F.A.Q.

What to do: Mijn vaste internet doet het niet!

  • 4 September 2020
  • 0 reacties
  • 2116 x bekeken

Thuiswerken, Netflix of je favoriete items online shoppen, easy! Het belangrijkste wat je hiervoor nodig hebt is een werkende internetverbinding. Nog makkelijker dus want die werkt altijd! But, your worst nightmare came true. Want waarschijnlijk zou je niet op dit topic zijn beland als jouw internet het vlekkeloos deed. Geen man overboord, hier zit je goed!

Of jij nu last hebt van een trage vaste verbinding of je internet ligt er helemaal uit, wij gaan jou helpen! In dit topic geven we je een aantal tips om jouw internet weer in no time up and running te krijgen. Heb je issues met wifi? Ook hierover hebben we een super handig topic op onze Community, deze vind je hier!

What do we do first? Check it out! 

Check up! Om een goede, stabiele internetverbinding te krijgen is het natuurlijk belangrijk dat het modem goed is aangesloten. Klinkt logisch maar kijken kan geen kwaad! Wellicht is de kat van de overbuurvrouw naar binnengeglipt en heeft de kabels er uit getrokken.

Zo, waar moet je dan op letten? Well, de kabel tussen het modem en het aansluitpunt mag maximaal 2 meter lang zijn. Zorg er voor dat dit een RJ11 kabel is. Check daarnaast of alle kabels goed in het modem zitten en of deze goed zijn aangesloten. Niet meer helemaal op je netvlies hoe de aansluiting ook alweer in elkaar zat? Je vindt de handleiding hier!

 

Even de stekker er uit

 Next, powerflip van het modem! Of je nou last hebt van een trage verbinding of je internet ligt er helemaal uit, this is what you need to do. Een powerflip is gelukkig supper easy. Haal de stekker van het modem om te beginnen voor 30 seconde uit het stopcontact. Ja we weten het, je hebt net juist gecheckt of alles er in zat. Daarom mag je ‘m na die halve minuut weer terug stoppen et voila! Jouw werk zit er op. Het modem start nu opnieuw op. Houd er rekening mee dat het herstarten een paar minuutjes kan duren.

Werkt alles hierna weer? Top! Zo niet, balen maar er is meer!

 

 

Quality is key

De kwaliteit van je apparatuur heeft invloed op je internetsnelheid. Als je een oude computer of een computer met een oud besturingssysteem hebt, is de kans groter dat de snelheid minder wordt. Laat je computer daarom regelmatig nakijken en probeer gebruik te maken van de nieuwste besturingssystemen. Houd je software updates goed in de gaten, deze zijn belangrijk!

Hoe meer apps er op het apparaat waarmee je verbinding hebt staan, hoe minder de snelheid wordt. Schoon je computer, tablet of telefoon daarom regelmatig op.

Maak je gebruik van bekabeld internet, zorg dan dan dat de kabel van hoge kwaliteit is. Het liefst een ‘CAT 5 UTP’ kabel.

 

Hoe snel is jouw internet nou echt?

Maar een manier om hier achter te komen. Tijd voor een speedtest! Bij een speedtest zijn 3 dingen enorm belangrijk.

  1. Sluit alle programma’s
    Zorg er als eerste voor dat je alle programma’s op je computer hebt afgesloten. Programma’s die open staan verbruiken namelijk bandbreedte. Dit kan de uitslag van de speedtest negatief beïnvloeden.
  2. Sluit alle internet pagina’s
    Zorg er ook voor dat je alle andere internet pagina’s hebt gesloten. Alleen je internet browser met deze pagina mag dan open staan. Als andere pagina’s open staan wordt de uitkomst van de test negatief beïnvloed. Dit komt omdat ook deze pagina’s bandbreedte gebruiken.
  3. Alleen jij gebruikt internet tijdens de test 
    Zorg er verder voor dat niemand anders in huis gebruik maakt van jouw internetverbinding tijdens de test. Ook hiermee wordt er bandbreedte verbruikt.

Oke, ready? Klik hier om op de speedtest pagina te komen!

Let op! Wij kunnen een snelheid van 80% van de pakket-snelheid garanderen. Heb je bijvoorbeeld een Internet Light abonnement, dan zou je 80% van 20 Mb/s = 16 Mb/s moeten halen!

Hierna je internet toch niet gefixt? Via de Community helpen we je graag verder! 


Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.