4G en bereik in het buitenland

• 5 februari 2017
  • 6 reacties
  • 4582 x bekeken

Sinds een aantal maanden kom ik voor mijn werk wekelijks in verschillende landen in Europa. Ik koop altijd graag een databundel voor roaming buiten Nederland. Echter ontvang ik buiten Nederland nooit een 4G netwerk, niet in Spanje, Ierland, Engeland, Letland, Italië, België en Duitsland. Dus mijn vraag is hoe zit dat omdat ik toch een 4G abonnement heb afgesloten en het in Nederland wel goed werkt? Daarnaast ondervind ik in een hoop landen buiten Nederland ook hinder met het bereik en het netwerk. In Ierland bijvoorbeeld valt het internet continue weg en krijg ik de melding dat ik geen internet heb, terwijl ik wel verbonden ben met het netwerk. Dit probleem blijft zich ook voordoen als ik van netwerkt wissel. In Engeland ondervind ik het probleem dat ik wel kan internetten maar soms niet kan bellen, dan moet ik eerst naar een ander netwerk switchen voor ik kan bellen. En verder gebeurt het heel vaak dat ik nadat ik geland ben zelf een netwerk moet zoeken en selecteren, omdat er automatisch geen verbinding wordt gemaakt. Ondanks dat ik de sim op automatische selectie heb staan.

Afgelopen week ondervond ik naast deze problemen ook nog een ander probleem. Midden in de nacht heb ik mijn data buitenland bundel verbruikt, daar krijg ik keurig een sms over met de mededeling dat ik eu1000 moest smsen naar 1280 voor een nieuwe bundel. Ik heb dit meteen gedaan, maar kreeg iedere keer terug dat mijn bundel niet verlengt kon worden. Na een paar keer geprobeerd te hebben heb ik het maar opgegeven en had ik dus helemaal geen internet meer. De volgende ochtend weer geprobeerd en toen werkte het wel, maar toch teleurstellend dat ik geen internet meer had toen ik het nodig had.

Ik heb zelf al geprobeerd om bovenstaande klachten te verhelpen door de instellingen te controleren, maar deze staan allemaal goed. Ook heb ik een weekje een andere telefoon gebruikt, maar daar ondervond ik precies hetzelfde. Graag zie ik een oplossing omdat ik op dit moment meer in het buitenland zit dan in Nederland. In Nederland werkt alles goed, maar wat ik in het buitenland allemaal ondervind is onacceptabel en heb ik bij andere providers nog nooit meegemaakt. Ik hoor graag van jullie!

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

6 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Het klopt dat je buiten NL geen gebruik kan maken van 4G netwerken. De roaming afspraken die zij hebben zijn voor de meeste 2G en 3G netwerken in alle landen/netwerken in de wereld.
Probeer in plaats van via het SMS je buitenland bundels te beheren via de Tele2 APP. Dan zie je bijvoorbeeld ook nog hoeveel data je nog over hebt. Vanaf 15 juni hoef je geen buitenland bundels meer te bestellen. Dan geldt de EU wetgeving dat gesprekken en data in de EU uit je NL bundel wordt gefactureerd.
Het klopt dat je buiten NL geen gebruik kan maken van 4G netwerken. De roaming afspraken die zij hebben zijn voor de meeste 2G en 3G netwerken in alle landen/netwerken in de wereld.
Probeer in plaats van via het SMS je buitenland bundels te beheren via de Tele2 APP. Dan zie je bijvoorbeeld ook nog hoeveel data je nog over hebt. Vanaf 15 juni hoef je geen buitenland bundels meer te bestellen. Dan geldt de EU wetgeving dat gesprekken en data in de EU uit je NL bundel wordt gefactureerd.

Ja ik heb het via de app geprobeerd, maar ik had op dat moment geen wifi en de 3g verbinding was geblokeerd!
Reputatie 6
Badge +1
Als je meer in het buitenland dan in NL verblijft kan een plaatselijke SIM kopen een oplossing zijn. Dan heb je a. een goede dekking en b. 4G
Telefoonwinkels ter plaatse weten dat. Omdat je geen inwonende bent staat de registratie op het winkeladres.
@Daviator.

Je hebt helemaal gelijk! Dit is het enige dat mij mateloos aan Tele2 irriteert. En dan net doen alsof er niets aan de hand is....

Ik heb het ook met 3G (wat 4G zou moeten zijn!). Zit je meerdere dagen op dezelfde plek. Letterlijk dezelfde plek en gaap ik in dit geval tegen een zendmast van Deutsche Telecom aan, waar ik tijdens mijn verblijf op roam. Ga je op dag 2 ineens naar Edge. Nog voldoende bundel, situatie is precies hetzelfde als de dag ervoor. Bagger internet. Ik heb mijn hypothese gevormd, als Tele2 klant mag je op buitenlandse netwerken de kruimels hebben. Een andere logische verklaring kan ik niet verzinnen. Alle condities zijn identiek. Nog eventjes wachten tot juni dit jaar en dan hoop ik dat deze ellende over is. Zo heb je verrekte weinig aan 1 GB bundel. Ook zo lekker handig wanneer je navigeert op Google Maps en je navigatie vliegt er een halfuur uur uit. Drama!

De instellingen check ik niet meer, die kan ik inmiddels dromen.
@Daviator.

Je hebt helemaal gelijk! Dit is het enige dat mij mateloos aan Tele2 irriteert. En dan net doen alsof er niets aan de hand is....

Ik heb het ook met 3G (wat 4G zou moeten zijn!). Zit je meerdere dagen op dezelfde plek. Letterlijk dezelfde plek en gaap ik in dit geval tegen een zendmast van Deutsche Telecom aan, waar ik tijdens mijn verblijf op roam. Ga je op dag 2 ineens naar Edge. Nog voldoende bundel, situatie is precies hetzelfde als de dag ervoor. Bagger internet. Ik heb mijn hypothese gevormd, als Tele2 klant mag je op buitenlandse netwerken de kruimels hebben. Een andere logische verklaring kan ik niet verzinnen. Alle condities zijn identiek. Nog eventjes wachten tot juni dit jaar en dan hoop ik dat deze ellende over is. Zo heb je verrekte weinig aan 1 GB bundel. Ook zo lekker handig wanneer je navigeert op Google Maps en je navigatie vliegt er een halfuur uur uit. Drama!

Ik heb 1,5 maand geleden ook een topic geopend, met veel inbreng van jou, en twee weken geleden nogmaals gebeld naar Tele2. Die gaven aan dat er geen plannen waren om dit in de snelle toekomst te doen dus ik ben per diezelfde dag over gestapt naar mijn oude provider Vodafone. Ik werd vorige week gebeld met de vraag waarom ik weg ging bij Tele2. De beste man aan de lijn kon zich niet voorstellen dat het bereik van 3G minder was dan 4G. Die onwetendheid van de klantenservice siert ze ook niet. Toch erg jammer, de dekking in Nederland is echt verbazingwekkend goed.
@Daviator.

Ik heb 1,5 maand geleden ook een topic geopend, met veel inbreng van jou, en twee weken geleden nogmaals gebeld naar Tele2. Die gaven aan dat er geen plannen waren om dit in de snelle toekomst te doen dus ik ben per diezelfde dag over gestapt naar mijn oude provider Vodafone. Ik werd vorige week gebeld met de vraag waarom ik weg ging bij Tele2. De beste man aan de lijn kon zich niet voorstellen dat het bereik van 3G minder was dan 4G. Die onwetendheid van de klantenservice siert ze ook niet. Toch erg jammer, de dekking in Nederland is echt verbazingwekkend goed.

Het verbaast mij ook Rowan. Het lijkt wel alsof Tele2 in een bubbel leeft dat dit prima voor elkaar is en klanten 4G roaming in het buitenland niet belangrijk vinden. En dat Tele2 er zelf niks pro-actief over communiceert. Echt onbegrijpelijk.

Ik wacht tot na 15 juni, als ik dan geen 4G heb in een land als Duitsland, dan maar even door de zure appel heen bijten en koop ik mijn contract af. Ik kan met de huidige buitenland dekking niet werken.

Wat het ook mag zijn, geknepen bandbreedte voor Tele2 klanten in het buitenland?, capaciteit omzetten van 3G naar 4G door de lokale buitenlandse providers?, ik weet het niet. Ik weet wel dat het niet werkt en dat het niet aan het fysieke netwerk van de van de buitenlandse partij ligt.

Het is inderdaad echt jammer, in Nederland heb ook ik weinig te klagen.