beantwoord

Welke modem geleverd bij Light-abonnement?

• 3 January 2018
  • 8 reacties
  • 2267 x bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
Ik denk eraan over te stappen naar Tele2. Welke modem wordt er geleverd als ik een Light-abonnement (all-in-1) zou nemen? Ik zie 2 modellen op de Tele2-website; ik vermoed dat het een van deze drie is.
icon

Beste antwoord door Christel van Tele2 4 January 2018, 10:14

Bekijk origineel bericht

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

8 reacties

Badge +2
Welkom op het forum, equaeghe!

Tof dat je erover nadenkt om bij ons klant te worden! Wanneer je Internet Light afneemt krijg je hiervoor een Technicolor modem in bruikleen 🙂.
Tof dat je erover nadenkt om bij ons klant te worden! Wanneer je Internet Light afneemt krijg je hiervoor een Technicolor modem in bruikleen 🙂.
Dank voor je antwoord. Het maakt me echter niet blij en betekent mogelijks dat ik toch niet naar Tele2 zou overstappen. Momenteel zit ik bij Stipte en heb ik een volledig open FritzBox en kan ik mijn eigen modem gebruiken (nodige inloggegevens beschikbaar). Daarvoor, in België, zat ik bij Dommel en kon ik ook mijn eigen modem gebruiken. Van wat ik kan lezen zou die Technicolor er voor zorgen dat ik moet prutsen met een extra router erachter, wat gedoe en overbodig elektriciteitsverbruik betekent 🙁 . Ik heb begrepen van op het forum dat ik zelfs niet mijn eigen modem kan gebruiken omdat ik de nodige gegevens niet krijg, zelfs al zou ik een model nemen dat ADSL2, SIP (VoIP), en IP-TV aankan. Of klopt dit niet?
Reputatie 5
Badge +2
@equaeghe

Correct. De meeste providers in Nederland geven op dit moment nog niet de gegevens vrij om je eigen apparatuur op de lijn neer te zetten helaas. XS4ALL is de enige provider die ik ken die wel die optie aanbiedt maar geen ondersteuning geeft verder.
Reputatie 7
Badge +4
In NL krijg je geen PPPOE van de grote providers. Dat kan dus een voordeel zijn bij de kleinere (of hele dure) die blijkbaar wel die gegevens verstrekken.
Je kunt wel een eigen router achter het Tele2 modem zetten welke je dan in een DMZ zet.
De TV en Voip aansluiting zal echter altijd achter het Tele2 modem aangesloten blijven.
De meeste providers in Nederland geven op dit moment nog niet de gegevens vrij om je eigen apparatuur op de lijn neer te zetten helaas.
Ja, ik las elders op het forum hier ook al over. Ik heb mijn zegje gedaan op

https://www.internetconsultatie.nl/beleidsregel_netwerkaansluitpunt

Als de huidige versie wet wordt, kunnen de providers het niet meer weigeren. Hopelijk gebeurt dit zo snel mogelijk en perverteren de providers het voorstel niet via gelobby.
Reputatie 5
Badge +2
Ik ben zelf ook benieuwd wat daaruit gaat rollen. Persoonlijk ben ik zelf een beetje sceptisch over het idee. Ik ben er absoluut niet tegen maar ik zie het noodzakelijke nut ervan ook niet echt in. Voor een overgroot deel van de gebruikers zal het hun waarschijnlijk geen ruk uitmaken welk modem er aangesloten is zolang hun wifi en dergelijke maar werkt.

Overigens zal het waarschijnlijk ook op de customer service van een provider de benodigde problemen opleveren. Denk hierbij dus dat iedere medewerker in de basis zal moeten getrained worden in hoe zo'n beetje elk geschikt modem op de markt werkt in combinatie met hun lijn etc. En hoe gaat dat gergeld worden? Klanten mogen dus dan hun eigen apparatuur eraan hangen maar wordt er dan ook verwacht van een provider dat deze volledige ondersteuning op dat apparaat gaat geven of wordt het dan een gevalletje dat het zaak voor de klant is om eventuele problemen zelf op te lossen? Dat zie ik dus helaas niet in dat voorstel gespecifeerd worden.
Ik ben er absoluut niet tegen maar ik zie het noodzakelijke nut ervan ook niet echt in. Voor een overgroot deel van de gebruikers zal het hun waarschijnlijk geen ruk uitmaken welk modem er aangesloten is zolang hun wifi en dergelijke maar werkt.
Dat het voor velen niet uitmaakt kan kloppen, maar doet er niet toe. Er zijn voldoende mensen voor wie het wel uitmaakt (zoals ook op dit forum duidelijk is op basis van alle posts over eigen modem/routers).

Overigens zal het waarschijnlijk ook op de customer service van een provider de benodigde problemen opleveren. Denk hierbij dus dat iedere medewerker in de basis zal moeten getrained worden in hoe zo'n beetje elk geschikt modem op de markt werkt in combinatie met hun lijn etc. En hoe gaat dat gergeld worden? Klanten mogen dus dan hun eigen apparatuur eraan hangen maar wordt er dan ook verwacht van een provider dat deze volledige ondersteuning op dat apparaat gaat geven of wordt het dan een gevalletje dat het zaak voor de klant is om eventuele problemen zelf op te lossen? Dat zie ik dus helaas niet in dat voorstel gespecifeerd worden.
Het voorstel gaat enkel over welke apparaten behoren tot het provider- of thuisnetwerk. Dat heeft inderdaad niets te maken met ondersteuning. Ook nu geven providers geen ondersteuning voor alle apparaten en software die mensen gebruiken en dat is best OK, zeker als ze duidelijk maken welke ondersteuning ze wel geven.
Reputatie 5
Badge +2

Het voorstel gaat enkel over welke apparaten behoren tot het provider- of thuisnetwerk. Dat heeft inderdaad niets te maken met ondersteuning. Ook nu geven providers geen ondersteuning voor alle apparaten en software die mensen gebruiken en dat is best OK, zeker als ze duidelijk maken welke ondersteuning ze wel geven.

Hier heb je opzich wel een goed punt. Wat ik bedoelde is meer in de bredere zin. In de praktijk kan het wel net iets anders uitpakken. De gemiddelde tweaker of persoon die er verstand van heeft krijg je nauwelijks aan de lijn als call centre medewerker omdat deze het zelf kan oplossen. Een leek die via via te horen krijgt dat ze router X moeten gaan gebruiken want die is 10x beter en dan problemen krijgt... die zal als eerste natuurlijk de provider bellen en daar ondersteuning gaan zoeken.

Ik heb zelf op de helpdesk van een aantal providers gewerkt en bij allen krijg je een redelijk hoog aantal calls van klanten die eigen apparatuur gebruiken maar het niet goed werkt of helemaal niet. Denk hierbij aan een NAS of switches en dergelijke. Vanuit de klant is er op dit moment vaak nog de onderstelling / verwachting dat een provider hiervoor verantwoordelijk is. Deze verwachting geldt zelfs voor een kabelnetwerk in het huis van een klant (kabelgootjes etc) Immers de redenatie van gemiddelde klant is: " Connectie of iets in het netwerk doet het niet... moet aan provider liggen dus ga ik hun maar bellen ". Komt wel even een stuk lulliger over dan dat ik het bedoel maar ik weet even niet zo goed hoe ik het zou moeten verwoorden.

Dit heeft altijd veel gebekvecht aan de lijn opgeleverd omdat die verwachting van een klant er dus is. En dat is het stukje waar ik mij persoonlijk dan weer een beetje zorgen over maak omdat ik het in de praktijk dus meegemaakt heb aan " de andere kant ". Ookal kan het zwart-wit nog heel mooi in de wet beschreven staan welk apparaat verantwoordelijkheid van een provider is of niet... De verwachting van een gemiddelde klant is een compleet ander verhaal.

Dit kan eventueel een hoop problemen opleveren tussen klantverwachting en wat een provider daadwerkelijk kan doen voor een klant. Tenzij een provider bijvoorbeelde een extra betaalde support desk of optie aanbied waarbij meer getrainde medewerkers tegen betaling je gaan helpen met je eigen apparatuur.