beantwoord

WiFi is traag of valt weg


  • Snapt hoe het werkt
  • 14 reacties

Kan mijn topic van gisteren niet meer vinden, dus hier even opnieuw. Ik heb sinds anderhalf jaar een nieuwe router, althans.. niet nieuw, want zo zag ‘ie er niet uit, maar waarschijnlijk  ‘refurbished’. 
Er is niets gebeurd met de router en hij staat standaard op dezelfde plek. Toch geeft m’n telefoon aan dat de router slechts zwak beveiligd is en de WiFi valt de laatste tijd weer heel veel weg. Filmpje kijken in bed (woon in klein appartement, dus WiFi zou het prima moeten doen in de slaapkamer) is bijna geen doen; loopt steeds vast. Echt heel vervelend. Kan het tijd zijn voor een nieuwe (echt nieuwe) router? 

icon

Beste antwoord door eric 25 May 2021, 09:49

Bekijk origineel bericht

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

21 reacties

Dat bericht staat hier

https://forum.tele2.nl/questions/49109

 

Ja kan al je eigen berichten vinden door op je naam te klikken.

Reputatie 7

Tijdens Pinksteren zijn er geen Tele2 moderators hier, dus je hoeft het bericht niet opnieuw te plaatsen. Een moderator zal op je topic reageren, maar topics worden op volgorde afgehandeld.

@pipodeclown Zoals ik al schreef kon ik mijn topic dus niet meer vinden, waardoor ik in de veronderstelling was dat het niet was geplaatst. Want ook door op mijn naam te zoeken @WhTurner kwam het niet naar boven. Neem aan dat de Tele2 moderators zelf wel een van de twee zullen sluiten. 

Reputatie 7
Badge +12

Kan mijn topic van gisteren niet meer vinden, dus hier even opnieuw. Ik heb sinds anderhalf jaar een nieuwe router, althans.. niet nieuw, want zo zag ‘ie er niet uit, maar waarschijnlijk  ‘refurbished’. 
 

Modems blijven eigendom van Tele2 en worden na testen opnieuw ingezet als een klant zijn diensten beeindigd. 

Toch geeft m’n telefoon aan dat de router slechts zwak beveiligd is en de WiFi valt de laatste tijd weer heel veel weg. 

Dit zijn twee zaken. Het melden dat de router slecht beveiligd is , is wel eens langsgekomen en dat wordt alelen door Apple telefoons getoont.  Er is echter geen verandering die hiervoor gepland is, de beveiliging is prima op orde.

Het wegvallen van wifi is een veel meer voorkomend probleem. Zeker in appartementen zijn alle buren om je heen per saldo stoorzenders! Als men met allerlei boosters in andere appartementen het wifi signaal opkrikt kan dat dus bij jou voor verstoring zorgen. Hier vind je wat tips en truuks.

Mocht je echt goede wifi in je huis nodig hebben kun je altijd wifi plus erbij nemen. Dan staat de wifi zender b.v. in de slaapkamer.

 

Reputatie 6
Badge +2

Hoi @al3tta 
Laten we snel kijken naar een oplossing voor jouw internetverbinding. De Community heeft je al goed op weg geholpen, thanks!

Om uit te sluiten waar het probleem ligt moeten we samen een aantal stappen doorlopen. Je moet natuurlijk zo snel mogelijk weer een stabiele verbinding hebben, dus ik ga je hiermee helpen. Als eerste wil ik je vragen om je modem uit te zetten en de stekker uit het stopcontact te halen. Wacht 30 seconden, je modem zal weer opnieuw verbinding maken. Dit zijn een aantal hulpmiddelen om de wifi te verbeteren. De sterkte van de wifi hangt af van enkele zaken. Bijvoorbeeld de afstand tot het modem, een blokkade (muren) of een netwerk van de buren. We kunnen niet alles aanpassen, maar we kunnen het wél optimaliseren! Op onze Community staan enkele hulpmiddelen die het bereik en stabiliteit van jouw wifi verbeteren. Kijk hier voor de uitleg: https://bit.ly/T2WifiTips. Vooral het aanpassen van het wifi kanaal is meestal de oplossing. Hiermee versterk jij je wifi! 

Ik sluit mij aan bij de uitleg van Eric over de veiligheidsmelding van Apple, de beveiliging van de router is in orde. Wifi plus kan zeker helpen! 

Nog een laatste vraag van mijn kant: Heb je alleen Wifi verbindingsproblemen met jouw telefoon of ook met andere apparaten? Ik hoor graag of de tips hebben geholpen. De Community staat voor je klaar!

Hoi Cas,

De verbindingsproblemen zijn hoofdzakelijk met mijn mobiele telefoon, maar ook regelmatig met de laptop merk ik. Heb nu het WiFi kanaal aangepast (stekker eruit al een aantal keer geprobeerd, afstand met modem zou geen probleem moeten zijn; hij staat al jaren op dezelfde plek), dus wacht even af of dit effect heeft. Wordt vervolgd..

Hoi Cas,

Heb inmiddels alle tips (waaronder stekker eruit, kanaal aangepast, etc.) geprobeerd, maar op het moment van dit typen zit ik weer op mijn 4G in plaats van op WiFi, omdat deze weer is uitgevallen. Ik heb een heel heel klein huis en zit letterlijk 2 meter bij het modem vandaan. Het begint een beetje vervelend te worden inmiddels, de WiFi valt echt heel vaak weg! 

@Cas van Tele2 

Nog steeds verbindingsproblemen. Zowel op eigen mobiele telefoon als op werktelefoon als op laptop. Inmiddels van alles geprobeerd, zie hierboven. 

@Cas van Tele2 @Tele 2 @Klantenservice. 
 

Kan iemand mij alsjeblieft verder helpen? Ik heb over 10 dagen een belangrijke online meeting en dit haperende internet kan ik dan echt niet gebruiken. Nog even voor de duidelijkheid: het ligt niet aan mijn apparatuur, want op mijn werk doet alles het prima. 
Net thuis 45 minuten ‘plezier’ gehad van een YouTube filmpje dat eigenlijk maar 20 minuten duurde. Vastlopen, haperen, doorgaan, repeat. Neem alsjeblieft deze klacht serieus. 

Reputatie 7

Werkt het met een netwerkkabel wel? Dan weet je of het ligt aan je WiFi of aan de verbinding naar buiten toe.

Je kunt ook met het gratis programma inssider kijken of je buren jouw signaal misschien wegdrukken.

Uiteraard kan het modem ook de oorzaak zijn, maar daar kan alleen de klantenservice of een Tele2 moderator je mee helpen. @Cas van Tele2 

@pipodeclown het WiFi ‘tekentje’ is regelmatig gewoon weg op mijn telefoons, dus er is dan geen WiFi. 

Zelfs nu ik dit typ alweer 2 keer uitgevallen. Het is zaterdagochtend 7:00 en ik vermoed dat mijn buren slapen ipv keihard aan het downloaden, streamen, wat dan ook, zijn..

Reputatie 7

Maakt niet uit of ze downloaden, gaat erom of hun WiFi kanalen in de weg zitten met jouw WiFi kanalen.

@pipodeclown heb al een aantal andere kanalen geprobeerd.. 

Reputatie 7
Badge +12

Denk anders eens aan deze oplossing. Zo kun je in heel je huis perfecte wifi maken.

Beste @eric 

Ik woon in een appartement formaat postzegel en zit as we speak op 2,5 meter afstand van de router, maar helaas weer op mijn mobiele 4G netwerk omdat de WiFi weer eens weggevallen is!! 
Op beide telefoons zie ik. Er valt weinig te versterken, 100x niks is nog steeds niks.. En een versterker in een appartement van een paar m2 zou echt niet nodig moeten zijn.

Reputatie 7

Heb je de klantenservice al gevraagd of je een ander modem kan krijgen?

@pipodeclown Toen ik het topic opende gaf ik aan dat ik denk dat het tijd is voor een nieuw modem. Maar uit ervaring wist ik al dat dat niet zo makkelijk gaat.. Alleen ja, ik heb echt echt een nieuw modem nodig!! De huidige is bijna 2 jaar in mijn bezit, dat is kort, maar het was geen nieuwe (refurbished) en hij functioneert gewoon niet meer naar behoren . @Tele2 willen jullie alsjeblieft een nieuw modem opsturen?

@Tele2 @Cas van Tele2 

Jullie haten dit topic inmiddels vast al gruwelijk, maar ik heb vandaag letterlijk 5 minuten WiFi gehad op beide telefoons. Inmiddels is het nog maar 8 dagen tot de online meeting en ik heb WiFi nodig. Sowieso, ik betaal er ook gewoon voor, dus wel fijn als alles het gewoon doet!! 😏

Reputatie 6
Badge +7

Heel vaak is een nieuw modem niet de oplossing.

Is het ook mogelijk voor jou om te testen met een netwerkkabel? Je hebt eentje in je Tele2 pakket gekregen destijds, dat is een kabel met zo’n kliksysteem, die past in een laptop/desktop en die kan je achter het modem aansluiten in een van de 4 ethernetpoorten. Het is belangrijk om uit te sluiten of alleen de wifi zijn verbinding verliest, of dat het hele signaal eruit valt. Dus als de wifi er  weer eens uit valt, test het bekabeld, op die manier weten we waar het probleem ligt.

Dit kan je ook herkennen door op het modem te kijken hoe het internet lampje reageert als de wifi eruit valt, als internet rood word of helemaal uit gaat, dan kan het een probleem zijn met het internet signaal wat van buiten komt.

 

Als het probleem zich alleen bij de wifi speelt, is het cruciaal om alsnog de positie van het modem uit te sluiten, ik snap dat er bij jou niks is veranderd de afgelopen jaren, maar bij de buren wellicht wel, vuistregel die we gebruiken is zorg ervoor dat er geen andere elektrische apparaten 50cm om heen staan (zelfs een smart-TV kan het signaal in de weg zitten), zorg er ook voor dat het modem op een open/hoog punt staat, dus niet verstopt achter de bank op de grond bijvoorbeeld.

Je geeft ook aan dat je het wifi kanaal hebt gewijzigd, de handleiding op de website geeft aan dat je tussen kanaal 1,6,11 moet wisselen. Download eens een wifi analyser app en kijk welke kanalen in je buurt druk bezet zijn, en zet hem eens op een andere dan 1,6,11 (dit zijn de 3 standaardkanalen, maar om die reden worden ze ook het vaakst gebruikt), ook handig om te weten is dat als je hem op 5 hebt staan, hij alsnog weggedrukt kan worden door mensen op kanaal 6, dus naastliggende kanalen beinvloeden ook de verbinding.

 

Mocht het probleem ook spelen bij een bekabelde verbinding, dan moet er meegekeken worden door de klantenservice, dan kan het zo zijn dat er een monteursonderzoek gestart moet worden, maar dit is ook weer afhankelijk van verschillende factoren/metingen.

 

Mijn advies is wel om gewoon de klantenservice te bellen, daar heb je een snellere en betere oplossing dan op het forum. Vraag dan of ze kunnen meten of de lijn stabiel is en of er fouten binnen komen.

Klantenservice gebeld.. 11 wachtenden voor me.. Na een half uur wachten opgehangen. 🙈
Zal het later nog wel eens proberen.. Al met al een beetje moedeloos aan het worden.
 

Als de WiFi uitvalt zie ik overigens geen rode lampjes knipperen. Inmiddels twee keer een harde reset gedaan, leek even effect te hebben (gisteren de hele avond niet uitgevallen, alleen een aantal keer gehaperd), maar net helaas toch weer 2 keer helemaal geen signaal. 
 

Modem staat hoog, op m’n eettafel en er staan geen elektrische apparaten omheen. 

Reputatie 7

Ik gaf het ook al eerder aan en @Floor109 ook: test eerst met een kabel. Vervolgens controleer je of de WiFi kanalen niet teveel worden gestoord en als derde het modem vervangen.