinkje.
Dit vinkje heb ik al jaren om dit soort ongeluken te voorkomen.



Idd jammer dat de pic niet zo goed te zien is
Reputatie 3
Edyta schreef:

Je schrijft : " Meestal wordt geadviseerd je mobiele gegevens helemaal uit te schakelen ". Ik kreeg 2 sms van tele2 om mobiele gegevens juist aan te zetten. Bewuste actie van Tele2 en dan vervolgens 1Euro per MB in rekening te brengen. Hierdoor word je echt op het verkeerde been gebracht. En ik heb toch echt blokkering op internettoegang (jammer dat op de foto niet echt leesbaar is)



Kan het zijn dat je een blokkering hebt op betaalde internet servicediensten ? Dat is op zich prima maar geen blokkering van je internetgebruik.
Je internet uitschakelen op je mobiel doe je door bij je instellingen van mobiel netwerk het vinkje weg te halen. Jij hebt het in je onwetendheid juist aangezet. Bij het plaatsen van een simkaart krijg je die Tele2 sms Jes standaard gestuurd. Die moet je goed lezen voor je advies opvolgt
Wacht gewoon even af tot er iemand van Tele2 reageert. Ze kunnen in de systemen zien wat jij hebt geblokkeerd en dat kunnen de gewone klanten niet.
Naar de geschillencommissie kun je altijd nog.....
Even rustig afwachten.
Reputatie 5
Badge
Gezien de tarieven zal je mogelijk nog een oud abonnement hebben. Je telefoon kan snel data verbruiken en vandaar dat je de sms’jes ook snel achter elkaar hebt ontvangen. Echter, bewijs je duidelijk dat er bij jouw abonnement een blokkade ingesteld zou moeten zijn dus zou Tele2 dat ook moeten waarmaken. Kortom, Tele2 moet natuurlijk uitzoeken waarom de blokkade in praktijk bij jou niet werkt maar ook een correctie op de berekende kosten lijkt zeker op zijn plaats. Zorg dat je je gegevens invult in je forumprofiel, zodat een Tele2 medewerker meteen je gegevens erbij kan zoeken zodra een Tele2 medewerker je topic behandelt.
Reputatie 5
Badge
Goedemorgen Edyta,

Ik kan me goed voorstellen dat je schrikt van zo'n enorm bedrag als je er vanuit ging dat je geen data kon gebruiken met je abonnement.
Helaas kunnen wij deze kosten niet vergoeden. Als provider hebben wij de plicht om je te waarschuwen voor oplopende (data) kosten, dit hebben wij gedaan middels het versturen van waarschuwing sms'jes.

De datakosten zijn ontstaan op 27.01.2018. De blokkade tot internettoegang is op 29.01.2018 actief gezet door een collega van de klantenservice. Kortom, de kosten zijn gemaakt voordat de blokkade actief is gezet.
Zoals eerder aangegeven zullen wij geen vergoeding geven voor deze kosten. Mijn excuses voor het ongemak.
JeroenK van Tele2 schreef:

Goedemorgen Edyta,

Ik kan me goed voorstellen dat je schrikt van zo'n enorm bedrag als je er vanuit ging dat je geen data kon gebruiken met je abonnement.
Helaas kunnen wij deze kosten niet vergoeden. Als provider hebben wij de plicht om je te waarschuwen voor oplopende (data) kosten, dit hebben wij gedaan middels het versturen van waarschuwing sms'jes.

De datakosten zijn ontstaan op 27.01.2018. De blokkade tot internettoegang is op 29.01.2018 actief gezet door een collega van de klantenservice. Kortom, de kosten zijn gemaakt voordat de blokkade actief is gezet.
Zoals eerder aangegeven zullen wij geen vergoeding geven voor deze kosten. Mijn excuses voor het ongemak.



Had ik wel geweten. Deden jullie ook een x bij mij,was 80 euro. Jullie zullen nooit toegeven dat jullie fout hebben gemaakt merk ik. Jammer is dat. Is altijd de klant.
Ik zit helaas nog anderhalf jaar vast aan jullie met abbo maar ik denk dat ik wegga na die tijd bij jullie na ong 5 jaar. Is elke x de klant en Tele 2 doet niks fout. Zelfs met mijn topic over factuur geven jullie laptop en mijn tel Iphone de schuld en kijken niet naar jullie. Het ligt echt aan Tele2 met factuur en is nog steeds niet opgelost,geen Tele2 medewerker reageert er meer op. Zou vandaag de factuur krijgen,nou heb nog steeds niet. jullie site doet het ook niet: staat site niet beschikbaar. Laatste tijd is er elke x wel wat bij jullie helaas.
Reputatie 7
Badge +1
Als je NA dat je internet gebruikt hebt een blokkering aanvraagt, kun je niet verwachten dat de provider dat met terug werkende kracht uitvoert.

Ik ging vanuit dat TS de internet toegang al daarvoor doorgevoerd had, blikt dus niet zo, dan maakt TS ook geen kans bij de geschillencommissie of andere instanties....

Mobiel gegevens aanzetten als je geen internet bundel heb is niet slim.
Rena Chan schreef:

Als je NA dat je internet gebruikt hebt een blokkering aanvraagt, kun je niet verwachten dat de provider dat met terug werkende kracht uitvoert.

Ik ging vanuit dat TS de internet toegang al daarvoor doorgevoerd had, blikt dus niet zo, dan maakt TS ook geen kans bij de geschillencommissie of andere instanties....

Mobiel gegevens aanzetten als je geen internet bundel heb is niet slim.



Hoezo blijkt niet zo? Tele2 kan ook fout maken he? Is altijd de klant die fout maakt volgens hun.