beantwoord

4G voor thuis zonder datalimiet

• 9 december 2015
  • 8 reacties
  • 17412 x bekeken

Beste Tele2,

Gaan jullie binnenkort ook komen met 4G voor thuis zonder datalimiet?
Ik woon in het buitengebied en heb erg traag internet.
KPN is het kortgeleden gestart, alleen die datalimieten zijn veel te klein.
icon

Beste antwoord door hermanhaasnoot 10 december 2015, 13:02

Hallo Basek,

Voor bewoners van het zogenaamde buitengebied is het extreem belangrijk om goed uit te zoeken welke telecom-provider de beste 4G-dekking op jouw woon-adres kan garanderen. De dekkingskaarten op 4Gmasten.nl
kunnen daarbij een heel nuttig hulpmiddel zijn. Evenals netwerk-ervaringen van buren en overige dorpsgenoten. Bij die telecom-provider, met de beste 4G-Netwerk-bereik, neem
je een mobiele abonnement met de maximale data-bundel die zij aanbieden.

Veel telecom-providers bieden al acht
tot tien GigaByte per maand aan als maximale data-bundel. Tele2 op dit moment maximaal 24 GB per maand, in combinatie met een toestel-abonnement. Dat is ongeveer 800 MegaByte per etmaal. Daar moet je toch wel mee kunnen uitkomen?

Bij internet-zonder-datalimiet raakt het gloednieuwe 4G-Netwerk binnen de kortste keren helemaal verstopt. En dat is ook niet de bedoeling van Tele2.

Succes!

Herman Haasnoot
Bekijk origineel bericht

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

8 reacties

Reputatie 5
Badge +4
Hallo Basek,

Voor bewoners van het zogenaamde buitengebied is het extreem belangrijk om goed uit te zoeken welke telecom-provider de beste 4G-dekking op jouw woon-adres kan garanderen. De dekkingskaarten op 4Gmasten.nl
kunnen daarbij een heel nuttig hulpmiddel zijn. Evenals netwerk-ervaringen van buren en overige dorpsgenoten. Bij die telecom-provider, met de beste 4G-Netwerk-bereik, neem
je een mobiele abonnement met de maximale data-bundel die zij aanbieden.

Veel telecom-providers bieden al acht
tot tien GigaByte per maand aan als maximale data-bundel. Tele2 op dit moment maximaal 24 GB per maand, in combinatie met een toestel-abonnement. Dat is ongeveer 800 MegaByte per etmaal. Daar moet je toch wel mee kunnen uitkomen?

Bij internet-zonder-datalimiet raakt het gloednieuwe 4G-Netwerk binnen de kortste keren helemaal verstopt. En dat is ook niet de bedoeling van Tele2.

Succes!

Herman Haasnoot
Beste Herman,

Dank voor je antwoord.
Ik zoek juist 4G voor (alleen) thuis omdat wij in een buitengebied wonen. Het is voor ons bedrijf (grote bestanden) maar bijvoorbeeld ook om regelmatig Netflix te kijken. Dus minimaal 500 Gb per maand.
4G laat dat dus niet toe omdat het netwerk dan snel zal gaan verstoppen.

Maar wellicht komt er in de nabije toekomst een oplossing in de vorm van 5G?

Vriendelijke groet,
Basek
Badge +5
5G wordt pas na 2020 uitgerold in Nederland.
Zo vreemd zou het helemaal niet zijn als Tele2 ook mee gaat doen met 4G voor thuis/buitengebied. KPN is hier inderdaad mee gestart en biedt in combinatie met KPN Compleet een maximale bundel van 100 GB. T-Mobile is onlangs met een test begonnen waar iedereen zich voor op kon geven. Zij bieden momenteel bundels van 30GB, 100GB en 200 GB. Voor de nachtelijke uren geldt er helemaal geen limiet en kun je dus onbeperkt downloaden.

Het zou me dan ook niet verbazen als Tele2 de mogelijkheden onderzoekt om hier ook iets mee te gaan doen. De aanwas van nieuwe 4G-klanten valt namelijk nog behoorlijk tegen, zoals onlangs uit de kwartaalresultaten bleek. Met 4G voor thuis zouden ze kunnen scoren, als ze met een goede constructie komen.

Wel lijkt het me dan verstandig om dat soort abonnementen alleen toegang te geven tot het 4G-netwerk van Tele2 zelf en niet tot het 3G-netwerk van T-mobile (zoals bij de mobiele abonnementen gebeurt). Op die manier blijven de kosten beheersbaar.
Zodra de datalimieten vervallen wordt het interessant.
Wirelessxs.nl is daarom een goede. Alleen installeren zij pas hun antennes als er voldoende animo is in een bepaalde regio.
Ik denk dat het vanaf nu hard gaat met de aanbieders. Tele2 zou zeker iets kunnen betekenen.

T-Mobile heeft een mooi aanbod maar voor mij niet voldoende. En 's nachts onbeperkt heb ik weinig aan want dan slaap ik. En films downloaden doe ik niet. Je zou bijna denken dat ze dat stimuleren met deze mogelijkheid.
Misschien komt Tele2 als uitdager van de markt wel als eerste met een echt interessant 4G voor thuis aanbod. Maar de alternatieven groeien inderdaad en dat is maar goed ook!
Reputatie 7
Badge +4
Technisch is het helemaal geen probleem om alleen 4G access te geven en T-Mobile te blokkeren. Maar zolang ze nog niet overal indoor dekking hebben krijg je zo klanten die geen enkele toegang hebben. Het bouwproces gaat nu wel in rap tempo gezien de eigen info en van 4gmasten.nl, dus in de komende maanden kunnen we misschien wel wat a la 4G only verwachten?
Misschien zouden ze net als KPN met een postcode check kunnen komen die rekening houdt met de 4G-dekking en capaciteit en ook nog kijkt naar de mogelijk te behalen snelheid met vast internet. Daar komen alleen klanten met een snelheid lager dan 6 Mbit/s in aanmerking voor 4G voor thuis.