aankondiging onterechte factuur tijdens overstap naar andere provider

• 30 januari 2017
  • 10 reacties
  • 368 x bekeken

Reputatie 2
Mijn alles-in-één abonnement bij Tele2 loopt tot 18 februari aanstaande. In verband met het beëindigen van het gratis onderling bellen heb ik besloten het contract niet te verlengen maar over te gaan naar NLE. Ik heb daarbij gebruik gemaakt van de NLE overstapservice en gevraagd om het nieuwe abonnement per 19 februari aanstaande in te laten gaan. Ik had begrepen dat alle providers via COIN garanderen dat een consument een overstap tegemoet kan zien die naadloos aansluit op het vorige abonnement. Ik ging er daarbij vanuit dat er onderling overleg plaats zou vinden.

Nu blijkt dat mijn nieuwe abonnement reeds 10 februari ingaat, ik kreeg zojuist het bericht van NLE. Op zich is dit geen probleem maar tegelijkertijd ontving het bericht van Tele2 waarin mij verweten wordt dat ik nu voortijdig mijn contract beëindig en dat dit weliswaar mag maar dat ik voor de resterende periode een factuur krijg van €9,05.

Ik wil erop wijzen dat ik het abonnementsgeld aan Tele2 tot en met 17 februari aanstaande reeds voldaan heb, een extra factuur voor de periode 10- 18 februari lijkt me niet aan de orde. Ik hoop dat iemand van Tele2 dit kan bevestigen.

Echter, de gang van zaken in de overstap van het ene naar het andere abonnement bevreemdt me, van een beloofde naadloze aansluiting lijkt geen sprake. Daarom is mijn vraag aan Tele2: is de vervroegde overstap het resultaat van onderling overleg tussen Tele2 en de NLE of ligt het initiatief hier uitsluitend bij de NLE?

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

10 reacties

Reputatie 5
Badge +2
Hey Verweij,

Ik denk dat je het bericht omtrent de " afkoopsom " wel kunt negeren als je aangeeft dat je de periode t/m 19 februari al betaald hebt. Dit bericht is voornamelijk een automatisch gegenereerd mail bericht als mensen voortijdig hun contract opzeggen. Dit systeem houdt niet altijd even rekening met wat er al betaald is denk ik 🙂 Als het abonnement daadwerkelijk opgezegd is dan krijg je een eindfactuur met de gecorrigeerde kosten.

Verder zul je het beste de laatste vraag bij NLE kunnen stellen. Zij zijn immers degenen die verantwoordelijk zijn voor de overstap. En zij zijn ook het iniatief nemer hierin. Tele2 doet weinig anders dan een overstapverzoek ontvangen en goedkeuren van de nieuwe provider. Als de datum anders is dan verwacht dan komt dit ook vaak door een fout vanaf de overnemende partij. Zij geven immers de gewenste datum door en Tele2 MOET deze accepteren. Ze kunnen wettelijk gezien geen overstap verzoeken tegenhouden voor zover ik mij dit herriner.

Fijne avond alvast in ieder geval!

Groetjes,

BaardDraakje
Reputatie 7
Badge +4
Je had tot een maand na aankondiging van de nieuwe voorwaarden het recht op kosteloze opzegging. Als je dit via NLE hebt laten doen moeten zij de overstap wel binnen die maand hebben aangevraagd. Als dit later is 'ben je akkoord met de nieuwe voorwaarden' en als je dan nog binnen contract zit betaal je afkoop kosten. Waarschijnlijk zat je al bijna buiten contract gezien de lage factuur.
Als NLE wel nog gratis onderling bellen aanbiedt moet je wel hopen dat je kennissen ook overstappen. Het makkelijkst is tegenwoordig een mobiel abonnement met ombeperkt bellen. Dat bellen kost tegenwoordig maar 6 euro per maand en dan maakt het dus niet uit bij welke provider de bestemming zit..
Reputatie 5
Badge +2
@Eric

Zelfs al zat hij in de maand van " gratis " opzegging dan had hij dezelfde mail gehad alleen dan met een hoger bedrag. Het overstap systeem kan en zal geen rekening kunnen houden met speciale situaties als dit. Daarom wordt doorgaans ook altijd vermeld in een betreffende communicatie dat een klant moet bellen om het contract onder die voorwaarden op te zeggen.
Reputatie 2
Ik dank de beide deelnemers aan dit forum die tot nu toe op dit onderwerp gereageerd hebben. Ik heb de situatie onder aandacht gebracht van NLE (zie: https://forum.nle.nl/mijn-alles-in-1-contract-72/ingangsdatum-nle-alles-in-een-contract-2981/index2.html#post19338) en het is me inmiddels duidelijk dat NLE mijn contract met Tele2 tegen alle afspraken in te vroeg heeft opgezegd en tevens blijkt dat ik niet de enige ben die dit is overkomen.

Ik heb NLE onder andere verzocht de gemaakte fout te herstellen en ben nu in afwachting van een reactie.

Overigens, @ Eric, de NLE kent geen gratis onderling bellen, ze hebben gewoon een heel laag basistarief voor alles-in-één: €29,95. Voor slechts €5,= per maand extra heb ik gratis bellen naar alle vaste nummers in Nederland en van dit aanbod heb ik gebruik gemaakt, voor hetzelfde bedrag extra had ik tevens kunnen kiezen voor gratis bellen naar alle 06-nummers in Nederland en voor nogmaals €5,= extra had ik ook gratis bellen naar alle vaste nummers in het buitenland kunnen kopen. Van beide laatste mogelijkheden heb ik geen gebruik gemaakt.
Reputatie 5
Badge +2
@Verweij

Even uit nieuwsgierigheid... Hoe is dit goedkoper ten opzichte van Tele2 belpakketten dan ? Voor 5 euro in de maand bel je naar vaste EN 06 nummers in nederland voor 5 uur. Oftewel 300 minuten. Voor 10 euro is dit zelf 3.000 minuten..... ( Er zijn heel weinig mensen die dit uberhaupt helemaal leegbellen )

Om dan daadwerkelijk goedkoper uit te zijn qua het belpakket alleen dan moet je wel een uur per dag zo'n beetje besteden aan het bellen naar vaste nummers lijkt me......
Reputatie 2
@ BaardDraakje

Ik kan van te voren niet beoordelen of het Tele2 pakket dat je hierboven noemt in de praktijk goedkoper zou zijn maar soms gaat het er niet om of iets goedkoper is of niet. Toen Tele2 het gratis onderling bellen afschafte, in mijn geval zonder enige vorm van kennisgeving vooraf, is er een vertrouwensbreuk ontstaan. Ik heb dit op het forum onder de aandacht gebracht, net zoals vele anderen overigens, en hier is niet goed op gereageerd. Dan houdt het op, dan concludeer je dat je je kwetsbaar maakt voor onaangename verrassingen door bij Tele2 te blijven en trek je je onvermijdelijke conclusies.

Tenslotte, een moderator op het forum van NLE heeft me het volgende laten weten:

"Omdat ik wat tegenstrijdige berichten lees, heb ik zelf even gebeld met de helpdesk van Tele2. Zij bevestigden mij dat er een overname in staat per 19 februari 2017. Het huidige contract wordt dus pas opgezegd als wij daarvoor een seintje insturen via COIN. Dat loopt dus helemaal goed en volgens de richtlijnen van onze overstapservice. In de periode tussen 10 en 19 februari 2017 blijf je dus nog gewoon bij Tele2. Daarbij ga ik er wel vanuit dat je dan pas op 19 februari 2017 het modem aansluit, waarop wij het definitieve overnamebericht versturen naar Tele2."

Kan iemand van Tele2 mij de inhoudelijke juistheid van dit bericht bevestigen, voor wat betreft de situatie van Tele2 uiteraard? Ik vraag dit vooral omdat ik vandaag een doos met bijbehorend schrijven van Tele2 heb ontvangen waarin vermeld wordt dat mijn overeenkomst met Tele2 reeds beëindigd zou zijn en dat ik nu verplicht ben om de Tele2 modem met toebehoren binnen 14 dagen te retourneren. Mocht ik in gebreke blijven dan kan ik een forse boete tegemoet zien.

Tegen de achtergrond van het bericht dat ik via de moderator van NLE heb gekregen lijkt me duidelijk dat het verzoek om de modem te retourneren te vroeg verzonden is, ik beschouw het als het zoveelste voorbeeld van onderlinge miscommunicatie bij Tele2. Ik heb de betreffende modem vanaf vandaag nog 18 dagen nodig.

Dus nogmaals: ik zou hier graag een bevestiging van iemand van Tele2 ontvangen dat het bericht van de NLE moderator over de uitkomsten van het contact met de Tele2 klantenservice, zoals hierboven als citaat weergegeven, juist is.
Reputatie 5
Badge +2
Verweij,

Wat dat betreft kan ik de redenering dan ook wel snappen 🙂 Vandaar de vraag! Pure nieuwsgierigheid van mijn kant zodat ik ook kan achterhalen wat anderen beweegt tot hun handelingen.

Wat betreft de overname durf ik niet helemaal te zeggen wat hierin gaat gebeuren. Ik heb zo mijn persoonlijke vermoedens maar deze laat ik achterwege. Het enige wat ik kan en zal meegeven is als volgt.

@ BaardDraakje

" In de periode tussen 10 en 19 februari 2017 blijf je dus nog gewoon bij Tele2. Daarbij ga ik er wel vanuit dat je dan pas op 19 februari 2017 het modem aansluit, waarop wij het definitieve overnamebericht versturen naar Tele2."

Als het zogeheten COIN systeem van NLE werkt zoals het zou moeten werken dan is er inderdaad weinig aan de hand. Ik kan helaas niet kijken voor je zien of NLE eerst een foutieve opzegdatum heeft doorgegeven en 3 week later pas een correctie heeft doorgestuurd.

Ik zou het ontvangen van de retourdoos wel serieus nemen en een telefoontje plegen naar de klantenservice om te vragen wat ze daar in het systeem zien staan. Vaak wordt deze namelijk een aantal dagen voor de daadwerkelijke opzegging gestuurd zodat een klant deze gelijk kan terugsturen als het daadwerkelijk voorbij is.

Helaas moet ik opmerken dat de activiteit van de moderators op het forum in de afgelopen week / weken aardig afgezwakt is. Vandaar mijn advies om te bellen. Dan heb je gelijk duidelijkheid hoe het ervoor staat.Hoe vervelend eventuele wachttijden ook kunnen zijn

Mvg,

BaardDraakje
Reputatie 7
Badge +4
Als NLE op 10 feb al de lijn gaat opleveren moet de lijn wel vrij zijn van het adsl signaal van Tele2. Dus als NLE aangeeft dat je hun modem al kan aansluiten vanaf de 10e hebben zij toch echt gezorgt dat het Tele2 signaal eraf zal zijn. Via Coin wordt de nummerportering van je telefonieaansluiting overgenomen. Dat staat los van de lijn aansluiting.
Reputatie 2
Ik ga geen contact zoeken met de klantenservice van Tele2 omdat ik naar aanleiding van een dergelijk contact nog steeds niets zwart op wit heb staan. Bovendien, toen het gratis onderling bellen werd afgeschaft waren veel mensen des temeer verontwaardigd omdat ze bij het afsluiten van hun laatste contract telefonisch toegezegd hadden gekregen dat dit zou blijven bestaan gedurende de contractduur: echter, niemand had dit zwart op wit staan.

Ik wacht daarom op dit forum een formele reactie af van iemand van Tele2 zelf, zoals ik hierboven ook verzocht had. Het lijkt me overigens voor iedereen duidelijk dat als ik mijn abonnementskosten voldaan heb tot en met de 17e februari ik niet eerder dan direct na deze datum de modem zal retourneren. Overigens, men blijkt slechts één van beide apparaten terug te willen, de andere mag ik ter vernietiging elders aanbieden. Ik heb nooit geweten welk van beide apparaten de decoder is en welke de modem maar het apparaat met de korte antenne hoeft men niet terug, het gaat slechts om het apparaat dat reageert op de afstandsbediening.
Reputatie 7
Badge +4
Inderdaad de modems worden niet meer ingezet, de TV decoder, die dus met een kabel naar je TV gaat, wel. (zie afbeelding)