beantwoord

4g netwerk

• 2 oktober 2017
  • 13 reacties
  • 365 x bekeken

Ik ben zojuist gecontact, telefonisch, door iemand van tele 2 (?) met een verhaal dat mijn abonnement cq toestel niet geschikt zou zijn voor 4 g gebruik. Belde ongelegen,zal later terug bellen.

Is dit een verkapte poging om mij een nieuw abonnement aan te smeren?

Als er iets met mijn abonnement cq toestel niet goed is wil ik dat schriftelijk vernemen met een oplossing.
icon

Beste antwoord door Raaf12 2 oktober 2017, 21:03

Tele2 hanteert een lijst van goedgekeurde 4G modellen. Daarmee wordt voorkomen dat er dure roaming plaats vind op telco T-Mobile. Bel zelf even terug anders is er een kans dat je verbinding er ineens mee ophoud.
Bekijk origineel bericht

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

13 reacties

Reputatie 6
Badge +1
Tele2 hanteert een lijst van goedgekeurde 4G modellen. Daarmee wordt voorkomen dat er dure roaming plaats vind op telco T-Mobile. Bel zelf even terug anders is er een kans dat je verbinding er ineens mee ophoud.
Reputatie 7
Badge +4
Als je een abonnement hebt van na februari 2017 moet je een toestel hebben van de 4G lijst. Wat voor toestel heb je en wanneer heb je jouw abonnement aangeschaft?
Als het een ouder abonnement is kan het ook een service gesprek zijn geweest om je te adviseren over een nieuw toestel als het huidige niet 4G bellen geschikt is.
Eric, Raaf12, mijn toestel is volgens de lijst van Tele 2 geschikt voor 4G,mijn abonnement komt uit een heel lange tijd geleden en is een sim only en ik maak normaal gesproken geen gebruik van een mobiel netwerk .Het gaat er mij om dat Tele2 mij dan, bv, via een mail of mailing inlicht en adviseert zodat ik dat rustig kan overzien, niet via een telefoontje van een anonieme beller die ineens begint te ratelen. Het is niet alleen de jeugd die een mobieltje heeft.

Gr.Willem
Reputatie 6
Badge +1
Dan zal een moderator het wel oppikken zodat je op eigen wijze bejegend wordt. Overigens ben ik ook redelijk oud aan het worden 😀
Reputatie 7
Badge +2
Als je een niet geschikte 4G toestel icm een nieuwe abonnement heb, krijg je een sms met de informatie dat je abonnement over 6 dagen geblokkeerd kan worden.

Het lijkt dus inderdaad een “informatieve gesprek” over 4G bellen, waar je een “aanbieding” krijg om voor twee tientjes p/m een toestel met 4G bellen kan krijgen.

Het is wel zo dat binnen X tijd 3G bellen niet meer zal werken, maar wat X wordt is nog niet bekend gemaakt. Hier had ik ook gezegd dat die manier om klanten te informeren niet het beste is volges mij, een mailtje / brief is veel effectiever.

Het blijft wel interessant om te kijken welke toestellen 4G bellen (aka VoLTE) ondersteunen en wat het inhoud, dat kan hier .
Reputatie 4
Badge +3
Hallo,

We zijn inderdaad bezig klanten zonder 4G of VOLTE ready toestel te bellen.

Welk toestel heb je?
Op welke frequentieis het Vo Lte netwerk.
Zelf heb ik een oneplus 3t, de medewerker wist mijdoodleuk te vertellen dat hij zeker weet dat mijn toestel het niet ondersteund. Echter omdat mijn toestel geen samsung of Iphone is wil natuurlijk niet zeggen dat het toestel het niet kan.

Zodoende wilde hij snel door naar een nieuw toestel.

Lijkt me niet handig dat tele2 haaar klanten op deze manier laat benaderen. Krijg hier een beetje een verveld geboel van op deze manier.

Als jullie de frequentie kunnen vertellen dan zoek ik het zelf wel uit.
Reputatie 7
Badge +2
Op welke frequentieis het Vo Lte netwerk.
Zelf heb ik een oneplus 3t, de medewerker wist mijdoodleuk te vertellen dat hij zeker weet dat mijn toestel het niet ondersteund. Echter omdat mijn toestel geen samsung of Iphone is wil natuurlijk niet zeggen dat het toestel het niet kan.

Zodoende wilde hij snel door naar een nieuw toestel.

Lijkt me niet handig dat tele2 haaar klanten op deze manier laat benaderen. Krijg hier een beetje een verveld geboel van op deze manier.

Als jullie de frequentie kunnen vertellen dan zoek ik het zelf wel uit.

Nee, het heeft niks te maken met de frequentie.

VoLTE gaat gewoon via de normale data 4G.

Een beetje tl;dr over LTE en VoLTE:

Toen LTE gepresenteerd was, als een verbetering van de destijds 3G netwerken, (LTE valt officieel ook niet onder de 4G categorie) was 4G alleen voor data bedoelt, niet voor bellen.

Daarna zijn er verbetering aangebracht, LTE-A is gekomen (die voldoet wel aan dr 4G eisen volgens GSMA), maar dat is ook data only.

Pas veel later was een systeem bedacht om Voice over 4G mogelijk te maken, dat klinkt makkelijk, Skype doet VoIP sinds 15 jaar of zo, maar met VoLTE zijn er uitdagingen, bijvoorbeeld het tijdens gesprek overschakelen naar 3G als de LTE bereik minder wordt, zonder dat de gebruiker iets vam merk, QoS systeem... en rond 2014 was de eerste VoLTE netwerk (in Singapore denk ik) in samenwerking met Samsung, en daarna had ieder operator zijn implementatie, dus het is geen standaard.

Dan komen we tot de dag van vandaag, om VoLTE (en VoWiFi) te gebruiken moet de provider en de fabrikant samen een software aanpassing voor de telefoon maken, testen en uit brengen.

In Azië lopen ze wel vooruit, providers zoals Jio in India hebben een oneindig lijst van VoLTE compatible toestellen, ook van Oneplus, Lenovo, Asus, maar ook van BlackBerry, Nokia, Blu en Wileyfox, allemaal fabrikanten van Europa en VS.

Waarom het in Europa ook zo slecht is, weet ik niet, maar bij Tele2 ben je wel het beste uit, weliswaar een grote deel van hun VoLTE assortiment is te danken aan oude Lumias, alle nieuwe Samsung, Sony, IPhone en Huawei hebben VoLTE, maar blijft zorgelijk dat in een jaar de tijd alleen HTC (met een model) en General Mobile (met twee) zijn bijgekomen.
Hallo,

We zijn inderdaad bezig klanten zonder 4G of VOLTE ready toestel te bellen.

Welk toestel heb je?

Iphone 5s A1457, maar u snapt het geloof ik niet, ik wil over dit soort dingen niet via de telefoon benadert worden.
Als Tele 2 voor mij belangrijke mededelingen of meldingen heeft wil ik dat via een mailing of een mail.

Gr.Willem
Reputatie 7
Badge +4
Tja, het zal wel toegestaan zijn omdat dit een bestaande leverancier klant relatie. Deze service call was dan inderdaad omdat het toestel niet geschikt is voor bellen over 4G. Ik denk dat je er een te groot probleem van maakt. Men vroeg toch ook of het uitkwam, je gaf aan van niet waarna men netjes het gesprek beëindigde.
Bedankt voor het antwoord met de verduidelijking.

Maar nu blijft dus de vraag is mijn Europese OnePlus 3T compatible met het geen dat jullie zo aanbieden ??
Een overstap naar een ander dergelijk toestel is al snel een stap achteruit vanaf mijn 3T
Reputatie 7
Badge +2
Bedankt voor het antwoord met de verduidelijking.

Maar nu blijft dus de vraag is mijn Europese OnePlus 3T compatible met het geen dat jullie zo aanbieden ??
Een overstap naar een ander dergelijk toestel is al snel een stap achteruit vanaf mijn 3T

In Nederland heeft geen provider VoLTE ondersteuning voor de 3T, maar ik zal op korte termijn geen zorgen daarover maken, Tele2 verkoopt nog steeds 2 jaar simonly voor non-VoLTE smartphones, dat wilt wel zeggen dat ze of nog 2G/3G nog voor een lange tijd gaan aanbieden of dat ze met een oplossing komen.

En inderdaad, overstappen van de 3T, zelfs naar een S8 kan best wel deprimerend zijn als je de performance en software support vergelijk, dus ik zal het gewoon genieten van de 3T.
Bedankt voor het antwoord😀