vraag

4G-simkaart in mobiele router

• 22 augustus 2019
  • 15 reacties
  • 530 x bekeken

Ik lees net op NU.nl dat Tele2 een rechtzaak heeft verloren betreffende het gebruik van een 4G-simkaart in een mobiele router i.c.m. een sim-only abonnement. Lijkt mij goed nieuws. Betekent dit dat het gebruik van een 4G-simkaart in een mobiele router dus weer is toegestaan zolang de voorwaarden (nog) niet zijn aangepast? Hier de link naar het artikel: https://www.nu.nl/tech/5981667/tele2-klant-mag-van-rechter-simkaart-gebruiken-in-hotspot-voor-4g-netwerk.html

15 reacties

Reputatie 5
Badge +1
Ik zou maar liever wachten op het hoger beroep. Prettig als het zo is, maar niet voor niets dat ze data en spraak over andere nummers willen laten lopen. Volgens mij is dit nog geen gelopen race.
Reputatie 6
Badge +1
Er staat nergens dat er hoger beroep (dit is civiel rechterlijk) is aangetekend. Met deze uitspraak kan een ieder een 4G sim legaal in een Mifi router stoppen omdat er jurisprudentie is.
Reputatie 7
Badge +2
Bijzonder dat de rechter het zo oordeelt wanneer de ACM zelf de regels stelt.
Reputatie 7
Badge +5
Er staat nergens dat er hoger beroep (dit is civiel rechterlijk) is aangetekend. Met deze uitspraak kan een ieder een 4G sim legaal in een Mifi router stoppen omdat er jurisprudentie is.
Idd zoals het er nu naar uitziet mag het gewoon, zo een uitspraak schept een precedent.
Reputatie 6
Badge +1
Bijzonder dat de rechter het zo oordeelt wanneer de ACM zelf de regels stelt.

Dat is normaal in onze democratie en dat noemt men de Trias politica, de wetgevende, uitvoerende en rechterlijke macht. Rechters worden voor het leven benoemd en komen onafhankelijk tot hun oordeel.
Reputatie 7
Badge
Nu.nl gaat in haar sensatie drift weer eens kort door de bocht. De reden van deze uitspraak is dat het verbod bij deze klant nog helemaal niet in de voorwaarden stond opgenomen. Tele2 kon het de klant dus niet verbieden op grond van de toepasselijke voorwaarden. Dat het van de ACM niet mag is vervolgens het probleem van Tele2 en niet van de klant., maar daar hoefde de rechter geen uitspraak over te doen.
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBNHO:2019:6559&showbutton=true&keyword=Tele2

Inmiddels is het gewoon opgenomen in de voorwaarden, artikel 4.5.10.
https://cdn.tele2.nl/wp-content/uploads/2019/07/05124935/Algemene-Voorwaarden-Tele2-Mobiele-Diensten-vanaf-1-juli-2019.pdf

De uitspraak geldt dus niet voor alle unlimited gebruikers. Het ligt eraan welke voorwaarden van toepassing zijn. Daarnaast mag het van de ACM nog steeds niet, daar heeft deze uitspraak geen invloed op.
Reputatie 7
Badge +2
A kijk duidelijk...
In principe lijkt het mij sowieso een "lood om oud ijzer" verhaal, want ik gebruik nu ook een 2e simkaart in een aparte telefoon die alleen fungeert als een hotspot 24/7. Doe je precies hetzelfde als in een MiFi router. Werkt als een trein 😉
Reputatie 7
Badge
In principe lijkt het mij sowieso een "lood om oud ijzer" verhaal, want ik gebruik nu ook een 2e simkaart in een aparte telefoon die alleen fungeert als een hotspot 24/7. Doe je precies hetzelfde als in een MiFi router. Werkt als een trein ;-)
Artikel 6.1.3. Dat het technisch mogelijk is, wil niet zeggen dat het mag of dat Tele2 je niet mag afsluiten.
Precies zoals in het desbetreffende artikel staat: "normaal eigen gebruik". En dat doe ik al 3 jaar lang 🙂 Overigens is tethering niet verboden i.h.k.v. netneutraliteit.
Reputatie 7
Badge +2
In principe lijkt het mij sowieso een "lood om oud ijzer" verhaal, want ik gebruik nu ook een 2e simkaart in een aparte telefoon die alleen fungeert als een hotspot 24/7. Doe je precies hetzelfde als in een MiFi router. Werkt als een trein ;-)
Punt van acm is dat 06 nrs schaars zijn, als elke m2m applicatie een 06 nummer zou gebruiken raken ze op. Dus daarvoor is een 097 nr voor bedacht.

Poviders gaan niet echt streng op controleren is de regel, en meeste providers bieden ook Internet only abonnement aan met een 097nr.

Tele2 is de uitzondering, ze bieden geen 097 nr voor consumenten en controleren het gebruik op mi-fis wel.
Reputatie 7
Badge
Precies zoals in het desbetreffende artikel staat: "normaal eigen gebruik". En dat doe ik al 3 jaar lang 🙂 Overigens is tethering niet verboden i.h.k.v. netneutraliteit.
Zolang je daar met je eigen device op zit dus. Niet de visite.
Reputatie 6
Badge +1
Normaal eigen gebruik is natuurlijk een rekbaar begrip. Zolang er een FUP is en geen harde datalimiet blijft het gissen. En dat je laat tetheren door de familie mag dat dan wel?
Reputatie 5
Badge +1
Zolang je een mobieltje gebruikt als hotspot kun je de hele camping laten meegenieten.
Reputatie 7
Badge
Zolang je een mobieltje gebruikt als hotspot kun je de hele camping laten meegenieten.
Dat kan wel, maar mag dus niet.

Reageer