beantwoord

4G netwerk met een 3G toestel


Zie de melding van Tele2 aangaande het 4G netwerk.

Ik heb nog een oud toestel [Iphone 4s] met 3G. Gaat dit 4G only beleid gevolgen hebben voor mijn (sim-only) abonnement of verbinding?
Of kan ik gewoon naar hartelust gebruik blijven maken van mijn toestel en abonnement?

icon Beste antwoord door Maurice niet meer van Tele2 14 januari 2017, 14:56

eric schreef:

Pas als je een nieuwe abonnement afsluit na 1 februari, of verlengt naar een nieuw abonnement moet je aan die voorwaarde voldoen. Dus voor de huidige klanten veranderd er niets.



Feitelijk staat het al eerder in de fair use policy. We gaan er nu alleen echt werk van maken. Er is een topic aangemaakt dat hier meer duidelijkheid over geeft. Deze vinden jullie hier:
https://forum.tele2.nl/actuele-informatie-nieuws-acties-174/4g-only-abonnementen-tele2-62383

Bekijk origineel bericht
Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

66 Reacties

Reputatie 7
Badge +4
Pas als je een nieuwe abonnement afsluit na 1 februari, of verlengt naar een nieuw abonnement moet je aan die voorwaarde voldoen. Dus voor de huidige klanten veranderd er niets.
Reputatie 4
Badge
Ik heb net contact gehad met de klantenservice. Ik heb nu drie abonnementen bij tele2 en was van plan daar vandaag een vierde aan toe te voegen voor mijn broertje met een iPhone 5. De medewerker raadde dit af, omdat je blijkbaar nu ook al aan die voorwaarde moet voldoen.

Wat dit betekent voor bestaande abonnementen, weet ik echter niet. Maar omdat jij nooit met deze voorwaarden akkoord bent gegaan, ga ik er vanuit dat je gewoon gebruik kunt blijven maken van je abonnement.
Pas als je verlengt krijg je te maken met deze blokkade. Niet verlengen dus DaanHai. Loop je eenmaal die blokkade op is dat geen reden om je abo kostelois te kunnen opzeggen. Tele2 was ooit born to be cheap maar is uitgegroeid tot....?? nou ja vul zelf maar in. Nooit eigen 3G netwerk gehad daarom willen ze ervan af.
Klanten moeten maar een 4G toestel aanschaffen liefst bij hen........
Reputatie 7
Badge +5
Het liefst een 4G toestel dat VoIP ondersteund Karin, dat is voor Tele2 het goedkoopst/meer winstmarge.
Tele2 wil alles over hun 4G netwerk, spraak en data.
Iets wat natuurlijk begrijpelijk is, zou ik ook willen als ik een 4G netwerk bezat 😛

Maar wat ik ervan begrijp is dat abo's na 1feb afgesloten worden deze abo vorm hebben.
Die daarvoor gewoon 3G kunnen blijven bellen, geen nieuw toestel aan hoeven te schaffen.
Iemand die een nieuwe abo neemt of verlengt, neemt er meestal ook een smartphone bij.
Die is dan voor hun 4G netwerk geschikt (4G/VoIP) dan blijven de sim only klanten over.
Reputatie 4
Badge
karin303 schreef:

Pas als je verlengt krijg je te maken met deze blokkade. Niet verlengen dus DaanHai. Loop je eenmaal die blokkade op is dat geen reden om je abo kostelois te kunnen opzeggen. Tele2 was ooit born to be cheap maar is uitgegroeid tot....?? nou ja vul zelf maar in. Nooit eigen 3G netwerk gehad daarom willen ze ervan af.
Klanten moeten maar een 4G toestel aanschaffen liefst bij hen........



Ik wilde een nieuw abonnement afsluiten, niet verlengen. Dat ga ik nu dus inderdaad ook niet doen.

Maar goed, dat is verder niet belangrijk voor het probleem van Ricky.


Overigens vind ik wel dat Tele2 klanten met een 3G toestel de mogelijkheid moet geven het abonnement kostenloos te beëindigen wanneer deze blokkering wordt geactiveerd.
Oh ik begreep juist dat dit afsluiten alleen voor klanten was die na 1Februari een verlenging nemen zonder volgens Tele2 geschikt toestel.Mensen die sim only willen kunnen dan niet meer terecht met hun huidige toestel. Maar Tele2 hoopt en gokt er inderdaad op dat er toestellen met liefst grote abo's worden verkocht.
Net als bij de invoering van 4G eerst verlengen dan werd je als eerste overgezet. Eigen systemen immers?
Het gaat om de verlenging en de verkoop. De systemen komen later wel lijkt het. Maar daar moet nog wel het een en ander aan verbeteren.
Zoals nu alles in de war lijkt wekt het woord eigen Systeem van Tele2 nou niet bepaald veel vertrouwen. Je mag al blij zijn dat je nog aangesloten bent!
Tele2 zegt nadrukkelijk .niet verplicht te zijn bij blokkering kosteloos abo te beeindigen na verlenging op 1 Februari Daan.
Dus ik zou er niet op rekenen
Badge
eric schreef:

Pas als je een nieuwe abonnement afsluit na 1 februari, of verlengt naar een nieuw abonnement moet je aan die voorwaarde voldoen. Dus voor de huidige klanten veranderd er niets.



Voor wat er naar mij toe is gecommuniceerd geld het voor alle abonnementen die ná 11 januari worden aangesloten. Pas per 1 februari gaat er communicatie plaatsvinden met klanten, mochten zij alsnog een 3G toestel gebruiken.
Voor bestaande klanten veranderd er vooralsnog niks.
Ik heb SIM-only van Tele2 en een los aangeschaft 3G-toestel. Ik laat me niet dwingen tot het aanschaffen van een nieuw toestel. En dat Tele2 na verloop van tijd mijn aansluiting stopt, dat riskeer ik niet.

Kortom, ik wacht niet af wat er gaat gebeuren voor bestaande klanten. Ik heb zojuist met nummerbehoud SIM-only besteld bij een andere aanbieder.

Wat een domme actie van Tele2, ik ben benieuwd hoeveel bestaande klanten het zelfde doen... Op Nu.nl stond: "Het is onduidelijk hoeveel klanten zonder 4G-toestel Tele2 nog heeft." Daar komt Tele2 vanzelf achter als ze weglopen. Klanten laten zich niet dwingen tot de aanschaf van een nieuw toestel of een abonnement met een nieuw toestel: als er dwang in het spel is lopen ze weg.

Nu ben ik helemaal geen klant meer van Tele2. Tja, als je je klanten boos maakt, dan lopen ze weg. Twee jaar geleden heb ik ook al Internet thuis van Tele2 opgezegd, omdat het goedkope abonnement van EUR 10 per maand verdween en ik bij verlenging meer dan het dubbele zou gaan betalen, en nota bene de dame van Tele2 die mij gebeld had heel brutaal een verlenging bestelde nadat ik haar gezegd had er nog over na te denken.
Reputatie 4
Badge
Tele2 kan ervan uitgaan dat de drie abonnementen die ik nu al jaren bij Tele2 heb lopen, niet nog een keer verlengd gaan worden.
Dit vind ik echt een zeer slechte actie van Tele2! Er zijn nog heel veel mensen die 3G gebruiken, dus dan vind ik het erg bijzonder dat er nu al wordt gestopt met het aanbieden van deze service.

Ricky, als jij je iPhone 4S houdt, raad ik jou hetzelfde aan; niet verlengen.
Er wordt toch niet gestopt met aanbieden van deze service? Als oude en nieuwe abonnee kun je gewoon terugvallen op 2G/3G wanneer 4G niet beschikbaar is. En heb je een 3G toestel dan kun je die toch gewoon blijven gebruiken. Alleen voor nieuwe abonnees is de eis dat je toestel geschikt is voor VoiceLTE.

Compleet logische actie lijkt me. Hoe moet anders Tele2 geld verdienen? Netwerk aanleggen én kosten maken bij T Mobile.
Badge
Als je een toestel hebt van de afgelopen jaren is er een grote kans dat je al 4G kan gebruiken, wat trouwens echt veel prettiger/sneller werkt dan 3G.
Je kunt hier https://www.tele2.nl/mobileapp/4g-ready-check/ checken of jou toestel er misschien tussen zit! Daarnaast verschilt de prijs van een Sim-Only en een abonnement met bijvoorbeeld de Samsung Galaxy J3 maar 3 euro per maand.

Voorbeeld met 4GB + onbeperkt bellen (2 jaar contract):
Prijs met SimOnly = €21
Prijs met Samsung Galaxy J3 = €24

Je betaalt in 2 jaar tijd dus €72 aan kosten voor het toestel, dit terwijl die lost €149 kost.
Reputatie 7
Badge +4
En je kunt gelijk met VOLTE bellen, en dat klinkt echt heel goed!
Reputatie 4
Badge
kom-igen schreef:

Er wordt toch niet gestopt met aanbieden van deze service? Als oude en nieuwe abonnee kun je gewoon terugvallen op 2G/3G wanneer 4G niet beschikbaar is. En heb je een 3G toestel dan kun je die toch gewoon blijven gebruiken. Alleen voor nieuwe abonnees is de eis dat je toestel geschikt is voor VoiceLTE.

Compleet logische actie lijkt me. Hoe moet anders Tele2 geld verdienen? Netwerk aanleggen én kosten maken bij T Mobile.



Nee, wanneer je nu klant wordt moet je een toestel hebben dat 4G kan gebruiken.


Gewoon 'normaal' bellen klinkt goed genoeg voor de normale gebruiker hoor, dus echt belachelijk dat Tele2 stopt met het ondersteunen van 3G toestellen.
Gewoon bellen zonder Volte klinkt echt ook heel goed voor normaal huis tuin en keuken gebruik Eric. Het gaat erom dat Tele2 alleen de toestellen gaat ondersteunen die dit Volte bieden. Gewoon omdat ze geen eigen 3G kunnen bieden en van TMobile waar ze steeds gebruik van maakten afwillen vanwege de kosten. En wat als je ergens buiten het 4G netwerk bereik komt? Is het dan nog mogelijk om te kunnen bellen?????
DaanHai schreef:

kom-igen schreef:

Er wordt toch niet gestopt met aanbieden van deze service? Als oude en nieuwe abonnee kun je gewoon terugvallen op 2G/3G wanneer 4G niet beschikbaar is. En heb je een 3G toestel dan kun je die toch gewoon blijven gebruiken. Alleen voor nieuwe abonnees is de eis dat je toestel geschikt is voor VoiceLTE.

Compleet logische actie lijkt me. Hoe moet anders Tele2 geld verdienen? Netwerk aanleggen én kosten maken bij T Mobile.



Nee, wanneer je nu klant wordt moet je een toestel hebben dat 4G kan gebruiken.


Gewoon 'normaal' bellen klinkt goed genoeg voor de normale gebruiker hoor, dus echt belachelijk dat Tele2 stopt met het ondersteunen van 3G toestellen.



Hoezo belachelijk? In de voorwaarden van mijn contract, begin vorig jaar afgesloten, staat al dat mijn toestel geschikt moet zijn voor 4G. Dus het komt niet uit de lucht vallen.
Daarnaast moet Tele2 capaciteit inkopen bij T-Mobile. En dat kost veel geld. Als klant van Tele2 heb ik liever dat ze dat geld in het eigen Tele2 netwerk kunnen steken of 4G in het buitenland aanbieden dan dat ze T-Mobile moeten spekken. Compleet logisch dat Tele2 deze stap zet en bellen via 4G gaat gewoon super, uit eigen ervaring.

En ja als je nieuw abonnement afsluit moet je een 4G toestel hebben. Zoals al aangeven beschikken de meeste toestellen hierover (moet dan wel 800 en 2600 MHZ voor Tele2). Een nieuwe klant weet waar die aan toe is, een bestaande klant heeft geen nadeel.
ok, jongens en dames, even centraal, want door al die reacties snap ik er nog minder van.

Ik ben in het bezit van een abo + toestel via Tele2 (nu ja, eigenlijk via MediaMarkt gekocht), een Iphone 4s dat nog een oudje is dat 3G gebruikt - dit was nl vóór het 4G netwerk in Nederland kwam.

Ik zit nu op een sim-only abo dat ik pas geleden heb aangeschaft. Kan ik dus als ik deze moet verlengen nog steeds mijn toestel gebruiken om te appen e.d. , of moet ik dan "verplicht" een 4G toestel aanschaffen? Zo ja is dit een vreemde actie om je klanten te behouden, want idd, dwang is geen goede service. Zo néé, kan iemand van Tele2 me hier dan even uit de zorgen halen? ik wi leven een officieel antwoord zodat ik duidelijkheid heb over de toekomst van mijn abo.

Ik ben nl niet van plan om een dure nieuwe Iphone aan te schaffen met abo want dat kan ik simpelweg niet bekostigen.

En ik heet gewoon Richard hoor haha 😃
Je hebt gelijk Richard 😉 Sorry

Inhoudelijk qua verlenging kan ik je vraag niet beantwoorden / weet ik niet.
Beste Kom-igen

Als klant van Tele2 zou ik het toejuichen wanneer ze eerst eens geld zouden stoppen in het verbeteren van hun krakkemigge systemen service en dienstverlening.
En ook al staat in je contract dat je toestel 4G geschikt moet zijn wil dat nog niet zeggen dat 3G dan niet meer kan?
Was het maar waar dat oude en nieuwe klanten van Tele2 weten waar ze aan toe zijn en bestaande klanten geen nadeel hebben. Lees het forum met de duizenden klachten eens aandachtig door en let op de afhandeling van die klachten!!!!!!!
Misschien vind Tele2 dat net als jij ook veel gemiep want er wordt maar schrikbarend langzaam naar oplossing gegrepen.
karin303 schreef:

Beste Kom-igen

Als klant van Tele2 zou ik het toejuichen wanneer ze eerst eens geld zouden stoppen in het verbeteren van hun krakkemigge systemen service en dienstverlening.
En ook al staat in je contract dat je toestel 4G geschikt moet zijn wil dat nog niet zeggen dat 3G dan niet meer kan?
Was het maar waar dat oude en nieuwe klanten van Tele2 weten waar ze aan toe zijn en bestaande klanten geen nadeel hebben. Lees het forum met de duizenden klachten eens aandachtig door en let op de afhandeling van die klachten!!!!!!!
Misschien vind Tele2 dat net als jij ook veel gemiep want er wordt maar schrikbarend langzaam naar oplossing gegrepen.



Hi Karin, als je mijn berichten leest zie je dat die vaak kritisch zijn over Tele2, ook dat mensen zomaar af worden gesloten vind ik niet kunnen.

Maar we willen denk ik allemaal dat Tele2 het beter gaat doen, daar hebben ze geld voor nodig en het inkopen van capaciteit bij T-Mobile kost ontzettend veel geld. Logisch dat van je verlangd wordt dat je 'standaard' eerst gebruik maakt van 4G indien beschikbaar en indien niet beschikbaar kan terugvallen op 2G/3G van T-Mobile.

En je kunt als bestaande klant gewoon 3G blijven gebruiken. Hoe het zit bij verlening, zoals Richard aangeeft, is me niet duidelijk. Dan zal het denk ik ook gaan gelden. Dan is het lastiger inderdaad. Dan nog, ik vind dit een 100% compleet logische stap en het verwonderd mij dat ze dit niet eerder zijn gaan bekrachtigen.

@Richard: hopelijk krijg je van iemand uitsluitsel over je vraag.
Geldt inderdaad ook voor verlengers. Zie artikel op Tweakers: https://tweakers.net/nieuws/119993/tele2-gaat-nieuwe-klanten-en-verlengers-zonder-4g-telefoon-blokkeren.html
Mijn vrouw en ik hebben beiden een Samsung-toestel dat alleen 3G ondersteunt. We hebben echter geen abonnement en gebruiken het prepaid. Hierbij is dus geen sprake van een aflopend abonnement. Vallen we dus voorlopig niet onder deze verplichte omzetting naar 4G?

Lou
Ik denk beste Komi-gen dat je eerst het vertrouwen van je klanten moet hebben om als bedrijf goed te functioneren. Natuurlijk willen ze geld verdienen als bedrijf en daar is niks mis mee.
Ik ben tevreden over het 4G netwerk en sta best open voor vernieuwingen.
Maar Tele 2 is niet mijn keuze als het gaat om zaken die ik hierboven benoemde.
Eerst het oude goed op orde brengen en dan pas met je eigen netwerk en je goed geoliede systemen een geheel eigen nieuwe start maken en proberen het vertrouwen van de klanten te herwinnen.
En mensen die nu nog twijfelen , ik zou zeggen nog even niet verlengen voorlopig,want na een blokkade zit je met lege handen tot je een nieuw toestel koopt.

Bovendien is het me nog niet duidelijk of ik nog kan bellen met mijn 4G toestel als ik binnen of buiten geen 4G bereik heb.
Hoi Karin, ik denk dat het niet een zozeer een kwestie van verdienen is, maar meer kosten besparen en voldoende geld hebben om de juiste dingen te kunnen doen.

Er is geen eindeloze pot met geld dat én én kan. En een netwerk opbouwen en het geld dat je verdient doorsluizen naar T-Mobile. Hoe moeten ze dan voldoende overhouden om te investeren in systemen en netwerken? Het komt op mij utopisch over dat dat allemaal zomaar bekostigd zou kunnen worden én daarbij heeft Tele2 ook aandeelhouders en een lening bij de Europese Investeringsbank. Dus lijkt me dat ze keuzes moeten maken.

Alles draait bij Tele2 de laatste jaren om 4G. Hun hele eigen netwerk is 4G. Ik vind het vreemd dat Tele2 op deze beslissing kritiek krijgt. Ik hoop dat het geld dat bespaard wordt, ingezet kan worden voor verbetering van het netwerk en de dienstverlening naar klanten.
4G toestellen beschikken ook over 2G en 3G. Dus wanneer je als bestaande Tele2 klant geen 4G bereik hebt, schakelt je toestel terug op 2G/3G van T-Mobile.