beantwoord

Whatsapp videobellen blokkeren in eigen netwerk (wifi)

• 22 July 2018
  • 13 reacties
  • 10467 x bekeken

Goedendag,

Tegenwoordig is het heel normaal om een tablet of telefoon in huis te hebben die verbonden is met internet. Uiteraard maken wij daar ook veel gebruik van. Ook onze kinderen ontkomen niet aan deze techniek. Er is alleen 1 grote probleem en dat is soms de privacy. Wij willen bijvoorbeeld niet hebben dat ze zomaar gaan videobellen en door onze huis lopen. Maar je weet misschien hoe kinderen zijn, soms luisteren ze niet en doen dit alsnog stiekem.

Nu willen wij graag videobellen via Whatsapp blokkeren. Dit willen we eigenlijk in onze thuisnetwerk volledig dicht spijkeren. Helaas weten we niet hoe we dit moeten doen. We hebben her en der ip adressen en poorten op internet gevonden, maar dat is zoeken in een hooiberg. Nu had ik ook iets opgevangen dat de provider dit voor ons kan blokkeren? Ik weet niet dat Tele2 dit kan, maar via een forum van T-Mobile zou dit wel mogelijk zijn. Mocht dat niet kunnen, zou er dan een oplossing zijn om in onze router (firewall) dit alsnog kunnen blokkeren?

Graag horen wij voor een oplossing
icon

Beste antwoord door Nick1 22 July 2018, 13:51

Bekijk origineel bericht

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

13 reacties

Reputatie 5
Badge
Goedemiddag!

Persoonlijk weet ik niet of en hoe dit zou kunnen via tele2 en de router, maar er zijn een aantal apps wat de telefoon "childproof" maken.

https://families.google.com/familylink/

https://www.techadvisor.co.uk/how-to/google-android/android-parental-controls-3461359/

Family link is een van die apps. Kan een hoop maar ik gebruik het zelf niet (geen kinderen) dus ik ben niet helemaal zeker of je uitsluitend videobellen kan uitschakelen. Maar dit zou een oplossing kunnen zijn.

Een fijne dag nog!
Bedankt voor je reactie.

Wij zouden het liefst gewoon via netwerk willen blokkeren. Dit lijkt ons de beste oplossing. Laten we maar zeggen dat vriendjes hier ook de wifi hebben, maar kunnen moeilijk een app installeren om hier speciaal te blokkeren. Via netwerk weet je tenminste zeker dat ze het niet zomaar meer kunnen videobellen.
Reputatie 5
Badge
Bedankt voor je reactie.

Wij zouden het liefst gewoon via netwerk willen blokkeren. Dit lijkt ons de beste oplossing. Laten we maar zeggen dat vriendjes hier ook de wifi hebben, maar kunnen moeilijk een app installeren om hier speciaal te blokkeren. Via netwerk weet je tenminste zeker dat ze het niet zomaar meer kunnen videobellen.

Dat is natuurlijk goed te begrijpen.

Ik ben even aan het google geslagen en kan er nagenoeg helemaal niks over vinden.
Wel heb ik de poorten gevonden die whatsapp gebruikt, Dit zijn

UDP port 3478
TCP port 5222
TCP port 5223

Ik weet persoonlijk erg weinig af van routers, wellicht kan iemand anders op het forum je verder helpen met de stappen om het te blokkeren. De poorten moeten worden gesloten.

Ik weet ook niet helemaal zeker of dit bijeffecten heeft. Zoals alle soorten van videobellen worden geblokkeerd dus ook skype etc.

Ik hoop dat het helpt en succes met het vinden van een oplossing.
Ik weet zeker dat er een tele2 medewerker u verder kan helpen.

Mvg
Reputatie 7
Badge +4
De firewall in het modem is bedoeld om inkomend verkeer te filteren, geen uitgaand verkeer. Als je dit echt wilt zul je dus een eigen router met die mogelijkheden achter het Tele2 modem moeten plaatsen. Maar kids zijn slim he... als ze doorhebben dat het op wifi is geblokkeerd gaan ze op 4G gewoon weer verder. Dan is de tip om app controlle toe te passen weer beter..
We hebben een Asus router type RT-AC66U achter de modem zitten. Ik denk dat deze dat wel moet kunnen.

De kinderen hebben alleen prepaid om te bellen in nood. Ze hebben geen internetbundel.
Reputatie 5
Badge
We hebben een Asus router type RT-AC66U achter de modem zitten. Ik denk dat deze dat wel moet kunnen.

De kinderen hebben alleen prepaid om te bellen in nood. Ze hebben geen internetbundel.

Deze router zou dit inderdaad moeten kunnen. via google heb ik dit kunnen vinden.

Advanced Settings > Firewall > Network Services Filter ....
Enable Network Services Filter: Yes
Filter Table Type: White List.

Op de whitelist komen dus alle poorten die u nodig heeft te staan, o.a de printer, fax, camera als deze dat ondersteunt, en de router van tele2.

Dit zou whatsapp videocall moeten blokkeren maar geheel zeker weet ik het niet.

Er is bizar weinig te vinden op google over deze topic. Wat het allemaal lastiger maakt dan nodig zou zijn.
Reputatie 7
Badge +2
Nou de Asus router biedt wel meer mogelijkheden kwa firewall.

Je kan een Network Services Filter aan zetten, maar ja blijft een cat een muis spel, want je begint met whatsapp, dan wil je straks snapchat, Instagram, dou, telegram, signal, Skype, etc etc etc gaan blokkeren... Daarnaast is een gratis vpn zo gebeurt via de app/play store en veel vpns kunnen de standard blokkades omzeilen als je de VPN mee wilt blokkeren, als ze dat al niet hebben om bijvoorbeeld blokkades in de school wifi te omzeilen.

Een parental control zou inderdaad ook een idee kunnen zijn, de ene telefoon biedt meer mogelijkheden dan de ander, maar in principe zijn die apparaten niet bedoeld voor "kinderen". Alleen hebben we wel geaccepteerd dat een kind 24h verbonden is via een smartphone en overal een profile heeft staan waar ze dingen kunnen posten en met elkaar kunnen "chatten" zonder geen enkel toezicht. Maar goed dat is een discussie voor een andere forum... Probeer mer de Asus router als je veder komt.

Edit ik was te laat met de router tip ?
Dus als ik het begrijp moet ik bij Network Services Filter het ip adres van de telefoon / tablet invullen met de poortnummers:
UDP port 3478
TCP port 5222
TCP port 5223
Maar krijg ik dan niet dat ze andere dingen niet kunnen via Whatsapp? Ze mogen best wel whatsapp bellen bijvoorbeeld als het maar geen videobellen is.

Edit: Ik bedoel hierboven de blacklist om dit in te vullen

De white list zou dus eigenlijk alles automatisch blokkeren tenzij je zelf aangeeft wat wel mag? Begrijp ik dat goed? In dat geval ben ik daar weer iets voorzichtig in aangezien ik niet weet of dan alles zoals gewend gaat werken.
Reputatie 5
Badge
Dus als ik het begrijp moet ik bij Network Services Filter het ip adres van de telefoon / tablet invullen met de poortnummers:
UDP port 3478
TCP port 5222
TCP port 5223
Maar krijg ik dan niet dat ze andere dingen niet kunnen via Whatsapp? Ze mogen best wel whatsapp bellen bijvoorbeeld als het maar geen videobellen is.

De white list zou dus eigenlijk alles automatisch blokkeren tenzij je zelf aangeeft wat wel mag? Begrijp ik dat goed? In dat geval ben ik daar weer iets voorzichtig in aangezien ik niet weet of dan alles zoals gewend gaat werken.

Klopt inderdaad. Ik ben vrij onbekend met routers en hun instelling, maar zoals ik het begrepen heb via google search blokkeerd de whitelist alles behalve wat je dan op de whitelist zet (een gastenlijst voor een dure club/discotheek). Dit kan inderdaad negatieve effecten hebben.

De genoemde poortnummers zijn de poorten voor whatsapp. Deze gebruikt whatsapp dus om verbinding te maken met het net. Dus in theorie als je de poorten sluit kan whatsapp daar geen gebruik meer van maken.
Welke poort voor videobellen is weet ik niet.
Als u iemand kent of in de familie hebt die veel van routers en modems af weet, kan hij/zij daar misschien mee experimenteren.
Reputatie 7
Badge +2
UDP port 3478
TCP port 5222
TCP port 5223

Met die poorten zou je het alleen dicht zetten voor whatsapp (als het werkt), maar er zijn meer video bel diensten als Skype, Viber en nog veel meer. Deze staan daarmee niet allemaal dicht, dus is deze oplossing echt wat je wilt?
Gisteren heb ik even gekeken of we dit voor elkaar kunnen krijgen. Helaas zonder succes. Zowel de blacklist als via white list werkt niet.
We hebben het zo ingevuld:
Enable Network Services Filter: Yes
Filter table type: Black list
Well-Known Applications: User Defriend
Date to Enable LAN to WAN Filter: Alles aangevinkt
Time of Day to Enable LAN to WAN Filter: 00:00 - 23:59
Date to Enable LAN to WAN Filter: Beiden aangevinkt
Time of Day to Enable LAN to WAN Filter: 00:00 - 23:59
Filtered ICMP packet types: leeg gelaten
Source IP: 192.168.2.xx (het ip van diegene waar het geblokt moet worden)
Port Range: 3478 of 5222 of 5223
Destination IP: (hetzelfde ip als bij Source IP)
Port Range: Hetzelfde ip als bij Port Range
Protocol: TCP of UDP (afhankelijk welk poort het moet)
Dus uiteindelijk 3 rijen in de Network Services Filter Table staan.

Natuurlijk de white list ook geprobeerd maar dan zonder dat er iets in de Network Services Filter Table staat. Voor de rest bleef de instellingen ongewijzigd.
Reputatie 7
Badge +4
Je hebt de mobiel wel op het wifi netwerk van de Asus router aangemeld? (Dus de wifi mogelijkheid op het Tele2 modem uitgezet) ..
Je hebt de mobiel wel op het wifi netwerk van de Asus router aangemeld? (Dus de wifi mogelijkheid op het Tele2 modem uitgezet) ..
Ja deze staat bij ons uit.