vraag

286MB over abbonoment, € 36,45 extra gebruikskosten?

• 13 januari 2015
  • 31 reacties
  • 1467 x bekeken

Hallo,

Vorige maand zat ik over mijn abonnement heen, en wist dat ik wat moest bijbetalen. Nu ik in mijn facturen lijst keek schrok ik alleen een beetje van de prijs die ik bij moest betalen. Ik heb gecontroleerd op gekke 0900 nummers of andere factoren, maar de extra kosten komen uit mijn data. (zie bijgevoegd document voor voorbeeld van MB/prijs verhouding).

EDIT: Nu ik terug kijk in facturen zie ik dit vaker voorkomen 81MB/€10,07 extra abonnement kosten...

Ik ben vanaf april 2014 klant, kloppen deze prijzen?!

Mvg,
Martijn

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

31 reacties

Hoi Martijn,

Als je een abonnement hebt een internetbundel met buiten bundel kosten zijn de kosten hiervan € 0,15/MB. Dit komt overeen met de bedragen op je factuur. Het is veel goedkoper een eenmalige bundel te kopen via een SMS naar 1280, als je buiten je bundel komt:

Extra Internetbundels Actie Kosten
Extra Internet 100 MB SMS 100 naar 1280 € 3,-
Extra Internet 500 MB SMS 500 naar 1280 € 6,-
Extra Internet 1000 MB SMS 1000 naar 1280 € 10,-
Extra Internet 2000 MB SMS 2000 naar 1280 € 15,-
Extra Internet 4000 MB SMS 4000 naar 1280 € 25,-
Reputatie 7
Siebel, heb je deze opmerking wel gezien? Het klopt niet dat er kosten buiten de bundel worden gerekend en dit is kennelijk vorige maand ook al gebeurt!
Ik ben vanaf april 2014 klant, kloppen deze prijzen?!
Hoi Martijn,

Als je een abonnement hebt een internetbundel met buiten bundel kosten zijn de kosten hiervan € 0,15/MB. Dit komt overeen met de bedragen op je factuur. Het is veel goedkoper een eenmalige bundel te kopen via een SMS naar 1280, als je buiten je bundel komt:

[..]-

Dus omdat ik niet een SMS gestuurd heb betaal ik €0.15/MB ipv €0.012/MB...

Waar slaat 'Voor mobiele abonnementen die na 12 februari 2014 zijn afgesloten, rekenen we géén buiten-de-bundel tarieven voor internet' dan precies op?!

Groet,
Martijn
Als ik mij goed herinner geldt dat alleen voor de reguliere abonnementen. Kan het zijn dat je via een wederverkoper (niet Tele2) een actiebundel hebt gekocht? Op actiebundels zitten nog wel buitenbundel tarieven, en wordt de snelheid niet teruggezet. Dit herken is o.a. b.v. een SMSje halverwege je bundel, i.p.v. 80%, en in de tekst van het SMSje staat expliciet dat er buiten de bundel kosten in rekening worden gebracht.

Uit je eerste bericht begrijp ik ook dat je hiervan op de hoogte was?

(Actiebundels worden sinds september niet meer aangeboden)
Reputatie 7
Dit geldt volgens je collega's van Tele2 en volgens de website voor alle abonnementen die na 12 februari zijn afgesloten. Er staat namelijk duidelijk op de website: Voor mobiele abonnementen die na 12 februari 2014 zijn afgesloten, rekenen we géén buiten-de-bundel tarieven voor internet. Als je reguliere internetbundel leeg is, brengen we de snelheid naar beneden. Of kun je een extra internetbundel kopen.

Als er al een voorbehoud zou zijn, wat nog nooit eerder is aangegeven -jij bent de eerste- dan moet men dat duidelijk communiceren en op de website zetten.
Als ik mij goed herinner geldt dat alleen voor de reguliere abonnementen. Kan het zijn dat je via een wederverkoper (niet Tele2) een actiebundel hebt gekocht? Op actiebundels zitten nog wel buitenbundel tarieven, en wordt de snelheid niet teruggezet.
Reputatie 7
Je hebt helemaal gelijk. Als je inderdaad in april 2014 klant bent geworden zijn de buiten-bundel kosten onterecht.

Waarom heb je ze vorige maand eigenlijk wel betaald? Want als je bij hebt betaald voor data "buiten de bundel" dan is dat dus ook onterecht geweest en heb je recht op teruggave!
Waar slaat 'Voor mobiele abonnementen die na 12 februari 2014 zijn afgesloten, rekenen we géén buiten-de-bundel tarieven voor internet' dan precies op?
Als ik mij goed herinner geldt dat alleen voor de reguliere abonnementen. Kan het zijn dat je via een wederverkoper (niet Tele2) een actiebundel hebt gekocht? Op actiebundels zitten nog wel buitenbundel tarieven, en wordt de snelheid niet teruggezet. Dit herken is o.a. b.v. een SMSje halverwege je bundel, i.p.v. 80%, en in de tekst van het SMSje staat expliciet dat er buiten de bundel kosten in rekening worden gebracht.

Uit je eerste bericht begrijp ik ook dat je hiervan op de hoogte was?

(Actiebundels worden sinds september niet meer aangeboden)

Ik heb inderdaad een abonnement afgesloten via Belsimpel, maar ik heb het nagezocht en deze is op 3-3-2014 ingegaan en mijn eerste factuur was in april. Zoals jlthkoch zegt is het voor mij met de zin die op de site staat niet duidelijk waarom ik dan toch onder de 'oude' groep gefactureerd word. Ik vind het sowieso een aardig prijsverschil om van je 'oudere' klanten te vragen.
Het heeft niet zozeer met oud of nieuwe klanten te maken volgens mij (maar ik zit niet in de sales.. 🙂 ), maar met de korting op de actiebundels.

Als ik mij goed herinner waren de actiebundels met relatief veel data, veel belminuten en gratis toestel veel goedkoper, dan een regulier abonnementen en werden ze niet door Tele2 zelf verkocht.

Maar je was toch op de hoogte dat er kosten buiten de bundel in rekening werden gebracht volgens je eerste bericht, of begrijp ik dat verkeerd? Heb je wel de goede SMSjes gehad? (op 50%, en 100%. In de laatste vermelding dat er kosten in rekening worden gebracht?
Reputatie 7
Er worden al bijna een jaar geen kosten meer buiten de bundel gerekend voor de klanten na 12 februari, maar opeens zou dit niet meer gelden voor klanten met actiebundels? Dit is nog nooit doorgegeven door de medewerkers van Tele2 en heeft ook nog nooit op de website gestaan. Klanten die de website bekijken, de reacties van webcare of een van de forumleden gezien hebben gaan er terecht vanuit dat ze geen kosten buiten de bundel (voor data) hebben.
Het heeft niet zozeer met oud of nieuwe klanten te maken volgens mij (maar ik zit niet in de sales.. 🙂 ), maar met de korting op de actiebundels.

Als ik mij goed herinner waren de actiebundels met relatief veel data, veel belminuten en gratis toestel veel goedkoper, dan een regulier abonnementen en werden ze niet door Tele2 zelf verkocht.

Maar je was toch op de hoogte dat er kosten buiten de bundel in rekening werden gebracht volgens je eerste bericht, of begrijp ik dat verkeerd? Heb je wel de goede SMSjes gehad? (op 50%, en 100%. In de laatste vermelding dat er kosten in rekening worden gebracht?

Als je klanten voor februari letterlijk 10 keer zoveel laat betalen voor het buiten de bundel gaan, lijkt me dat toch veel met oud en nieuwe klanten te maken hebben. Ik had nooit eerder op de over de bundel pagina gekeken omdat ik bijna nooit er overheen ga, en ging er vanuit dat er een kleine extra betaling gemaakt moest worden. Nu ik wel een keer over mijn MB's heen ga word me dit streng afgeleerd.

Omdat ik gebruik maak van een actiebundel, ben ik niet volwaardig tele2 klant..?

Ik vind het een heel raar verhaal, met veel onduidelijkheden die mij nu veel geld gaan kosten.
Reputatie 7
Badge +5
Er is geen ja maar.
Zo breng je klanten in verwarring, NA 12 febr.2014 is het GEEN buiten bundel data.
Maar je was toch op de hoogte dat er kosten buiten de bundel in rekening werden gebracht volgens je eerste bericht, of begrijp ik dat verkeerd?

Derden verkopen alléén de telefoon, Tele2 is verantwoordelijk voor het abonnement dus ook de "buitenbundel".

Ik vind het een heel raar verhaal, met veel onduidelijkheden die mij nu veel geld gaan kosten.
Maak je niet druk, een echte moderator zal de buitenbundel data voor je terug draaien.
Voor hetzelfde geld herinner ik mij het verkeerd, of is het abonnement afgesloten voor 12 februari, alleen daarna ingegaan. Daar kan alleen Martijn antwoord op geven. Voor mij is de snelle manier op een abonnement te herkennen aan de logica en de inhoud van de SMSjes.

Dus:
Krijg je een 50% SMS, of een 80% SMS?
En
Stond in je 100% SMS wel of niet vermeld dat er buiten bundel kosten zouden zijn?
Reputatie 7
Siebel, het probleem is dat zelfs klanten met het nieuwe NON-STOP abonnement soms dergelijke sms krijgen en data buiten de bundel op de factuur hebben. Achteraf wordt dat dan weer gecorrigeerd. Vertrouw maar niet teveel op die "feilloze" systemen van Tele2, want je gaat van een Kale Reis Naar Huis Geraken 🙂
Voor hetzelfde geld herinner ik mij het verkeerd, of is het abonnement afgesloten voor 12 februari, alleen daarna ingegaan. Daar kan alleen Martijn antwoord op geven. Voor mij is de snelle manier op een abonnement te herkennen aan de logica en de inhoud van de SMSjes.

Dus:
Krijg je een 50% SMS, of een 80% SMS?
En
Stond in je 100% SMS wel of niet vermeld dat er buiten bundel kosten zouden zijn?

Jeetje dat zal het wel zijn dan, mijn Tele2 documentatie (Mail: 'Wat LEUK dat je onze KLANT bent geworden') begint op 3 maart 2014 maar het is mogelijk dat ik het contract met Belsimpel voor het toestel (en dan denk ik meteen het abonnement) eerder getekend heb (7-2-2014). Het systeem deelt me dus in als voor klant van voor februari 2014.
Reputatie 7
Dan was het waarschijnlijk inderdaad (extra) leuk dat je op dat moment klant was geworden, omdat de nieuwe tarieven voor klanten die na jou klant werden natuurlijk op dat moment al bekend waren 🙂
Dan was het waarschijnlijk inderdaad (extra) leuk dat je op dat moment klant was geworden, omdat de nieuwe tarieven voor klanten die na jou klant werden natuurlijk op dat moment al bekend waren :)

Als ik 5 dagen getreuzeld had met het opsturen van het Belsimpel contract betaalde ik €0.012/MB ipv €0.15/MB buiten de bundel.

Uitkomst: een arme student die alleen maar armer wordt 😞
Om eventuele verwarring weg te nemen, iedere consumenten klant kan de losse bundels via SMS bestellen, wanneer je buiten de bundel zit, dus ook klanten van voor 12 februari.
( buiten de bundel zijn er maar 2 tarieven: €0,15 pMB voor klanten met een internet bundel en €1,00 pMB voor klanten zonder een internet bundel.)
Om eventuele verwarring weg te nemen, iedere consumenten klant kan de losse bundels via SMS bestellen, wanneer je buiten de bundel zit, dus ook klanten van voor 12 februari.

Jammer dat dit niet in de SMS van het over de bundel heen gaan zit.

Ik betaal nu voor nog geen 300MB €36,50 (inclusief BTW €43.56) en met de 'losse bundel' heb je 500MB voor €6. Hoe staat dat ooit in verhouding...?
Reputatie 7
Als je getreuzeld had waren er helemaal geen datakosten buiten de bundel, maar ging je snelheid omlaag als je buiten de bundel kwam.
Als ik 5 dagen getreuzeld had met het opsturen van het Belsimpel contract betaalde ik €0.012/MB ipv €0.15/MB buiten de bundel.
Reputatie 7
Badge +5
ALS ?
Had je nog langer getreuzeld had je nu een andere telefoon, of nog iets langer treuzelen 4G. 🆒

Terug naar de vraag.
Rekening " klopt" , alléén de sms-jes ontbreken ?
Het voelt een beetje als 2006;

'Je bent vergeten ABBO UIT naar 6464 te SMSen, nu hebben we per dag €12 van je rekening gehaald'
Reputatie 5
Badge +4
Ik geef het op. Ik begrijp hier helemaal niets meer van.

* Oude klanten versus nieuwe klanten
* Abonnementen voor 12 Februari 2014 versus abonnementen vanaf 12 Februari 2014
* Reguliere abonnementen versus abonnementen die blijkbaar "niet-regulier" zijn
* Abonnementen met Actie-bundels versus abonnementen zonder Actie-bundels
* Abonnementen die later dan 12 Februari 2014 zijn afgesloten via "wederverkopers" en toch buiten-de-bundel-kosten hebben
* Non-stop-abonnementen waarbij je niet buiten-de-bundel heen kunt gaan versus abonnementen waarbij je nog wel buiten-de-bundel heen kunt gaan.
* De website van Tele2 die toch duidelijk vermeld dat bij alle abonnementen die vanaf 12 Februari 2014 zijn afgesloten geen buiten-de-bundel-kosten worden berekend.
* waarschuwings-sms-berichten die de verkeerde informatie bevatten.
* waarschuwings-sms-berichten die niet verzonden worden, terwijl de klant wel zijn volledige maandelijkse data-tegoed heeft verbruikt. De zogenaamde 100%-waarschuwings-sms-berichten.

Ik kan er geen touw meer aan vast knopen. En de informatie op de officiële Tele2 website leek nog zo duidelijk. Daar moeten klanten toch vanuit kunnen gaan ?

Of niet, Siebel ?

Succes!

Herman Haasnoot
Reputatie 7
Badge +5
Wat ik begrijp vóór 12 februari 2014

(en dan denk ik meteen het abonnement) eerder getekend heb (7-2-2014). Het systeem deelt me dus in als voor klant van voor februari 2014.
Hoi Martijn,

De extra bundels is een voorziening die door Tele2 aangeboden wordt als extra service.

Klanten die een abonnement hebben afgesloten met buiten bundel kosten, kunnen hier veel last van hebben. Om hun te helpen deze kosten lag te houden, wordt sinds afgelopen september (ongeveer) de extra bundels die onderdeel zijn van de nieuwe abonnementen, ook aangeboden aan de oude abonnementen met buiten bundel kosten.

Hoi Herman,

Volgens mij maak je het veel ingewikkelder dan nodig, Martijn blijkt een abonnement te hebben van voor 12 februari, dus automatisch met buiten bundel kosten. Hij heeft hier SMSjes over gehad, het was hem ook bekend dat er kosten waren, hij is alleen verbaast over de hoogte van die kosten.

Daarnaast was hij niet op de hoogte van de nieuwe mogelijkheden van éénmalige databundels.